• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

joepmeloen

Prepper goeroe
Er zijn ook isolerende rolgordijnen. Het licht een beetje aan de afmetingen wat het kost. En als je ramen zelf slecht geisoleerd zijn is er van dat plastic dat je er op kunt plakken om een dubbelglas effect te maken. Onze gordijnen hebben we trouwens ook gewoon overgenomen van de vorige eigenaar (gehad eigenlijk, die had geen zin ze weg te halen en we wonen er nu drie jaar en ze hangen er nog). We hebben wel allerlei andere dingen veranderd gek genoeg aan vloeren en muren :p

Hier hingennde gordijnen ook nog, er zit hr+++ glas in met nieuwe kunstof kozijnen. Ik denk niet dat daar winst valt te halen met een kunstof folietje en het ziet er denk ik ook niet zo mooi uit.
Met gordijnen hoopte ik het stukje overgang, kozijn, raam en muur te ... hoe zeg je dat... in iedergeval dat daar iets voor hangt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In deze link staat een overzicht hoeveel toegevoegde isolerende werking een gordijn, rolgordijn, aluminium plisségordijn heeft op de aanwezige ramen, enkel glas, dubbel glas, HR glas, HR++ glas.

"Als er al HR++ glas is, levert raambekleding doorgaans niet veel extra isolatie op, behalve met dubbele plisségordijnen met aluminium coating: de combinatie van HR++ glas met deze gordijnen levert een isolatiewaarde op die in de richting kruipt van HR+++ glas met isolerende kozijnen."

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/isoleren-en-besparen/isolerende-raambekleding/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Niet echt interresant voor mijn situatie dus dank voor de link.
Het interessante is dat je nu wéét dat er niet heel veel meer te verbeteren is qua raambekleding.
En je tegenwicht kan geven als iemand je wat wil aansmeren. Met al de nu loslopende zogenaamde energiecoaches is dat best prettig. Dus, graag gedaan hoor.
 

marzman

Diehard Prepper
Hier hingennde gordijnen ook nog, er zit hr+++ glas in met nieuwe kunstof kozijnen. Ik denk niet dat daar winst valt te halen met een kunstof folietje en het ziet er denk ik ook niet zo mooi uit.
Met gordijnen hoopte ik het stukje overgang, kozijn, raam en muur te ... hoe zeg je dat... in iedergeval dat daar iets voor hangt.

Bij ons ook hr++, daar hoef je inderdaad geen folie op te plakken :p Ik denk dat er inderdaad weinig winst te behalen is, onze ramen zijn smorgens beslagen aan de buitenkant, dat betekend dat ze goed werken. Dat zal bij jouw ook wel zijn :)
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik heb er nog, maar ik weet niet of de extra warmte opweegt tegen de extra stroom-kosten op dit moment...

Hallogeenlampen geven nog meer hitte af.
We hebben een nieuwe buurvrouw die heeft een hallogeen spotje met drie lampen in de keuken die branden overdag en avonds, wat zal die een behoorlijke afrekening krijgen, ook als de zon in het huis schijnt heeft ze de lampen nog aan, zelfs dan vallen ze op omdat ze heel veel licht geven.

Triest maar het gaat niet anders.
We gaan het haar niet vertellen, want ze loopt bij anderen al de vloer plat, en is gek op mannen, we willen geen problemen er bij hebben.
We hebben genoeg gekke dingen mee gemaakt, geef ons portie maar aan Fikkie.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Wat ook minder rook af geeft zouden Japanse houtskool zijn, en daar door geschikt zouden zijn om in huis het te gebruiken voor de BBQ, maar net als kaarsen komt er toch heel wat fijnstof af volgens mij.
Ook de vet druppels verbranden in de gesloten ruimte, en geeft ook weer fijnstof af volgens mij.

Ja het geeft warmte af dat is ook verwarming van het huis, maar wat er afkomt is niet gewenst.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Mensen, in een ander draadje las ik over 79 Euro voor 20 liter Kristal petroleum. Dat is bijna 4 Euro per liter. De gewone petroleum C zit ook al op 1,51 Euro bij de allergoedkoopste in België, en 2,20 Euro lijkt in NL gangbaar.

Er gaan bij mij wat lampjes branden... eerst fel en daarna wel wat minder fel
1 liter Qlima Kristal kost 4 Euro en heeft waarschijnlijk een energie-inhoud van circa 12,8 kWh.
1 m3 aardgas kost zo'n 3,30 Euro (1,50 plafond) en heeft een energie-inhoud van 9,76 kWh (verbrandingswaarde 35,17 MJ/m3(n))
1 liter petroleum C kost 2,20 Euro en heeft een energie-inhoud van circa 12,8 kWh. (verbrandingswaarde 46,2 MJ/lliter)
1 liter diesel kost circa 2 Euro en heeft een energie-inhoud van circa 10 kWh. (verbrandingswaarde 36 MJ/lliter), en het is op elke straathoek te krijgen...💡

Dat betekent dat op diesel stoken wel 1/3 meer kost dan het stoken op aardgas binnen het verbruiksplafond, maar minder dan 2/3 kost van het stoken op aardgas boven het verbruiksplafond. Nu zullen de aardgasprijzen en dieselprijzen nog wel wat veranderen, maar gruwelijk duur kan men de diesel niet maken om het bedrijfsleven niet om zeep te helpen.

De heater verbruikt na de startup wel zo'n 10-15 W (zag ik in een Youtube-filmpje), dus per 2,7 dagen continu branden, en waarschijnlijk zo'n 5 dagen met de helft van de tijd uit, kost het 1 kWh aan elektriciteit, peanuts.... Pas op: het verbruik kan ook wel 40W bedragen (ik heb het zelf nog niet getest...), en dan is het een kleine kWh per dag.

**Naschrift - ik rekende aanvankelijk met een dieselprijs van (haha) 1 Euro. En heb dat natuurlijk snel verbeterd nadat @phtvs mij uit de droom hielp (Wat een sof!;)). Maar ik ben geen dieselverbruiker, en heb dat als mager excuus. Het is wel het beste bewijs dat de energieprijzen gek maken;)**
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Geen bespaar tip voor gas en elektriciteit maar wel voor de gezondheid van je huis en jezelf.
Leuk dat je geld bespaart maar moet dat ten kosten van je gezondheid?
https://www.water-dicht.be/tips-advies/hoe-kan-verwarming-in-huis-leiden-tot-schimmels/

En wat hierboven door @Stuudje gepost werd, dat is nog maar het begin. Ik vraag me af hoeveel brand en Co2 berichten we nog lezen deze winter. Me de focus op besparen verliezen een hoop mensen de veiligheid uit het oog. En ja, preppers zijn ook maar mensen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Geen bespaar tip voor gas en elektriciteit maar wel voor de gezondheid van je huis en jezelf.
Leuk dat je geld bespaart maar moet dat ten kosten van je gezondheid?
https://www.water-dicht.be/tips-advies/hoe-kan-verwarming-in-huis-leiden-tot-schimmels/

En wat hierboven door @Stuudje gepost werd, dat is nog maar het begin. Ik vraag me af hoeveel brand en Co2 berichten we nog lezen deze winter. Me de focus op besparen verliezen een hoop mensen de veiligheid uit het oog. En ja, preppers zijn ook maar mensen.

Zodra het echt koud wordt is het wachten op de eerste die zn bbq aansteekt in de huiskamer met alle ramen dicht... 😣
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Een collega van mij zei enthousiast te zijn over energieleverancier Frankenergie, en dat is misschien een goede tip... Die werkt met dagtarieven, en kennelijk zelfs van uur tot uur, bij een slimme meter. Zo zou je dan de wasmachine kunnen laten draaien zodra de elektriciteit overdag eens een paar uurtjes 0,25 kost, en per moment van de dag kunnen kiezen of je stookt op gas of op elektra, net wat er op enig moment voordeliger is.

Ik weet niet of de tarieven die Frankenergie rekent nu echt de moeite waard zijn, maar interessant zou het wel zijn als de prijzen voor elektriciteit en voor gas nogal eens uit de pas gaan lopen. Dan zou er pas echt winst te behalen zijn, als je keuze hebt om dan de ene en dan de andere energiesoort te gebruiken. voor verwarmen. Je pakt dan telkens de goedkoopste. Het gaat dan een beetje op "day-traden" lijken, maar ik draai mij desnoods binnenstebuiten en ga koorddansen op muziek als het m'n energierekening fors zou kunnen verlagen.
Ik ben verwoed op zoek naar de daadwerkelijke dagprijzen van Frankenergie over een flinke periode, om dat eens aan de tand te voelen, maar die heb ik nog niet gevonden.... De recenties zijn wisselend, maar dat kan ook met de wisselende maandbedragen samenhangen die niet iedereen fantastisch zal vinden. Voor mij gaat het er om, dat ik over een jaar onder de streep flink geld bespaar, en af en toe een wat hoger maandbedrag is dan nog wel te slikken.

Heeft er iemand ervaring met Frankenergie?
Hee, ik heb nog eens verder gekeken, en Nextenergy komt mogelijk nog beter uit de recenties. Die van de laatste dagen reppen wel van foutjes in de app-software; startup-problemen en de hectiek?

https://www.wegwijs.nl/artikel/2022/08/nieuw-soort-energieleverancier-sterk-in-opkomst
"Een belangrijk pluspunt van leveranciers met dynamische prijzen, is dat de gemiddelde energieprijzen lager lijken te liggen. Er wordt scherp ingekocht en er hoeven geen risicomarges te worden ingebouwd, zoals dat bij vaste en variabele energiecontracten wel gebeurd."

Mensen, installeer de Nextenergy-app eens. Daarin worden ook voor eerdere dagen de geldende elektriciteit- en gasprijzen getoond (wel exclusief BTW en andere heffingen...). Dat schept wel enig vertrouwen, want bij Frankenergie vind ik die niet.
Ik zie dat stroom regelmatig zelfs niets kost of zeer weinig, en zou dat dan niet het moment zijn om met een gigantische dompelaar het badwater voor de rest van de dag op te warmen?

Ik vraag mij ook af, hoe ze daar met het prijsplafond om zullen gaan. Stel dat je een maand onder de plafondprijs scoort, rekenen ze dan toch die hogere "vaste lage plafondprijs"???
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik zou voorzichtig zijn. De afgelopen tijd zijn verschillende prijsvechters omgevallen en ook hier geld dat als iets te mooi is om waar te zijn......
Lees in ieder geval de voorwaarden goed door.
 

RockyFlats

Ruttaan
@phtvs bij deze prijzen betaal je per maand wat je verbruikt. Dus omvallen is geen risico. Wel een risico is dat je energie nodig hebt op dure momenten (zoals bij bijna iedereen, daarom is het dan duur). Dus je moet flexibel zijn en gebruiken wanneer het goedkoop is en koortdansen op muziek.

In België bestaat het ook https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221005_93528373

@marzman , precies, zo stel ik het mij ook voor. Om als een bevallige ballerina in een maillot kunstjes te vertonen, en daar van de gemiddelde 0,23 stroom en 0,81 gas van vandaag te profiteren. De app toont kennelijk excl. BTW en levering, maar is dan nog niet slecht, en in ieder geval beter dan de aangezegde resp. 0,81/1,00 en 3,63 van Greenchoice m.i.v. november. Mijn omslagpunt voor verwarmen zit op gasprijs 2,0 x stroomprijs, dus blijft de airco bij dergelijke verschillen voordeliger.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar hier krijg je ook de dagprijs als je verkoopt. Dat is de reden dat ik over stap. De stroom kost dan soms wat meer maar je krijgt ook meer voor wat je panelen opleveren.
Weet alleen nog niet hoe ze dat met het prijsplafond willen doen.
 

RockyFlats

Ruttaan
De teerling is geworpen... Ik heb mij aangemeld bij Nextenergy. Daytraden! Het idee om domotica in te zetten en grof te besparen, lijkt me wel wat. Ongelofelijk eigenlijk, maar er zijn dus dagen met gratis stroom op bepaalde uren. Overdag en in het holst van de nacht draaien op die uren hier dan de wasmachine, de droger, de vibrerende relax-stoel en -bed, pruttelt het voetenbad en zet ik mijn wederhelft onder de warme haardroogkap, compleet met electrische voetenwarmers! Het wordt feest!

Voor teruglevering is Nextenergy misschien minder geschikt omdat kennelijk de handelsprijzen worden teruggeleverd. Ik betaal dan op die uren, vibrerend op m'n bed, helemaal niets voor jullie stroom.:thnx:
Haha, maar betaal jullie natuurlijk dik op andere uren. De gedachte aan het trillende bed kwam van die heerlijke film "Planes, trains and automobiles". Muntje in de automaat en masseren maar. Ga die film zien, want een beetje humor past wel in deze tijden...;)
 
Bovenaan