• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw)

In België
Een elektrische auto, tja... Dat hakt er dan wel in, inderdaad. Maar die is zelf ook weer een accu.
Sommige auto's kun je ook daarvoor gebruiken, moet je dan wel op letten voor de aanschaf ;)
Wat wel aardig zou zijn voor mensen met nu een enorme overproductie: is "ondershands" aan buren leveren niet een optie? Heerlijk zonder energie belastingen de boel onderling verrekenen. Dat zal wel niet mogen, maar zou wellicht een win-win kunnen zijn?
In Belgie kan dat via de energieleverancier, je kan het ook verkopen aan sommige bedrijven (decathlon). Maar heel veel houdt je (of die persoon) er ook niet aan ovr (administratiekosten, transportatiekosten, belastingen, geld voor een snickers etc).

Laatst bewerkt:
In Belgie kan dat via de energieleverancier, je kan het ook verkopen aan sommige bedrijven (decathlon). Maar heel veel houdt je (of die persoon) er ook niet aan ovr (administratiekosten, transportatiekosten, belastingen, geld voor een snickers etc).
Daarom lijkt het mij voordelig om overproductie zelf met een buur te delen.

Neem bijvoorbeeld 8 juni 2025 als voorbeeld. In de middag bedroeg de beursprijs een negatieve - €0,06 per kWh. Met alle belastingen en accijnzen erbij maakt onze #@!&€# roverheid er met een uitgestreken gezicht +€ 0,08 van.

Een simpele dynamische burger betaalt dan dus €0,14 meer dan de stroom kost. En een (m.i. iets simpeler😉) variabele burger betaalt op dat moment €0,26 meer (dagtarief) per kWh dan de beursprijs voor dat uur.🤣

De gemiddelde dag-beursprijs was € 0,03 en de gemiddelde stroomprijs €0,18. Iemand met een variabel contract betaalt dan zo'n €0,20 per kWh als dagtarief denk ik. Dat zal wel hoger liggen gemiddeld over het jaar, maar nu even in verhouding bekeken, en dat aandeel "meer" gaat wel op denk ik.

Ik kan mij voorstellen dat je (na saldering) dan voor teruggeleverde stroom pakweg € 0,08 krijgt maar er €0,05 aan boete overheen krijgt, dus netto €0,03 krijgt, even het kennelijke principe volgend?

Stel dat je inderdaad veel minder ontvangt per kWh dan de buurman moet betalen... Het verschil van wellicht €0,14 is dan prima te delen. De variabele buurman betaalt dan maar €0,11 per kWh in plaats van €0,20 en jij ontvangt €0,11 in plaats van €0,03... voor de kWh die de buurman van jou afneemt tenminste. Wordt de buurman "dynamisch" dan is het te voordeel wellicht nog zo'n €0,09?

Tja, die overheid... Naar de vorkschrijverij bij de gasprijs moeten we maar even niet kijken.😂 Die gaat nu omhoog schieten want de gasopslagen zijn nu bijna leeg😆

1000154432.png

1000154433.png

Goed, ik denk dat ik eruit ben...

Stel ik neem een Victron ESS met back-up / eiland en powerassist, zonder kritische lasten verdeling met 48kwh opslag.

Met een handellen op de energie markt voor btw teruggaaf (ga ik niet gebruiken).

Zoiets als dit: https://helionenergie.nl/product/victron-energy-ess-pro-set-24kva-3-fasen/

Jost rond de 13.000,- exclusief aanleggen en bouwen.

Reden is dat ik met powerassist / peakshaving terug kan naar een1fase 10 amp aansluiting. Dat bespaard jaarlijks 250,-

Met een max opwek van zonnepanelen van 25kwh is er voldoende capaciteit in de batterij, zodat deze ook niet helemaal ontladen hoeft te worden. Effecient zit er misschien iets van 40kwh capaciteit in, geeft nog 15kwh ruimte voor extra laden als het kan of een paar keer een extra was draaien.

Piek verbruik zit rond de 7 kwh in de winter zit hem met name in de airco, inductie, vaatwasser, wasmachine, oven droger, entertaiment, wp-boiler... Dagverbruik zit rond de 20kwh in de winter en 10kwh in de tussen maanden.

Met een 1fase 10a aansluiting kan ik max 55kwh per dag uit het net trekken piek zit op 2.3 kwh per uur . (Zie het dus als een druppellader)
Dus snacht 8 uurtjes kan die dan ongeveer 16 kwh opladen, dan is er ook nog genoeg ruimte voor een was of vaatwasser (batterij laadt immers de gehele dag op).

Dan hebben we nog de zonnepanelen die in de zomer het meeste zullen opvangen (niet meer terugleveren). Piek van zonnepanelen is max 25 kwh, minder is ook prima, haal ik de rest uit het net mocht het nodig zijn. Ongeveer 6 maanden zou ik dan off grid kunnen en de overige 6 maanden worden dan aangevult met de1 fase 10amp aansluiting.

Wat gaat het besparen...

Vast 250,- aan netkosten.
Variabel: ongeveer 2000kwh aan zonnestroom tarief is onzeker maar laten we zeggen 0,25. Is ongeveer 500,-

Verwachtte besparing is 750 per jaar.

Aanschafkosten; 13.000, installatie kosten 2000(noen maar wat) totaal 15.000,-

15.000/750 = +/- 20 jaar terug verdien tijd..

Dat gaan we dus niet doen. Zie ik wat over het hoofd, nog iemand een idee een of een herberekening?

Exact narekenen kan ik niet, ben niet op de hoogte van de kosten.
Maar vrees helaas dat je helemaal goed zit. 20 jaar terugverdientijd is geen reële investering.
10 jaar ook niet, hoelang denk je in de woning te blijven wonen? Gemiddeld verhuizen mensen eens per 7 jaar.

En ja, er zijn er altijd die uit de kosten komen. Maar hen die dat niet doen zul je minder snel van horen.

Goed, ik denk dat ik eruit ben...

Stel ik neem een Victron ESS met back-up / eiland en powerassist, zonder kritische lasten verdeling met 48kwh opslag.

Met een handellen op de energie markt voor btw teruggaaf (ga ik niet gebruiken).

Zoiets als dit: https://helionenergie.nl/product/victron-energy-ess-pro-set-24kva-3-fasen/

Jost rond de 13.000,- exclusief aanleggen en bouwen.

Reden is dat ik met powerassist / peakshaving terug kan naar een1fase 10 amp aansluiting. Dat bespaard jaarlijks 250,-
Als jouw hoofdzekering 1 fase 10A is, dan heb je inderdaad reden om je zorgen te maken @joepmeloen 🤣

Ik las: "Met een budget van 15k, 3 fase aansluiting, terugdraai meter, o/w opstelling 12 panelen 4700wp, 8 vrije groepen, all-electric-huis totaal verbruik van 6500kwh, wat zou je nemen, voor als het salderen stopt met een eiland functie voor als het net even niet werkt?"

Het is mij dan toch een compleet raadsel waarom je nu toe zou willen naar een accupakket dat meer dan zeven maal (!) het reguliere dagverbruik dekt. Dat is dan op 360 van de 365 dagen van het jaar voor 5/7 deel te groot, want slechts eenmaal per jaar kan je met een vol accupakket de winter in en heb je erdoor 5 dagen eigen stroom uit solar. En in die 5 dagen draai je die stroom evengoed met een paar honderd €€ aan benzine in een generator, "Voor als het net even niet werkt".
Met een max opwek van zonnepanelen van 25kwh is er voldoende capaciteit in de batterij, zodat deze ook niet helemaal ontladen hoeft te worden. Effecient zit er misschien iets van 40kwh capaciteit in, geeft nog 15kwh ruimte voor extra laden als het kan of een paar keer een extra was draaien.
Wat doe je iedere zomerdag dan met de 18,5 kWh die je dagelijks over houdt? Prop je die dan in de 6,5 kWh ruimte die er in de mega-batterij net weer over is na een dagverbruik? Bij electrisch rijden kan ik mij wel weer het nut voorstellen, maar hoeveel kWh verbruikt je daarin dan op een doorsnee dag? 48-6,5=41,5 kWh?
Piek verbruik zit rond de 7 kwh in de winter zit hem met name in de airco, inductie, vaatwasser, wasmachine, oven droger, entertaiment, wp-boiler... Dagverbruik zit rond de 20kwh in de winter en 10kwh in de tussen maanden.

Met een 1fase 10a aansluiting kan ik max 55kwh per dag uit het net trekken piek zit op 2.3 kwh per uur . (Zie het dus als een druppellader)
Dus snacht 8 uurtjes kan die dan ongeveer 16 kwh opladen, dan is er ook nog genoeg ruimte voor een was of vaatwasser (batterij laadt immers de gehele dag op).
Dan speculeer je op veel goedkopere nachtstroom dan dag stroom? Dat kan tegenvallen, en de verschillen zijn gemiddeld te gering denk ik, om daar garen bij te spinnen. Trouwens, waarom maar een 10A zekering? Is 16A niet gebruikelijker?
1000154692.png
Dan hebben we nog de zonnepanelen die in de zomer het meeste zullen opvangen (niet meer terugleveren). Piek van zonnepanelen is max 25 kwh, minder is ook prima, haal ik de rest uit het net mocht het nodig zijn. Ongeveer 6 maanden zou ik dan off grid kunnen en de overige 6 maanden worden dan aangevult met de1 fase 10amp aansluiting.
Wat wil je nog uit het net halen, als je al 18,5 kWh meer opwekt dan het doorsnee dagverbruik? Je kunt dan met 3 buren tegelijk off-grid met jouw installatie, gemiddeld gesproken, lijkt mij. Er zit dan toch wel wat "overkill" in denk ik. Halveren van de beoogde accucapaciteit lijkt mij dan logischer, tenzij je electrisch rijdt misschien?
Wat gaat het besparen...

Vast 250,- aan netkosten.
Variabel: ongeveer 2000kwh aan zonnestroom tarief is onzeker maar laten we zeggen 0,25. Is ongeveer 500,-

Verwachtte besparing is 750 per jaar.

Aanschafkosten; 13.000, installatie kosten 2000(noen maar wat) totaal 15.000,-

15.000/750 = +/- 20 jaar terug verdien tijd..

Dat gaan we dus niet doen. Zie ik wat over het hoofd, nog iemand een idee een of een herberekening?
Halveren die hap, zo even grofweg, lijkt mij😁

Als jouw hoofdzekering 1 fase 10A is, dan heb je inderdaad reden om je zorgen te maken @joepmeloen 🤣

Ik las: "Met een budget van 15k, 3 fase aansluiting, terugdraai meter, o/w opstelling 12 panelen 4700wp, 8 vrije groepen, all-electric-huis totaal verbruik van 6500kwh, wat zou je nemen, voor als het salderen stopt met een eiland functie voor als het net even niet werkt?"

Het is mij dan toch een compleet raadsel waarom je nu toe zou willen naar een accupakket dat meer dan zeven maal (!) het reguliere dagverbruik dekt. Dat is dan op 360 van de 365 dagen van het jaar voor 5/7 deel te groot, want slechts eenmaal per jaar kan je met een vol accupakket de winter in en heb je erdoor 5 dagen eigen stroom uit solar. En in die 5 dagen draai je die stroom evengoed met een paar honderd €€ aan benzine in een generator, "Voor als het net even niet werkt".

Wat doe je iedere zomerdag dan met de 18,5 kWh die je dagelijks over houdt? Prop je die dan in de 6,5 kWh ruimte die er in de mega-batterij net weer over is na een dagverbruik? Bij electrisch rijden kan ik mij wel weer het nut voorstellen, maar hoeveel kWh verbruikt je daarin dan op een doorsnee dag? 48-6,5=41,5 kWh?

Dan speculeer je op veel goedkopere nachtstroom dan dag stroom? Dat kan tegenvallen, en de verschillen zijn gemiddeld te gering denk ik, om daar garen bij te spinnen. Trouwens, waarom maar een 10A zekering? Is 16A niet gebruikelijker?
Bekijk bijlage 30780

Wat wil je nog uit het net halen, als je al 18,5 kWh meer opwekt dan het doorsnee dagverbruik? Je kunt dan met 3 buren tegelijk off-grid met jouw installatie, gemiddeld gesproken, lijkt mij. Er zit dan toch wel wat "overkill" in denk ik. Halveren van de beoogde accucapaciteit lijkt mij dan logischer, tenzij je electrisch rijdt misschien?

Halveren die hap, zo even grofweg, lijkt mij😁

Nee, want de batterij vangt de klappen op die ik met een 10a aansluiting dus niet meer red, zoals een kip grillen, wasdraaien en de vaatwasser draaien tegelijkertijd.

Dat is dan al een flinke vaste besparing (mogelijk word deze aansluiting ook weer duurder komende tijd, dus meer besparing met de jaren).

Wat se energie prijzen doen weet ik niet, maar ga er vanuit dat het gewoon een vaste prijs is van 0,25, dat kan alleen maar hoger worden is het geheel eerder terug verdiend, is het lager, heb ik goedkope energie vanuit het net.

Exact narekenen kan ik niet, ben niet op de hoogte van de kosten.
Maar vrees helaas dat je helemaal goed zit. 20 jaar terugverdientijd is geen reële investering.
10 jaar ook niet, hoelang denk je in de woning te blijven wonen? Gemiddeld verhuizen mensen eens per 7 jaar.

En ja, er zijn er altijd die uit de kosten komen. Maar hen die dat niet doen zul je minder snel van horen.

10 jaar gaat me denk ik niet meer lukken. Maat goed, heb nog een vrouw die er vast wel blij van word, als ze ziet hoeveel er mee bespaard is.

Het blijft lastig omdat prijs van batterij ook weer omhoog kunnen gaan als iedereen opeens een batterij wil hebben. En dan moet het nog aangesloten worden... of je even 1.5 jaar wil wachten dan komen we wel even kijken.

Nee, want de batterij vangt de klappen op die ik met een 10a aansluiting dus niet meer red, zoals een kip grillen, wasdraaien en de vaatwasser draaien tegelijkertijd.

Dat is dan al een flinke vaste besparing (mogelijk word deze aansluiting ook weer duurder komende tijd, dus meer besparing met de jaren).
@joepmeloen , het scheelt inderdaad wel iets zie ik, zo'n €24 per maand wellicht (?).

Om dan telkens de TV en de massagestoel te moeten uitzetten zodra vrouwlief een wasje wil draaien of de haarkrultang uit de doos haalt, dat is natuurlijk "wel weer een dingetje".

Je bespaart dan wellicht (?) €288 per jaar met een 10A zekering, maar mist dan voor een thuisaccio gigantico wel weer de mogelijkheid om snel te kunnen laden zodra de stroom eens een uurtje voordeliger is....
Keuzes, keuzes....

Waarom kunnen we eigenlijk niet in de toekomst kijken? Ergens is er in onze ontwikkeling toch iets fout gegaan.😉

"De kosten voor een 10A (1-fase) en 16A (1-fase) aansluiting in 2026 bestaan uit maandelijkse netbeheerkosten en eenmalige aansluit- of verzwaringstarieven. In de praktijk vallen zowel 1x10A als 1x16A vaak onder hetzelfde tarief (t/m 1x10A of t/m 3x25A, afhankelijk van de exacte definitie van de netbeheerder), waardoor de maandelijkse kosten vergelijkbaar zijn.

"1. Maandelijkse Netbeheerkosten (2026)
De netbeheerkosten (capaciteitstarief, vastrecht) stijgen in 2026.

• Aansluitwaarde t/m 1x10A: In 2026 liggen de kosten voor een hele lichte aansluiting (1x10A) rond de €10 tot €13 per maand (ca. €122 - €152 per jaar).
  • Aansluitwaarde 1x16A of zwaarder (tot 3x25A): De meeste huishoudens met 1x16A of hoger (tot 3x25A) vallen in een tariefgroep die in 2026 ongeveer €37 tot €40 per maand kost."

@joepmeloen , het scheelt inderdaad wel iets zie ik, zo'n €24 per maand wellicht (?).

Om dan telkens de TV en de massagestoel te moeten uitzetten zodra vrouwlief een wasje wil draaien of de haarkrultang uit de doos haalt, dat is natuurlijk "wel weer een dingetje".

Je bespaart dan wellicht (?) €288 per jaar met een 10A zekering, maar mist dan voor een thuisaccio gigantico wel weer de mogelijkheid om snel te kunnen laden zodra de stroom eens een uurtje voordeliger is....
Keuzes, keuzes....

Waarom kunnen we eigenlijk niet in de toekomst kijken? Ergens is er in onze ontwikkeling toch iets fout gegaan.😉

"De kosten voor een 10A (1-fase) en 16A (1-fase) aansluiting in 2026 bestaan uit maandelijkse netbeheerkosten en eenmalige aansluit- of verzwaringstarieven. In de praktijk vallen zowel 1x10A als 1x16A vaak onder hetzelfde tarief (t/m 1x10A of t/m 3x25A, afhankelijk van de exacte definitie van de netbeheerder), waardoor de maandelijkse kosten vergelijkbaar zijn.

• Aansluitwaarde t/m 1x10A: In 2026 liggen de kosten voor een hele lichte aansluiting (1x10A) rond de €10 tot €13 per maand (ca. €122 - €152 per jaar).
  • Aansluitwaarde 1x16A of zwaarder (tot 3x25A): De meeste huishoudens met 1x16A of hoger (tot 3x25A) vallen in een tariefgroep die in 2026 ongeveer €37 tot €40 per maand kost."

Ik denk dat er weinig winst te behalen valt na salderen in variabele tarieven, zonnepaneel bezitters zullen dan ook wel of stoppen of voor een batterij gaan waardoor de fluctuatie van prijs nauwelijks nog aan de orde is.

Voordeel van een overgedminsieerde batterij is dat die niet snel hoeft te laden. Haal max 55kwh per dag uit het net net niet een volle bayterij (64kwh) of een volle batterij (48kwh) met een 10a aansluiting. Als de batterij op de helft is dan kan ik de rest van de dag doorkomen met belastende zaken.

Laatst bewerkt:

Keuzes, keuzes....

Wat te denken van het terugdringen van het elektriciteitsgebruik? Ik neem stroom af via mijn buurman middels een tussenverbruiks meter, die met 10 Amp. gezekerd is op 1 fase.

Als ik mijn vloerverwarming, el. boiler, waterkoker en magnetron tegelijk aan zet, schakelt onmiddelijk de zekering af. Maar in praktijk valt met die 10 Amp. goed te leven, mits je let op wat je gelijktijdig inschakelt. Dus zonder zonne energie, accu's en inverter. (Die ik overigens wel gereed heb staan voor het geval dat de netstroom het laat afweten.)

Ik denk dat je in je berekening nog moet meenemen dat je accu's en inverter een begrensde levensduur hebben. Voor LiFePo grofweg 10 jaar als je ze niet te ver ontlaadt en je inverter ook zoiets.

Lekker bezig!!!!!!!!!!!!!!! echter je moet niet alleen met je 1 op 1 verbruik rekenen,,,
Dus niet enkel je levering tarief...maar ook je energie belasting, systeem beheer kosten,
En je bonus is de totaal aan verminderde energie belasting, die blijft gelijk.

Ik denk dat je als gemiddelde nemenn kan dat je ca 8 maanden off grid kan, met 5 dagen "voorraad".
plus 2 maanden ca 60 a 70% van eigen verbruik hebt.
Die laatste 2 maanden? dan moet je een monster hebben zoals ik dat heb....zucht😖😖
Ik denk dat je minimaal een 2.5k per jaar gaat besparen....
Maar ik heb energie prijzen nog nooit naar beneden zien gaan, stijging is per jaar ?% gemiddeld?

Zet je accu niet in een ongeisoleerde schuur!

Lifepo4 bij gozond gebruik! kan de levensduur 40! jaar zijn, en dat houd in dat je na 40 jaar een 80% soh overhebt.
En weer 40 jaar later heb je nog maar 60% soh over van de originelen fabriek waarde.

Voorkeur minimaal 3 dagen aan verbruik in je accu het liefst 5 dagen.
Houd je laad en ontlaad onder de 0.2C.

LEKKER BEZIG......!

Lekker bezig!!!!!!!!!!!!!!! echter je moet niet alleen met je 1 op 1 verbruik rekenen,,,
Dus niet enkel je levering tarief...maar ook je energie belasting, systeem beheer kosten,
En je bonus is de totaal aan verminderde energie belasting, die blijft gelijk.
En het verschil van de minder afgenomen kWh toch, @justme igor ?
Ik denk dat je als gemiddelde nemenn kan dat je ca 8 maanden off grid kan, met 5 dagen "voorraad".
plus 2 maanden ca 60 a 70% van eigen verbruik hebt.
Ik vind die vijfvoudige batterijvoorraad gevoelsmatig te fors, maar ik kan mij vergissen. 2-2,5 voudig, zou dat niet volstaan en optimaler zijn, of zelfs 1,5 voudig?

Om zonder ook maar enige concessie gedurende 8/12 maanden door te komen kan ik mij vijfvoudig wel voorstellen, maar bij 2-2,5 voudig en de was een dagje later draaien en het roterende bed en de sterren projector even uit?😉

Gevoelsmatig, krijg je dan voor het extra 2,5 voudige relatief weinig terug, wat met een beetje beleid ook anders op te vangen is. Je kunt dan pakweg tien extra dagen in het jaar direct de was draaien zodra de vrouw je dat opdraagt en op ieder moment de voeten in een warm viberend voetenbad steken, maar verder...?

Op enig moment zal ook die vijfvoud niet volstaan (herfst) en moet men toch een "straks" proberen te verkopen aan de wederhelft 😆 of stroom afnemen. Waar ligt dan het optimum?

En stel dat iemand 1,5 maal het dagverbruik aan accucapaciteit heeft. Die voorziet wellicht 6/12 nagenoeg volledig in het eigen verbruik en neemt nog 2/12 gering stroom af en neemt nog eens 4/12 nagenoeg hetzelfde aan stroom af als iemand met een mega batterij.

Bedenk ook, dat de stroom in de zomermaanden relatief goedkoop is, en het nut van een zeer grote accu relativeert. Pakweg €0,21 per kWh
die ik incidenteel (boven een buffer van 1,5 maal het dagverbruik) zou afnemen.
Die laatste 2 maanden? dan moet je een monster hebben zoals ik dat heb....zucht😖😖
Ik denk dat je minimaal een 2.5k per jaar gaat besparen....
Reken dat eens voor? Ik kan het mij toch maar moeilijk voorstellen. Tenzij het energieverbruik tamelijk gigantisch is?

Nu is ook de € maar relatief natuurlijk, gezien de inflatie. Eten we straks 1 brood minder iedere week dan besparen we die €2.500 ook.😉
Voorkeur minimaal 3 dagen aan verbruik in je accu het liefst 5 dagen.
Houd je laad en ontlaad onder de 0.2C.

LEKKER BEZIG......!
Voor volledig off-grid kan ik mij de zin van een vijfvoudige capaciteit wel weer voorstellen maar dat zijn andere belangen, en dan bespaart men niets (behalve "aan het wasbord" en zo, zodra de vrouw het opdraagt😝)

Wat te denken van het terugdringen van het elektriciteitsgebruik? Ik neem stroom af via mijn buurman middels een tussenverbruiks meter, die met 10 Amp. gezekerd is op 1 fase.

Als ik mijn vloerverwarming, el. boiler, waterkoker en magnetron tegelijk aan zet, schakelt onmiddelijk de zekering af. Maar in praktijk valt met die 10 Amp. goed te leven, mits je let op wat je gelijktijdig inschakelt. Dus zonder zonne energie, accu's en inverter. (Die ik overigens wel gereed heb staan voor het geval dat de netstroom het laat afweten.)

Ik denk dat je in je berekening nog moet meenemen dat je accu's en inverter een begrensde levensduur hebben. Voor LiFePo grofweg 10 jaar als je ze niet te ver ontlaadt en je inverter ook zoiets.

Je vergeet dat de batterij die 10amp verder kan aanvullen mocht dat nodig zijn voor bijvoorbeeld de jacuzzi.
Besparing van minimaal €250,- per jaar voor een kleinere net aansluiting is dan wel een vast gegeven wat in de komende jaren op zal lopen in nog meer besparen.
Dan het niet meer kunnen salderen, dus wat je op de dag teveel op wekt, krijg je in de avond niet gratis meer terug... maar wel met een batterij, dus daar zit ook een besparing.

Alleen zijn beide besparingen genoeg om een batterij met een bepaalde levensduur te verantwoorden... volgens mijn laatste berekening dus niet, prijs van de batterij moet gewoon nog meer naar beneden.

Laatst bewerkt:
Heb een lijstje gemaakt, nog niet goed de prijzen vergeleken maar het is een begin...

Om de koste te drukken heb ik een mooie redelijk geprijsde accu vam nkon gezien, weliswaar 32kwh, maar goed...
Totaal prijs exclusief installatie, komt rond de €8.000,- dat is misschien zo slecht nog niet om het terug te verdienen.

Iemand nog een aanvulling hier op?

2kwh batterij €3600,-
https://www.nkon.nl/thuisbatterij/merken/nkon-ess-pro/nkon-ess-pro-51-2v-32kwh-thuisbatterij.html

3 maal 16mm kabel 3 aderig van meterkast naar ess en twee weer terug +/- 50 meter. €600,-
https://www.elektramat.nl/neopreen-kabel-h07rn-f-3x16mm-per-meter/

Victron MultiPlus‑II 48/15000/200‑100 €3000,-
Deze heeft twee uitgangen 1 voor back-up en 1 voor normaal gebruik.
Voor back-up gebruiken (groepen beneden en boven verdieping = koelkast, licht, internet en vriezer, wasmachine groep (vanwege zonnepanelen?)
https://stroomwinkel.nl/victron-multiplus-ii-48-15000-200-100-100-230v.html

Energie meter em24 om te meten hoeveel stroom er in en uitgaat. €123,-
https://stroomwinkel.nl/energiemeter-em24-3-fase-max-65a-fase-ethernet.html

Vanaf de meter em24 3 face een utpnkabel naar de Cerbo GX +/- 15 meter, (al aanwezig).

Cerbo GX MK2 €230,- besturings module voor van alles.

ETI zekering NH1 gBat 200A/700Vdc €150,-
Voor de zekering van de dc batterijen?
https://stroomwinkel.nl/eti-zekering-karakter-gbat-grootte-nh1-spanning-700v-stroom-200a.html

Met een

NH1 ZEKERING HOUDER €115,93
https://stroomwinkel.nl/eti-zekeringhouder-grootte-nh00-spanning-1000v-stroom-160a-5374.html

Hoofd schakelaar accu on de accu te ontkoppelen
https://stroomwinkel.nl/bev-schak/bev-schak-schakelaars/victron-accuschakelaar-275a-enkel-polig.html €45,-

3 sruks 63. Dit word de nieuwe hoofdzekering. 210,-
Ac komt binnen (hoofd aansluiting) via de 63ampnaardlek, dan naar de victron, dan weer terug naar de meterkast in de 2de 63amp als nieuwe hoofdzekering. Vanuit daar de rest van de groepen verdelen.
https://www.vekto.nl/installatieautomaat-2-polig-63a-karakteristiek-c-15ka

2x kabel set €60,
Accu kabels. 2x rood 1 x blauw. Rood gaat vanuit de accu nasr dr accuschakelaar en vanaf daar naar de victron. Blauw gaat vanaf accu rechtstreeks in de victron.
https://www.nkon.nl/nkon-ess-kabelset-0-5m-95mm-nkon-ess-pro-32kwh.html

Victron SmartShunt 500A of 1000A om de batterij te monitorn? Dacht dat de cerbo dat deed en nkon heeft een canbus die ook overweg kan met victron protoxcollen?? €220,-
https://stroomwinkel.nl/victron-smartshunt-1000a-50mv-ip65-4870.html

Ik mis nog een kastje on de dc zekering en de accu-schakelaar in te bouwen.
twijfel of het nodig is aangezien de nkon zelf al gezekerd is en mogelijk ook uitgeschakeld kan worden.

Wat is de terugverdientijd dan?
@marzman , Tja, dat sommetje daar ben ik ook wel benieuwd naar. Maar, @joepmeloen heeft dat vast wel op een rijtje?
Heb een lijstje gemaakt, nog niet goed de prijzen vergeleken maar het is een begin...

Om de koste te drukken heb ik een mooie redelijk geprijsde accu vam nkon gezien, weliswaar 32kwh, maar goed...
Totaal prijs exclusief installatie, komt rond de €8.000,- dat is misschien zo slecht nog niet om het terug te verdienen.

Iemand nog een aanvulling hier op?

2kwh batterij €3600,-
https://www.nkon.nl/thuisbatterij/merken/nkon-ess-pro/nkon-ess-pro-51-2v-32kwh-thuisbatterij.html

3 maal 16mm kabel 3 aderig van meterkast naar ess en twee weer terug +/- 50 meter. €600,-
https://www.elektramat.nl/neopreen-kabel-h07rn-f-3x16mm-per-meter/

Victron MultiPlus‑II 48/15000/200‑100 €3000,-
Deze heeft twee uitgangen 1 voor back-up en 1 voor normaal gebruik.
Voor back-up gebruiken (groepen beneden en boven verdieping = koelkast, licht, internet en vriezer, wasmachine groep (vanwege zonnepanelen?)
https://stroomwinkel.nl/victron-multiplus-ii-48-15000-200-100-100-230v.html

Energie meter em24 om te meten hoeveel stroom er in en uitgaat. €123,-
https://stroomwinkel.nl/energiemeter-em24-3-fase-max-65a-fase-ethernet.html

Vanaf de meter em24 3 face een utpnkabel naar de Cerbo GX +/- 15 meter, (al aanwezig).

Cerbo GX MK2 €230,- besturings module voor van alles.

ETI zekering NH1 gBat 200A/700Vdc €150,-
Voor de zekering van de dc batterijen?
https://stroomwinkel.nl/eti-zekering-karakter-gbat-grootte-nh1-spanning-700v-stroom-200a.html

Met een

NH1 ZEKERING HOUDER €115,93
https://stroomwinkel.nl/eti-zekeringhouder-grootte-nh00-spanning-1000v-stroom-160a-5374.html

Hoofd schakelaar accu on de accu te ontkoppelen
https://stroomwinkel.nl/bev-schak/bev-schak-schakelaars/victron-accuschakelaar-275a-enkel-polig.html €45,-

3 sruks 63. Dit word de nieuwe hoofdzekering. 210,-
Ac komt binnen (hoofd aansluiting) via de 63ampnaardlek, dan naar de victron, dan weer terug naar de meterkast in de 2de 63amp als nieuwe hoofdzekering. Vanuit daar de rest van de groepen verdelen.
https://www.vekto.nl/installatieautomaat-2-polig-63a-karakteristiek-c-15ka

2x kabel set €60,
Accu kabels. 2x rood 1 x blauw. Rood gaat vanuit de accu nasr dr accuschakelaar en vanaf daar naar de victron. Blauw gaat vanaf accu rechtstreeks in de victron.
https://www.nkon.nl/nkon-ess-kabelset-0-5m-95mm-nkon-ess-pro-32kwh.html

Victron SmartShunt 500A of 1000A om de batterij te monitorn? Dacht dat de cerbo dat deed en nkon heeft een canbus die ook overweg kan met victron protoxcollen?? €220,-
https://stroomwinkel.nl/victron-smartshunt-1000a-50mv-ip65-4870.html

Ik mis nog een kastje on de dc zekering en de accu-schakelaar in te bouwen.
twijfel of het nodig is aangezien de nkon zelf al gezekerd is en mogelijk ook uitgeschakeld kan worden.

@joepmeloen , waarom neem je zo'n zware Multiplus? Je hebt een dagverbruik van 6,5 kWh en neemt een Mulltiplus die 12 kW continu kan leveren en een ontlaad stroom van 200A aan kan? Dan kan je in een half uur je gehele dagverbruik opmaken!😉

Nu is het altijd goed om wat overcapaciteit te hebben, maar zo veel?

Als je een https://www.nkon.nl/victron-multiplus-ii-gx-48v-6k5va-100a.html neemt dan heb je 6 kW continu en 100A ontlaadstroom, en wanneer gebruik je dat allemaal tegelijk?
Je bespaart dan wel €2.050 en nog eens €100 omdat je dan die Cervix GX m.i. niet nodig hebt want die zit er dan al in.

Laatst bewerkt:
@marzman , Tja, dat sommetje daar ben ik ook wel benieuwd naar. Maar, @joepmeloen heeft dat vast wel op een rijtje?

@joepmeloen , waarom neem je zo'n zware Multiplus? Je hebt een dagverbruik van 6,5 kWh en neemt een Mulltiplus die 12 kW continu kan leveren en een ontlaad stroom van 200A aan kan? Dan kan je in een half uur je gehele dagverbruik opmaken!😉

Nu is het altijd goed om wat overcapaciteit te hebben, maar zo veel?

Als je een https://www.nkon.nl/victron-multiplus-ii-gx-48v-6k5va-100a.html neemt dan heb je 6 kW continu en 100A ontlaadstroom, en wanneer gebruik je dat allemaal tegelijk?
Je bespaart dan wel €2.050 en nog eens €100 omdat je dan die Cervix GX m.i. niet nodig hebt want die zit er dan al in.

Ik neem die (of niet) omdat die dan de pieken van het stroomnet op kan vangen vanwegen een 10amp aansluiting.
Dus dan kan ik in theorie wel de jacuzzi in de stoomcabine zetten en de sauna alvast warm laten worden, het bier koud, entertaiment sysyeem aan, airco's aan en dat terwijl een vette gans in de oven staat te smelten met een pruttelpotje op inductie...

@marzman, ik kan geen goede berekening maken op de terug verdientijd, ik mis gorde gegevens omdat ik geen 'slimme meter' heb en ook wel een beetje lui ben om als de zon weg is de meterstand op te schrijven en de volgende ochtend het verschil te noteren.
, dat zou dan in de zomer moet gebeuren voor een goed resultaat. Wintermaanden word er niet zo heel veel opgewekt.

Enige vaste wat ik weet is €250,- per jaar op de aansluiting.
6 Maanden dat ik het verbruik compleet kan afdekken met zonnenergie en op de dag laden / savonds ontladen.
2 maanden 50/50? het net moet wat vaker bijspingen.
4 maanden (duurste maanden) de volle pond volledig uit het net. (Misschien nog een besparing op de goedkope dal tarieven gaan laden, als dat nog bestaat tegen die tijd?)

Er vanuit gaan dat terugleveren weinig tot helemaal niks meer opbrengt in 2027, lijkt het mij beter om de opgewekte stroom zelf op te slaan en te benutten (dag, nacht), anders is dat sowieso verlies, ivm teruglever boete (als dat ook nog bestaat tegen die tijd?)

Waar ik de meeste winst haal is dus het verkleinen van de aansluiting, en volledig zelf verbruik in de zomer.

Vraag is is het 't waard is om deze capaciteit te hebben voor slechts 6 maanden volledige benutting. Of is 10kwh zonnestroom in de zomer genoeg (twee marsteks á €2200,- bijvoorbeeld).
Daarbij is die 250,- besparing op een kleinere aansluiting peanuts tegenover dan de €5800,- meer geld uitgeven voor wat hogere capaciteit en omvormer.

(terugverdienen op slechts het verkleinen van de aansluiting 24 jaar)

misschien zijn er gegevens van hoeveel % per jaar iemand bespaard met het onttrekken van energie van het net?

op dit moment betaal ik 60,- in de maand 720 op jaar basis.
6000kwh totaal verbruik
Salderen trek ik daar 3600? van af. Dus 2400kwh voor 720,-

Als terugleveren niks oplevert 3600*0,30= €1080,- wat ik dan bij betaal.. als ik dat volledig kan benutten in een batterij is de terug verdienst op bovenstaande 6 jaar?

Dat is dus hetgeen waar ik over na moet denken... misschien is die multiplus 15000, een beetje overkill en laat ik de aansluiting 3x25amp voor wat het is. In dat geval kan de multiplus beter op de panelen worden gedementieerd, scheelt ook weer €2300,-?

Laatst bewerkt:
@marzman, ik kan geen goede berekening maken op de terug verdientijd, ik mis gorde gegevens omdat ik geen 'slimme meter' heb en ook wel een beetje lui ben om als de zon weg is de meterstand op te schrijven en de volgende ochtend het verschil te noteren.
, dat zou dan in de zomer moet gebeuren voor een goed resultaat. Wintermaanden word er niet zo heel veel opgewekt.

Enige vaste wat ik weet is €250,- per jaar op de aansluiting.
6 Maanden dat ik het verbruik compleet kan afdekken met zonnenergie en op de dag laden / savonds ontladen.
2 maanden 50/50? het net moet wat vaker bijspingen.
4 maanden (duurste maanden) de volle pond volledig uit het net. (Misschien nog een besparing op de goedkope dal tarieven gaan laden, als dat nog bestaat tegen die tijd?)

Dat bedoel ik wel een beetje, 8000 euro en dat moet je dan terugverdienen in de tijden als de zon niet schijnt, maar wel genoeg geschenen heeft om je accu vol te krijgen. De som is denk ik niet zo superingewikkeld, maar het terugverdienen lijkt me wel vrij lastig omdat het een flinke investering is en wanneer gebruik je dan die batterij? Ik zou hem nu niet vol krijgen omdat ik bijna alle energie van mijn paar paneeltjes gebruik (jij zal er meer hebben ;) ) en in de zomer krijg je de accu wel vol maar is het ook heel lang licht.

Je kan kijken wat je panelen opleveren per maand, wat je daarvan al opmaakt, wat je in het net injecteerd en wat je afneemt van het net. Die laatste twee kun je met een batterij afvangen, maar ik denk niet dat je dan snel aan 8000 euro gaat komen. Je betaalt 60 per maand, maar je blijft altijd iets betalen.

Dat bedoel ik wel een beetje, 8000 euro en dat moet je dan terugverdienen in de tijden als de zon niet schijnt, maar wel genoeg geschenen heeft om je accu vol te krijgen. De som is denk ik niet zo superingewikkeld, maar het terugverdienen lijkt me wel vrij lastig omdat het een flinke investering is en wanneer gebruik je dan die batterij? Ik zou hem nu niet vol krijgen omdat ik bijna alle energie van mijn paar paneeltjes gebruik (jij zal er meer hebben ;) ) en in de zomer krijg je de accu wel vol maar is het ook heel lang licht.

Ik heb er 12, 6 op oost en 6 op west. 4700wp.
Geeft ongeveer 3600kwh per jaar.

De back-up functie is iets dat je uit de teruglever berekening moet laten, want dat is niet noodzakelijk, maar wel goed om te hebben., kabel en een kastje minder.

Kun je zien hoe veel je gisteren geïnjecteerd en afgenomen hebt uit het net? Dat is wat je met een batterij op kunt vangen. Je hoeft ze dan eigenlijk ook niet meer oost west te hebben omdat de batterij dan de spreiding doet.

Bij mij is dat vandaag bijvoorbeeld 0 ;) het is heel donker en ik heb 1/3 van jouw panelen in dezelfde opstelling en ikheb alles opgemaakt zonder batterij.

6000kwh totaal verbruik
Salderen trek ik daar 3600? van af. Dus 2400kwh voor 720,-

Als terugleveren niks oplevert 3600*0,30= €1080,- wat ik dan bij betaal.. als ik dat volledig kan benutten in een batterij is de terug verdienst op bovenstaande 6 jaar?
@joepmeloen , als ik het goed begrijp dan wil je 3.600 kWh in een batterij benutten die je anders terug zou leveren/salderen. Ik vraag mij dan toch af wat je wilt gaan doen met al die overcapaciteit, want dat is het?
Om het op te slaan voor "mindere tijden" dan heb je aardig wat accucapaciteit nodig in een jaar, en het jaar daarop ook. Je zou dan grootafnemer worden van lithiumcellen. De Lithiumkoning van België!😁
Een alternatief zou kunnen zijn, om grote dompelaars in de slotgracht te hangen en dagelijks het water te koken. Goed tegen potentiële indringers!😉

Je wilt gaan opslaan, maar hoe ga je al die surplus aan kWh verbruiken?

Terug
Bovenaan