Basengreen heeft mooie prijzen (vind ik) probleem waar ik nu tegenaan loop, rij.. is dat een beetje batterij 122kg weegt en m'n soleredge omvormer op zolder hangt.
Zou ik de batterij op de bg in de garage zetten (hele goede optie), is het zonde dat
Zonnepanelen stroom eerst naar 230 wordt omgezet, naar beneden gaat en het weer terug worst gezet in 51v voor de batterij...ga ik de stroom gebruiken... verlies op verlies. Hoeveel zou dat verlies in theorie zijn, zonder de weerstand van de bekabeling te weten. Cq.. 25 meter stroomdraad 2.5mm.
Voor het deel dat je direct verbruikt heb je ook 230V nodig en dan geldt dat niet
@joepmeloen . Maar, inderdaad, "de stroom naar de accu" zal groter zijn dan de directe afname. Volgens mij is er te rekenen met 10% verlies per transformatiestap. Ga je dan van 230>51>230 dan zou er 0,9*0,9=0,81 resteren, dus 19% verlies. Heb je de acculader/inverter in de garage dan heb je daar wel meteen een beetje verwarming in de winter. Niet veel, maar het verlies benut je dan deels.
Echter, de verliezen bij transformeren kunnen in het niet vallen tegenover de verliezen van gelijkstroom in relatief dunne kabels. Ik ga na mijn panelen direct met microomvormers over op 230V en heb geen dure dikke kabels nodig. Bovendien, slikt de Victron Multiplus moeiteloos die 230V.
Hoeveel zou dat verlies in theorie zijn, zonder de weerstand van de bekabeling te weten. Cq.. 25 meter stroomdraad 2.5mm.
Met de Victron toolkit-app weet je het meteen
@joepmeloen .
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.victronenergy.victronledapp&hl=nl
P=U*I of te wel Watt= Volt*Ampere.
230V AC (stel 1150 W, dus 5A) door 25 m 2,5 mm2 levert 2,1 V spanningsverlies, en dat vertaalt zich tot 2,1*5=10,5 W verlies en dat is 0,9%.

51 V DC (stel 1150 W, dus 22,5 A) door 25 m 2,5 mm2 levert 9,6 V (!) spanningsverlies, en dat vertaalt zich tot 9,6*22,5=216 W verlies en dat is 18,8%.

Voor 51V over 25 m zou je dan toch minimaal naar 10 of 16 mm2 toe moeten om het verlies te beperken. Bij 10 mm2 is het verlies dan toch nog 2,4*22,5=54 W en dat is 4,7%. Bij 16 mm2 = 33,7 W en 2,9%. Nu koper toch wel zo'n beetje "het nieuwe goud wordt", ben jedan tegelijk belegger in edelmetaal

Het zal menige zelfbouwer wel kritisch naar de toegepaste draaddikte doen kijken denk ik...

De circa 30-35 V van een modern zonnepaneel levert bij 450 Wp toch wel zo'n 15 A. Sluit je dat aan met 2,5 mm2 draad dan heb je over een kabellengte van 5 m toch al 1,3 V verlies, of te wel 1,3*35=45,5 W. In serie schakelen en zo de spanning verhogen, dat scheelt wel...
Ik vind directe omzetting naar 230V wel het mooist (micro inverters). De Victron Multiplus kan dat meteen gebruiken om de batterij te laden (want heeft een acculader ingebouwd), maar kan zo ook met 230V uit het net laden of vanuit een generator. Valt er eens een micro inverter uit dan draait de rest nog door dus dan is er ook ruimschoots backup, en dat is er met een enkele omvormer niet.