• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

Laatst bewerkt:
Dus maakt het niks uit ?
Marstek stekker accu, het product op dit moment, heeft wieltjes en een stekker. Dus kan zo mee in de bugout wagen, caravan, camper.
Ophangen kan ook:
Bekijk bijlage 29138
Plaatje van internet (Tweakers)

Ik heb het filmpje van de link gekeken...
De backup output van de marstek, daar heeft iemand zonnepanelen op aangesloten en daarmee de accu opgeladen...

Dus als je nou een stekker in de backup output doet en deze verbind met een stopcontact... dan wordt de accu aan beide kanten opgeladen 🤯... geintje. Maar dan word wel de groep voorzien van stroom... en zelfs terug gelevert het net op. Dat lijkt mij wel erg gevaarlijk voor de netbeheerders.

Of juist andersom,

Wellicht worden die accu's stukken goedkoper en ben je echt niet verstandig bezig om nu iets te kopen, want over 1 jaar 30% goedkoper zal zijn.

Ik weet nog goed toen ik nog een kleine martin was, en in de jaren 80/90 werkte in een computerbedrijf.
Iemand moest en zou i.p.v. 1MB, 4MB geheugen kopen in zijn 286 computer. Dat geheugen koste rond de 350 gulden. en ik gaf aan dat het in mijn ogen verstandiger zou zijn om dit niet te doen aangezien het geheugen over 1 jaar een fractie zou kosten van de huidige prijs.
Maar goed, hij moest het hebben, dus alsnog geleverd, en inderdaad, 1 jaar later was de prijs van dat geheugen gezakt naar 120 gulden voor die 3 extra MB. (zo extreem zal de prijs van een accu niet zakken, maar dat het gaat zakken sluit ik zeker niet uit)

Denk dat de prijs wel zal pieken als het salderen stopt. Daarna zal de prijs weer instorten, als de markt verzadigd is. Moment van kopen is als je teruglevert vlak voor einde salderen (onderbuik zegt mij dat).
Misschien nog een subsidie of btw terug...

Nee, ik bedoel echt onrendabel. Het is niet rendabel.
Of ben ik nou echt te dom om te begrijpen wat de betekenis is van rendabel?
Dat je geld kan besparen dat zal zeker mogelijk zijn (maar ook niet mogelijk) Maar het is niet rendabel.
@martin , hier bedoelen wij hetzelfde maar zijn we in een Babylonische spraakverwarring verstrikt geraakt.😉
Een zich renderen is een zich lonen; er is "winst". Loont het zich financieel, en daar lijkt het op (zeker zonder saldering), dan is dat m.i. kunstmatig rendabel. Alles meegenomen (milieu, financieel, moreel) zou het (intrinsiek) onrendabel zijn, maar kunstmatig wordt het financieel rendabel.

Laatst bewerkt:
Ik zou niet meer moeten reageren maar omdat je bewust mensen hier belazert.

=============================

Ik stop hier verder mee want dit is gewoon een kwestie van verpissen en dat trek ik niet meer, cq. geen zin in.
De enige reden van reageren is dat ik niet tegen onzin of bewust volksverlakkerij kan.

Tip: voor de ware onderzoeker: lees het hele topic op tweakers door en je weet alles van GEBRUIKERS, en niet van verkopers.

Succes iedereen.

@petroman laten we het mooi en gezellig houden er is al genoeg ellende op de wereld.

@petroman laten we het mooi en gezellig houden er is al genoeg ellende op de wereld.
@JJ&A , je bedoelt het echt goed maar je gooit vaak onbedoeld olie op het vuur.
Mooi dat je een AI vriend hebt en dat je mooie advertenties vind maar die vind iedereen hier of krijgt die ongewenst te zien. Je noemt het gezellig houden ik noem het gewoon eerlijk zijn en blijven. Ik ga het verhaal niet mooier maken om wille van de "lieve vrede".
Nogmaals je bedoelt het goed maar vraag jezelf af: wie ga ik op het prepper forum nu van informatie/ervaringen voorzien waar iemand wat aan heeft.

Maar dan word wel de groep voorzien van stroom... en zelfs terug gelevert het net op.
Ga nu geen onzin vertellen: de backup functie en contact is alleen geactiveerd als de netspanning wegvalt of niet aanwezig is.
Staat ook op tweakers forum.

@iedereen
Heb je een (thuisaccu) deel je ervaringen, heb je er geen denk dan na over wat je gaat verkondigen.
Helaas het zoveelste topic (voor mij) dat strand in drijfzand door de vele meningen en stokpaardjes.

En wellicht begint de tijd te dringen, nu ze nog betaalbaar en leverbaar zijn, ...
Ze blijven altijd leverbaar en worden niet goedkoper.
Dwz de nieuwste modellen worden niet goedkoper. Als Hame (leverancier van oa Marstek etc.) een nieuw model op de markt zet dan zakt de prijs van de oude modellen.
Dat is wat je nu ook ziet. Is een oud model slecht ?, waarschijnlijk niet maar hoe lang heb je nog support ?
Grote voordeel van de hame produkten is dat er een modbus op zit. Dus hobbyisten kunnen zich helemaal softwarematig uitleven.

Moment van kopen is als je teruglevert vlak voor einde salderen (onderbuik zegt mij dat).
Misschien nog een subsidie of btw terug...

Ik denk eigenlijk hetzelfde. Dus als alles "volgens plan" verloopt dan zal ik zeker ergens in oktober/november van 2026 de afweging maken wat ik wel of niet ga aanschaffen. En ja, dan zal het echt wel "rendabel" zijn. Blijf ik alsnog met 2 uitdagingen zitten.

1- Hoe ga ik een plug-in accu aansluiten als ik 3 fasen heb? Gewoon heel de groepen herverdelen en terugbrengen naar 1 fase?
2- Hoe ga ik in de maanden nov/dec/jan/feb die accu vol krijgen?

Het mooiste zou zijn dat ik een buurman/vrouw zou hebben die een variabel contract zou hebben, en daar een deal mee sluiten. Maar gelukkig heb ik in de wijde omtrek geen buurman/vrouw.
Het is met dit weer niet voor te stellen, maar in die maanden zal het weer koud zijn, en zal het verwarmen met airco flink wat stroomvraag hebben, en dat gaat nog een flinke rekensom worden.

@RockyFlats
Jij heb praktijkervaring met Airco, hoeveel energie zou je in een accu moeten hebben zitten om je airco's van energie te voorzien in de koude maanden? en dan uitgaan dat je dus in de avond de temperatuur een beetje behagelijk wil hebben. Heb jij daar mooi cijfers van ?

Maar goed, dat is nog even in de toekomst, en wie weet hoe de toekomst er dan uit zal zien.

Laatst bewerkt:
Ik heb op al onze locaties een noodstroomvoorziening. Het Duitse huisje is geheel "off-grid". Maar daar verblijven we alleen in de zomermaanden. In de koude maanden zou de opbrengst van 600 Wattpiek zonnepanelen onvoldoende zijn om verlichting, laptop en telefoons te voeden. In de zomer kan het wel en kunnen we overdag ook een koel/vries kast gaande houden.
Jaarlijks vernieuw ik een 1 van de 3 loodzuur accu's van 65 Ah.
Een lastig probleem is, dat mijn inverter pas afslaat als de spanning tot 10,5 Volt gedaald is. Dat verkort de levensduur van de accu's die te ver leeggetrokken worden.
Ik moet nu zorgvuldig de spanning in de gaten houden en zelf op tijd de inverter afschakelen als het donker wordt, hetzij door bewolking of het ondergaan van de zon.
Ik moet hier nog een elektronische oplossing voor vinden die een stroom van 100+ Ampère kan schakelen als de accuspanning lager dan 11,5 à 12V zakt en pas weer aanschakelt als de spanning minstens 13V is. B.v. een of meer auto startrelais gebruiken om te schakelen.

In Polen hebben we tot 10 Amp. netstroom. Ik heb er ook een 12V net aangelegd voor verlichting en opladen van telefoons e.d., mocht het 230V net uitvallen. Dat wordt gevoed uit een 12V loodaccu, die geladen wordt door een 200 Wpiek zonnepaneel en een kleine laadadapter uit het 230V net, zodat de accu ook op spanning gehouden wordt als er een laag sneeuw op het zonnepaneel ligt.
400 Wpiek zonnepanelen leveren via een "grid tied" inverter terug aan het 230V net, mocht die stroom niet door onszelf of mijn buurman verbruikt worden.

In het Filipijnse huisje ligt 660 Wpiek aan zonnepanelen op het dak, die 2 LiFePo accu's van 100Ah elk opladen en een 3000 W sinus inverter voeden. Dat is voldoende om in onze stroombehoefte te voorzien op zonnige dagen, die aan de equator veelvuldig voorkomen.
Hoewel we ook een netstroom aansluiting hebben, valt de netspanning geregeld voor enkele uren en soms dagen uit. Ook is de netspanning erg variabel en zakt soms tot ca. 150 V, wat schadelijk is voor huishoudelijke apparatuur als magnetrons, airconditioners en inductiekokers.
Als we een nieuwe airconditoner kopen, fan wil ik nog een aantal zonnepanelen en 2 extra LiFePo accu's bijkopen, zodat we geheel onafhankelijk van de netstroom kunnen worden. Terugleveren aan het net doen we echter niet. Met de dramitische variaties van de netstroom wil ik daar geen inverter aan wagen, ook al niet omdat die automatisch afschakelen bij grotere variaties in netspanning en frequentie.
Onze stroomrekening was voorheen ca. 1500 peso (€30) per maand. Na in gebruik name van de zonnestroom installatie werd dat 150 peso (€3) per maand, omdat we nog een buitenlamp uit netstroom voeden.

Ik heb onlangs een 100Ah LiFePo accu besteld, die mobiel dienst gaat doen samen met een 1200 W inverter onderweg, en op de Poolse en Duitse locatie. Voor aanvullende noodstroom capaciteit oo beide locaties.

Ik ben benieuwd wat nieuwe ontwikkelingen op batterijgebied nog gaan brengen, zoals de zoutbatterij en zilverbatterij, die een betere capaciteit/gewichtsverhouding beloven en langere levensduur.
Wellicht zal de introductie van nieuwe typen batterijen een forse prijsdaling teweeg btengen bij de huidige LiFePo accu's en loodzuur accu's van de markt verdringen.

Ik denk eigenlijk hetzelfde. Dus als alles "volgens plan" verloopt dan zal ik zeker ergens in oktober/november van 2026 de afweging maken wat ik wel of niet ga aanschaffen. En ja, dan zal het echt wel "rendabel" zijn. Blijf ik alsnog met 2 uitdagingen zitten.

1- Hoe ga ik een plug-in accu aansluiten als ik 3 fasen heb? Gewoon heel de groepen herverdelen en terugbrengen naar 1 fase?

Het mooiste zou zijn dat ik een buurman/vrouw zou hebben die een variabel contract zou hebben, en daar een deal mee sluiten. Maar gelukkig heb ik in de wijde omtrek geen buurman/vrouw.
Het is met dit weer niet voor te stellen, maar in die maanden zal het weer koud zijn, en zal het verwarmen met airco flink wat stroomvraag hebben, en dat gaat nog een flinke rekensom worden.

@RockyFlats
Jij heb praktijkervaring met Airco, hoeveel energie zou je in een accu moeten hebben zitten om je airco's van energie te voorzien in de koude maanden? en dan uitgaan dat je dus in de avond de temperatuur een beetje behagelijk wil hebben. Heb jij daar mooi cijfers van ?

Maar goed, dat is nog even in de toekomst, en wie weet hoe de toekomst er dan uit zal zien.

Het huis in de winter electrisch verwarmen met de opbrengst van zonnepanelen, lijkt mij niet rendabel mogelijk, zelfs niet in Spanje. Een houtkachel of standkachel op huisbrandolie (weliswaar met 12V voeding om te starten en gaande te houden) of eel oliekachel lijken me dan de goedkoopste oplossing.
Een oliekachel het meest comfortabel, als je de benodigde olie kan aanvoeren en in een tank kan bewaren. Dat scheelt in hout vervoeren en in kachelrijpe stukjes verwerken.
Mogelijk nog stoken op oud papier i.c.m. een brikettenpers.

1- Hoe ga ik een plug-in accu aansluiten als ik 3 fasen heb?
Gewoon net zoals nu via P1 van bv HomeWizard.

Het huis in de winter electrisch verwarmen met de opbrengst van zonnepanelen, lijkt mij niet rendabel mogelijk
Dat denk ik ook maar vergeet niet dat je panelen prima werken met helder vriezend weer. Maar je PV opstelling moet wel winter gecorrigeerd zijn (lage zon).

We worden natuurlijk ook van alle kanten bestookt met reclames van thuis accu’s.
We betalen boetes voor terugleveren. Kunnen besparen, leveren voor niets aan de buren die het volle pond moeten betalen. 😳

Oftewel, we worden helemaal gek gemaakt.

Ik daarin tegen niet. Ik ben dat al. 🤪 ( In ieder geval een beetje)

Laatst bewerkt:

@RockyFlats

Misschien heb je hier wat aan. Andere cijfers heb ik niet app beperkt zichzelf behoorlijk sinds update. Ik heb geen "slimme" meter. Dus ook daar kan ik geen gegevens uithalen.

Ondanks dat verwarmen veel stroom kost, is een airco veel efficiënter dan gasgestookte c.v. en ja in sommige maanden werken de zonnepanelen mee en kost het niets.

Screenshot_20250630_151748_ONECTA - Daikin.jpg

Ga nu geen onzin vertellen: de backup functie en contact is alleen geactiveerd als de netspanning wegvalt of niet aanwezig is.
Das geen onzin, als je een stekker in de back-up-stopcontact stopt met een draad eraan waar nog een stekker aam zit en die je in de muur doet, dan heb je in theorie spanning op je complete groep.
Dat betekend ook dat die gaat terugleveren het net op, juist als de spanning van het net er af is.

Gewoon net zoals nu via P1 van bv HomeWizard.

Dat gaat helaas iets complexer worden.

ik heb 3 keer een fase binnenkomen. (krachtstroom) en die zie je terugkomen in mijn "slimme meter" en dus ook in mijn domotica.

1751294514943.png

Je ziet dat ik 0 verbruik heb op L2 en op L3, maar wel 712 Watt op L1.
En dan komt opdat mijn zonnepanelen verbonden zijn met L2, en een 2e string op L3. En op L1 zit voornamelijk mijn standaard verbruik zoals koelkast/diepvries/wasmachine etc etc.

Nu weet ik niet 100% zeker hoe men (na saldering) om zal gaan met teruglevering, maar ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ze dit per fase zullen doen. (ze zullen technisch wel moeten) Dus dan wordt het een flinke uitdaging voor zowel mijn verbruik zoveel mogelijk te benutten. Als ook een mogelijk toekomstige thuisaccu. Want als ik alles teruglever via L2 en L3, en alsnog mijn verbruik laat verlopen via L1, dan heb ik dus qua intern verbruik 0,0 wat "voor de meter" zal blijven Dus vandaar mijn opmerking over die 2 uitdagingen.

Das geen onzin, als je een stekker in de back-up-stopcontact stopt met een draad eraan waar nog een stekker aam zit en die je in de muur doet, dan heb je in theorie spanning op je complete groep.
Dat betekend ook dat die gaat terugleveren het net op, juist als de spanning van het net er af is.

Technisch heb je zeker gelijk, maar zover ik weet zal iedere omvormer moeten voldoen aan NEN-EN 50549. Zodra het net wegvalt MOET de omvormer binnen 5 seconden uitschakelen. En dat is dan ook gelijk het probleem waarom je alsnog niks heb aan zonnepanelen als het grid wegvalt. (of je moet losgekoppeld zijn). Ik heb het filmpje niet helemaal gekeken, het kan natuurlijk wel zo zijn dat er aan een omvormer een apart stopcontact zit (wat dus NIET naar het grid gaat) en waar je in geval van een volledige stroomstoring gewoon een apparaat op kan aansluiten. Maar ik zou het gek vinden om dat er standaard in te bouwen, want dan moet er ook nog een complete omvormer in zitten.

Ik ga nog eens met je verbruikscijfers aan de slag, bedankt voor de gegevens.

Laatst bewerkt:
Dat gaat helaas iets complexer worden.
Nope, de "Marstek" kijkt/test op welke fase die aangesloten zit middels de P1 sensor.

Fysiek dus afhankelijk van de fase waarop dat stopcontact zit. F1 of F1 of F2 of F3.
Om een onbalans in je systeem te voorkomen, niet erg maar beter van niet, zet je de accu niet op dezelfde fase waarop andere inkoppers zitten zoals een PV installatie of generator.

Dus of je nu 1 Fase of 3fases hebt maakt niet uit.
Best slim ding eigenlijk. Meer weten lees tweakers topic ;-)

Overigens is er ook op tweakers verwarring omtrend een eigen groep versus eigen fase.
Één groep is handig vanwege afzekeren met eigen automaat.
Weten op welke fase is handig vanwege onbalans tussen je fases.

De kans dat je op één fase vanaf twee kanten staat te pompen moet je voorkomen. Wat ook alleen maar kan als je de accu laat "handelen" met een variabel tarief contract. Immers dan kan die gaan ontladen terwijl je PV ook nog staat te leveren. Op zich ook geen voor de hand liggende situatie want dan zal de prijs ook laag zijn.
Echt handelen op de onbalans markt kunnen (normale) particulieren niet.

Technisch heb je zeker gelijk, maar zover ik weet zal iedere omvormer moeten voldoen aan NEN-EN 50549. Zodra het net wegvalt MOET de omvormer binnen 5 seconden uitschakelen. En dat is dan ook gelijk het probleem waarom je alsnog niks heb aan zonnepanelen als het grid wegvalt. (of je moet losgekoppeld zijn). Ik heb het filmpje niet helemaal gekeken, het kan natuurlijk wel zo zijn dat er aan een omvormer een apart stopcontact zit (wat dus NIET naar het grid gaat) en waar je in geval van een volledige stroomstoring gewoon een apparaat op kan aansluiten. Maar ik zou het gek vinden om dat er standaard in te bouwen, want dan moet er ook nog een complete omvormer in zitten.

Ik ga nog eens met je verbruikscijfers aan de slag, bedankt voor de gegevens.

Dat is inderdaad gek, maar je onkracht eigenlijk je eigen verhaal. Juist als back-up moet er dus juist wel stroom uit het stopcontact komen als de stroom wegvalt, dat ia dus de hele reden van de back-up / nood stopcontact op de batterij.

Wat ik gek vind is dat je via dat nood-stopcontact dus ook kan laden.

Voordeel is wel, als de netspanning wegvalt, je dus via de back-up stopcontact op je batterij nog spanning in je thuis netwerk kan pompen, waardoor de omvormer van de zonnepanelen nog denken dat er spanning op het net staat en dus de batterij weer opladen / gevuld houden, tijdens de stroomstoring.

@JJ&A , je bedoelt het echt goed maar je gooit vaak onbedoeld olie op het vuur.
Mooi dat je een AI vriend hebt en dat je mooie advertenties vind maar die vind iedereen hier of krijgt die ongewenst te zien. Je noemt het gezellig houden ik noem het gewoon eerlijk zijn en blijven. Ik ga het verhaal niet mooier maken om wille van de "lieve vrede".
Wat @JJ&A volgens mij bedoelt, is gewoon vriendelijk tegen elkaar blijven en een ander niet voor rotte vis uitmaken @petroman .
Onzin is het niet als een installatie verkeerd wordt aangesloten. Onbedoeld, zou dat eens kunnen gebeuren, door groepen met stekker-stekker kabels aan de backup uitgang te hangen bijvoorbeeld. Een ander niet meteen van het verkopen van onzin betichten, is vriendelijk tegen elkaar blijven.
@iedereen
Heb je een (thuisaccu) deel je ervaringen, heb je er geen denk dan na over wat je gaat verkondigen.
Helaas het zoveelste topic (voor mij) dat strand in drijfzand door de vele meningen en stokpaardjes.
Mensen kunnen zich vergissen en meningen kunnen verschillen. Mooi is dat laatste, en vooral als we elkaar wijzer kunnen maken hier. Drijfzand haalt het weg en het geeft ons vaste grond onder de voeten.

aha, nu snap ik je opmerking. Als dat waar is dan is dat inderdaad niet de bedoeling.
Nu is er wel een verschil tussen "wat kan" en "wat mag" Maar dat zou wel heel slordig zijn als ze dit zo hebben gecommuniceerd. Ik probeer er even verder in te duiken want er komt nu wel heel veel overlap in bepaalde onderwerpen.
Je hebt 100% gelijk dat je nooit en te nimmer stroom mag terugleveren via "het stopcontact" als het grid offline is. Want inderdaad zet je dan 230 volt op het grid, en dat is niet handig voor de monteurs die een storing proberen op te verhelpen.

Alle groepen op een fase lijkt mij wel wat rigoreus. Je beperkt dan ook het vermogen dat je vanaf het net kunt trekken. Dat laatste is wel weer op te vangen door een mega-accu, maar zou je grote stroomvreters hebben dan beperkt het.
Je zou drie separate Victron Multiplussen kunnen nemen, ieder met een eigen accu, maar wellicht zijn die ook koppelbaar aan ee. enkele grote accu. https://www.victronenergy.com/live/ve.bus:manual_parallel_and_three_phase_systems
Je kunt die vullen met goedkopere stroomvanaf het net, en zo profiteren van fluctuaties in uurprijzen. Ook kan je een generator aansluiten, een Victron Multiplus heeft daarvoor een aansluiting. En jouw gigantische solarpanelenwand zal toch nog wel iets leveren? Zie ik dat bouwsel, dan moet ik toch telkens denken aan deze wand-met-restaurant aan de Waterweg in Hoek van Holland.😉
1000064326.jpg

@RockyFlats
Dat is geheim, en raakt mijn OPSEC @martin , maar voor jou maak ik een uitzondering. Als de rest dan even weg kijkt?😉

Hier een overzicht van het stroomverbruik van een van mijn twee airco's, in januari.
1000064325.png
Ik heb die 24/7 aan staan in de winter. Dat houdt het huis prima comfortabel op temperatuur, en scheelt opstoken in de ochtend. In de nacht is de stroom goedkoper, en dat is financieel eigenlijk zo goed als "nachtverlaging" maar met meer comfort. Je ziet dat ik soms zo'n 17 kWh verbruik per dag, en dat is dan een continu draaien om en nabij de 700 W. Met het rendement SCOP=5 wekt de airco zo'n 85 kWh op per dag. In plaats van 17*€0,35=€5,95 aan stroom had mij dat anders aan gas zo'n 8,5*€1,35=€11,47 gekost, per airco. Jouw plaggenhut is groter dan de mijne, maar ik denk dat je vergelijkbaar zou uitkomen. Zo'n 34 kWh per dag is geen kattenpis, maar vooral in het voor-en najaar zal je met solar behoorlijk kunnen bijspringen. Misschien, richt je jezelf het beste op een thuisaccu van zo'n 20 kWh?

Hieronder nog een paar maanden. In november registreerde de smart-stekker even niet en eind december waren we op reis. Je krijgt zo wel een idee van het verbruik in die maanden.
1000064327.png
1000064328.png
1000064329.png
Het Zeeuwse slik droogt op en wordt de nieuwe Cote Azur. Er gaan palmen groeien in jouw tuin, en alle Zeeuwse meisjes gaan rieten rokjes dragen. De toekomst wordt mooi!👍

Nope, de "Marstek" kijkt/test op welke fase die aangesloten zit middels de P1 sensor.

Fysiek dus afhankelijk van de fase waarop dat stopcontact zit. F1 of F1 of F2 of F3.
Om een onbalans in je systeem te voorkomen, niet erg maar beter van niet, zet je de accu niet op dezelfde fase waarop andere inkoppers zitten zoals een PV installatie of generator.

Ik ben echt bang dat je hier onjuiste informatie tot je hebt gekregen.

Ik zou het echt geweldig vinden dat het niet zo zou zijn, want dan is mijn probleem geen probleem. Maar je zult dat ding toch echt moeten aansluiten op 1 stopcontact, en dat stopcontact zit dus op L1, L2 of L3.

Stel dat de meter het verbruik van de 3 fasen zou "compenseren" zou dat geweldig zijn, maar dat lijkt me technisch onmogelijk.

Ik zal me er eens verder in verdiepen en het tweakers forum downloaden en uitspitten. Ik hoop dat je gelijk hebt, en ik ongelijk.

Ik ben echt bang dat je hier onjuiste informatie tot je hebt gekregen.

Ik zou het echt geweldig vinden dat het niet zo zou zijn, want dan is mijn probleem geen probleem. Maar je zult dat ding toch echt moeten aansluiten op 1 stopcontact, en dat stopcontact zit dus op L1, L2 of L3.

Stel dat de meter het verbruik van de 3 fasen zou "compenseren" zou dat geweldig zijn, maar dat lijkt me technisch onmogelijk.

Ik zal me er eens verder in verdiepen en het tweakers forum downloaden en uitspitten. Ik hoop dat je gelijk hebt, en ik ongelijk.

Nee, de P1 meter, weet met de slimme meter waar de spanningen komen en gaan. De batterij zelf staat daar los van. De batterij communiceerd buitenom het stroomnet met de p1 meter via wifi.

Heb je geem slimme meter dan kunnje een shelly / shelby of de oudere com2 meter in je groepenkast installeren, dat kastje meet de fasen / in uitgaan van de stroom via klemmetjes om alle 3 de kabels heen. Ook die Shelly / com2 communiceerd met de batterij via wifi.

Zal dus wel raadzaam worden om een apart vlan op de wifi op te zetten zodat alle apparaten shelby / P1 / com2 / de batterij en de telefoon waar je app op staat on alles te monitoren elkaar kunnen vinden op hetzelfde netwerk.

Dat is inderdaad gek, maar je onkracht eigenlijk je eigen verhaal. Juist als back-up moet er dus juist wel stroom uit het stopcontact komen als de stroom wegvalt, dat ia dus de hele reden van de back-up / nood stopcontact op de batterij.
Je moet je zo voorstellen dat bijvoorbeeld 1 groep is aangesloten op de netspanning-ingang van een Multiplus. Die ingang is tegelijk uitgang naar het net voor het terugleveren. In-en uitgang dus. De Multiplus kan ermee laden vanaf het net en kan terugleveren aan het net. In de Multiplus wordt die ingang gewoon doorgegeven aan de constante-spanning-uitgang zolang er netspanning is. Valt de netspannung weg dan wordt dat doorgeven automatisch onderbroken. Je houdt dan alleen spanning op de constante-spanning-uitgang. Alles wat daaraan hangt (noem het de noodgroep), houdt dus spanning.

Wat ook geinig is, is dat je zowel op de ingang als op de constante spanning uitgang (is ook ingang) van de Multiplus gewoon solar-micro-inverters kunt inprikken. De opgewekte stroom komt gewoon in de "huisnet-badkuip" terecht, en de Multiplus regelt het daaruit laden en het daaruit leveren aan het net. Valt het net weg dan blijven natuurlijk alleen de micro-inverters werken die aan de constante spanning kant zijn ingeprikt.

Wat ik tegenover @petroman bedoelde is, dat je vanuit stopcontacten in die "noodgroep" met een stekker-stekker-kabel in nood ook andere groepen van stroom zou kunnen voorzien. Oppassen met stroomvoerende stekkers is dan wel belangrijk, maar dan ook het van het net ontkoppelen van de betreffende groepen door "de zekeringen eruit te draaien/knop om". Wie dat verzuimt die zet dan spanning op het hoofdnet, en dan kan de monteur een optater krijgen. Zo'n ompolen van groepen, van net op nood, is natuurlijk ook veiliger met schakelaars in de meterkast in te richten. Jouw opmerking, dat het ook fout kan gaan, was terecht.
Zo gek is dat niet. Het is de enige manier om micro-inverters te laten doorwerken bij netuitval, dus was een ontwerp-eis. Dat noodstopcontact is als de hals van een tapvaatje. Je kunt er wijn in gieten en uit ophevelen, terwijl je via het kraantje het wijnglas laadt.😉 De accu is dan het vaatje.
Voordeel is wel, als de netspanning wegvalt, je dus via de back-up stopcontact op je batterij nog spanning in je thuis netwerk kan pompen, waardoor de omvormer van de zonnepanelen nog denken dat er spanning op het net staat en dus de batterij weer opladen / gevuld houden, tijdens de stroomstoring.
Zo is het maar net. Je moet dan wel die groepen op de noodstroom zetten en van het net scheiden.

Terug
Bovenaan