• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (gekocht)

Laatst bewerkt:
Amice,

Voor wie er nog geen powerstation heeft en toch voor relatief weinig geld wat stroom achter de hand wil houden, vond ik op Temu de volgende twee powerstations die m.i. de moeite waard zijn.
Die tip leek mij hier wel passen, vandaar.

Deze powerstations kunnen binnen enkele dagen vanuit de EU worden geleverd (locaal magazijn) dus is er sowieso geen soesa met invoerrechten of verdere kosten.

https://share.temu.com/SuCI483y0kB
1000152116.png
Deze komt met een zonnepaneel, en zou mij nu €110,52 kosten (na €30 korting via een coupon die Temu gaf - kortingen lonen daar...). Deze heb ik zelf niet gekocht want een paneel heb ik al, en de volgende (grotere) leek mij gezien de prijs beter. Deze kleinere is wel van app-bediening voorzien en m.i. zeer modern.

De volgende heb ik gisteren besteld, voor € 126,01, maar dan zonder zonnepaneel. Dat aanbod van €170 minus korting vind ik nu niet meer, maar dat zou op elk moment weer op kunnen duiken... Kijk geregeld eens op Temu zou ik zeggen...).

Zou ik deze nu met zonnepaneel kopen, dan zou mij dat €237,99 kosten (na €30 kortingscoupon). Dit powerstation is echter met een simpel "woonhuis-Solar paneel" wel op te laden (wel letten op de specs ervan), en voor thuisgebruik zou ik daarom niet voor die hogere prijs gaan.
https://share.temu.com/8sNxnx8UuJB
1000152117.png
Om die extra "518 Wh" te hebben, die ik eventueel ook op een andere plek kan gebruiken dan het powerstation dat ik al heb, leek mij niet onverstandig. Ik ga er van uit dat de nuttige capaciteit zo'n 85% van de opgegeven 518 Wh zal zijn , maar zo'n kleine 450 Wh is goud waard denk ik, in nood.

Kom steeds een dichterbij de aanwchaf van een thuisbatterij. Heb nu een beetje gekeken naar btw teruggaaf. Scheelt toch al snel weer wat knaken.
Maar het is wel veel om een berekening te maken, zo lees ik dus (als dat ook echt klopt) dat je belasting betaald over de capaciteit van de batterij en ook over de capaciteit van de zonnepanelen, bij eventueel een btw teruggaaf van meer dan 2495,-
Dus zorgen dat je minder dan 2490,- ala aanschsf / installatie bespaar je dan later om belasting te betalen.

1770631173362.jpeg

Je koopt voor +/- 1200 euro een 5kW thuisaccu die 2500W kan laden/ontladen op eigen groep.
Waterdicht en met 10jaar garantie.

Geen kabels tussen dak en accu. Gewoon via wcd of vaste aansluiting.
Accu's worden geleverd met BMS en app en gekoppeld aan je slimme meter. BMS bepaald dan op basis van belasting (verbruik) hoeveel geladen/ontladen wordt.
Of je programmeert dat handmatig via de app.
Of je laat AI alles regelen op basis van stroomprijs.

Als je dat alles kan en vooral wil programmeren en je bent nog goedkoper uit dan kan je kijken naar zelfbouw.

Je koopt voor +/- 1200 euro een 5kW thuisaccu die 2500W kan laden/ontladen op eigen groep.
Waterdicht en met 10jaar garantie.

Geen kabels tussen dak en accu. Gewoon via wcd of vaste aansluiting.
Accu's worden geleverd met BMS en app en gekoppeld aan je slimme meter. BMS bepaald dan op basis van belasting (verbruik) hoeveel geladen/ontladen wordt.
Of je programmeert dat handmatig via de app.
Of je laat AI alles regelen op basis van stroomprijs.

Als je dat alles kan en vooral wil programmeren en je bent nog goedkoper uit dan kan je kijken naar zelfbouw.

Heb ze gezien, maar verlies is toch al snel 20% als het van zonnepanelen naar 220 en dan weer omzetten in geljkstroom. Lijkt mij zonde van de stroom en ja deze accu's hebben dan wel een stopcontact als noodvoorzienining, maar dat haalt het niet bij gewoon alles doorlaten draaien als het net-uitvalt.
5kwh per groep is prima, hoeveel kan je er max kwijt in de groepenkast, voodat de software er niets meer van snap, welke te lsden / ontladen?.

ZIt nig met iets anders, mijn panelen hebben optimizers van solaredge. Kan de victron multi daar mee overweg of moet ik alsnog een solaredge omvormer hebben waar je een batterij aan kan sluiten?
Pfoeh, ik ben ook maar een relatieve amateur op dit gebied, maar mij lijkt het dat dat niet hoeft. Jouw SolarEdge Solar inverter levert toch 230V AC?
Tenminste, het is nu toch voor directe levering aan het huisnet en stroomnet aangesloten? De Multiplus kan prima met 230V AC overweg. Die is tevens laadspanning regulator voor het accupakket.

Heb ze gezien, maar verlies is toch al snel 20% als het van zonnepanelen naar 220 en dan weer omzetten in geljkstroom.
De wisselstroom accu moet helaas nog worden uitgevonden @joepmeloen
Lijkt mij zonde van de stroom en ja deze accu's hebben dan wel een stopcontact als noodvoorzienining, maar dat haalt het niet bij gewoon alles doorlaten draaien als het net-uitvalt.
"Een stopcontact" is wel een beetje een understatement. Er kan een complete groep aan worden gehangen per fase/Multiplus, en afhankelijk van de zwaarte van de Multiplus wellicht nog meer. De Multiplus kan ook bij de net-ingang worden aangesloten met alle groepen er achter aan de noodstroom kant, als die zwaar genoeg is. Dat is zo'n beetje de situatie op een schip, waar de wal aansluiting in alle stroom voorziet en de Multiplus alles overneemt op zee. Dan draait gewoon alles door, ook omdat de Multiplus de "walstroom" gewoon doorgeeft als die er is. En zo niet, dan neemt die het stokje over.
.
5kwh per groep is prima, hoeveel kan je er max kwijt in de groepenkast, voodat de software er niets meer van snap, welke te lsden / ontladen?.
5 kWh per groep is alleen prima als die er niet in een uur doorheen gaan... Tenminste, met 16A zekeringen redt je 5 kW niet en gebruik je een roestige spijker als zekering😆 dan gaat de normale installatiedraad het huis verwarmen.
Hoe dat verder zit met 3 fasen en 3 Multiplussen, daarvoor is bij Victron wel plenty aan informatie te vinden. Iedere Victron ziet zijn eigen fase en zal dat best blijven snappen...

De wisselstroom accu moet helaas nog worden uitgevonden @joepmeloen

"Een stopcontact" is wel een beetje een understatement. Er kan een complete groep aan worden gehangen per fase/Multiplus, en afhankelijk van de zwaarte van de Multiplus wellicht nog meer. De Multiplus kan ook bij de net-ingang worden aangesloten met alle groepen er achter aan de noodstroom kant, als die zwaar genoeg is. Dat is zo'n beetje de situatie op een schip, waar de wal aansluiting in alle stroom voorziet en de Multiplus alles overneemt op zee. Dan draait gewoon alles door, ook omdat de Multiplus de "walstroom" gewoon doorgeeft als die er is. En zo niet, dan neemt die het stokje over.

5 kWh per groep is alleen prima als die er niet in een uur doorheen gaan... Tenminste, met 16A zekeringen redt je 5 kW niet en gebruik je een roestige spijker als zekering😆 dan gaat de normale installatiedraad het huis verwarmen.
Hoe dat verder zit met 3 fasen en 3 Multiplussen, daarvoor is bij Victron wel plenty aan informatie te vinden. Iedere Victron ziet zijn eigen fase en zal dat best blijven snappen...

Wisselstroom accu...
Bedoel van de zonnepaneel omvorner maakt die er wissel van en als het terug in de batterij gaat, worst t weer ongezet in gelijk.
Gaat het uit de batterij maakt die er weer wissel van.
das redelijk wat verlies.

Doet die ze vanaf de zonnepanelen in de accu en dan vanaf de accu omzetten naar wissel is minder verlies.

Wisselstroom accu...
Bedoel van de zonnepaneel omvorner maakt die er wissel van en als het terug in de batterij gaat, worst t weer ongezet in gelijk.
Gaat het uit de batterij maakt die er weer wissel van.
das redelijk wat verlies.

Doet die ze vanaf de zonnepanelen in de accu en dan vanaf de accu omzetten naar wissel is minder verlies.

De SolarEdge optimiser levert kennelijk geen wisselspanning en is dus niet tegelijk een inverter naar 230V begrijp ik @joepmeloen .

Ik lees:
"Waarom directe aansluiting niet werkt:
  • Spanningsverschil (Voltage): Een SolarEdge-string (serie van optimizers) is ontworpen om een constante, zeer hoge spanning te leveren, meestal 350Vdc (1-fase systemen) of 750Vdc (3-fasen systemen). Een Victron MultiPlus werkt op een accuspanning van 12V, 24V of 48Vdc. Het aansluiten van 350V+ op een 48V-ingang zal de apparatuur direct vernielen."
Via een standaard SolarEdge omvormer naar 230V kan natuurlijk zoals het nu ook al in jouw systeem werkt. De Multiplus kan weer prima met die 230V overweg.

Nu jouw optimizer 350Vdc (1-fase systemen) of 750Vdc (3-fasen systemen) levert, kan je sowieso niet met die gelijkstroom naar een accu toe...
Enig verlies, daar moet men mee leven.

Tenzij je een accupakket van 350Vdc met een Starship Enterprise acculader neemt met Scotty erbij... Ik laat dan wel alvast de energieschilden zakken en geef het Klingon-alarm...😉

Marstek 5.12 kwh is nu 1099,- alsnog een goede prijs denk ik, voor plug en play, maar het is niet wat ik zoek. Offgrid / eiland 64kwh ongeveer, dan kan ik in de zomer elke nacht overbruggen (airco, vaatwasser, wasmachine), piek is ongeveet 15/ 20kwh van de zonnepanelen.

je kan zeggen die accu krijg je nooit vol, dat klopt maar ik draai dam ook niet elke nacht een vaatwasser / wasmachine).

Dan ben ik in de zomer eigenlijk vrij van het net... in de winter betaal ik dan de volle pond, laten we zeggen 4 maanden, dan alsnog 8 maanden zelf voorzienend, best mooi.

Terug
Bovenaan