joepmeloen
Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Kun je zien hoe veel je gisteren geïnjecteerd en afgenomen hebt uit het net? Dat is wat je met een batterij op kunt vangen. Je hoeft ze dan eigenlijk ook niet meer oost west te hebben omdat de batterij dan de spreiding doet.
Bij mij is dat vandaag bijvoorbeeld 0het is heel donker en ik heb 1/3 van jouw panelen in dezelfde opstelling en ikheb alles opgemaakt zonder batterij.
Vandaag 4.5kwh opgewekt, gisteren 2.3kwh.
Airco' woonkamer vandaag 2.8kwh. Verbruik gisteren 5.8 kwh, (om maar een constant apparaat te noemen).
Zie je preciew waar het mis gaat, bij veel zon weinig airco, bij weinig zon veel airco
Vanaf maart tot en met september zit ik vaak boven de 10kwh opwek. dat zou voor deze maanden genoeg zijn om "alles" op te slaan en de nacht door te komen overschot zelf te gebruiken tot een zekere hoogte.
de overige 5 maanden is niet de prioriteit om iets van de zonnepanelen te verwachten, dat zijn overigens wel de duurste maanden in energie verbruik.
het gaat vooral om niet terug te leveren en proberen meer richting een 0 op de meter te werken, misschien nog wat zonnepanelen op de schuur in een zuid opstelling, om zo wat meer in de winter op te wekken?
Opgesomt keuze:
Marstek plug en play vanaf €1100,- per stuk voor 5.2kwh 2 stopcontacten als backup
Rond de 6 jaar terug verdienen
Victron + batrerij 32kwh vanaf 8000,-
Terugverdientiid rond de 12 jaar.
Voordeel van de victron is dat deze nog uitbreidbaar is en de software lokaal draaid, het gehele huis verder werkt door de back-up.
Nadeel van de marstek is dat je niet verder komt dan twee units, als de support ophoudt de batterij dan nog wel werkt via de app of hoe je hem wil besturen (aanpasse) (nog even uitzoeken).
Dan zit ik nog te denken de solar edge panelen hebben optemizers, ik zou ook nog voor een solar-edge hybride omvormer kunnen kijken met een batterij zoals de nkon, maar dat komt dan wel op zolder te staan, voordeel, 220 kg de trap op. De groep bestaat dan ookal (weliswaar met de wasautomaat aangesloten, extra groep kan er makkelijk bij), scheept weer aansluit materiaal en de de ac / dc verlies is dan ook minder (zonnepalen dc -> ac - ac -> dc accu).
@joepmeloen , als ik het goed begrijp dan wil je 3.600 kWh in een batterij benutten die je anders terug zou leveren/salderen. Ik vraag mij dan toch af wat je wilt gaan doen met al die overcapaciteit, want dat is het?
Om het op te slaan voor "mindere tijden" dan heb je aardig wat accucapaciteit nodig in een jaar, en het jaar daarop ook. Je zou dan grootafnemer worden van lithiumcellen. De Lithiumkoning van België!
Een alternatief zou kunnen zijn, om grote dompelaars in de slotgracht te hangen en dagelijks het water te koken. Goed tegen potentiële indringers!
Je wilt gaan opslaan, maar hoe ga je al die surplus aan kWh verbruiken?
6000 kwh per jaar is een gemiddelde van 16kwh per dag.
Je moet het zo zien het huis werkt dan volledig vanuit de batterij, dan kan de capaciteit van de aansluiting naar beneden (extra besparing van €250,-) naar 10amp.
Dan heb je gewoon wat meer accu-capaciteit nodig omdat het opladen via de 10amp aansluiting niet zo snel gaat, in de zomer zou die accu redelijk snel vol zitten. Voor de winter is het wel fijn om wat extra's te hebben zodat je met een kleine aansluiting nog alles kan gebruiken zonder erbij na te hoeven denken; de wasmachine is nu aan, dus nog even wachten met de vaatwasser bijvoorbeeld.
Dan moet je ook biet vergeten dat de airco's zi'n 20 kwh per dag trekken als het even koud is. Dan zit er nog 12 kwh in voor de inductie, tv, oven, koelkast, vriezer, verlichting, warmtepompboiler, wc, wasmachine, droger, afwasmachine, stofzuigen, heet-waterkraan... dan valt die 32kwh nog wel mee.
Vraag blijft of die besparing (kleinere aansluiting, minder afnemen / terugleveren) tegenover de aanschaf reeel zijn, om tot een acceptable terugverdientijd te komen, ik denk het niet maar ik weet het ook niet zeker, omdat de aansluitkosten en energieprijzen en teruglever vergoeding onbekend zijn. Wat je wel weet is dat salderen stopt, onbelansmarkt mogelijk minimaal is, de prijs en belasting alleen maar stijgt, het energienet onstablier word (al betwijfel ik dat).
Effe een zijslrongetje de marstek met 2500watt laten terugleveren op een bestaande groep:

reactie!
maar beproefd is het ook, om over te schakelen op een oorlogseconomie zodra al het geld-gegoohel en de schuldenlast niet meer vol te houden is. We zien dat nu gebeuren. Oorlogsproductie houdt een economie draaiend en mensen aan het werk. Volkswagen zal ook wel van T-Roc cabriolets op tanks overstappen... Geweldig... Met de zon op het hoofd en de wind door de haren in een tank naar het front, wie wil dat nu niet?!