• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

Vandaar dat die oudjes vaak met een boodschappenkarretje rondlopen.

@RockyFlats : je vergeet de Groningers.
Inderdaad. Zeeland, Friesland, Zuid-Holland en Groningen, dat klopt, dat zijn allemaal voorlopers in vrekkigheid @petroman , schuifelend op Ali-sandalen achter winkelwagentjes vol Chinese zooi.😉

Bij de rest gaan de tanden ook wel in de keukentafel, maar pas zodra men achter het edeler looprek beseft de Temu-weldaad te hebben gemist!😁

Laatst bewerkt:
@petroman , Wim, ik heb een tip voor je, en voor @maupspam en andere Utrechtianen ook!

Stroom besparen wordt voor jullie m.i.v.
1 juli 2026 zeer waarschijnlijk gestuurd door de overheid, tot in 2031. Sommigen hebben immers een duwtje in de rug nodig, en dat viel zelfs in Beieren op.😉
Jullie hoeven er alleen NL-Alert voor aan te zetten. Als dan de sirene gaat...

"Auswirkung dieser Energiewende: In den Niederlanden, Provinz Utrecht bekommen Menschen bald eine Cell Boradcast Warnung aufs Handy, zum Stromsparen! + Keine neuen Stromanschlüße mehr. 800.000 betroffen für Jahre? Kein Neubau, kein EAutolader, keine Wärmepumpe......."

Ik zei toch al, dat het in Utrecht niet pluis is...🤣

Nu gaat het natuurlijk om een voorzorgsmaatregel, en dat die Beier het hier noemt is enerzijds een bewijs dat we hier in Nederland kennelijk weer eens voorop lopen, in politiek falen en energie-krakkemikkigheid welliswaar, maar m.i. ook in het zoeken naar maatregelen om erger te voorkomen.
En dat is positief. Dat het alleen de provincie Utrecht betreft, dat is natuurlijk ook geweldig (grapje)!🤣

Laatst bewerkt:
Staat jouw thuis batterij in een stofvrije ruimte, waar ook geen voedsel word bereid, want anders gaat hij in verloop van tijd zelfs steeds meer stroom gebruiken en word openduur brandgevaarlijk.

Ja bij ons staat hij in de woonkamer waar ook bescheiden word gekookt, dus moet snel voor een oplossing zorgen, ik verbeeld me al dat hij steeds vaker koelt, heb er wel een vlies doek overheen en in de inlaat geduwd, en klop het vaak uit naar het sluit waarschijnlijk niet perfect af.

Dus ik ga meer doen om de thuisbatterij tegen extra stroom gebruik te beschermen.
Dus graag een geld besparende oplossing.

[mod]post aangepast[/mod]

Het afdekken van ventilatieopeningen zal de apparatuur niet goed doen.
Beter kun je op zijn tijd, en dat is in jullie geval mss iedere 2 a 3 jaar, eens met een stofzuiger en borstel het toestel reinigen.
Jullie situatie is m.i. al veel gunstiger dan een kantoor omgeving, hoeveel stof verzamelt een PC die daar de hele werkdag aan staat? Zelf geen ervaring mee overigens.
Wel met elektronica in de industriële omgevingen. Vervuiling door o.a. stof is daar een issue.
De kleinere ventilatoren die daar 24/7 draaien worden doorgaans na 4 jaar preventief vervangen.

Maar in de thuissituatie en in de woonkamer geplaatst, veel beter kan het niet worden.
Het ventilatortje zal straks minder aanslaan als de temperatuur in huis gaat dalen.

PS. Maar je „zorgen“ kunnen maken over het stroomverbruik van een ventilatortje van mss 5-10Watt, dat is wel een luxe probleem. 😉

Staat jouw thuis batterij in een stofvrije ruimte, waar ook geen voedsel word bereid, want anders gaat hij in verloop van tijd zelfs steeds meer stroom gebruiken en word openduur brandgevaarlijk.

Ja bij ons staat hij in de woonkamer waar ook bescheiden word gekookt, dus moet snel voor een oplossing zorgen, ik verbeeld me al dat hij steeds vaker koelt, heb er wel een vlies doek overheen en in de inlaat geduwd, en klop het vaak uit naar het sluit waarschijnlijk niet perfect af.

Dus ik ga meer doen om de thuisbatterij tegen grof stroom gebruik te beschermen.

[mod]post aangepast[/mod]

Een stofvrije ruimte heb ik niet, maar hoezo gaat hij meer verbruiken? En je kan hem toch afstoffen? :p

Hij staat bij mij in de gang, daar hangt ook een rookmelder. Hij zou in de gangkast kunnen, maar ik vind hem niet eens zo lelijk en wel leuk om meteen te kunnen zien hoe vol hij zit en of hij aan het opladen of aan het ontladen is.

De temperatuur kun je waarschijnlijk gewoon uitlezen in de app. Volgens mij is onder de 35 graden ok, daarboven vliegt hij ook niet meteen in brand maar dan slijt hij harder.

Dus ik ga meer doen om de thuisbatterij tegen grof stroom gebruik te beschermen.
Ik zou hem gewoon uitzetten. Blijkbaar gebruik jij je accu niet zoals het bedoeld is. Mobiel op vakantie, etc. En nee die ene keer dat je hem in je camper zet telt dan niet mee.
Ik weet ook niet wat je "grof stroom" verbruik noemt maar nogmaals uitzetten helpt dan. Elke batterij, accu loopt op den duur leeg. Daar kan je weinig tegen doen.

Wat je beter kan doen is je weer omdraaien in bed om 05:38 i.p.v. vage sites bezoeken. Want dat doe je volgens mij. Je leest wat, schiet in de stress en denkt dan de oplossing gevonden te hebben: doek er over.

Een echte thuisaccu zit in het stopcontact en laad overtollige stroom. En ontlaad als dat nodig is.
Daar komt geen voedsel bereiden, hoe kom je er op, bij te pas. En ook geen stof.

Wat jij hebt aangeschaft is een power station. Deze is bedoeld om je tijdelijk van stroom te voorzien via de energie in de accu.

Deze bespaart dus niet en is daar ook niet voor gemaakt.

Stel dat je vaak met een camper/tent/auto op vakantie zou gaan en alsnog stroom zou willen hebben, dan is dat apparaat een prima optie.

Maar om er dan ook nog een extra batterij bij aan te schaffen, lijkt me wat overdreven.

Het is niet echt een optie om deze in huis te gebruiken. Het is geen thuisaccu. De enige reden om hem thuis te hebben staan, is om in geval van een stroomstoring alsnog gebruik te kunnen maken van stroom.

Maar als je kijkt naar de prijs van deze setup, dan is dat wel een extreem dure oplossing. Met die extra batterij kom je rond de 8 kWh uit. Voor die ene keer per jaar dat je die accu thuis mogelijk nodig gaat hebben, is dit in mijn ogen niet verstandig.

Maar als je die setup toch regelmatig gebruikt tijdens vakanties, dan is het mogelijk wel een fijn idee om een plan B te hebben als er een stroomstoring zou zijn (maar dan is een generator een veel goedkoper alternatief).

Mijn power station die ik meeneem naar Spanje is "maar" 2 kWh en is puur een plan B als het te bewolkt zou zijn en ik toch in de avond/nacht stroom nodig heb.

Om terug te komen op de vraag "graag een geldbesparende oplossing": deze is dus niet te beantwoorden. Je kunt geen geld besparen met deze batterij. Ik heb mijn powerbank in ieder geval niet aangesloten staan als ik in Nederland ben. Ik laad hem op tot 100% en dan gaat de stekker eruit.

Het opladen en ontladen van een accu betekent dat je ongeveer 20% energieverlies zult hebben. Dus 5 kWh erin, is 4 kWh eruit. Dit hoeft geen probleem te zijn als je "gratis" kunt opladen met zonnepanelen. Maar als je niet gratis kunt opladen, is het gebruik van een accu duurder dan het gebruik van stroom uit het stopcontact.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat jij hebt aangeschaft is een power station. Deze is bedoeld om je tijdelijk van stroom te voorzien via de energie in de accu.

Stel dat je vaak met een camper/tent/auto op vakantie zou gaan en alsnog stroom zou willen hebben, dan is dat apparaat een prima optie.

Maar om er dan ook nog een extra batterij bij aan te schaffen, lijkt me wat overdreven.

Het is niet echt een optie om deze in huis te gebruiken. Het is geen thuisaccu. De enige reden om hem thuis te hebben staan, is om in geval van een stroomstoring alsnog gebruik te kunnen maken van stroom.

Maar als je kijkt naar de prijs van deze setup, dan is dat wel een extreem dure oplossing. Met die extra batterij kom je rond de 8 kWh uit. Voor die ene keer per jaar dat je die accu thuis mogelijk nodig gaat hebben, is dit in mijn ogen niet verstandig.

Maar als je die setup toch regelmatig gebruikt tijdens vakanties, dan is het mogelijk wel een fijn idee om een plan B te hebben als er een stroomstoring zou zijn (maar dan is een generator een veel goedkoper alternatief).

Mijn power station die ik meeneem naar Spanje is "maar" 2 kWh en is puur een plan B als het te bewolkt zou zijn en ik toch in de avond/nacht stroom nodig heb.

Om terug te komen op de vraag "graag een geldbesparende oplossing": deze is dus niet te beantwoorden. Je kunt geen geld besparen met deze batterij. Ik heb mijn powerbank in ieder geval niet aangesloten staan als ik in Nederland ben. Ik laad hem op tot 100% en dan gaat de stekker eruit.

Het opladen en ontladen van een accu betekent dat je ongeveer 20% energieverlies zult hebben. Dus 5 kWh erin, is 4 kWh eruit. Dit hoeft geen probleem te zijn als je "gratis" kunt opladen met zonnepanelen. Maar als je niet gratis kunt opladen, is het gebruik van een accu duurder dan het gebruik van stroom uit het stopcontact.

Wij hebben er al aardig wat plezier van gehad, met het kamperen en hebben een stukje zekerheid onderweg en zijn veel weg dat is ook thuis besparingen, en we hebben een stuk of wat zonepaneeltjes haha ik heb dat niet eerder verteld dan kan men lekker speculeren hoe we het doen met het opladen, en je moet ook niet altijd het achterste van de tong laten zien, dan kan je ook zien hoe er gedacht word, nee het is het mooiste aanschaft die we in jaren hebben aangeschaft, en het geeft gemoedsrust want mocht de startaccu leeg zijn dan kunnen we met het toestel een uitstekend acculader weer zorgen dat de start accu weer kan starten om het vervolgens vol te rijden.

Het bijladen tijdens het rijden gaat ook best wel goed er zit een beste kabel bij maar had wel iets langer gemogen, maar het is te doen.

Het kan wel, mijn vader heeft ook zijn tvhoek aangesloten op zo'n ding. Inderdaad, opladen met zon of op gratis uren bij een dynamisch contract.

Tot hij bij mij zag hoe een thuisbatterij werkt, nu heeft hij dat.

.... en je moet ook niet altijd het achterste van de tong laten zien, dan kan je ook zien hoe er gedacht word, ....
Off topic:
Voor iemand die het forum zijn "familie" noemt en ondanks alles altijd geholpen wordt vind ik dit een teleurstellende reactie en niet passen bij de vraag/opmerking die jij hier plaatst.

Off topic:
Voor iemand die het forum zijn "familie" noemt en ondanks alles altijd geholpen wordt vind ik dit een teleurstellende reactie en niet passen bij de vraag/opmerking die jij hier plaatst.

Jammer beste @petroman dat mij humor er in niet is over gekomen, had er wel haha voor gezet had misschien meer smilies bij moeten zetten zoals @RockyFlats dat mooi doet, het was echt wat grappig en wat uitdagend bedoeld.

Het bijladen tijdens het rijden gaat ook best wel goed er zit een beste kabel bij maar had wel iets langer gemogen, maar het is te doen.
Hou er rekening mee dat de kosten van het opladen tijdens het rijden altijd hoger zullen zijn door het verlies van energie.

Dus tijdens het opladen gaat je auto meer brandstof verbruiken. De kosten van het extra verbruik zullen (aanzienlijk) hoger zijn dan de "opbrengst" in energie. Het zou geweldig zijn als ik met mijn auto via brandstof meer energie zou kunnen opwekken dan ik erin zou stoppen. Want dan hadden we eindelijk de eeuwige energiebron te pakken.

Wij hebben er al aardig wat plezier van gehad,

Uiteraard mag een goed gevoel ook geld kosten. Het is alleen zo dat het voor mij zo moeilijk te plaatsen is. Jullie verbruiken vrijwel geen energie/stroom/warmte omdat het nogal duur is, maar je koopt wel voor rond de 5000 euro een batterij? Voor dat geld had je 5 jaar lang je huis kunnen warm stoken. Of je had mogelijk kunnen overwegen om alleen voor die 4 kWh te gaan. Dan had je zowel een prima power station gehad als nog 2500 euro overgehouden om wat comfort te krijgen in de wintermaanden.

Ik bedoel dit niet belerend, want nogmaals, een goed gevoel mag ook geld kosten. En een hobby ook. Maar zelfs als ik 10 miljoen op de rekening zou hebben staan, dan nog probeer ik te kijken of de aanschaf van een product wel of niet verstandig/verantwoord is. En blijkbaar is dat het voor jullie wel geweest, maar dan kan ik die vraag weer niet plaatsen over "graag een geldbesparende oplossing".

Maar nogmaals, een stukje rust/vrijheid bestaat niet altijd uit een terugverdientijd.

Een auto ga je ook nooit terugverdienen, maar toch is de aanschaf het me waard, ondanks dat ik deze nooit ga terugverdienen.

Hou er rekening mee dat de kosten van het opladen tijdens het rijden altijd hoger zullen zijn door het verlies van energie.

Dus tijdens het opladen gaat je auto meer brandstof verbruiken. De kosten van het extra verbruik zullen (aanzienlijk) hoger zijn dan de "opbrengst" in energie. Het zou geweldig zijn als ik met mijn auto via brandstof meer energie zou kunnen opwekken dan ik erin zou stoppen. Want dan hadden we eindelijk de eeuwige energiebron te pakken.
Bedankt voor je reactie beste @martin
We hebben echt mazzel gehad hebben het toestel met blackvrijdag gekocht voor een heel mooi prijsje, en de extra accu voor mankement prijsje kunnen overnemen, door een ongelukje zat er een gat in de dikke kartonendoos, ze gingen er vanuit dat het toestel ook een gat had, maar dat was niet het geval, dus we hebben heel veel mazzel gehad, anders hadden we het niet zeker gedaan.

Als we dus een lege start accu zouden hebben, wat nog nooit is gebeurd, kunnen we inderdaad terug vallen op de altijd volle power station, even de startaccu wat stroom geven en dan het beetje stroom weer bij vullen, dat zal sporadische gebeuren, dus daar gaan de kosten niet in zitten, om het weer bij te laden hebben we ook andere mogelijkheden, dat zit wel goed.

Terug
Bovenaan