• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

Laatst bewerkt:
Mooi spul! Met het grote voordeel dat 't portable is en bij een eventuele bug-out mee kan!
Ik neem aan dat je ook genoeg verlengsnoeren hebt om de koelkast/vriezer e.d. aan te kunnen sluiten? :D

Nice, en nuttig dat hij zowel ingeplugd en als power station werkt.

Anders verplaats je hem naar de keuken bij een stroomuitval ;)

Die accu's zijn loodzwaar. 36 KG voor één accu. Dus die verplaats je niet zomaar. Dus ja, inderdaad, een verlengsnoer naar de keuken voor de koelkast en een lekker kopje koffie. Ik heb het al getest. Vanwege onderhoud aan het stroomnet moest ik het even geleden tussen 09.00 en 15.00 zonder netstroom doen. Dan is zo'n powerstation verrekte handig. Stroom ga je vooral waarderen wanneer je het niet hebt. :p

Voor een bug-out heb je meer aan de Bluetti power station rugzakken. Tenzei bug-out voor jou een camper of caravan is want dan is de AC300 met zijn accu's ideaal. Zonnepaneeltje mee en gaan waar je wilt.

Als daar alles staat wat je van stroom wil voorzien werkt dat uiteraard prima, al heb je dan ook nog vaak wat verlengsnoeren nodig. Sowieso handig om daar een voorraadje van te hebben, net als stekkerdozen, hoeveel je er ook hebt, je hebt er tenslotte altijd 1 te weinig :p

Ik heb inmiddels een voorraadje. :)

En dan komen we weer op het punt dat je niet ondoordacht alles moet gaan doorlussen en verdelen naar je gebruikers. 🤣

Mwah, het power station kan toch niet meer dan 3000 watt leveren. En mijn stekkerdozen zijn goede van Kopp die 3500 Watt aankunnen. Dus de stekkerdozen gaan geen bottleneck vormen.

Anders heb ik nog wel een steek wagentje ;)

Je hebt inderdaad een steekwagen of karretje nodig als je deze accu's alleen wilt verplaatsen.

Laatst bewerkt:
Voor de prepper die z'n huis niet wil markeren tijdens een stroomuitval:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82246550#82246550

En een aanvulling (bron tweakers) op eiland bedrijf:
Voorbeeld omschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFGP9QyToFW2iDC6YeM3FrRIu0o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sptHv99OPgyEpA6mZd6UPldz.png?f=user_large

Een noodstroom omschakelaar doet 2 dingen:
1) koppelt het huis af van het net
2) koppelt het huis aan een noodstroomvoeding (generator of batterij)
(of omgekeerd zodra het net weer werkt)

Effectief maak de omschakelaar van een on-grid installatie een off-grid installatie.
Noodstroom en net mogen nooit tegelijk actief zijn.

Op persoonlijke noot:
Je moet onderscheid maken tussen een stekker thuisaccu met backup optie.
En een vaste noodstroom accu installatie.

Voor de prepper die z'n huis niet wil markeren tijdens een stroomuitval:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82246550#82246550

En een aanvulling (bron tweakers) op eiland bedrijf:
Voorbeeld omschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFGP9QyToFW2iDC6YeM3FrRIu0o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sptHv99OPgyEpA6mZd6UPldz.png?f=user_large

Een noodstroom omschakelaar doet 2 dingen:
1) koppelt het huis af van het net
2) koppelt het huis aan een noodstroomvoeding (generator of batterij)
(of omgekeerd zodra het net weer werkt)

Effectief maak de omschakelaar van een on-grid installatie een off-grid installatie.
Noodstroom en net mogen nooit tegelijk actief zijn.

Op persoonlijke noot:
Je moet onderscheid maken tussen een stekker thuisaccu met backup optie.
En een vaste noodstroom accu installatie.

Zoiets zou ik graag willen voor mijn Bluetti PowerStation. Maar ik heb een huurhuis dus sleutelen in de meterkast is geen optie.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me, dat zolang je niet aan de stoppenkast gaat sleutelen, er nog geen beperkingen in huurcontracten staan met betrekking tot het aansluiten van goedgekeurde elektrische apparatuur op het stopcontact (wandcontactdoos).
Een thuisbatterij die daarop aangesloten wordt, lijkt me dan ook geen probleem.
Uiteraard wel rekening houdend met het maximum vermogen dat voor de in huis toegepaste bedrading geldt.

Is het niet gewoon voldoende om de hoofdschakelaar uit te zetten? Die zit bij mij voor de omvormer vanaf het net gezien volgens mij
Volgens mij is dit al eens uitvoering besproken o.a. icm "boerderij schakelaar".
Het is niet 100% gegarandeerd dat de hoofdschakelaar ook echt alle fases ontkoppelt van het net. Althans dat is mij bij gebleven.
Er zijn door de jaren heen verschillende bouwvoorschriften actueel geworden. Aangepast aan de tand des tijds zeg maar. Het kan dus nogal verschillend zijn per woning, bouwjaar, verbouwingen.

Huurhuis van een familielid heeft een stoppenkast, letterlijk, gewoon van die porcelijnen dingen. Ouderwets? Ja/nee, het werkt wel totdat je van die stoppen moet kopen. Dan kom je er achter dat de Blokker ze niet meer heeft.

Het gaat er vaak ook niet om of iets kán maar of iets geaccepteerd wordt als het fout gaat of dat je iets beter niet had kunnen doen.

Er zijn door de jaren heen verschillende bouwvoorschriften actueel geworden. Aangepast aan de tand des tijds zeg maar. Het kan dus nogal verschillend zijn per woning, bouwjaar, verbouwingen.

Petroman heeft hier een duidelijk punt, het kan zomaar zijn dat de installatie niet 1, maar meerdere “hoofdschakelaars “ heeft. Als hobbyBob dat niet in de gaten heeft…. Elektriciteit is dodelijk. 230v is minder dodelijk dan 400v. Maar toch is het dodelijk. Nooit vergeten ook al is het maar een dun draadje!

Een paar jaar geleden een jonge vrouw, die volop in het leven stond en zou gaan trouwen en samenwonen, bij haar uitvaart geweest. Door elektrocutie om het leven gekomen. Dat hakt erin.

Toen tijdens een afdelings overleg een collega wat laatdunkend over elektra ongevallen deed ben ik uit mijn slof geschoten. Woest was ik en de tranen stonden me in de ogen, als je het van dichtbij moet meemaken dan laat je grappen vervolgens achterwege. Nee je hart krijgt geen “reset” en het is ook niet goed voor je hart.

Je gaat ervan dood!

Dit moest ik even kwijt.

Terug
Bovenaan