@joepmeloen met elke batterij neem je minder af van het net.
Ik zou dan ook kijken wat je bespaart met een batterij van 1000 euro en de 8000 euro optie (kun je dan 7000 maken want die goedkope heb je ook niet) daar mee vergelijken. Maar bij mij zou het dan ook alleen pieken afvlakken zijn en het avond, nacht verbruik zonder vaatwasser etc omdat ik die meestal wel overdag aan kan zetten. Dat is ook een beetje de sport net als dat ik het capaciteitstarief laag probeer te houden. Maar bij jou is misschien de sport alles op de accu te kunnen draaien.
Mijn paar panelen koste een paar honderd euro om zelf te leggen vs duizenden euros voor het dubbele (wat ik een deel van de tijd niet gebruik omdat het te veel is en een deel van de tijd niet genoeg is, en het capaciteitstarief zou verhogen door de panelen als ik te veel tegelijk teruglever).
Rekening houden met de toekomst in een berekening kan ik niet. Het kan duurder worden of goedkoper. We kunnen meer verbruiken maar het kan ook minder zijn (lampen kosten bijna niks meer, vroeger had ik een vloerlamp van 300 Watt, hetzelfde is gebeurd met de pc, de stofzuiger., standby verbruik van apparaten is bijna niks.)