• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

RockyFlats

Ruttaan
Waar kun je een leuk geprijsde warmte meter kopen?
@maupspam , het mooist is een smartphone met ingebouwde FLIR warmtebeeld camera. Die zijn vaak goedkoper dan een losse FLIR camera en je hebt dan meteen iets waarop je de Meshtastic app kunt draaien, digitale boeken kunt lezen en zelfs "bezoek" kunt zien in het donker. Bekijk ook het draadje https://www.preppers-shelter.nl/thr...e-meer-ga-zien-in-het-donker.5210/post-117013 eens.

Zelf heb ik een CAT S62 PRO smartphone met FLIR, en ben er zeer tevreden mee. Maar er zijn ook andere merken die telefoons met warmtebeeld verkopen. Wat je ook koopt, kies er eentje met een hoge resolutie, dus een met een camera met de meeste beeldpunten. Ook zou je kunnen kiezen voor een FLIR module zoals de FLIR ONE PRO. https://reductionrevolution.com.au/blogs/review/cat-s60-s61-s62-phone
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Er is hier een renovatie geweest. De isolatie is hier ERG goed geworden. En ze hebben een lucht verversing systeem met warmte terug levering ingebouwd. Ik denk dat praktisch 85% van de energie terug geleverd wordt. Dus we krijgen verse zuurstof en energie terug.
Dat is mooi, en zeker zolang er netspanning is. Valt dat weg, dan heb je vast wel mogelijkheden om te ventileren neem ik aan (roosters, draairamen, bovenlichten)?
Dat zal in een SHTF situatie wel uitgevallen zijn. Dat dan weer wel. Het is nu meer een kosten besparend kacheltje.
Je hebt daarmee wel meer fijnstof in huis, en zeker als je een pond per uur verstookt. De luchtverversing zal wel een deel afvoeren maar bij continu branden loopt het toch wel flink op vermoed ik. In jouw situatie zou ik zeker de luchtkwalteit gaan meten. Kosten besparen is een ding, maar de gezondheid is ook wat waard.

Je kunt het verbranden van vetten wel vergelijken met het verbranden van kaarsvet vermoed ik. En wat jij verbrandt is dan wel een mega-kaars. https://www.nu.nl/gezondheid/600824...en-slecht-voor-je-gezondheid-kunnen-zijn.html

In een energiezuinige woning is het risico op een slechte luchtkwaliteit het grootst lees ik, en ik betwijfel of men bij het onderzoek inboorlingen heeft meegenomen die open vuurtjes stoken in de huiskamer😁 Vergeet de ventilatiebox lijkt mij, en ventileer met de ramen en roosters op een kier!
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...en-fijnstof-huis-tno-onderzoek-luchtkwaliteit
En wat betreft het ruiken moet je het lontje wel goed aansteken en uit maken. Anders ruik je het wel.
Haha, tja, ik ken dat. Net zoals een petroleumkachel binnenshuis doven. Dat doet men maar een keer😉
 

PBear

Mankinds only hope
Wat nu ook mooi is @maupspam dat het vriest dan kan je buiten warmtebeelden maken van jullie huis zo kan je zien hoe goed je isolatie is geworden, dus gauw naar buiten :thumbup: Bekijk bijlage 25691Bekijk bijlage 25690
Ik wil jullie er allemaal voor uitnodigen om dat te doen, behalve @PBear in de Filipijnen, die kan misschien wel isolatie toepassen tegen de hitte, of er een shelter overheen maken bij extreme hitte.

Ik schijn inmiddels aardig ingeburgerd te raken. Vannacht heb ik sokken aangetrokken omdat ik koude voeten kreeg. Het was slechts 25 graden. Brrrr...
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik schijn inmiddels aardig ingeburgerd te raken. Vannacht heb ik sokken aangetrokken omdat ik koude voeten kreeg. Het was slechts 25 graden. Brrrr...

Ja koude voeten daar kan ik dit jaar over mee praten, nachts moet ik zeker met een warme kruik op bed, mijn maatje heeft savonds een deken op zich heen met ook een warme kruik dus we gebruiken deze winter perionde wel wat maar stroom en water denk ik.
Ha het water van de kruik gebruik ik regelmatig weer want daar is niet mis mee.

2024-03-07.png2024-03-07 (1).png
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik heb in de zelfde tijd een 250 kuub weggestookt. Want ik verdom het om in de kou te gaan zitten. En als ik zo terug lees op alle mankementen die bij jullie opspelen zou je je eens kunnen afvragen of je niet gewoon minder krenterig moet zijn en je woning gewoon naar 22 graden kan stoken. Daar zal je maatje zich een stuk beter bij voelen. En een droog gestookt huis is ook beter voor jou en haar gezondheid.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ja koude voeten daar kan ik dit jaar over mee praten, nachts moet ik zeker met een warme kruik op bed, mijn maatje heeft savonds een deken op zich heen met ook een warme kruik dus we gebruiken deze winter perionde wel wat maar stroom en water denk ik.
Ha het water van de kruik gebruik ik regelmatig weer want daar is niet mis mee.

Bekijk bijlage 25936Bekijk bijlage 25935

@JJ&A ... Grote griebels...

Ik heb respect voor jullie uiterste terughoudendheid en kennelijke wilskracht wat het energieverbruik aangaat.

Maar, vraag mij toch ook af of het niet fijner zou zijn om jezelf en Alie wat meer luxe te gunnen? Neem bijvoorbeeld een elektrische deken, en bewaar het lezen bij een acculamp voor SHTF tijden, als die eens mochten komen?
Waarom niet, het laatste hemd heeft immers geen zakken...?

Wat is voor jullie eigenlijk de reden voor zo'n toch wel extreme "onthouding"? Is comfort voor jullie gewoon van weinig waarde of is het een schuldgevoel dat anders opsteekt of iets anders?
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Wij zitten op 108 kuub in Feb en dat vonden we al “weinig”
wel stookten we een kleine171 kwh op mede doordat ik ruim 2 weken electrisch verwarmde met de daarvoor aangekochte radiator.

als we genoeg hebben opgewekt om dat te compenseren stappen we over naar een andere maatschappij.
 

Franky

Elementary prepper
ik denk dat in geval van nood het wellicht slim is om de te verwarmen ruimte(s) zo kleon mogelijk te maken.
interne deuren zo veel mogelijk dicht houden en evt een grote woonkamer met dekens kleiner te maken
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@JJ&A ... Grote griebels...

Ik heb respect voor jullie uiterste terughoudendheid en kennelijke wilskracht wat het energieverbruik aangaat.

Maar, vraag mij toch ook af of het niet fijner zou zijn om jezelf en Alie wat meer luxe te gunnen? Neem bijvoorbeeld een elektrische deken, en bewaar het lezen bij een acculamp voor SHTF tijden, als die eens mochten komen?
Waarom niet, het laatste hemd heeft immers geen zakken...?

Wat is voor jullie eigenlijk de reden voor zo'n toch wel extreme "onthouding"? Is comfort voor jullie gewoon van weinig waarde of is het een schuldgevoel dat anders opsteekt of iets anders?

Ach beste luitjes wij zijn het al vele jaren gewent om niet te stoken, en spaarzaam te zijn, wij hebben jaren als budget preppers geleeft, door dat we soms ook nog eens extreem minima waren zo konden we de eindjes steeds weer aan elkaar knopen, en dat je lichaam wat moet werken om warm te blijven is ook nog eens gezond en helpt ook nog eens bij vet verbranding :thumbup:

En we leven best heel gezond en zijn vrijwel nooit ziek, behalve dan wat we jullie de laatste tijd hebben verteld, dat was best een harde tik, griep en verkoudheden hebben we nooit last van ja vroeger konden we als kind nog wel eens behoorlijk de griep krijgen, dat je echt soms goed je zakdoek kon vol snuiten, en behoorlijk wat ophoesten, zoals we nu af en toe moeten doen om de rekeningen te betalen.:D;)

Nee net als met "Oud en Nieuw" vinden we het zonde om ons geld te verbranden aan luxe energie verbruik, we besteden het liever aan ons zelf.

Nu ook hebben we best dikke rekeningen en noodzakelijke uitgaven gehad en konden die moeite loos betalen, en we kunnen zo met ons T5-campertje blijven rijden, en dat geeft ons een heel fijn gevoel van vrijheid ontspanning en warmte, daar mee komen we ook door de jaren lange totale eenzaamheid, het gemis van vrienden, familie, kinderen en klein kinderen.

Wij zitten samen gezellig bij de mooie accu feest led verlichting, en kijken al een hele tijd naar gratis filmpjes op de laptop, en missen niet echt de Tv meer, en moete kijken naar dingen die een ander je voorzet en soms niet kan uitkijken omdat je niet te laat naar bed wilt, we drukken gewoon op pauze en kijken op een ander momend weer verder.

Wij laden ons led lampjes op via een powerbank die we in de schuur opladen, daar hebben we geen moeite mee, want we hebben ook wat jaren hoger in de flat gewoond en maakten nooit gebruik van de energie sleupende lift motoren, anderen hebben er koelkasten en vriezertjes in staan dat gaat ons te ver, maar er zijn geen regels van beperking stroom gebruik.

En andere mannen hebben electrische aparaten in de schuur waar ze hobby matig veel gebruik van maken, maar dat is goed op op je oude dag niet voor de geraniums te gaan zitten.
Wij maken verder amper gebruik van de energie in de schuur, ik had er ook dikke accu's kunnen opladen om royaal gebruik te maken in huis, dat gaat mij ook te ver.
Twee scotmobielen was ook leuk geweest om zo overal heen te crossen, met vrijwel gratis energie.

Ik vind dat we allen heel netjes doen, zonder misbruik te maken van wat dan maar ook, we zijn voor dat we bij elkaar waren door anderen dakloos geweest, en ook samen, dan kan je op rooftocht gaan om aan de voedsen en andere noodzakelijke dingen te komen dat hebben we ook nooit gedaan, we kunnen trots op ons zelf zijn dat we over al netjes door heen zijn gekomen, eigen waarde is goud waard, daar mee kom je door de zwaarste omstandigheden heen.

En we zijn zo vrij als een vogeltje kunnen zo vertrekken, en laten aan inboedel vrijwel niets achter, amper inboedel maar wel heel netjes, brandschoon, en ook nog gezellig met de led feest verlichting.

En heel fijn voor ons dat we jullie al aardig wat jaartje mee maken, dan hebben we toch nog vrienden,
waar we op kunnen bouwen en terug vallen.:thnx::hug::SC:
Zijn we trieste mensen haha in zijn geheel niet wij komen er samen, en met jullie er wel door heen, samen zijn we sterk en weerbaar.
 

petroman

SHTF Expert
Ach beste luitjes wij zijn het al vele jaren gewent om niet te stoken,
Volgens mij haal je nu dingen door elkaar. Als je ergens aan gewend bent dan heb je er geen last en/of hinder meer van.

Als je je partner een normaal warm en behaaglijk huis en bed ontzegd is dat wat anders en heeft in mijn ogen niet met besparen te maken.
Als je extra dekens en een kruik nodig hebt om normaal te kunnen slapen dan pak je het, wederom in mijn ogen, verkeerd aan.

Als het buiten koud is doe je ook een warme jas aan.
En wat al aangegeven wordt is een behaaglijk huis ook van belang om gezond te zijn en te blijven.
Alles met mate.
 

maupspam

Senior Prepper
Iedereen doet het op zijn/haar mannier. Ik heb mijn grens gesteld op het uiterste er uit te halen met hetzelfde confort niveau.
 

marzman

Diehard Prepper
Dat is weinig verbruik,, ik zit op 43 kWh en 15m2 gas voor februari. Dus minder gasverbruik maar dat is wel gecompenseerd met petroleum ;)
 
Bovenaan