• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verkrachting, Zwanger en SHTF (abortus of houden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

AWOL

Prepper goeroe
@AWOL
Het is tegen de forumregels om te bespreken hoe je anderen schade toe kan brengen. Daarbij ben ik geen arts en mag dus geen medicijnen of plantjes voorschrijven.

Duidelijk.

Aan de rest van de deelnemers in deze discussie: kennelijk wek ik de indruk dat ik lichtvaardig denk over verkrachting en de impact op vrouwen hiervan. Dat is geenszins mijn bedoeling.
Ik hoop dan ook van ganser harte dat daar waar ik redenatie fouten maak deze simpelweg worden uitgelegd (al dan niet via een PB).
Nogmaals: het onderwerp lijkt mij relevant en belangrijk en het zou zonde zijn als emoties en miscommunicatie in de weg staan van de inhoud van de discussie.

Dit is ook de reden dat ik het mod team gevraagd heb het topic weer te openen.
 

petroman

SHTF Expert
@AWOL
Het is tegen de forumregels om te bespreken hoe je anderen schade toe kan brengen. Daarbij ben ik geen arts en mag dus geen medicijnen of plantjes voorschrijven.

En dat is ook de kern van mijn ... antwoord richtings mods: waar gaat dit heen en willen we dit ?
Voor de duidelijkheid zonder het standpunt of onderwerp te catalogiseren/beoordelen. Verkrachting van met name vrouwen is onderdeel van oorlogsvoering de gevolgen zijn inmens. Maar dan gaan discuteren over abortus is iets heel anders. En dan zeker het uitvoeren daarvan.

Wat dat betreft is het onderwerp dan niet anders dan over wapens, religie praten, dat doen we ook niet.
Dus sluiten maar.
 

Arie

Diehard Prepper
Voor dat dit topicsluit
Mischien een idee om the morning after pil te preppen.
Dan word de kans om abortus te plegen ook kleiner.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
@petroman
Abortus mag binnen de Nederlandse wetgeving tot 24 weken en in die zin gaat de discussie dus niet over iets illegaals. Wanneer een amateur de abortus zou uitvoeren ipv een medicus wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Als zwangere vrouw kunt u ervoor kiezen uw zwangerschap af te breken. Bijvoorbeeld omdat de zwangerschap ongewenst is. Of omdat er een medische noodzaak voor abortus is. Abortus mag tot een kind voor de wet levensvatbaar is buiten het lichaam van de moeder. Dat is bij 24 weken zwangerschap.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/abortus

Of de discussie wel of niet die kant op gaat is aan onszelf, we hoeven religie er niet bij te betrekken. Een ethische discussie kan ook. Ik begrijp dat het een beetje mijn eigen schuld is omdat ik in de opening van het topic ook methoden benoem, dat was wellicht niet zo handig maar overzag ik op dat moment niet. De discussie zal dus eerder moeten gaan over redenen om een foetus wel of niet te behouden, de methode hoe te aborteren kan dan beter niet besproken worden. Het doel van de discussie is wat mij betreft dat we nadenken over (psychische-) gevolgen, oorzaken, ethiek, overleven, beschermen, invloed op de partner en omgeving enz. Met als doel dat als er een SHTF zou komen er al over is nagedacht en meningen gevormd, dat het niet rauw op je dak komt als je er mee wordt geconfronteerd en je mogelijk al beschermende maatregelen hebt genomen zoals zelfverdediging, pessariums, bewustzijn van je omgeving, gedragscodes.
 

eef

Elementary prepper
Het blijft een interessant onderwerp. Waarom voorbereiden op alle denkbare situaties maar niet op ongewenste zwangerschap?

Voorkomen is beter dan genezen, daarom hieronder alle genoemde prep-acties ter voorkoming op een rij. Misschien zijn er nog aanvullingen?

1. Pessarium, maar is lastig wanneer voorraden op zijn en moet gebruikt worden met zaaddodende crème en die moet dus ook op voorraad zijn
2. Geheelonthouding, werkt alleen van twee kanten
3. Rudimentaire vormen van anti-conceptie. Misschien goed om deze te inventariseren.
4. Zelfverdediging
5. Preppen morning-afterpil (al is gebruik een oplossing en geen preventie)

Wie vult aan?
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik ben nog een beetje aan het doorzoeken voor tips over hoe vrouwen verkrachting kunnen voorkomen en mocht het toch onafwendbaar zijn wat dan eventuele mogelijkheden zijn om er op te reageren.

Het voorkomen is redelijk logisch, vermijd donkere en afgeschermde locaties, vermijd (groepen) mannen met afwijkend gedrag. Veel verkrachtingen vinden plaats waarbij alcohol in het spel is, mogelijk is dat tijdens een SHTF niet anders dus dronken gedrag kan een rode vlag zijn (sowieso voor geweld in het algemeen). Probeer tijdens risico momenten niet alleen te zijn als je geen keus hebt je in die situatie te begeven.

Wees je ook bewust van "hinderlagen", iemand die om hulp vraagt of doet of hij gewond is of misschien iets aanbiedt of je aanspreekt om iets te ruilen. Een verkrachter herken je niet aan zijn uiterlijk.
De wijze waarop je op straat loopt of waar dan ook kan ook een verschil maken. Iemand die uitstraalt alert, fit en niet bang te zijn zal wellicht minder snel als slachtoffer gekozen worden omdat zij uitstraalt een "moeilijke prooi" te zijn.

Ook is algemeen bekend dat verkrachtingen erg vaak gepleegd worden door een bekende van het slachtoffer, tijdens een SHTF hoeft dat niet anders te zijn dus is het raadzaam ook dan leden van de gemeenschap waar je deel van uitmaakt goed in de gaten te houden. Voor jongere meiden geldt wellicht dat de groep ook extra alert moet zijn op hen, voorkomen dat zij zich afzonderen van de groep met een mannelijk lid bijvoorbeeld.

Als je verkracht wordt
Als je merkt dat het geen zin heeft om te verzetten, probeer dan kalm te blijven en met de aanvaller te praten. Probeer hem niet op te winden en kom met simpele feiten. Zeg bijvoorbeeld ‘Dit doet pijn.’ Ga niet gillen, of schreeuwen. Hierdoor wordt hij waarschijnlijk alleen maar gewelddadiger. Laat ook niet merken dat je bang bent.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/24589-seksueel-geweld.html

Potentieel zou je de verkrachter kunnen vertellen dat je een SOA hebt of menstrueert, mogelijk schrikt dit af.

Alhoewel we het er allemaal over eens zijn dat mannen simpelweg hun handen thuis moeten houden en er niet zo iets bestaat als uitlokking door de vrouw kan het toch raadzaam zijn te overwegen kleding te dragen die het bemoeilijkt om toegang tot het lichaam te krijgen (ik ben nu dus weer vanuit een SHTF aan het denken). Een rok is makkelijker te verwijderen dan een broek en stevige riem en kost ook minder tijd, tijd die wellicht voldoende kan zijn voor hulp om te arriveren en als de aanrander een hand of handen nodig heeft om kleding te verwijderen kan dit weer extra gelegenheid bieden om je te verzetten. In het verlengde daarvan zou kort haar waar geen houvast op te krijgen is ook in je voordeel kunnen werken. Dat gaat ver, ik noem het gewoon omdat het een manier van denken illustreert. Mogelijk is het zelfs een voordeel om er onverzorgd en vies uit te zien (ook al ben je dat niet werkelijk) Stevige schoenen kunnen helpen om grip te vinden bij verzet en zullen meer impact hebben bij schoppen terwijl ze tegelijk de voeten beschermen, voeten die je wellicht nodig hebt om te vluchten als je die gelegenheid krijgt.

Over wapens (of items die als zodanig gebruikt kunnen worden) gaan we het niet echt hebben maar wil wel graag de opmerking maken dat men zich immer bewust moet zijn dat je een wapen kunt kwijt raken en tegen je gebruikt kan worden.
Een elektronisch alarm (tyfus herrie) kan een optie zijn, mits je daar de batterijen voor hebt.

Al genoemd is ervaring met zelf verdediging, weten hoe je iemand kan stoppen met zo min mogelijk slagen / trappen kan een groot verschil maken en daarom noem ik het nog eens. Op zijn minst is enige fysieke kennis op te doen over kwetsbare plekken zoals ogen, keel, knieën, solar plexus, genitaliën. Het internet staat vol met tips hoe je je fysiek kunt verdedigen.
 

martin

Mankinds only hope
Duidelijk.

Aan de rest van de deelnemers in deze discussie: kennelijk wek ik de indruk dat ik lichtvaardig denk over verkrachting en de impact op vrouwen hiervan. Dat is geenszins mijn bedoeling.
Ik hoop dan ook van ganser harte dat daar waar ik redenatie fouten maak deze simpelweg worden uitgelegd (al dan niet via een PB).
Nogmaals: het onderwerp lijkt mij relevant en belangrijk en het zou zonde zijn als emoties en miscommunicatie in de weg staan van de inhoud van de discussie.

Dit is ook de reden dat ik het mod team gevraagd heb het topic weer te openen.

Op mij wek je de indruk dat je met een reeds vooringenomen stelling een discussie wil gaan starten, en dat pakt niet helemaal goed uit.
Je begint met de vraag of een zwangerschap tijdens een SHTF een mogelijke afweging kan zijn om deze zwangerschap te onderbreken
(prima vraag overigens)

Hierna zijn er diverse reacties die aan geven dat er flink wat voorbeelden zijn, in zowel het heden als in het verleden, dat zwangerschap tijdens een SHTF "gewoon" door gaat.

Wat heeft het voor zin om na te denken over een fictieve situatie, waar we nooit antwoord op kunnen geven aangezien de omstandigheden een doorslaggevende rol zullen spelen met de te maken keus?

Hierna gaan we het dan maar hebben over verkrachting ipv de oorspronkelijke vraag?

Een discussie ga ik heel graag aan, maar om te discussiëren om maar te discussiëren zie ik meer als drammen.
Als je daadwerkelijk op zoek ben naar huis tuin en keuken middeltjes om een abortus toe te passen dan had je deze vraag beter gesplitst.
Hetzelfde voor het "detail" (sarcasme modus) verkrachting versus ongeplande zwangerschap.

De opmerking naar Flos toe om nog even over het onderwerp na te denken vind ik ook niet echt netjes.

Al met al vind ik het hierdoor een onzinnige discussie worden die net zo onzinnig is als jezelf de vraag te stellen "wat zou je doen als ..... (vul maar in)"
 

martin

Mankinds only hope
Ik ben nog een beetje aan het doorzoeken voor tips over hoe vrouwen verkrachting kunnen voorkomen en mocht het toch onafwendbaar zijn wat dan eventuele mogelijkheden zijn om er op te reageren.

Ik vind dat je nu wel heel erg verkeerd bezig bent met je (vermoedelijk goed bedoelde) adviezen over dit soort gevoelige onderwerpen.
Heb je praktijkervaring op het gebied van de psychische gevolgen die aanranding/verkrachting op een slachtoffer kunnen/zullen hebben?

Heb je enig benul wat het effect is van (een mogelijk goed bedoelde) tip dat het slachtoffer de verkrachting mogelijk had kunnen voorkomen door je diverse "tips"

Enig idee hoeveel % van seksueel geweld binnen de eigen gezinssituatie voorkomt?
Heb je ooit al eens gesproken met een persoon die een verkrachting heeft meegemaakt, en wat dit voor effect heeft op de rest van het leven?


Ik ga maar stoppen want dit soort onderwerpen zijn niet goed voor mijn gezondheid.
 

AWOL

Prepper goeroe
Op mij wek je de indruk dat je met een reeds vooringenomen stelling een discussie wil gaan starten, en dat pakt niet helemaal goed uit.
Je begint met de vraag of een zwangerschap tijdens een SHTF een mogelijke afweging kan zijn om deze zwangerschap te onderbreken
(prima vraag overigens)

Hierna zijn er diverse reacties die aan geven dat er flink wat voorbeelden zijn, in zowel het heden als in het verleden, dat zwangerschap tijdens een SHTF "gewoon" door gaat.

Wat heeft het voor zin om na te denken over een fictieve situatie, waar we nooit antwoord op kunnen geven aangezien de omstandigheden een doorslaggevende rol zullen spelen met de te maken keus?

Hierna gaan we het dan maar hebben over verkrachting ipv de oorspronkelijke vraag?

Een discussie ga ik heel graag aan, maar om te discussiëren om maar te discussiëren zie ik meer als drammen.
Als je daadwerkelijk op zoek ben naar huis tuin en keuken middeltjes om een abortus toe te passen dan had je deze vraag beter gesplitst.
Hetzelfde voor het "detail" (sarcasme modus) verkrachting versus ongeplande zwangerschap.

De opmerking naar Flos toe om nog even over het onderwerp na te denken vind ik ook niet echt netjes.

Al met al vind ik het hierdoor een onzinnige discussie worden die net zo onzinnig is als jezelf de vraag te stellen "wat zou je doen als ..... (vul maar in)"

Verkrachting is genoemd in de openingspost.

Al vrij vroeg in de discussie kon de conclusie worden getrokken dat abortus ten tijde van gebrek aan medische begeleiding, hulp middelen en medicijnen een onverantwoord risico met zich meebrengt voor zowel de moeder als het kind en dus de zwangerschap voltooien het meest waarschijnlijke scenario is. De discussie ging wat mij betreft vooral over "het nadenken over" en het eens te bespreken daar ik het onderwerp niet eerder voorbij heb zien komen en het wel degelijk een realiteit kan zijn voor sommigen. Er valt derhalve in dit topic niet heel veel meer te zeggen over abortus, tenzij wellicht de ethische kant daarvan.

Het gedeelte "huis tuin en keuken middeltjes om een abortus toe te passen" ben ik naïef in geweest en had ik beter helemaal niet kunnen aansnijden. A vanwege de forumregels en B omdat het niet raadzaam is om potentieel gevaarlijke methodes en (al dan niet) natuurlijke medicatie tbv vruchtafdrijving te bespreken daar waar er geen medische begeleiding of kennis is.

Dat het vervolgens over verkrachting gaat is naar mijn mening omdat A dit een reëel gevaar is tijdens een SHTF en dit zwangerschap kan veroorzaken, naast andere ellende. Ook verkrachting is niet eerder besproken op dit forum (en op het oude denk ik ook niet) terwijl dat nu al een issue is en tijdens een SHTF waarschijnlijk al helemaal. Hoe ik daar over doordram zie ik niet, ik vind het een belangrijk onderwerp. Ik ervaar vanuit mijn perspectief dat er wordt doorgedramd op een onhandige vergelijking en het kennelijke gevoel dat vrouwen het erg onprettig vinden als een man of mannen iets zeggen over verkrachting. Het onderwerp ligt kennelijk zo gevoelig dat ik erg weinig ruimte krijg om onhandige opmerkingen te nuanceren of verduidelijken, sterker: men lijkt het niet te lezen.

Mijn opmerking naar Flos was omdat ik het gevoel kreeg dat het onderwerp niet serieus werd genomen, ik heb nooit gesteld dat zwangerschap een ziekte is.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik vind dat je nu wel heel erg verkeerd bezig bent met je (vermoedelijk goed bedoelde) adviezen over dit soort gevoelige onderwerpen.
Heb je praktijkervaring op het gebied van de psychische gevolgen die aanranding/verkrachting op een slachtoffer kunnen/zullen hebben?

Heb je enig benul wat het effect is van (een mogelijk goed bedoelde) tip dat het slachtoffer de verkrachting mogelijk had kunnen voorkomen door je diverse "tips"

Enig idee hoeveel % van seksueel geweld binnen de eigen gezinssituatie voorkomt?
Heb je ooit al eens gesproken met een persoon die een verkrachting heeft meegemaakt, en wat dit voor effect heeft op de rest van het leven?


Ik ga maar stoppen want dit soort onderwerpen zijn niet goed voor mijn gezondheid.

Het internet staat vol met dit soort tips, daar heb ik ze grotendeels vandaan, is het dan wel of niet verstandig om met elkaar te bespreken welke van die tips wel of niet goed zijn zodat we bewustwording creëren?
Dit draadje is toch juist heel erg geschikt om de psychische gevolgen die aanranding/verkrachting op een slachtoffer kunnen/zullen hebben te bespreken?
Ja ik heb enig idee hoeveel % van seksueel geweld binnen de eigen gezinssituatie voorkomt, sterker nog ik benoem dat in de post waarop jij nu reageert. Maar dat is natuurlijk weer niet gezien.

Ook heb ik ervaring met verkrachting en het slachtoffer omdat ik de verkrachter was toen ik 17 was en volkomen lazarus, wat zij ook was, mij niet kon beheersen en dacht dat zij ook seks wilde terwijl ze feitelijk helemaal van de wereld was. Daar heb ik zelf tot de dag van vandaag een schuldgevoel over als dader. Zij heeft het mij vergeven binnen het jaar dat het gebeurd was (en we zijn nog jaren lang vrienden gebleven).
Los daarvan is een van mijn beste mannelijke vrienden in zijn jeugd jaren lang verkracht door zijn stiefvader en oom en heb uit eerste hand kunnen ervaren wat dat met hem als persoon gedaan heeft en hoeveel pijn hem dat heeft gedaan.
 

petroman

SHTF Expert
@petroman
Abortus mag binnen de Nederlandse wetgeving tot 24 weken en in die zin gaat de discussie dus niet over iets illegaals. Wanneer een amateur de abortus zou uitvoeren ipv een medicus wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Volgens mij ben je iets te persoonlijk betrokken bij het onderwerp.
In bovenstaande quote geef je zelf het antwoord al en wij zijn allemaal amateurs.

En net zo goed als we hier niet willen praten over hoe voorwerpen te gebruiken om een ander letsel toe te brengen, valt dit onderwerp daar ook onder.
 

AWOL

Prepper goeroe
Volgens mij ben je iets te persoonlijk betrokken bij het onderwerp.
In bovenstaande quote geef je zelf het antwoord al en wij zijn allemaal amateurs.

En net zo goed als we hier niet willen praten over hoe voorwerpen te gebruiken om een ander letsel toe te brengen, valt dit onderwerp daar ook onder.

Ja, die mening had je al eerder duidelijk gemaakt, wat jou betreft kan het onderwerp gesloten worden alleen geeft het onderwerp, de forumregels en dat wat daadwerkelijk gezegd wordt daar vooralsnog geen reden toe (daarom is het topic heropent en nog steeds open.) Los daarvan zijn we al een tijdje geleden in deze discussie tot de conclusie gekomen dat we inderdaad niet spreken over methodes van abortus precies om de redenen die je noemt, maar dat heb je waarschijnlijk gemist.
Als dit topic nu gesloten zal worden zal dat eerder zijn omdat ik daar om vraag, omdat iemand wel iets zegt dat tegen de forumregels in gaat of omdat dit topic nu alleen nog maar gaat over aanvallen op AWOL waarbij ik mij continu aan het verdedigen ben en het werkelijke onderwerp volkomen ondergesneeuwd raakt.
 

AWOL

Prepper goeroe
Weet je wat @mods @Tanfana @phtvs sluit de boel maar en helemaal weggooien mag wat mij betreft ook.
Dit draadje gaat zich niet meer herstellen en ik ben de motivatie ook kwijt als alles op een weegschaal wordt gegooid.

Erg jammer want het is een belangrijk en relevant onderwerp maar er lijkt meer interesse te zijn in het afstraffen van onhandige communicatie en geen bereidheid erover heen te stappen en tot zinvolle inhoud te komen. Dan houdt het op. Ik heb fouten gemaakt in deze discussie, hoop dat een aantal anderen ook de hand in eigen boezem steken. Het zal niet snel meer gebeuren dat ik een dergelijk topic start op dit forum en geeft ook een flashback van het oude forum (niets aan te merken op de huidige mods overigens).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan