• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Terug naar de toekomst - wat gaan we herbeleven (ook met humor)?

Nu ik over de bunkerkaarsen van @DirtyDutchman las moest ik ook aan het onderstaande filmpje van een Duitse brombeer denken, en realiseer ik mij dat de geschiedenis zich kan herhalen...

Duitsland herbewapent zich immers, en dan mogen Hindenburglichte natuurlijk niet ontbreken!😉

1000152998.jpg

1000152999.jpg
Gemaakt in duistere tijden door "Wachswarenfabrik Wiedemann" in Deggendorf, Beieren.
1000152997.jpg

En warempel... In Deggendorf... 😉

1000152996.png

Laatst bewerkt:
Mooie museumwebsite van de voormalige Utrechtse batterijenfabrikant "Witte kat Batterijen".
https://www.witte-kat-batterijen.nl/

1947_00_00_groot_label_A4.jpg

Compleet met oudbollige reclames en slogans

"Op 't duistere pad, voldoet WITTE KAT!"

Ze hadden ook mooie zaklantaarns en draaglampen. Waar natuurlijk Witte Kat batterijen in konden. Als kind had ik er eentje van mijn ouders gekregen en daar was ik heel blij mee. Als kind kun je zo gelukkig zijn met een klein wondertje om vanuit je handen licht te kunnen maken in het donker.

Van mij mag deze Nederlandse productie wel terugkomen. We zijn veel te afhankelijk van import voor de producten die we dagelijks nodig hebben.

Wees spaarzaam met electriciteit...

Oei, 56 kWh voor twee maanden dat is nauwelijks 1kWh per dag! Alleen @martin en @JJ&A redden dat denk ik!😉 En de rest moet toch nog wat gaan oefenen...

Dat ga ik niet eens redden terwijl ik in Spanje zit. Ik heb vandaag deze grafiek. (die ik remote kan uitlezen)

1778443629872.png

Maar dan onttrek ik alsnog het volgende uit het grid:
1778443740590.png
(ik pak even zaterdag aangezien deze dag nog niet is voltooid)

dus ik ben sowieso al 3kWh kwijt terwijl ik niet eens aanwezig ben.

En dat komt door de permanente verbruikers zoals diepvries/koelkast/alarm/camerasysteem/domotica/servers/IBA beluchtingspomp.
Ik ben even door de grafiek gelopen, en ik kom niet echt boven de 4.
En dat is dan de rekensom die ik zal maken voor 2027. Want met een homeaccu zou ik dan alsnog uit kunnen komen op 0. Maar we hebben nog 7 maanden.

Hmm, nu moet ik nog iets verzinnen om terug OT te gaan voordat de topic gestappo een klacht gaat indienen.

Zonder diepvries/IBA/koelkast/alarm zou ik rond de 0,5 uitkomen. En zo zal het ook geweest zijn in het verleden.
En eigenlijk zou ik mijn diepvries en koelkast best wel leeg kunnen krijgen voordat ik naar Spanje zou vertrekken voor 3 maanden. En dat alarm en camera systeem is ook niet echt noodzakelijk en bestond 50 jaar geleden ook niet.

Maar als iedereen zo vrekkerig zou zijn als @JJ&A en ik zou de complete economie instorten.

Mijn netto verbruik in Polen komt gemiddeld uit op 100KWh per maand, grofweg 3KWh per dag.
Daarvan is de prijs dit jaar met 25% gestegen tot 1,32 zloty per KWh, ofwel bijna €.0,30 per KWh.
Dat is ongeveer €.31,- per maand.

Maar wij hebben ook verbruik in de Filipijnen. Nu de inverter defect is, weet ik niet precies hoeveel mijn Tropische Verrassing daar uit het net trekt, maar zij betaalt per maand ongeveer PHP.1.500, wat neerkomt op €.21,- per maand.
Toen de solar werkte was het minder dan PHP.400 per maand. Grofweg kost het netverbruik ons dus €.52,- per maand.

Dat is bij benadering wat ik ook per maand kwijt was toen ik nog een huis in Nederland had, maar dat is buiten de jaarlijkse 1000 KWh windstroom gerekend.

Totaal genomen is er ondanks forse prijsverhogingen tussen 2020 en 2026 toch nog wat bezuinigd.
Maar dan moet ik de investeringen in solar installaties niet meerekenen.

Hee, aankomende donderdag is het alweer de opening van het strandseizoen!
De tijd om met de tenen in het zand vrolijk aangeschoten te raken breekt weer aan!🤣 Andere tijden...

1000158671.jpg

Laatst bewerkt:
Dat ga ik niet eens redden terwijl ik in Spanje zit. Ik heb vandaag deze grafiek. (die ik remote kan uitlezen)

Bekijk bijlage 31414
Hmm, nu moet ik nog iets verzinnen om terug OT te gaan voordat de topic gestappo een klacht gaat indienen.
@martin , wat zouden we gaan meemaken? Ik denk dat jij dan een gedwongen stroomleverantie opgelegd zou krijgen, en @phtvs ook, op straffe van werkkamp of Arbeidseinsatz elders zodra je per maand ook maar een kWh te weinig zou leveren...

@PBear riskeert tegelijkertijd natuurlijk ook het opvoedings kamp met zijn exorbitante 100 kWh per maand. Maar jullie zouden elkaar ondergronds met energie-zwarthandel en gesaboteerde meters wel kunnen helpen denk ik. De ondergrondse kabels! Het Energieverzet!😁

@martin , wat zouden we gaan meemaken? Ik denk dat jij dan een gedwongen stroomleverancie opgelegd zou krijgen, op straffe van werkkamp of Arbeidseinsatz elders zodra je per maand ook maar een kWh te weinig zou leveren...

@PBear riskeert tegelijkertijd natuurlijk ook het opvoedings kamp met zijn exorbitante 100 kWh per maand. Maar jullie zouden elkaar ondergronds met energie-zwarthandel en gesaboteerde meters wel kunnen helpen denk ik. De ondergrondse kabels! Het Energieverzet!😁

Wat een geluk dat we zowel in Polen als in de Filpijnen bovengrondse leidingen hebben. Een stiekume aftakking aanleggen is met een lange ladder (reeds in bezit) en wat levensverachting best mogelijk.
In de Filipijnen komt dat zo frequent voor, dat de stroomboer een stevig percentage "transportverliezen" bij de nota opvoert.
Behalve de frequente stroomonderbrekingen nog een argument om middels zonnepanelen "offgrid" zelf voorzienend te worden.
Ik denk dat er binnenkort ook gerantsoeneerd moet worden, omdat de olievoorraad in de Filipijnen bijkans op is.

Dan is mijn Tropische Verrassing momenteel aangewezen op 2 flexibele zonnepaneeltjes om haar telefoon en hoofdlamp op te laden. Hopelijk kunnen ze er het mobiele telecom net gaande houden.

Ik vond eergisteren in een kringloopwinkel twee dikke verzamelmappen. Wie de tweede wereldoorlog interessante historie vindt, die kan ik van harte aanbevelen om ernaar op zoek te gaan, echt. Zeer uitgebreid en voorzien van veel illustraties, en het leest heerlijk weg. Ik kan er vast nog wat passende plaatjes uit opdiepen en met jullie delen zo nu en dan denk ik, zoals in mijn vorige post.

1000158684.jpg

1000158683.jpg

Curieus is dat toch.😳

Ik herbeleef hier in dit herbeleef-draadje geheel nieuwerwetse dingen, zie discussies over stroom van de buren, thuisaccu's en naheffingen...

Dan ... moet ik toch wel uit de toekomst komen!? Via het een of ander wormgat in het ruimte-tijd continuüm, wie had dat ooit gedacht?! Rocky from space!👽

Ga de uitdaging aan, wie slingert er eens oubollige herinneringen aan echt oude nieuwerwetse dingen die we terug gaan zien, door dit wormgat?!😉

Mijn Tropische Verrassing stuurde me vandaag een foto van 3 zakken houtskool, die zij uit voorzorg heeft ingeslagen voor haar nieuwe buiten kooktoestel.

Het ging om houtskool van mahoniehout, aanvankelijk bestemd voor een plaatselijk restaurant dat bekend staat om zijn gebraden kippetjes en ongelimiteerde rijstmaaltijd als bijgerecht.

De verkoper baalde ervan dat bij de verkoop zoveel papierwerk ingevuld moest worden, wellicht omdat verkoop van mahoniehout streng gereguleerd is en het restaurant niet in contanten wil betalen.
Mijn Tropische Verrassing kon dat wel, en zodoende ging zij met de vracht slepen.

Boter bij den visch, schijnt ook in de Filipijnen goed te werken.

Een paar weken geleden bestelde ik een houtskool kooktoestel voor haar, met het oog op de aanstaande olie en gas crisis in de Filipijnen, die nu zo goed als door de nationale reserves heen is.
De prijzen voor benzine en gas zijn er inmiddels verdubbeld.
Zij heeft tijdig een noodvoorraadje aangelegd, maar als de blokkade van de straat van Hormuz lang aanhoudt, dan raakt ook dat natuurlijk op. De rijke landen kunnen de beschikbare brandstoffen tegen hogere prijzen opkopen en dan grijpen landen als de Filipijnen er naast.

Screenshot_2026-05-13-21-23-51-747_com.lazada.android.jpg

Het bovenstaande toestel kost nog geen €.10,-

Ze heeft een nog simpeler houtskool brander, gemaakt van wapeningsstaal dat in een blok beton gegoten is, maar daarmee is het lastig slepen, vanwege het gewicht. Die zijn in de Filipijnen nog volop in gebruik.

In Nederland is maaltijdbereiding op houtskool in private kring niet zo populair meer, behalve voor de barbecue, maar in de Filipijnen komt het nog veel voor, zelfs in de steden. En dat ook nog in keukens die geen rookgas afvoer hebben.

Terug
Bovenaan