• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

stroomuitval en dan een aggregaat

V

Verwijderd lid 423

Gast
Hangt er vanaf wat voor generator je hebt. In een simpele generator zal niet veel elektronica zitten en de spoelen die er in zitten zie ik zo snel niet als kwetsbaar voor een emp.
Voor het mooie zou je dus een diesel generator moeten hebben met handstart.
@Arie Hmmm, maar ik heb een inverter-type, geheel tegen mijn principes eigenlijk, maar die dingen zijn juist zo zuinig. Maar tegelijk kwetsbaar voor EMP vermoed ik. Ruilen?;)
 

Niels

Mankinds only hope
@RockyFlats , hoe reeel is de dreiging van zo'n elektromagnietische puls?
Ik mijn agregaat zit elektronica, vast ook een proccesortje...

Maar idd, een oude agregaat met 1 toerental, die hebben er geen last van :).
 

Arie

Diehard Prepper
Beetje goed afstellen zo'n oude diesel generator en lekker stoken op frituur olie uit de supermarkt kost nog minder dan als gewone diesel. Wel zorgen dat je spulletjes binnen staan want olie en kou start niet zo makelijk dan.
Een schuurtje om de vorstver uit tehouden is voldoende.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats , hoe reeel is de dreiging van zo'n elektromagnietische puls?
Ik mijn agregaat zit elektronica, vast ook een proccesortje...

Maar idd, een oude agregaat met 1 toerental, die hebben er geen last van :).

@Niels Tamelijk reëel denk ik. De kans is kennelijk zo'n 12% per iedere 10 jaar, op een grote door de zon veroorzaakte EMP.
En tel daar de kans op een door de mens veroorzaakte EMP nog maar bij.:eek:
En hoe groot die is...? Ik voel aan m'n water, dat de kans daarop alleen maar toe neemt.

Je hebt ook zo'n elektronische ontsteking/regeling? Ach, met een oud stalen vat of zo en wat isolatie, is er best een behoorlijke bescherming voor de generator te maken denk ik. En dan niet-aangesloten/vanaf de buitenwereld elektrisch geïsoleerd daarin bewaren.

Mocht een EMP man-made zijn, dan schijnt de beste tactiek, om er relatief kort na een eerste, nog een "te laten".:confused: Daar kan best een halve dag of een dag tussen zitten lijkt me, en de kunst is natuurlijk om de tweede te doen zodra wij allemaal onze generatoren al uit het vat vandaan hebben gehaald. Even afhankelijk van de situatie, zit ik de eerste dag na een eerste EMP waarschijnlijk gewoon even uit zonder stroom...;)

Wat de "oude aggregaten" aan gaat, vraag ik mij toch af in hoeverre die niet toch al elektronische ontsteking hebben (transistoren e.d.) en daardoor ook EMP-gevoelig kunnen zijn. Misschien moeten we voor die met een robuuste magneetontsteking wel terug naar de zeventiger jaren, en misschien nog wel verder terug.
 

Roel

Mankinds only hope
Ons brombeertje staat op de deel, er kan een slang naar een pijp op het dak zodat we niet de moord stikken in de dampen... ;)
 

Niels

Mankinds only hope
@RockyFlats , interessante matherie, nooit zo mee bezig gehouden met een natuurlijke EMP.
Dat de mens het kan is duidelijk, maar het kost verschrikkelijk veel energie, en kan alleen gericht ingezet worden.
Ik zit niet direct op een punt waar ik veel verwacht.
Maar van de zon, dat is interessant. Dat is natuurlijk een mega energie geval.

Ik ga wel onderzoeken in hoeverre we ons daar zorgen om moeten maken.

Mijn agregaatje werkt met een inverter. Het toerental word o.a. geregeld om brandstof te besparen.
De sinus komt niet door het draaien van de motor, maar word met elektronica gemaakt (eerst gelijkgericht, daarna sinus gemaakt).
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats , interessante matherie, nooit zo mee bezig gehouden met een natuurlijke EMP.
Dat de mens het kan is duidelijk, maar het kost verschrikkelijk veel energie, en kan alleen gericht ingezet worden.
Ik zit niet direct op een punt waar ik veel verwacht.
Maar van de zon, dat is interessant. Dat is natuurlijk een mega energie geval.

Ik ga wel onderzoeken in hoeverre we ons daar zorgen om moeten maken.

Mijn agregaatje werkt met een inverter. Het toerental word o.a. geregeld om brandstof te besparen.
De sinus komt niet door het draaien van de motor, maar word met elektronica gemaakt (eerst gelijkgericht, daarna sinus gemaakt).
@Niels De mijne idem. Ik heb een 2,2 kW Denqbar, maar onder andere namen en in andere kleur zie ik die ook. Doet het goed hier, en past het toerental netjes op het aangesloten verbruik aan. Die inverter-generatoren hebben een nagenoeg pure sinus, dus weinig kans op schade aan gevoelige apparatuur.

Een 1 kW apparaat zou ook al behoorlijk uit de brand helpen, en heb ik serieus overwogen. Maar de meerprijs voor 2,2 kW was dat uiteindelijk waard. Het ding was niet goedkoop. Maar zo duur hoeft het zeker niet...

Voor wie een generatortje overweegt: ik zag een paar maanden geleden een eenvoudiger apparaatje, zo'n vierkant bakje, voor 150 Euro bij ALDI, en dat leek mij zeker niet slecht... Vermogen is mij ontschoten, maar wellicht zo'n 700W. En is dan toch voldoende voor koelkast en/of vriezer lijkt me, en opladen van batterijen en zo.

Ik denk, als het er op aan komt, mijn generator in het begin bijvoorbeeld 4 x 2 uur per 24 uur te laten draaien, of in ieder geval zo lang als nodig is voor koelkast en vriezer. En tegelijk opladen van batterijen e.d. Het behoeft dus zeker geen 24/24 uur te draaien. Verbruik is zo'n 1/2 liter per uur meen ik, dus dan zo'n 4 liter per dag en 5 dagen op een jerrycan. Zodra al de bevroren rommel is gepekeld/gedroogd en in @Dreutel -Keutels:rolleyes: is omgezet, wellicht terug naar 1 of 2 uur per dag. En dan 40 of 20 dagen op een jerrycan;)

Tip: kijk wellicht eens uit naar een paar van die goedkope Chinese temperatuurmeters, met een voeler die je in een vriezer kunt hangen. Die werken lang op een paar knoopcelletjes, en zijn ook afleesbaar als er geen stroom is. Kan helpen om de temperatuur van koelkast en de vriezer te controleren zonder die te hoeven openen, en zo het moment bepalen om de generator weer even bij te schakelen. https://www.aliexpress.com/item/fre...id=b371360c-efb4-404f-a86e-23bb7c7830f8&tpp=1

"Dat de mens het kan is duidelijk, maar het kost verschrikkelijk veel energie, en kan alleen gericht ingezet worden."
Wat een mens-gemaakte EMP aan gaat... Dat kan met een kernbommetje op grote hoogte. En volgens mij zijn er teveel rogue-staatjes met een death-wish, met onder de hand genoeg motieven om het de geïndustrialiseerde wereld moeilijk te maken, om mij daar echt senang bij te voelen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@petr
De zon geeft geen EMP af hoog uit op het einde van de levensduur.
@petroman Zie je, is het toch een gloeilamp, ik wist het! Zo'n ding gaat iedere 1/50 seconde immers uit.
De zon spuugt nog wel frequenter EMP-blubjes uit, maar die zijn meestal klein, gelukkig, behalve....:eek:

Enfin, lees het onderstaande artikel maar eens... Helaas nix met "hooguit op het einde van de levensduur", tenzij je het einde van onze levensduur bedoelt;)

http://theweek.com/articles/593449/deadly-threat-solar-superstorm

683943main_eruption-zoom.jpg


Het is een reële bedreiging. En met 12 % kans in 10 jaar, op een stevige EMP, niet iets dat we terzijde kunnen schuiven. Het is ook pas sinds de jaren 60/70 dat we zo idioot afhankelijk zijn geworden van elektronica, en dat zonder noemenswaardige back-up. Er is nog nooit een samenleving ineengestort door de vele EMP's in het verleden, d oodeenvoudig omdat die toen nog geen elektronica hadden. Wij nu wel, en pas sinds een kleine 55 jaar. En dat zonder ook maar enige noemenswaardige back-up of beveiliging.
Ik heb daar maar een woord voor over: Crazy!
earth-237956_640-588x379.jpg

Met zo'n verzameling van nitwits op deze aardkloot (de goeden te na gelaten!) hebben we helemaal geen duistere complotten nodig om de zaak in het honderd te laten lopen. De zon doet gewoon het vuile werk. En met gemak, want daar hebben we het de laatste 50-60 jaar met z'n allen naar gemaakt...
He, handig die smartphone en dat pinnen.. En internet en zo.
Maar ook ronduit fataal als we een beetje pech hebben.

En dan al die vrolijke berichten over nog verder gaande automatisering en robots die straks het werk zouden doen, en zo. Nog meer elektronica... Keep on dreaming...
We hebben straks auto's die zelfstandig rijden. Na een EMP hebben we die niet meer, en ook geen mensen meer die een auto kunnen besturen. Niemand meer die dan nog iets kan, en geen middelen meer...
Behalve wij en bij ons preppers natuurlijk...:)
 

petroman

SHTF Expert
Een zonnevlam is geen piek of puls maar iets dat op ons afkomt als een golf. Afhankelijk hoe de energie de ruimte ingeslingerd wordt. Verder zal een zonnevlam altijd opgevangen en afgebogen worden door ons magnetisch veld (van allengordel). Dus spreid het zich > Noorderlicht.
Wil verder niet zeggen dat dat niet zo hoog kan zijn dat we er last van krijgen maar is toch heel anders dan de piek/puls die je van een atoombom kan krijgen. dat zijn over het algemeen snelel rakkers die je niet echt ziet aankomen. Althands wij normalo's niet.

Een bliksemontlading is een EMP bron. In een korte tijd veel energie.

Verder gaat dit redelijk off topic.
Misschien tijd voor het grote EMI topic.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Een zonnevlam is geen piek of puls maar iets dat op ons afkomt als een golf. Afhankelijk hoe de energie de ruimte ingeslingerd wordt. Verder zal een zonnevlam altijd opgevangen en afgebogen worden door ons magnetisch veld (van allengordel). Dus spreid het zich > Noorderlicht.
Wil verder niet zeggen dat dat niet zo hoog kan zijn dat we er last van krijgen maar is toch heel anders dan de piek/puls die je van een atoombom kan krijgen. dat zijn over het algemeen snelel rakkers die je niet echt ziet aankomen. Althands wij normalo's niet.

Een bliksemontlading is een EMP bron. In een korte tijd veel energie.

Verder gaat dit redelijk off topic.
Misschien tijd voor het grote EMI topic.
@petroman Goed idee!, maar of dat ook ons oeverloze gezwam hierover zal stoppen????;)
upload_2016-10-28_14-40-15.png
 
J

J.J

Gast
Stroom uitval nu overdag met winterse koude hoe red je het, wat hebben jullie achter de hand.

Wij hebben een simpele gaskacheltje die op een gaspot geschroefd kan worden, een paar slaapzakken kunnen op elkaar worden geritst kunnen we er samen in zitten of liggen, elkaar lekker warm houden, thermokleding.
Hoe zou jij het oplossen met de middelen die je nu hebt.
Mvg,
J.J
http://www.rtvnoord.nl/teletekst
111-01.png
 
Bovenaan