• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

martin

Mankinds only hope
Ik heb net eens zitten kijken, maar onze slimme meter geeft 1x per half uur de meterstanden door. Dus dat zou betekenen dat je nooit 100% naukeurig kunt bepalen tegen welk uurtarief je stroom afneemt.

Dat lijkt me niet.
Dit is de log van mijn slimme meter via de P1 poort

Code:
2022-10-10 19:52:34.993  Smart Meter: P1 Smart Meter (Power)               
                   2022-10-10 19:52:34.998  Smart Meter: Usage (Usage L1)               
                   2022-10-10 19:52:35.004  Smart Meter: Usage (Usage L2)               
                   2022-10-10 19:52:35.009  Smart Meter: Usage (Usage L3)               
                   2022-10-10 19:52:35.014  Smart Meter: Usage (Delivery L1)               
                   2022-10-10 19:52:35.020  Smart Meter: Usage (Delivery L2)               
                   2022-10-10 19:52:35.025  Smart Meter: Usage (Delivery L3)               
                   2022-10-10 19:52:44.885  Smart Meter: P1 Smart Meter (Power)               
                   2022-10-10 19:52:44.891  Smart Meter: Usage (Usage L1)               
                   2022-10-10 19:52:44.896  Smart Meter: Usage (Usage L2)               
                   2022-10-10 19:52:44.901  Smart Meter: Usage (Usage L3)               
                   2022-10-10 19:52:44.906  Smart Meter: Usage (Delivery L1)               
                   2022-10-10 19:52:44.911  Smart Meter: Usage (Delivery L2)               
                   2022-10-10 19:52:44.916  Smart Meter: Usage (Delivery L3)               
                   2022-10-10 19:52:54.761  Smart Meter: P1 Smart Meter (Power)               
                   2022-10-10 19:52:54.767  Smart Meter: Usage (Usage L1)               
                   2022-10-10 19:52:54.772  Smart Meter: Usage (Usage L2)               
                   2022-10-10 19:52:54.777  Smart Meter: Usage (Usage L3)               
                   2022-10-10 19:52:54.782  Smart Meter: Usage (Delivery L1)               
                   2022-10-10 19:52:54.787  Smart Meter: Usage (Delivery L2)               
                   2022-10-10 19:52:54.792  Smart Meter: Usage (Delivery L3)               
                   2022-10-10 19:53:04.622  Smart Meter: P1 Smart Meter (Power)               
                   2022-10-10 19:53:04.628  Smart Meter: Usage (Usage L1)               
                   2022-10-10 19:53:04.632  Smart Meter: Usage (Usage L2)               
                   2022-10-10 19:53:04.637  Smart Meter: Usage (Usage L3)               
                   2022-10-10 19:53:04.641  Smart Meter: Usage (Delivery L1)               
                   2022-10-10 19:53:04.646  Smart Meter: Usage (Delivery L2)               
                   2022-10-10 19:53:04.650  Smart Meter: Usage (Delivery L3)               
                   2022-10-10 19:53:14.546  Smart Meter: P1 Smart Meter (Power)               
                   2022-10-10 19:53:14.551  Smart Meter: Usage (Usage L1)               
                   2022-10-10 19:53:14.557  Smart Meter: Usage (Usage L2)               
                   2022-10-10 19:53:14.562  Smart Meter: Usage (Usage L3)               
                   2022-10-10 19:53:14.567  Smart Meter: Usage (Delivery L1)               
                   2022-10-10 19:53:14.572  Smart Meter: Usage (Delivery L2)               
                   2022-10-10 19:53:14.577  Smart Meter: Usage (Delivery L3)               
                   2022-10-10 19:53:24.422  Smart Meter: P1 Smart Meter (Power)               
                   2022-10-10 19:53:24.427  Smart Meter: Usage (Usage L1)               
                   2022-10-10 19:53:24.433  Smart Meter: Usage (Usage L2)               
                   2022-10-10 19:53:24.438  Smart Meter: Usage (Usage L3)               
                   2022-10-10 19:53:24.443  Smart Meter: Usage (Delivery L1)               
                   2022-10-10 19:53:24.448  Smart Meter: Usage (Delivery L2)               
                   2022-10-10 19:53:24.453  Smart Meter: Usage (Delivery L3)

Dus dat is redelijk nauwkeurig.


M.b.t. dynamisch contracten klinkt dit wel leuk maar moet je wel heel goed opletten.
En in hoeverre zit iemand er op te wachten om bij ieder verbruik te gaan nadenken of het wel/niet het juiste tarief is.
Ik zou compleet gestoord worden om iedere keer de afweging te moeten maken en ik wil al helemaal niet nadenken hoe ik het moet communiceren naar mijn huisgenoten om de ene keer de wasmachine op woensdagmiddag te laten draaien, en de ander keer op dinsdag ochtend. Dan betaal ik liever 10% meer zonder deze stress.
En met mijn riante overproductie door zonnepanelen maak ik me sowieso niet teveel zorgen over mijn stroomverbruik.
(zolang de saldering er nog bestaat)
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Dus dat is redelijk nauwkeurig.

Dat is de log van de keren dat je zelf de meter uitleest. Dat is iets anders dan de netbeheerder doorkrijgt. Die lezen de meter 1x per dag uit met een log interval van 30 minuten voor zover ik weet.

EDIT: het zit net even anders...

De slimme meter registreert elk kwartier uw elektriciteitsverbruik en elk uur uw gasverbruik. Als u elektriciteit teruglevert aan het net, omdat u zonnepanelen heeft, dan registreert de slimme meter elk kwartier de teruglevering. De netbeheerder mag 1 keer per dag uw slimme meter uitlezen en leest dan al deze waarden uit.
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/de-slimme-meter

In principe dus 1x per uur tenzij je zonnepanelen hebt dan is de log interval per kwartier
 

martin

Mankinds only hope
Dat is de log van de keren dat je zelf de meter uitleest. Dat is iets anders dan de netbeheerder doorkrijgt. Die lezen de meter 1x per dag uit met een log interval van 30 minuten voor zover ik weet

Volgens mij is dat de log die door de p1 poort wordt "gepushed" en dit is de interval zoals je deze zal binnenkrijgen als je deze ophaalt via de 3/4G sim. Ik zal het nog even nakijken voor de zekerheid. Maar zover mij bekend zou je bij het ophalen van de log een interval van 10 seconden moeten hebben.
 

martin

Mankinds only hope
EDIT: het zit net even anders...

Ik kom uit op dit:

1665427440915.png

Dus je kunt per seconde uitlezen en inderdaad krijg ik per seconde een verschil in de waarde.

1665427666881.png

Als ik op de RTS 5Volt zet dan krijg ik per 10 secondes een waarde terug.

Wat ik niet zo snel kan terugvinden is hoever je de data kunt teruglezen en met welke interval deze data mogelijk is op te vragen.
Ik probeer hier nog even verder in te duiken.
 

petroman

SHTF Expert
Maakt niet uit: doordat de warmte nietw eg kan smelt alle "kaarsvet", om het even waarvan gemaakt. Dat ontsteekt en je heb een veel grotere vlam dan alleen dat kleine stukkie pit.
Uitblazen wordt het niet en een brandend potje vet naar buiten gooien wordt dus een opgave.

Been there, seen it.
Met een kleine lantaren weliswaar, maar toch.
 

Ray

SHTF Expert
Simpele manier om snel en goedkoop extra te kunnen isoleren voor deze dure winter.

Toen ik ooit twee jaar in een stacaravan moest wonen, tijdens de twee strengste winters van de afgelopen decennia, was ik niet zo blij met panorama uitzicht met enkel glas. Dus bij de bouwmarkt de goedkoopste piepschuim platen gehaald en die tegen een deel van de ruiten geplakt met dubbelzijdig plakband.

Ook bij huizen is de grootste verliespost het glas, zelfs in mijn NOM huis is dan nog steeds zo, ondanks driedubbel glas.

Je ruiten dichtmaken met piepschuimplaat is dan wel niet zo sjiek en je neemt het licht weg, maar 's winters op slaapkamers, overlopen, gangen of een voordeur met veel glas heb je aan een streep daglicht/doorkijk genoeg en laat je dus een klein stukje vrij.

Brandveilige EPS plaat is wat duurder dan ouderwets piepschuim en komt op zo'n 4 uur per vierkante meter voor 1 of 2 cm dik: https://www.bol.com/nl/nl/l/isolatieplaten-eps/29305/4273740893/?sort=popularity1&rating=all
 

petroman

SHTF Expert
Daarom had men vroegen luiken voor de ramen.
Nu kan je ook aan rolluiken denken maar ook de luxaflex naar beneden en dicht doen 's avonds.
En dan de gordijnen er ook nog voor dicht.

Wel opletten dat de CV warmte dan niet ahcter de gordijnen kruipt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@petroman, isolatie direct op het raam plakken is een stuk effectiever, maar ok, erg lelijk en dat gaat je vrouw niet waarderen. Er is ook plastic wat je op het kozijn voor het raam kunt plakken en hoewel de woning niet donkerder wordt ziet dat er ook niet echt uit.

Iets wat veel mensen ook vergeten bij het aantrekken van warmere kleding is de broek. Dat blijft meestal zo'n spijkerbroek. Een dikkere broek scheelt enorm in isolatie en dus comfort.

Spotgoedkoop zijn skibroeken bij de kringloop, maar die kraken nogal eens bij het lopen en dat vind ik zelf niet plezierig. Een thermobroek of legging onder je broek gaat altijd schuiven en vind ik ook niks.

Bij Decathlon moet je eens kijken bij het merk Solognac. Het zijn officieel jachtbroeken, maar ze hebben gelukken ook uitvoeringen zonder camo. Zelf heb ik deze voor het wandelen bij 10 graden of minder als het nat is: https://www.decathlon.nl/p/verstevi...84091?mc=8494730&c=BRUIN&orderId=nl2066238592
Gaat het naar nul heb ik deze: https://www.decathlon.nl/p/warme-wa...?mc=8649198&c=KAKI_GROEN&orderId=nl2066238592

Allebei ademend en waterdicht, dat laatste hoeft natuurlijk niet voor binnen en dan zijn er nog veel meer betaalbare opties. 61 verschillende herenmodellen, ook vrouwenbroeken en zelfs een wollenbroek: https://www.decathlon.nl/p/warme-ge...oek-900-groen/_/R-p-326158?mc=8589945&c=GROEN

Opgelet, broeken van Solognac passen niet bij mensen met een dikke buik, prijzen variëren van 20 (lichte zomerbroeken) tot 100 euro. Daarmee heel wat betaalbaarder dan Fjallraven e.d. en je krijgt nog twee jaar garantie ook. Met de kwaliteit blijkt het goed te zitten, de lichte zomerbroeken blijken iig degelijk en probleemloos te zijn.
 

petroman

SHTF Expert
Als je op je luiken aan de binnenzijde dus raamkant, jouw isolatieplaten vastmaakt dan isoleert dat prima denk ik.
Rolluiken zijn isolerend en sluiten goed af.

Maar inderdaad geen ramen is nog de beste isolatie. Ik wil nog wel een trui aantrekken maar ik weiger skipakken en muts op te doen in huis. Dan gaat gewoon de CV aan.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Rolluiken zijn er ook met isolatie. En goed sluiten scheelt het echt een berg, zeker als het de koude wind van je ramen houd. Maar aan de andere kant is dit net als de meeste oplossingen en tips voor geld besparing dusdanig duur dat je nog jaren de thermostaat op 22 kan laten staan voor dat bedrag.
En zoals @petroman zegt, voor dat ik binnen een muts op zet en met piepschuim voor de ramen gaat zitten moet het toch heel raar gaan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Sommige soorten raambekleding isoleren beter dan andere. Dat zorgt voor een besparing op de stookkosten die (op jaarbasis) varieert van € 13 voor een appartement met dubbelglas en (rol)gordijnen, tot wel € 270 per jaar voor een vrijstaand huis met enkelglas en dubbele plisségordijnen met inwendige aluminium coating (officieel low-e gemetalliseerde folie genaamd). Het is dus de moeite waard om te letten op de isolerende werking als je gordijnen koopt. Vooral dubbele plisségordijnen met een speciale warmtereflecterende aluminium coating isoleren goed. Plisségordijnen of plooigordijnen zijn vouwgordijnen met een dubbele laag stof. Als je ze naar beneden doet, krijg je horizontale buisjes waar lucht in zit. Die luchtkamers hebben een isolerende werking, die nog verhoogd wordt door de aluminium coating. Plisségordijnen met aluminium coating voor gewoon dubbel glas geven een isolatiewaarde die vergelijkbaar is met HR+ glas.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/isoleren-en-besparen/isolerende-raambekleding/

Duette® Shades, dubbele Plissé gordijnen van Luxaflex zijn van die isolerende plissegordijnen.

Als er al HR++ glas is, levert raambekleding doorgaans niet veel extra isolatie op, behalve met dubbele plisségordijnen met aluminium coating: de combinatie van HR++ glas met deze gordijnen levert een isolatiewaarde op die in de richting kruipt van HR+++ glas met isolerende kozijnen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Of je stapt over op een andere manier van koken. Slow-cooker bijvoorbeeld of snelkookpan. Maar bereken eerst eens hoeveel je kwijt bent aan gas met koken.
Ik heb hier de kabel voor een inductie kookplaat al klaar liggen. Een ondoordachte en te snelle koop, zoals veel mensen snel een warmtepomp hebben gekocht (voor veel te duur, marktwerking) en nu opeens een prijsplafond zien verschijnen. Mijn stap op de plaats ( door het feit dat ze pas tegen volgend voorjaar konden installeren) blijk nu een goede zet. voorlopig dan.
Nu de cv dicht staat en we alleen koken op gas blijkt dat dit haast niets verbruikt. In iedergeval niet zoveel dat een nieuwe inductie plaat zich loont ( en dat is dan gelijk een duurdere vanwege het gat van het gasstel. Of een nieuw werkblad.)

En met alle besparingen willen we ook nog wel een beetje normaal blijven leven. En misschien valt er op andere plaatsen meer geld te besparen.
Zonder een vinger te wijzen naar iemand , stoppen met roken lijkt me op het moment de grootste besparing. ( maarja, wat als je niet rookt)

@logan1202 , hey, nu zoek je wel ruzie met iemand die er twee heeft gekocht (airco's) 😉

Dat prijsplafond is leuk, maar de huidige vrije marktprijzen zijn (nog?) nog leuker. de afgelopen weken schommelt 1 kWh gemiddeld rond de 0,30 € (gas gemiddeld rond de 1,60€, nu actueel 0,99€). OK, er zal dan nog wel zo'n 0,15 aan heffingen bovenop komen, maar met een SCOP rendement van 5,0 haal ik uit 2 kWh het equivalent van 1 m3 gas. Dat is nu 0,90-1,00 € aan elektra bij een gas-plafondprijs van 1,50 €. Nu dus 1/3 voordeliger. Pas als een kWh zo'n 0,75 € incl. heffingen gaat kosten, loopt het gelijk op. Met uurlijks variabele tarieven pak je de laagste tarieven als die er zijn, en betaal je toch nooit meer dan de plafondprijs, lijkt mij. Een echte besparende warmtepomp (airco) is dan zo gek nog niet...
 

RockyFlats

Ruttaan
Rolluiken zijn er ook met isolatie. En goed sluiten scheelt het echt een berg, zeker als het de koude wind van je ramen houd. Maar aan de andere kant is dit net als de meeste oplossingen en tips voor geld besparing dusdanig duur dat je nog jaren de thermostaat op 22 kan laten staan voor dat bedrag.
En zoals @petroman zegt, voor dat ik binnen een muts op zet en met piepschuim voor de ramen gaat zitten moet het toch heel raar gaan.

@logan, daar zeg je wat. Rolluiken zijn als het ware als een extra glaslaag, en je maakt zo van een HR++ een HR+++ bij wijze van spreken, als het rolluik niet te ver (enkele cm) van de ruit af zit, las ik eens.

Gordijnen zag ik al genoemd, en zijn natuurlijk ook prima om een extra luchtlaag tussen glas en woonkamer "vast" te houden. Luchtstroming voorkomen bij het raam, en daardoor minder warmteverlies door convectie, is immers prima.
Zorg er dan wel voor (tip) dat de warme lucht van een radiator onder de vensterbank nooit direct naar de glaskant van het raam kan stromen. Soms hangen plooien van het gordijn juist over de vensterbank, en daar stook je dan "voor de mussen".
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
@logan1202 , hey, nu zoek je wel ruzie met iemand die er twee heeft gekocht (airco's) 😉

Dat prijsplafond is leuk, maar de huidige vrije marktprijzen zijn (nog?) nog leuker. de afgelopen weken schommelt 1 kWh gemiddeld rond de 0,30 € (gas gemiddeld rond de 1,60€, nu actueel 0,99€). OK, er zal dan nog wel zo'n 0,15 aan heffingen bovenop komen, maar met een SCOP rendement van 5,0 haal ik uit 2 kWh het equivalent van 1 m3 gas. Dat is nu 0,90-1,00 € aan elektra bij een gas-plafondprijs van 1,50 €. Nu dus 1/3 voordeliger. Pas als een kWh zo'n 0,75 € incl. heffingen gaat kosten, loopt het gelijk op. Met uurlijks variabele tarieven pak je de laagste tarieven als die er zijn, en betaal je toch nooit meer dan de plafondprijs, lijkt mij. Een echte besparende warmtepomp (airco) is dan zo gek nog niet...

En hoeveel gas kan je met dat vrije markt gas met een prijsplafond kopen? Is dat meer of minder dan wat je in 5 jaar verstookt?
En hoeveel kWh stroom kan je voor dat bedrag kopen? En kan je je hele huis ermee verwarmen? Want als je alleen een paar kamers kan verwarmen is het een kwestie van tijd dat iemand de radiator weer open draait en opstookt.

Een voordeel van rolluiken is ook dat het een extra beveiligings laag is.
 

RockyFlats

Ruttaan
En hoeveel gas kan je met dat vrije markt gas met een prijsplafond kopen? Is dat meer of minder dan wat je in 5 jaar verstookt?
En hoeveel kWh stroom kan je voor dat bedrag kopen? En kan je je hele huis ermee verwarmen? Want als je alleen een paar kamers kan verwarmen is het een kwestie van tijd dat iemand de radiator weer open draait en opstookt.

Een voordeel van rolluiken ook dat het een extra beveiligings laag is.

@logan1202 , hoeveel gas ik met gas kan kopen?

Misschien begrijp ik jouw vraag verkeerd, maar bij "Het kabinet wil huishoudens met een gemiddeld energieverbruik van 1.200 m3 voor gas en 2.900 kWh voor elektra een aangepaste prijs laten betalen. Er wordt gedacht aan een prijsplafond van maximaal € 1,45 per m3 gas en € 0,40 per kWh elektra" ga ik er van uit dat iedereen 1200 m3 gas kan kopen tegen het prijsplafond-tarief.
Je hebt het over vijf jaren, maar hoe je dat bedoelt vraag ik mij af. Mijn "horizon" ligt (hoopvol) wel behoorlijk verder in de toekomst. Als je het terugverdienen van aanschafkosten (airco's?) bedoelt, dan is dat over een termijn van 15-20 jaar uit te smeren. Ik vind de kans om aanschafkosten te kunnen terugverdienen echter van veel minder belang dan de mogelijkheid om op ieder moment te kunnen kiezen voor de voordeligste energievorm. De aanschafkosten zijn nu uit m'n portemonee, en die "jeuken mij niet meer" (heeft wel wat zalf gekost, maar enfin). De jaren die komen, is het alleen nog maar "verdienen":clown:

Wat ik in mijn post bedoelde is, dat het momenteel voordeliger is om tegen de uurprijs voor elektriciteit met airco's te verwarmen dan tegen de plafondprijs voor gas. Er zit in de plafondprijs voor elektra en gas zelf overigens genoeg verschil om datzelfde voor elkaar te krijgen bij een hoog rendement (SCOP 5,0 e.d.), en als de vrije markt uurprijs voor elektra daar onder schiet of de gasprijs daarboven, dan geldt dat al helemaal.

Natuurlijk is er slechts een beperkt aantal m3 plafondprijs-gas te koop, maar ik probeer daar voorbij te kijken.
Die plafondprijs is sowieso een "sigaar uit eigen doos" want het verschil met de werkelijke prijs betalen we uiteraard zelf terug, en dan "hoogstwaarschijnlijk dubbel door wie het nog net dragen kan". Niet in 2023 maar wel in de jaren daarna. Zo bezien, vind ik die plafondprijs toch wel een tamelijk onding, en zou het wel verstandiger zijn om alles zetten op besparing (behoudens extra steun voor alleen de meest schrijnende gevallen). De verwarming nu graden lager zetten en een trui aan is echt geen ramp, maar straks geen goede gezondheidszorg e.d. meer hebben omdat het geld ervoor ontbreekt, is dat wel.

Ik probeer voorbij die plafondprijs te kijken, omdat het m.i. na 2023 wel verdwijnt. Misschien is er na 2023 nog een tijdelijk vervolg, maar uiteindelijk zal het wel de marktprijs zijn die overblijft en (sowieso) betaald moet worden. In die situatie kan het voordelig zijn om zowel op elektra (met airco) als op gas te kunnen verwarmen. Is de gasprijs hoger dan 2-2,2x de elektraprijs dan is elektrisch stoken voordeliger, en omgekeerd idem. Je hebt dan tenminste nog een keuze om de stookkosten te verlagen.
Ik heb de installatie-aanschafkosten hier niet in meegerekend, maar bij 15-20 jaren vallen die sowieso in het niet bij de energiekosten zelf. En zou er in de toekomst prijstechnisch geen verschil meer zijn in het verwarmen op gas en elektra dan zijn die aanschafkosten uiteindelijk natuurlijk de vervangingskosten die men anders toch kwijt is door slijtage.

Hoeveel er met airco's te verwarmen is hangt af van het aantal airco's en de vermogens ervan. Het gehele huis verwarmen is mogelijk, behoudens wellicht een zeer beperkt gebruik van gas tijdens de koudste nachten. Een andere vraag is natuurlijk of ik hier voldoende aan geïnstalleerd vermogen heb, en de komende winter is "the proof of the pudding is in the eating" wel waar het om draait. Ik vermoed dat het wel gaat lukken, en zo niet dan gaat er gewoon een pietsje gas bij en volgend jaar een kleine airco erbij, geen probleem.

Ik ben in ieder geval niet van plan "om isolatieplaten voor de ramen te spijkeren of met een skimuts op voor de buis gaan zitten". Maar, haha, ik ben mij er evengoed van bewust dat TV kijken ook energiebesparend mogelijk is in een bivakslaapzak op een smartphone. Hoe dan ook, "koning winter" heeft op preppers maar weinig vat!;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Je ruiten dichtmaken met piepschuimplaat is dan wel niet zo sjiek en je neemt het licht weg, maar 's winters op slaapkamers, overlopen, gangen of een voordeur met veel glas heb je aan een streep daglicht/doorkijk genoeg en laat je dus een klein stukje vrij.

Brandveilige EPS plaat is wat duurder dan ouderwets piepschuim en komt op zo'n 4 uur per vierkante meter voor 1 of 2 cm dik: https://www.bol.com/nl/nl/l/isolatieplaten-eps/29305/4273740893/?sort=popularity1&rating=all

@Ray, ook voor dergelijke ruimten vind ik raamfolie of een heldere polycarbonaat kanaalplaat toch wel wat meer sjeu hebben. Ook gewone noppenfolie is dan niet slecht, en nog decoratief ook...
Stel je voor: de gehele dag "in de nopjes!";)
1665618792611.png
Brandveiligheid is dan wel een aandachtspunt, maar "de kerstboom en het antieke kastje van wijlen tante Bep" zijn dat natuurlijk ook. Om het over oliekachels (die ermee te bestrijden zijn) maar niet te hebben.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
@RockyFlats , Mischien als ik het anders formuleer. Dat het duidelijker is wat ik bedoel.
Met het prijsplafond kost een kWh stroom 9 Kc. En een kWh gas 3 Kc.
Als ik alleen op stroom de boiler erbij laat verwarmen kost me dit 12 kWh aan stroom in doorsnee. Dit is dan een 108 Kc
Voor die 108 Kc koop ik ook 324 kWh aan gas. Wat een 3.24 cuub is als ik voor het gemak maar de 10 pak.
Maar voor alleen warm water via de verwarmingsketel ben ik 2.8 cuub kwijt. Dus ben ik ook met het prijsplafond goedkoper met gas.
Nu wordt dat een ander verhaal als ik ook het huis ga verwarmen maar die airco gaat ook dag en nacht draaien. En aanschafprijs laten we erbuiten.
Een cv die de hele dag maar een beetje staat te pruttelen zal minder verbruiken dan een airco die vol staat te brullen. En nu zal het vermogen aan de ruimte zijn aangepast, als je dan ook andere ruimte er mee gaat verwarmen verandert deze verhouding enorm.
En als ik jou prijzen erbij pak dan betaal je voor stroom 0.40 per kWh en voor gas 0.15 kWh ( naar boven afgerond)
En bij een variabel tarief gaat het hele bedragen plaatje op de schop, alleen je verbruik is dan een constante. Maar dat geld ook voor zonnepanelen, hoewel je de stroom het hardst nodig hebt als de zon er niet is.
 
Bovenaan