• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verrekijker , hoe belangrijk vind je het en heeft het wel een meerwaarde in een Preppers uitrusting

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar toegegeven ! sjouw ik ook heel vaak tegen de schemering de toch wel grote maar wel lichte Steiner Bayreuth 8x56 mee .
Die geeft echt een meerwaarde onder moeilijk en weinig ligt .
Ik heb even een dikke D cell erbij gelegt zodat grote ingeschat kan worden .
Deze Steiner heb ik veel moeite voor moeten doen om te bemachtigen .
En dan nog niet eens gerelateerd aan het zeldzame aanbod .
Maar vooral de vraagpprijs destijds en de daaraan gerelateerde concurrentie .
Ik heb hem zwaar onder de handelswaarde bemachtigt door meteen en effectief te handelen . En de druk er op te houden .

De individuele scherpstelling is veel minder kwetsbaar dan een centrale scherpstelling .
En bij deze kijker werkt het gewoon fijn en soepel .
Je merkt tijdens verstellen precies wanneer ie goed staat .
En dan hoef je niet eerst 1 oog dicht te doen .
Of ik deze in of aan een BOB zou doen ligt ontzettend aan de situatie . Ik vind observeren tijdens een oa SHTF belanrijk om veilig van en naar te vertoeven ( in de ruime zin ) .
Een lichtsterke ( betaalbare haha ) kijker heeft vele voordelen .
Voor deze Steiner Beyreuth 8 x 56 geld

Schemergetal 8x56 = 448 / wortel van 448 = 21.1660104885
Lichtsterkte / Helderheid = 56÷8 = 7 uittredepupil / 7x7 = 49 Helderheid .



20170211_185446.jpg 20170211_185157.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb een:
1) Bynolyt Searanger III 7 x 50. Met een ingebouwd kompas. Stikstof gevuld, dus waterdicht.
searanger-iii-7x50-met-kompas.jpg

2) Pentax UCF mini 8 x 21. Op het plaatje staat 10, maar ik heb de 8.
binoculars-pentax-10x21-ucf-mini-with-case-great-for-quick-looks-compact-easy-6723505775883fab0be236e6410755b0.jpg

3)Een Aliepres ding. een mono. Zou een 30 x 52 moeten zijn. Die ligt altijd in de auto.
HTB1GvZlKpXXXXbMXXXXq6xXFXXXF.jpg

Heb eens door de Vortex monokijker van @easy mogen gluren en die bleek goed bruikbaar. Maar dan heb je het ook over flinke prijzen. Hoe bevalt de aliexpres monokijker?
 

Marcov

Prepper goeroe
@Ray, die aliex kijker valt niet echt tegen. Ik heb een bril en word het kijken wat moeilijker. Het is natuurlijk geen topkijker, maar voor dat geld valt hij best mee.
Door mijn bril kan ik niet goed zeggen of er aan de randen vervorming is. Alles voelt best wel stevig aan. Al met al denk ik dat het een prima kijkertje is voor het geld.
Geen probleem als die door de auto heen rolt, is toch niet zo duur. https://nl.aliexpress.com/item/Dual...32226657637.html?spm=2114.13010608.0.0.oH6nTK
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
Ik heb er geen, maar begin er wel over te denken nu.
Als ik wat wil, dan word het een super simpel klein ding, en goedkoop :p.
Straks maar eens op Ebay kijken.

Of is dat een afradr?
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb er geen, maar begin er wel over te denken nu.
Als ik wat wil, dan word het een super simpel klein ding, en goedkoop :p.
Straks maar eens op Ebay kijken.

Of is dat een afradr?

Dat ligt eraan, alle waar naar z'n geld. Maar als je een goedkope koopt en je merkt dat je hem vaker gaat gebruiken en de eventuele beperkingen gaan je storen, koop je een betere.
Dan heb je niet veel extra uitgegeven. Maar koop je gelijk een dure, en je gebruikt hem niet is het zonde van je geld.

Er is eigenlijk voor beide wat te zeggen. Persoonlijk zou ik geen goedkope kijker met zoomfunctie (meer) kopen. Die geven vaak bij de grotere vergrotingen een irritante vervorming.
Een optie is om bij verschillende zaken te gaan proefkijken. Kun je een indruk opdoen van wat voor type kijker voor jou het beste is. (7x50, 8x40, 8x21, 10x21 oid)
Als ik me niet vergis was er op het oude forum een uitgebreid topic over kijkers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist van Steiner Importeur Nederland nog iets gekregen .
Een Introductie pagina van mijn jaren 80 Steiner .
Dat was ook nog het enigste wat er te verkrijgen was .
Ook geen onderdelen .:(:(

Steiner pdf.jpg
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 een verrekijker is zeker een heel handig voorwerp , zowel in stedelijk gebied als het buitengebied
want je kunt dingen ''verkennen '' zonder dichtbij te hoeven komen . Je kunt dingen waarnemen die je met blote oog
misschien net niet ziet .
ik zelf heb een oude Swift 10 x 50 en deze is best wel zwaar en vergroot teveel om zo uit de hand erdoor te kunnen kijken
(een statief is dan wel handig) 8 x 50 vind ik dan prettiger . en ik heb zo'n kleine 8 x 30 een goedkope .
deze laatste is voor dichterbij 100 tot 200 meter ook nog best aardig maar de duurdere zullen zeker een beter beeld geven .
gr will
 

voordeur

Survivor
Ik zag bij de aldi laatst nog zo'n nachtkijkert.
Er waren hier toch ook mensen die er één gekocht hadden ? Hoe bevalt die ?

Ik heb hem een paar jaar geleden gekocht bij de Aldi voor 100€
Het is een mono 2x24 op 2xAAA met een infrarood lamp erop om licht mee te geven. Het valt volgens mij niet onder de nachtkijkers maar onder restlichtversterker.
Ik ben er tevreden mee, ik mis alleen de zoomfunctie. Ik heb soms wel het gevoel dat ik verder zie in het donker met het blote oog (de grote contouren)
Een veldmuis zie ik eerder met de nvg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux
F

frans81

Gast
Ik heb een schmidt & bender 5-20x50 pmII.. er hangt alleen wel nog wat onder

Als je zoiets al hebt en hebt aangeschaft voor de sport dan oké. Maar als aanschaf voor in de prep vind ik het een overbodig duur ding .
Genoeg goedkopere praktische andere kijkers .
 
D

DK88

Gast
Heb toen de tijd voor naast de buks een baankijker gekocht van Bresser 20-60x60, ideaal ding al is die niet zo handzaam als een verrekijker maar over langere afstanden is die wel handig.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag bij een Kennis even door de Militaire verrekijkers gespit en bewonderd .

Oa Hungarian Zrac 7x40
Romenia IOR Valdada DF B/ GA 7x40

Zeiss ( Nva) DF 7x40

En de Zeiss EDF 7x40

Ik heb de Zeis DF 7X40 even geleend daar deze de enigste gebruikte was .

Kijker is met IR herkenning en er kan externe verlichting op om de Reticle ( interne afstand meter ) te verlichten bij nacht .
Deze dingen zijn gebouwd als een King Tiger Tank en Compact en Zwaar . Oerdegelijke stootrubbers die mega dik zijn en zeer nauw de behuizing omsluiten .
In de oculair kap zitten twee gele inzet filters .
Deze zijn echt handig in oa Mistige tijden .

Op een van de voorste lenzen zitten wat krasjes die niet zichtbaar zijn wanneer men er doorheen kijkt .
Minimaal wat intern stof en dat is meestal ook wel normaal bij deze toch wel al oude militaire kijkers.

Ik vind het een echte Preppers kijker ! Dit ook gerelateerd aan de vergroting en de Constructie .

Vele 7x40 of 7x45 kijkers van dit Formaat en met Military spec's vallen dus in deze groep .

Het is ook voor iedereen een andere belevenis voor wat betreft het Beeld tijdens kijken .
Waar de een een storing meent te zien daar jubelt de ander .
Dit ligt dus aan onze eigen ogen en gebreken .

In de link staat een review , die van een zeer bekende optiek liefhebber komt . 3 top kijkers worden daar vergeleken .

https://www.google.nl/url?sa=t&sour...FjASegQIAxAB&usg=AOvVaw0VZaebj0YTfemithv8PhlJ

Screenshot_20181002-154918_Chrome.jpg
15384883350205705665866453288902.jpg 15384883787474873446573073507083.jpg 15384883987517081329125131127616.jpg 15384884904563006656569296797965.jpg

Edit ,

Ik heb de kijker zojuist uitgeprobeerd in het donker . En dat bevalt mij helaas totaal niet .
Dit waarschijnlijk doordat er een soort van een neerslag intern op de lenzen zit . Het lijkt een waas van iets .
Dit is te reinigen , maar te duur helaas .

Met wat geduld koop je voor 250 euro een perfecte die ook nog eens schoon is .
Ik vind een kijker die bij Schemer / nacht enigzins nog presteert heel belangrijk . Pikkedonker met nergens en ook niet in de verte een vorm van lichtbronnen dat vraagt weer om een ander type kijker .Observatie moet onder alle omstandigheden kunnen .

Een lichtsterke kijker met een hoog schemergetal is derhalve noodzakelijk .
En de Coating op de lenzen levert daar een grote bijdrage aan .

Kijker breng ik morgen terug .
 

Papillon

Diehard Prepper
Ik draag bijna dagelijks een mono kijkertje, ik heb een hele dure swarovski gehad, maar die was zo zwaar dat ik m bijna nooit mee nam.
Die mono wel.
 
F

frans81

Gast
Ik draag bijna dagelijks een mono kijkertje, ik heb een hele dure swarovski gehad, maar die was zo zwaar dat ik m bijna nooit mee nam.
Die mono wel.

Ik kom helaas niet met Mono gevallen in aanraking op mijn pad !

Althans de wat betere en dan nog betaalbaar.

Ook ik heb al Zeiss , Swarovski , Leica, Fujinon enz gehad .
De laatste keer heb ik een Zeiss gestabiseerde 20 x mono kijker bekeken . Uiteindelijk heb ik de 20x60 S of T IS versie gekocht.

Deze is door kwetsbaarheid weer verkocht .

Ik ben dan ook optiek liefhebber ,maar doe niet meer zo gek als vroeger .

Kan ook niet gezien ik gestopt ben met werken 8 jaar geleden.
 

Ray

SHTF Expert
Tijdens een bug-out zijn verrekijkers zeer nuttig, scheelt een hoop lopen op z'n minst en alles wat nog meer op je pad komt wat je wilt ontwijken. Maar bij een bug-out is gewicht nogal een ding en dat is lastig met die oerdegelijke kijkers.

Monokijkers zijn een stuk lichter, alleen het beeld is minder prettig en veel van die goedkope dingen bij de Lidl, Action of via de China post vallen erg tegen. Ooit eens door een kwalitatief goed mono kijkertje mogen turen en zoiets staat aldus hier op de veel te lange verlanglijst.
 
Bovenaan