• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een P1 meter is heel inzichtelijk! En inderdaad, voor drie tientjes heb je de beste al.
Ik heb de mijne alweer doorverkocht, er valt hier niks meer te doen, verbruik is zo stabiel dat monitoren niet meer nodig is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Prima...fantastische stappen! En netjes verbruik!
Maar ook bv kierendichten (kan je echt veel warmte dat weglekt mee voorkomen) cv optimaliseren,(zetmop60.nl en waterzijdig inregelen) Dat zijn klusjes die én niet veel kosten, én zelfs in huurhuis kunnen(niet iedereen heeft koopwoning)
Een P1 meter is heel inzichtelijk! En inderdaad, voor drie tientjes heb je de beste al.
Ik heb de mijne alweer doorverkocht, er valt hier niks meer te doen, verbruik is zo stabiel dat monitoren niet meer nodig is.
@Stuudje , kieren dichten vind ik ook belangrijk en een P1 meter ook. Daarnaast, is ook een beperkt ventileren m.b.v. een luchtkwaliteit-meter zinvol om warmte binnen te houden.
@RockyFlats

In de maand december is de opbrengst (kWh's) een factor 6-7 lager dan in juni of juli.
Dat wordt veroorzaakt door minder daglichturen en dus minder uren zonneschijn op de panelen. Dit scheelt een factor 2 qua tijd
Daarnaast is de zonneintensiteit in december fors lager dan in juni. Dit scheelt een facor 3-4 aan vermogen.
Het product van tijd en vermogen valt dus in december 6-8 keer lager uit dan in juni, ofwel 6-8 keer minder kWh's

Met extra panelen kun je inderdaad de winterdip wel voor een deel opvangen maar ik denk dat je hoe dan ook een accu nodig hebt.
Ten eerste voor het overbruggen van de nacht, ook in de zomerperiode. En daarnaast zoals @petroman schetst, als het een paar dagen bewolkt en regenachtig is komt er niks bij uit de panelen en zul je het met de accu moeten doen.
@preparator , mijn compliment voor jouw post. Die geeft uitleg, en simpel is die inhoud niet, maar gericht op oplossingen.
Ik weet wat je bedoelt, en een paar dagen minder licht gooien roet in het eten, natuurlijk. Maar er zijn meer mogelijkheden om dat tijdelijk op te vangen.
Bijvoorbeeld een generator voor direct verbruik en om de thuisbatterij mee op te laden gedurende zonloze dagen. Zonder extreem grote thuisaccu en met extra panelen zijn de eindjes zo wellicht toch nog aan elkaar te knopen zonder stroomafname vanaf het net.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Als je huis goed kierdicht is (kan je meten met een blowerdoortest) is de stap naar een wtw-ventilatie de volgende.
Wordt ook balansventilatie of ventilatie type D genoemd. Altijd lente in je huis, gezonde frisse lucht, maar deze wordt eerst verwarmd door de naar buiten gaande lucht. Scheelt je heel wat op je energierekening! Volgens Vereniging Eigen Huis tot 250 kuub per jaar. https://www.duurzaamthuis.nl/ruimtes/binnenklimaat/wat-is-wtw-ventilatie

Ook in bestaande huizen in te bouwen, ook zonder kanalen! De zogenaamde trapgatconstructie.
https://www.installatie.nl/nieuws/balansventilatie-zonder-kanalen/

 

marzman

Diehard Prepper
Een P1 meter is heel inzichtelijk! En inderdaad, voor drie tientjes heb je de beste al.
Ik heb de mijne alweer doorverkocht, er valt hier niks meer te doen, verbruik is zo stabiel dat monitoren niet meer nodig is.

Ik heb hem gekocht om instant het verbruik te kunnen zien omdat we een capaciteitstarief hebben in Belgie. Soms is dat nog steeds handig.

Als je zonnepanelen hebt en eigen energie wilt gebruiken lijkt het me ook handig. Je kan hem zelfs laten communiceren met slimme stekkers.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Je kan hem zelfs laten communiceren met slimme stekkers
Kleine correctie: de P1 meter leest alleen je slimme meter uit.
Je heb software, app, nodig om inzicht te krijgen in die getallen en/of software die dan slimme stekkers kan schakelen op de waarden die de P1 meet. Een werkend en niet duur systeem is dat van homewizard.

Wat je gaat missen is de watermeter, die is dom en blijft dom.
Daar zal je een aparte unit voor moeten kopen die de meter uitleest en naar je software/app stuurt. Als je ook je water wil aansturen (open/dicht) dan moet je op zoek naar wifi water afsluiters bij oom Ali.
(Rocky heeft al eens een link gepost)
De gasmeter praat wel met de slimme meter en de gas waarden kun je ook via de P1 uitlezen.
 

marzman

Diehard Prepper
Kleine correctie: de P1 meter leest alleen je slimme meter uit.
Je heb software, app, nodig om inzicht te krijgen in die getallen en/of software die dan slimme stekkers kan schakelen op de waarden die de P1 meet. Een werkend en niet duur systeem is dat van homewizard.
Dat bedoelde ik ook. Ik heb een homewizzard P1 meter en als ik hun stopcontact zou kopen (ik heb andere) dan kan ik die functie gebruiken. Het kan inderdaad (nog) niet met elke slimme stekker. En natuurlijk hun app, zonder app is het gewoon een pulserend lampje in je meterkast dat stroom verbruikt ;)
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
En natuurlijk hun app, zonder app is het gewoon een pulserend lampje in je meterkast dat stroom verbruikt
De app is niet altijd nodig. Ik heb Domoticz draaien op een Raspberry Pi. Dan kun je de P1 meter van Homewizzard uitlezen met domoticz. Zo ben je verlost van het abonnement van Homewizzard en hou je de data in eigen beheer. Ik deel een slimme meter met de buurman en op deze manier kunnen we het verbruik in de gaten houden zodat ieder zijn deel betaald.

https://www.fam-oldenburger.nl/2023/09/12/homewizard-in-domoticz/
https://github.com/Eraser3/HomeWizard-Wifi-p1-plugin
 

RockyFlats

Ruttaan
Als je ook je water wil aansturen (open/dicht) dan moet je op zoek naar wifi water afsluiters bij oom Ali.
(Rocky heeft al eens een link gepost)
De gasmeter praat wel met de slimme meter en de gas waarden kun je ook via de P1 uitlezen.
Inderdaad @petroman , zo'n draadloze kraanbediening heb ik in huis. Hieronder nog even een hyperlink. Er bestaat zowel een Zigbee als een Wifi versie voor en de bediening kent twee standen: 0° en 90° gedraaid, dus goed voor kogelkranen. Het is ook toepasbaar voor andere zaken die zo'n beweging vereisen. Een witte vlag hijsen, of piratenvlag is geen probleem😉. Het mechaniek is degelijk en krachtig.
https://nl.aliexpress.com/item/4000453919640.html?src=google
Screenshot_20240524-162533.png
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou die dus niet, je moet de ball version nemen. Jouw versie is kostbaar want je mot eerst die afsluiter ook kopen en installeren. de ball version heeft die integreert.

Als je een witte vlag wilt gebruiken dan moet je open/dicht achter elkaar programmeren....
maar dit is alles zwaar off topic en dan begint er iemand te kuchen.

S981ef93c25584f52a48e65c37fc312fbZ.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Nou die dus niet, je moet de ball version nemen. Jouw versie is kostbaar want je mot eerst die afsluiter ook kopen en installeren. de ball version heeft die integreert.
@petroman , bij mij is het geen waterballet want ik heb al een kogelkraan. Ik dacht nog wel dat al die nattigheid uit de hemel kwam, en nu blijkt het dus uit Utrecht te komen. Man, haal ik het ding los dan spuit het water hier straks ook omhoog zoals bij jou?😉

Het ziet er mooi uit maar kost wel een bekkie denk ik? Misschien is die ook op tussenstanden te programmeren en dat zou dan wel meerwaarde zijn?
 

petroman

SHTF Expert
Wat het kost is afhankelijk van bij welke vriend van oom Ali je het ding bestelt. En of je wifi, zigbee, of dikke duims aansluiting wilt hebben.
Ik zoek er nog een die je op een oer Hollandse kraan kan monteren. Dus op je standaard hoofdkraan.
 
Bovenaan