• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

stroomuitval en dan een aggregaat

Arie

Diehard Prepper
Door een aardlekschakelaar terug voeden gaat prima.
Anders hebben een hoop mensen problemen met het terug voeden met zonnepanlen.
Tript de aardlek dan hebben alleen de groepen achter deze nog spanning.
Werking van de aardlek blijft het zelfde ongeacht de stroom richting.
 

petroman

SHTF Expert
Het vervelende van het verhaal van aggregaat op wcd is het feit dat het wel werkt. Althands zo ziet het er voor de leek uit, het licht blijft het doen.
Maar je hebt geen zekeringen meer die werken.
Dus daar waar normaal een 16A zekering en/of aardlek er uit gaat blijft nu het aggregaat vrolijk doorpompen.

Dus pak een verlengsnoer/haspel en sluit de belangrijkste apparaten daar mee aan op je aggregaat.
OF
laat het goed aansluiten.
 

Highway

Last (wo)man standing
Een goed agregaat heeft zelf ook zekeringen en aardlek. Meestal een flinke pen die je de grond in mept. Ik ben geen expert, maar wel veel mee gewerkt, van 4 kva tot 60kva. Maar voor thuis is rond de 4 a 6 ruim voldoende, en dus kleine stroompjes.
 

Roel

Mankinds only hope
Mijn agre heeft eigen zekeringen, die zullen de ergste zaken oplossen, een aardlek denk ik niet aan in een noodsituatie.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb het nog niet gelezen, maar ALS je je agregaat aansluit bij spanningsuitval op een stopcontact in je huis,
wat ik verder niet direct aanraad, en geen schoonheidsprijs verdient, schakel dat wel je hoofdschakelaar uit!
Kan ook niet anders, anders ben je direct overbelast!
Als je de lampen bij de buren weer ziet branden, zet dan niet meteen de hoofdschakelaar weer aan, maar schakel
eerst de agregaat uit, en koppel deze af. Schakel daarna de netspanning weer in.
Als je de agregaat en netspanning tegelijk inschakelt dan word de agregaat ineens in de pas van de 50Hz van
het lichtnet geknald. De kans dat dat precies gelijk loopt is nihil. Een grote knal in de agregaat zal het gevolg zijn.
Een nettere oplossing is je hoofdschakelaar te vervangen voor een type met noodstroomaansluiting.
Je hebt dan 3 standen. Netspanning, uit, en noodstroom. Op boerderijen is dit heel normaal.
Je legt voor je noodstroom een kabel naar de plek van de agregaat, en sluit deze aan. Desnoods met CEE vorm stekker.
Dit kan zowel voor 1 fase, als voor 3 fase.
De hoofdschakelaars zijn van het merk Hager verkrijgbaar.

Bij mij thuis staat deze aanpassing al een tijdje op de planning.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik weet niet wat jullie allemaal bedenken, maar hier werkt het optimaal als alles na de hoofdzekering gewoon werkt...
Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waarom niet... Gewoon geen storinkjes maken dasal...
:wave:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ben vandaag langs geweest bij een maatje die veel afweet van aggregaten, hij gaat voor mij op zoek naar een goede gebruikte.

Ik heb ruimte in m'n schuur, grondkabel naar het huis, afmonteren in de meterkast(dit laat ik doen)

Voor mij alleen voor m'n koelkast, verlichting en eventueel CV ketel (als het gas nog werkt bij een stroom uitval).
 

martin

Mankinds only hope
Ben vandaag langs geweest bij een maatje die veel afweet van aggregaten, hij gaat voor mij op zoek naar een goede gebruikte.

Ik heb ruimte in m'n schuur, grondkabel naar het huis, afmonteren in de meterkast(dit laat ik doen)

Voor mij alleen voor m'n koelkast, verlichting en eventueel CV ketel (als het gas nog werkt bij een stroom uitval).

Hoe zie je dat dan?

Stel er is een flinke stroomstoring (het blijft lastig voorspellen hoe lang een stroomstoring zal duren).
Ik denk dat je na 24 uur het wel beu bent om je aggregaat van brandstof te voorzien.
Dan kan je nog beter 500 Watt zonnepanelen en een accupack plaatsen.
Ik vraag me ook af of je in geval van een groot probleem (bijvoorbeeld een overstroming) nog geïnteresseerd ben om je koelkast te voorzien van stroom.

Een aggregaat kan heel handig zijn als je flink wat Watt nodig heb voor een korte tijd.
Maar reken op ongeveer 1,5 liter per uur aan brandstof verbruik bij 3 KW (flink afgerond)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Hoe zie je dat dan?

Stel er is een flinke stroomstoring (het blijft lastig voorspellen hoe lang een stroomstoring zal duren).
Ik denk dat je na 24 uur het wel beu bent om je aggregaat van brandstof te voorzien.
Dan kan je nog beter 500 Watt zonnepanelen en een accupack plaatsen.
Ik vraag me ook af of je in geval van een groot probleem (bijvoorbeeld een overstroming) nog geïnteresseerd ben om je koelkast te voorzien van stroom.

Een aggregaat kan heel handig zijn als je flink wat Watt nodig heb voor een korte tijd.
Maar reken op ongeveer 1,5 liter per uur aan brandstof verbruik bij 3 KW (flink afgerond)

Ik denk aan beide optie's, zonnepanelen met accu backup en een aggregaat.
De kans dat er stroom uitvalt is namelijk vele malen groter dan een overstroming, bij een overstroming zit ik op zolder met m'n spel kaarten, droogpak, reddingsvest en flares:D
 

petroman

SHTF Expert
Het lijkt me dat er bij een overstroming ook stroomuitval is. Klopt dat?
Ik zou bijna zeggen : ik hoop van wel. Anders staat het water ook nog eens onder spanning.

Verder denk ik, ben geen elektricijn, dat het tegelijk koppelen van agrregaat, accu's en/of zonnepanelen op je installatie ook geen handige combi is.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik kan het huis omschakelen naar noodstroom,
Ofwel ik ben 100% los van het lichtnet het is of noodstroom of lichtnet kan niet tegelijk.
Ik heb zonnepanelen met een accubank staan met daarop een omvormer die zowel kan laden als omvormen.
Ik kan dus mijn omvormer op een generator aansluiten om zo de accu's op teladen en tegelijk het huis tevoeden.
Ik laad overdag dan de accu's dus met zonnepanelen en een omvormer/lader combi.
Ik steek de gewone schuko stekker in de generator en alles werkt. Zelfs mijn kinderen kunnen deze handeling doen zonder kans te hebben om fouten maken. Ik voed het hele huis en kan dus alles blijven gebruiken tot 1600w.
Dat houd in dat de verlichting het doet de cv en koelkast. Ik kan ook nog een wasmachine aanzetten maar dan moeten we wel opletten.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik kan het huis omschakelen naar noodstroom,
Ofwel ik ben 100% los van het lichtnet het is of noodstroom of lichtnet kan niet tegelijk.
Ik heb zonnepanelen met een accubank staan met daarop een omvormer die zowel kan laden als omvormen.
Ik kan dus mijn omvormer op een generator aansluiten om zo de accu's op teladen en tegelijk het huis tevoeden.
Ik laad overdag dan de accu's dus met zonnepanelen en een omvormer/lader combi.
Ik steek de gewone schuko stekker in de generator en alles werkt. Zelfs mijn kinderen kunnen deze handeling doen zonder kans te hebben om fouten maken. Ik voed het hele huis en kan dus alles blijven gebruiken tot 1600w.
Dat houd in dat de verlichting het doet de cv en koelkast. Ik kan ook nog een wasmachine aanzetten maar dan moeten we wel opletten.

Zo bedoel ik het, zo wordt het bij mij ook gemaakt :thumbsup:
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb al 2 accu's staan die samen meer als €500 zijn.
Een beetje omvormer met lader er in begint ook al gauw bij een €300.
En dan nog bekabeling en zekeringen rond de €200.
Generator had ik al voor bij de boot. Vanaf €100
Zonnepanelen kosten ook al snel €240 perstuk.
Acculaders om de zon in je accu's te krijgen vanaf €80.
Maar ik gebruik mijn installatie zeker 2x permaand door uitval.
Het lichtnet hier is waardeloos.

En de ik heb de omvormer en accu's kunnen overnemen van mijn werkgever dus de prijs voor die spullen was extreem laag. (ofwel een doos gebak).
 

Arie

Diehard Prepper
Voor 60 euro heb je al wel de schakelaar voor een aansluiting in de meterkast die veilig is. Dan moet je zelf omschakelen en kan je zelf kiezen of je er een accubank of generator op aansluit.
Voor minder als 200 euro heb je een aansluiting.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Al wat ouder zie ik, maar een interessant draadje...
Mooi zo'n generator, maar hebben jullie die ook tegen EMP beschermd?
Ik zelf nog niet, maar is wel iets wat ik binnenkort wil gaan doen.
Mocht zo'n EMP eens optreden, dan zou het extra zuur zijn als de elektronica van de generator het ook nog eens begeeft.
 

Arie

Diehard Prepper
Hangt er vanaf wat voor generator je hebt. In een simpele generator zal niet veel elektronica zitten en de spoelen die er in zitten zie ik zo snel niet als kwetsbaar voor een emp.
Voor het mooie zou je dus een diesel generator moeten hebben met handstart.
 
Bovenaan