• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw)

In België
Een elektrische auto, tja... Dat hakt er dan wel in, inderdaad. Maar die is zelf ook weer een accu.
Sommige auto's kun je ook daarvoor gebruiken, moet je dan wel op letten voor de aanschaf ;)
Wat wel aardig zou zijn voor mensen met nu een enorme overproductie: is "ondershands" aan buren leveren niet een optie? Heerlijk zonder energie belastingen de boel onderling verrekenen. Dat zal wel niet mogen, maar zou wellicht een win-win kunnen zijn?
In Belgie kan dat via de energieleverancier, je kan het ook verkopen aan sommige bedrijven (decathlon). Maar heel veel houdt je (of die persoon) er ook niet aan ovr (administratiekosten, transportatiekosten, belastingen, geld voor een snickers etc).

Laatst bewerkt:
In Belgie kan dat via de energieleverancier, je kan het ook verkopen aan sommige bedrijven (decathlon). Maar heel veel houdt je (of die persoon) er ook niet aan ovr (administratiekosten, transportatiekosten, belastingen, geld voor een snickers etc).
Daarom lijkt het mij voordelig om overproductie zelf met een buur te delen.

Neem bijvoorbeeld 8 juni 2025 als voorbeeld. In de middag bedroeg de beursprijs een negatieve - €0,06 per kWh. Met alle belastingen en accijnzen erbij maakt onze #@!&€# roverheid er met een uitgestreken gezicht +€ 0,08 van.

Een simpele dynamische burger betaalt dan dus €0,14 meer dan de stroom kost. En een (m.i. iets simpeler😉) variabele burger betaalt op dat moment €0,26 meer (dagtarief) per kWh dan de beursprijs voor dat uur.🤣

De gemiddelde dag-beursprijs was € 0,03 en de gemiddelde stroomprijs €0,18. Iemand met een variabel contract betaalt dan zo'n €0,20 per kWh als dagtarief denk ik. Dat zal wel hoger liggen gemiddeld over het jaar, maar nu even in verhouding bekeken, en dat aandeel "meer" gaat wel op denk ik.

Ik kan mij voorstellen dat je (na saldering) dan voor teruggeleverde stroom pakweg € 0,08 krijgt maar er €0,05 aan boete overheen krijgt, dus netto €0,03 krijgt, even het kennelijke principe volgend?

Stel dat je inderdaad veel minder ontvangt per kWh dan de buurman moet betalen... Het verschil van wellicht €0,14 is dan prima te delen. De variabele buurman betaalt dan maar €0,11 per kWh in plaats van €0,20 en jij ontvangt €0,11 in plaats van €0,03... voor de kWh die de buurman van jou afneemt tenminste. Wordt de buurman "dynamisch" dan is het te voordeel wellicht nog zo'n €0,09?

Tja, die overheid... Naar de vorkschrijverij bij de gasprijs moeten we maar even niet kijken.😂 Die gaat nu omhoog schieten want de gasopslagen zijn nu bijna leeg😆

1000154432.png

1000154433.png

Terug
Bovenaan