• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw)

Ik kreeg gisteren een email van mn energie leverancier, met duidelijke bedragen.
Oke per kWh is het niet zo duur, echter waar ik op blijf hameren zijn de kosten erom heen....
Per kWh betaal je al snel bijna 50 centen....
@justme igor , ik schrik daar toch wel van, van die 47,5 cent per kWh...

Zoals ik eerder liet zien trok ik in 2025 totaal 8.449,84 kWh uit het net voor €2.125,54 ! Ik kom dus op een gemiddeld stroom-jaartarief van € 0,251 per kWh...all-in!

Neem je een dynamisch contract dan bespaar je daarmee dus al de helft tegenover jouw kennelijk vorkschrijvende energieleverancier...

De eigen besparing moet je dan wel uitzetten tegenover die circa €0,251/kWh voor een realistisch beeld, en niet met €0,475/kWh rekenen, lijkt mij?

Om het helemaal actueel te maken, betaalde ik dit jaar gemiddeld €0,253/kWh, dus pure winterstroom, all-in! En €1,61/m3 gas, ook all-in.
1000154971.png
In mijn geval ALS ik zou terug leveren dan zou ik maar 1 cent per kWh terug krijgen, en hun zouden het dan weer verkopen voor 22 cent?!?!?
Zodra er teruggeleverd wordt is de markt-stroomprijs meestal ook centenwerk en vaak zelfs negatief. Zodra een kWh op een gegeven moment eens €0,00 marktprijs waard is dan betaal ik nog €0,14 all-in. En dat zijn dan overwegend leveringskosten, netbeheerkosten en belastingen. Dat jouw vorkschrijver er dan kennelijk nog €0,22 exclusief netbeheerkosten e.d. voor durft te vragen, tja...
Eind 2026 snel wegrennen daar zou ik zeggen, of nu al, als terugleveren al niets oplevert.
Voorts zijn er ook nog kosten bij de net beheerder die per kWh gaan.
Reken kunnen ze wel, simpel houden niet..
Bij mijn kWh kosten van hierboven zitten die kosten er al in (all-in).

@joepmeloen met elke batterij neem je minder af van het net.

Ik zou dan ook kijken wat je bespaart met een batterij van 1000 euro en de 8000 euro optie (kun je dan 7000 maken want die goedkope heb je ook niet) daar mee vergelijken. Maar bij mij zou het dan ook alleen pieken afvlakken zijn en het avond, nacht verbruik zonder vaatwasser etc omdat ik die meestal wel overdag aan kan zetten. Dat is ook een beetje de sport net als dat ik het capaciteitstarief laag probeer te houden. Maar bij jou is misschien de sport alles op de accu te kunnen draaien.

Mijn paar panelen koste een paar honderd euro om zelf te leggen vs duizenden euros voor het dubbele (wat ik een deel van de tijd niet gebruik omdat het te veel is en een deel van de tijd niet genoeg is, en het capaciteitstarief zou verhogen door de panelen als ik te veel tegelijk teruglever).

Rekening houden met de toekomst in een berekening kan ik niet. Het kan duurder worden of goedkoper. We kunnen meer verbruiken maar het kan ook minder zijn (lampen kosten bijna niks meer, vroeger had ik een vloerlamp van 300 Watt, hetzelfde is gebeurd met de pc, de stofzuiger., standby verbruik van apparaten is bijna niks.)

@joepmeloen met elke batterij neem je minder af van het net.

Ik zou dan ook kijken wat je bespaart met een batterij van 1000 euro en de 8000 euro optie (kun je dan 7000 maken want die goedkope heb je ook niet) daar mee vergelijken. Maar bij mij zou het dan ook alleen pieken afvlakken zijn en het avond, nacht verbruik zonder vaatwasser etc omdat ik die meestal wel overdag aan kan zetten. Dat is ook een beetje de sport net als dat ik het capaciteitstarief laag probeer te houden. Maar bij jou is misschien de sport alles op de accu te kunnen draaien.

Mijn paar panelen koste een paar honderd euro om zelf te leggen vs duizenden euros voor het dubbele (wat ik een deel van de tijd niet gebruik omdat het te veel is en een deel van de tijd niet genoeg is, en het capaciteitstarief zou verhogen door de panelen als ik te veel tegelijk teruglever).

Rekening houden met de toekomst in een berekening kan ik niet. Het kan duurder worden of goedkoper. We kunnen meer verbruiken maar het kan ook minder zijn (lampen kosten bijna niks meer, vroeger had ik een vloerlamp van 300 Watt, hetzelfde is gebeurd met de pc, de stofzuiger., standby verbruik van apparaten is bijna niks.)

Ik denk dat ik met 3 x marstek 15kwh dat is ongeveer netto 12kwh aan energie. Ik denk ia dat genoeg voor de nacht. 3x marstek op elke fase 1.

Bedoel op elke fase 1 marstek...

Maar dat blauw van die victron kleurt toch wel mooi op m'n witte kalkbakstenen muur... hmmm

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je een account moet hebben maar ik kwam dit topic weer tegen op tweaker forum over waarom je wel/niet een thuisaccu op een eigen groep moet zetten.
Verder discussies laat ik aan mij voorbij gaan want er zijn altijd uitzonderingen de bekende aan wal staande stuurlui.

( https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83447282#83447282 )

Ja, de grootverbruikers op elk een eigen groep, lijkt me wel verstandig.

In dit duitse filmpje zie je ditzelfde in de praktijk.

Even een vraagje;
Stel nou dat ik 3 marsteks op elke fase wil aansluiten. Ik trek een 6mm ymvk-askabel vanaf de groepekast en op de plek waar de marsteks komen hang ik nog een verdeelkast. Hoe weet ik zeker dat de fase dusdanig verschuift dat ik niet 3maal belast word op de nul.

Terug
Bovenaan