• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

marzman

Diehard Prepper
Ik ben benieuwd of het lukt @RockyFlats . Ik verbruik met thuiswerken stroom op uren die ik niet zelf bepaal. Kun je de prijzen (of de geschiedenis ervan) ergens zien? Wasmachine is wel te doen, maar of mijn vrouw ook snachts gaat strijken. En als we visite hebben moeten dingen ook dan. Rijstkoker, oven, frietpan, vaatwasser zit opeens vol dan. Ligt er ook aan wat de dure prijs is natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

RockyFlats

Ruttaan
Wasmachine heb ik nog even geprobeerd, en met die van mij (ook electronisch) gaat dat prima. Het programma starten en direct daarma de stroom eraf met een smart-stopcontact. Via een timer in de app schakelt de stroom er op, en pakt het machien de draad weer vrolijk op.

installeer gewoon de Nextenergy-app, die laat de tarieven prima zien, per uur.
Nu ik dit schrijf... kost de stroom helemaal niets, zie ik in de app, en om 14:00 vandaag levert stroomverbruik zelfs geld op! Ok, je verdient dan slechts 0,01 Euro per kWh, maar het idee alleen is al hilarisch... Waarom dan niet even de boiler opstoken!
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb de app ook geinstalleerd, kan het wel niet nemen bij nextenergy (in Belgie), maar vind het wel interessant om te zien wat er met de prijzen gebeurd en eens na te rekenen of het interessant kan zijn voor ons :)

Het is nu gratis inderdaad. Kun je lekker in de jacuzi in de tuin gaan zitten ;)
 

Mayo

Prepper goeroe
:)

Elk uur andere tarieven met dynamisch energiecontract zijn 'goede prikkel om minder te gebruiken, maar geven wel onzekerheid'​


https://eenvandaag.avrotros.nl/item...nder-te-gebruiken-maar-geven-wel-onzekerheid/

In België worden grote energieleveranciers verplicht om een dynamische energieprijzen aan te bieden. Die verschillen per dag of zelfs per uur. Volgens voorstanders voordeliger en een manier om bewust om te gaan met energie, maar experts twijfelen.
 

petroman

SHTF Expert
On topic dit keer: denk ook eens aan je afzuigkap, fijn om de spruitjeslucht uit je huis te houden maar dat ding trekt ook veel warmte uit je huis plus gebruikt elektriek.
 

Mayo

Prepper goeroe
Vanaf 30 oktober gaan voor mij de prijzen flink omhoog.
Ik denk er over om voor die tijd al het (nog rauwe) vlees dat ik in de vriezer heb te ontdooien, te braden, vacumeren en opnieuw in te vriezen.
Dat scheelt me dan niet echt gas, maar wel pecunia, want dan hoef ik het alleen maar op te warmen als ik het wil eten ;)
 

marzman

Diehard Prepper
Vanaf 30 oktober gaan voor mij de prijzen flink omhoog.
Ik denk er over om voor die tijd al het (nog rauwe) vlees dat ik in de vriezer heb te ontdooien, te braden, vacumeren en opnieuw in te vriezen.
Dat scheelt me dan niet echt gas, maar wel pecunia, want dan hoef ik het alleen maar op te warmen als ik het wil eten ;)

Koken gebruikt heel weinig gas. Kun je beter een minuut korter douchen of minder verwarmen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Of je stapt over op een andere manier van koken. Slow-cooker bijvoorbeeld of snelkookpan. Maar bereken eerst eens hoeveel je kwijt bent aan gas met koken.
Ik heb hier de kabel voor een inductie kookplaat al klaar liggen. Een ondoordachte en te snelle koop, zoals veel mensen snel een warmtepomp hebben gekocht (voor veel te duur, marktwerking) en nu opeens een prijsplafond zien verschijnen. Mijn stap op de plaats ( door het feit dat ze pas tegen volgend voorjaar konden installeren) blijk nu een goede zet. voorlopig dan.
Nu de cv dicht staat en we alleen koken op gas blijkt dat dit haast niets verbruikt. In iedergeval niet zoveel dat een nieuwe inductie plaat zich loont ( en dat is dan gelijk een duurdere vanwege het gat van het gasstel. Of een nieuw werkblad.)

En met alle besparingen willen we ook nog wel een beetje normaal blijven leven. En misschien valt er op andere plaatsen meer geld te besparen.
Zonder een vinger te wijzen naar iemand , stoppen met roken lijkt me op het moment de grootste besparing. ( maarja, wat als je niet rookt)
 

martin

Mankinds only hope
Ik denk er over om voor die tijd al het (nog rauwe) vlees dat ik in de vriezer heb te ontdooien, te braden, vacumeren en opnieuw in te vriezen.

Dat zou echt zonde zijn.
Zoals @marzman en @logan1202 al aangeven is het verbruik van gas voor koken een fractie van het totaal verbruik.
10 minuten de kachel later aanzetten of eerder uitzetten zal gelijk zijn aan 1 week koken op een gasfornuis.

Dan kun je beter wat inventiever zijn in besparen en zou ik ook wat breder kijken naar kosten/baten.

Het zal voor iedere situatie anders zijn maar ik zou dan denken om mijn leefpatroon wat bij te stellen.
Stel dat ik normaal gezien om 10 uur in de ochtend zou opstaan en om 01:00 zou gaan slapen dan zou ik dit omgooien naar opstaan 08:00 en slapen om 23:00 (dit is maar een voorbeeld).

Stel ik werk 3 dagen in de week waardoor ik 4 dagen per week de kachel moet opstoken als ik thuis ben.
En stel dat mijn werkgever het een prima voorstel zou vinden om 5 dagen in de middag te werken en 1 volle dag, dan bespaar ik door deze aanpassing de komende maanden flink wat gas (jaja, het is maar een voorbeeld, moet uiteraard wel kunnen)
Stel ik zou 1 pakje sigaretten per dag roken maar ik moet kiezen tussen roken of een warm huis dan zou ik in eerste instantie een kijken wat een 50/50 situatie mij mogelijk zou brengen en hopelijk mij doen inzien dat ik roken vaarwel zou zeggen (ik ben ruim 15 jaar geleden gestopt met roken, heb er geen moment spijt van gehad).
Als er niks meer te besparen is dan nog zou ik een overzicht maken van de kosten, zodat je gevoel en de werkelijkheid naast elkaar kunnen worden gezet. (ik ken iemand die beweerde dat hij niks meer kon besparen totdat hij op biechtte dat hij rond de 5 abonnementen had op streamingdiensten en een telefoonabo van 40 euro in de maand)

Stel dat het echt een koude winter zou worden dan zou ik iedereen adviseren om weer eens in het dorpscafe binnen te stappen en hier een paar uur (en uiteraard een paar consumpties) te nuttigen.

We zullen wat inventiever moeten zijn maar voor de meeste mensen zijn er denk ik nog wel wat mogelijkheden.
En laten we ook niet doorslaan in de besparing en ook nog een beetje leven.
 

phtvs

Sysop
Admin

Tienduizenden Nederlanders stappen over naar energiecontract met wisselende uurtarieven​

Aanbieders van dynamische contracten rekenen uurprijzen. Een dag van tevoren maken ze bekend hoeveel elektriciteit op een bepaald tijdstip gaat kosten. De prijzen zijn laag als er bijvoorbeeld veel groene energie is door wind of zon. Afgelopen donderdag bijvoorbeeld was de stroom tussen 11.00 en 14.00 uur gratis, alleen de belasting (7 cent) moest worden betaald.
https://www.ad.nl/geldmeter/tiendui...contract-met-wisselende-uurtarieven~a6611c32/
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Erny

Last (wo)man standing
Gisteren bedacht dat ik mijn automatische ventilatie/afzuiging (heb er een hekel aan, dus alle roosters in de deuren al jaren afgeplakt ed.) ook niet de hele tijd voor niets hoef te laten draaien. Goede tip.
Dus vandaag plafonnetje in de wc omhoog gewipt en de stekker eruit getrokken. Dacht een verlengsnoer naar beneden te laten hangen zodat ik hem gemakkelijk aan en uit kan zetten naar wens en behoefte (bv na het doen van een grote behoefte... ;) ).
Maar er zit een mega onbekende stekker op. Wat is dit???
En naar wat voor verlengsnoer moet ik op zoek gaan? Alvast vóór mij zoeken mag ook. :)

20221010_142924.jpg

Nou heb ik de monteur die morgen mijn wasmachien komt repareren ook een foto gestuurd. Hopelijk neemt hij iets mee, anders moet ik zelf op jacht. (Monteur bericht mij net dat het een periflex stekker is en dat hij geen verlengsnoer heeft...)

En @Roel maakte een goede opmerking over hoe de energieboeven die variabele prijzen dan willen verrekenen als je je géén "slimme" meter hebt laten opdringen. Goed punt. Dus ik probeer sindsdien mijn meterstanden door te geven aan de Oxxio. Lekker zo'n app die niet werkt en waar je door de app en de chat en de website én telefonisch steeds naar terug verwezen wordt. :rolleyes: Gelukkig een levend mens aan de lijn gehad (zonder wachttijd terwijl ze tot in den treure waarschuwen voor extreme lange wachttijden) en hij heeft de huidige standen genoteerd. Dit ga ik vlak voor 30-10 weer doen want dan stijgen de tarieven voor mij dus enorm.

Verder: de 190 euro vergoeding voor elk november en december worden, volgens deze meneer, gewoon OP je rekening gestort. Dus NIET verrekend met je termijnbedrag of of of of.

Nou, dan zet ik nu de verwarming maar weer aan want met koude vingers typen en een koude neus houdt de Erny niet van. :fluit:

Ondertussen lees ik mij in over de wondere wereld van periflex: https://www.elektra-info.nl/perilex-stekker-koken/
;)
 

Roel

Mankinds only hope
Wij hebben 1 oktober foto's gemaakt van het telwerk van zowel gas- als elektrameter. Je kunt maar beter zelf initiatief nemen anders ben ik bang dat onze leverancier danig misbruik kan gaan maken van de huidige situatie. Ons draaischijffie heeft inmiddels denk ik zijn geld wel opgebracht...
Bouwjaar...1964. Dat is 58 jaar trouwe dienst. Je zou er zelfs als draaischijfmeter duizelig van worden... :)
DSCF4527.JPG
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik heb net eens zitten kijken, maar onze slimme meter geeft 1x per half uur de meterstanden door. Dus dat zou betekenen dat je nooit 100% naukeurig kunt bepalen tegen welk uurtarief je stroom afneemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

will

Senior Prepper
Gisteren bedacht dat ik mijn automatische ventilatie/afzuiging (heb er een hekel aan, dus alle roosters in de deuren al jaren afgeplakt ed.) ook niet de hele tijd voor niets hoef te laten draaien. Goede tip.
Dus vandaag plafonnetje in de wc omhoog gewipt en de stekker eruit getrokken. Dacht een verlengsnoer naar beneden te laten hangen zodat ik hem gemakkelijk aan en uit kan zetten naar wens en behoefte (bv na het doen van een grote behoefte... ;) ).
Maar er zit een mega onbekende stekker op. Wat is dit???
En naar wat voor verlengsnoer moet ik op zoek gaan? Alvast vóór mij zoeken mag ook. :)

Bekijk bijlage 23194

Nou heb ik de monteur die morgen mijn wasmachien komt repareren ook een foto gestuurd. Hopelijk neemt hij iets mee, anders moet ik zelf op jacht. (Monteur bericht mij net dat het een periflex stekker is en dat hij geen verlengsnoer heeft...)

En @Roel maakte een goede opmerking over hoe de energieboeven die variabele prijzen dan willen verrekenen als je je géén "slimme" meter hebt laten opdringen. Goed punt. Dus ik probeer sindsdien mijn meterstanden door te geven aan de Oxxio. Lekker zo'n app die niet werkt en waar je door de app en de chat en de website én telefonisch steeds naar terug verwezen wordt. :rolleyes: Gelukkig een levend mens aan de lijn gehad (zonder wachttijd terwijl ze tot in den treure waarschuwen voor extreme lange wachttijden) en hij heeft de huidige standen genoteerd. Dit ga ik vlak voor 30-10 weer doen want dan stijgen de tarieven voor mij dus enorm.

Verder: de 190 euro vergoeding voor elk november en december worden, volgens deze meneer, gewoon OP je rekening gestort. Dus NIET verrekend met je termijnbedrag of of of of.

Nou, dan zet ik nu de verwarming maar weer aan want met koude vingers typen en een koude neus houdt de Erny niet van. :fluit:

Ondertussen lees ik mij in over de wondere wereld van periflex: https://www.elektra-info.nl/perilex-stekker-koken/
;)

A.U.B. kijk hier maar eens.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex

De monteur (vragen) zal het zeker wel weten.
Wordt o.a. bij ventilatoren en kookplaten gebruikt.

Gtz.

Will
 

Ray

SHTF Expert
@Erny Perilex verlengsnoer zoek je en dat is balen, want die zijn slecht verkrijgbaar en vrij duur, maar niet onvindbaar: https://www.goappoldro.nl/a-6270846...aal/perilex-16a-3-meter-verlengkabel-5-polig/

Omdat perilex normaal voor zware toepassingen wordt gebruikt die veel stroom trekken worden zijn verlengsnoeren meestal overbodig. Je infraroodsauna, inductiekooktoestel e.d. staan normaal op vaste plekken in huis.

Dat zo'n stom ventilatortje zo'n stekker heeft is alleen maar om te zorgen dat mensen dat stopcontact voor wat anders gebruiken en het verplichte ventilatortje dus stil staat.

Naast je toilet fris houden, is zo'n ventilator vooral bedoeld om in redelijk luchtdichte huizen toch een minimale luchtverversing te houden. Dat voorkomt vocht, meer vocht kost je meer stookkosten dus wellicht bespaar je er niets mee om hem uit te kunnen zetten. Het uitschakelen van de verplichte luchtverversing, is in huurhuizen meestal niet toegestaan, maar daar kijkt niemand naar. Wel kun je het schudden als je gaat klagen over vocht uiteraard.

Mocht een mens willen hobby-en, zo'n ventilator gebruikt maar 1 fase, een nul en een aarde. Daar ergens een schakelaar tussen zetten is vrij simpel als je wat van elektra weet. Een perilex schakelaar kopen wil je namelijk echt niet, die zijn helemaal duur.
 
Bovenaan