• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verrekijker , hoe belangrijk vind je het en heeft het wel een meerwaarde in een Preppers uitrusting

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de Tento 20x60 uit 1993 aan een test onderworpen .

De verhalen kloppen als een bus , mits je een juiste hebt uit een goede productielijn .
En deze is gelukkig perfect.
Razendsnel te bedienen zeer soepele focus. Sta er versteld van . Mechanisch is deze gewoon goed , zoals het hoort . Dit in tegenstelling tot wat ik in sommige forums tegen kom . Daar word geregeld vermeld dat kijkers van dit type op zijn best waren van voor 1988/90 .
Dit is derhalve gedeeltelijk waar .


Wel moest ik even wennen aan het blikveld van deze kijker . Bij een 20x60 komt er ook wat op jou af . Op 1000 meter heb je 62 meter blikveld .

Uit de vrije hand is het te doen , maar kleine objecten gaan dansen door teveel beweging .
Hoe kan het ook anders bij een 20x60 . Zeer helder en contrastrijk beeld .
Wat ook opvalt is de niet aanwezige vervorming , en dat is bij zulks een vergroting toch zeer mooi meegenomen . Het gelige beeld wat vaak vermeld word daar merk ik niets van . En ja ik heb Russische optiek gehad waar dat aanwezig was . Ik weet dus wat men bedoelt .

Vliegtuigen op grote afstanden worden haarscherp weergegeven wanneer de kijker wordt ondersteunt . Ook vliegtuigen zonder condens streep pluk je er al la minute mee op . Haarscherp . Oké het is een mooie heldere lucht met de ondergaande zon in het westen . Geen flikkeringen of andere verstoringen .

De rand scherpte is bij deze kijker meer dan voldoende , overtreft zelf meerdere dure kijkers die ik gehad heb . Bij een 20x60 verteld dat veel over de bouwkwaliteit .
Perfect uitgelijnd . Built like a Tank .
In koudweer functioneren deze beter dan de meeste verrekijkers .

In Rusland is dit namelijk een verrekijker die binnen Defensie gebruikt word . Bij -30° nog normaal te bedienen focus is ;)


Sterren worden als scherpe punten waargenomen en Jupiter met zijn manen zijn zelfs uit de hand duidelijk waarneembaar . Ondersteund op statief een streling .

1 duidelijk nadeel heeft ie wel , en dat is wanneer je bijv een straat in kijkt met veel lantaarns, dat er inwendig glare of / en straylight zichtbaar zijn .

Mij hindert het niet daar ik normaliter niet bij Donker in straten hoef te kijken .
Bij een enkele lichtbron zal het verschijnsel zich niet voordoen . Zie foto van straat waarin ik dit getest heb .
Dus bij veel lichtbronnen geconcentreerd op korte afstand in kleine gebied is dit aanwezig .

20190627_235024.jpg

Waarom wil ik zulks een vergroting ?
Ik neem graag waar , bij nacht ( Donker ) , bij Volle Maan , in de natuur , bij het water .

Vooral objecten bij nacht en militair gerelateerde objecten vind wel spannend .

Kenners weten dat Russische optiek een prijs kwaliteit verhouding kan hebben die nauwelijks overtroffen word door andere kijkers .

Me Happy .

Deze kijkers koop je onder de 100 euro en vaak nog voor de helft .

Maar prijzen gaan omhoog door dat liefhebbers ze vaak niet meer wegdoen .

Er zijn er genoeg ! Maar niet alle zijn goed .

Kun je er goedkoop aan komen en uitproberen dan wacht niet en wees snel .
Spijt ga je niet krijgen .

Zie is ook even de link met info

https://opticzoo.com/tento-20x60-binoculars-review/
 

Roel

Mankinds only hope
Ik moet zeggen dat veel van wat hier voorbij komt er likkebaardend lekker uitziet.
Ik ben nooit verder gekomen dan mijn ouwe trouwe Beko van de firma Beck uit Kassel.
Jaren 60 gevalletje, maar optimaal in gebruik.
Foto's net van het net geplukt want de batterijtjes van het fototoestel waren opperdepop...
10.jpg
11.jpg
 
F

frans81

Gast
Ik moet zeggen dat veel van wat hier voorbij komt er likkebaardend lekker uitziet.
Ik ben nooit verder gekomen dan mijn ouwe trouwe Beko van de firma Beck uit Kassel.
Jaren 60 gevalletje, maar optimaal in gebruik.
Foto's net van het net geplukt want de batterijtjes van het fototoestel waren opperdepop...
Bekijk bijlage 16219
Bekijk bijlage 16220

Die heb ik ook !

Was één van de laatste 3 die ik gekocht heb op de Carboot.

Alle drie zijn waarschijnlijk door valpartij uit lijn . Kijken scheel om het zo te noemen.

Ik koop dus geen kijkers meer op Carboot sales .

Testen kun je daar bijna niet door alle kort op elkaar staande kramen met hordes mensen .
Men heeft toch echt even horizon nodig om het te bemerken .

Ze zijn net genoeg uit lijn dat erdoor kijken een onbalans in de hersenen triggert .
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Roel

Mankinds only hope
Die...van...mij....is.... SUPER!!!!! :thumbsup:
Gewoon voor vijf eurootjes bij de lokale kringloop...
Inclusief tas....;)
 
F

frans81

Gast
Wat ook een must have bij een wat zwaardere verrekijker is , dat zijn de Straps van Optech USA .

De straps die ik destijds bij mijn Zeiss 20x60 T beeldstabilisatie kijker heb gekocht die heb ik inmiddels weer gevonden :rolleyes:
25 minuten op zolder zitten zweten . Maar ik heb ze, en de Pro versie heb ik gemonteerd aan de Tento .

Dit zijn op zich wel dure straps maar hun geld driedubbel waard . Zie oa link met info .
De wat duurdere strap heeft siliconen nopjes in de padding verwerkt en een extra nylon strap over buitenzijde Neopreen padding ( de andere strap heeft dit niet ) .Blijft dus beter op zijn plek en voorkomt wrijving in de nek .



20190628_131657.jpg 20190628_131732.jpg 20190628_131743.jpg 20190628_131812.jpg
 
F

frans81

Gast
Wat tevens een bijdrage levert onder de verschillende licht omstandigheden zijn Filters . Bij de Russische kijkers worden deze standaard meegeleverd .
Zal ook iets van doen hebben met de langere Witte winters aldaar . Wanneer zonnig en Wit krijg je reflecties .
Maar ook met zonnig weer geven ze net wat meer contrast bij .
Een hele tijd terug kocht ik een setje filters met lederen houder van vermoedelijk een militaire Kijker . Gezien het mij interessant leek voor de verzamelaar heb ik ze op MP geplaatst . Op een of andere wijze kreeg ik ze niet verkocht . Ook van mijn kant wou ik ze denk ik onbewust niet kwijt .

Weer zo'n voorbeeld van , het is niet voor niets dat het blijft liggen .

Vandaag kwam ik erachter dat ze het zelfde formaat hebben als de bijgeleverde filters van de Tento .

Maar deze militaire variant heeft een andere kleur en dient derhalve een ander doel .

Zoals ook al eerder vermeld zijn ze denk ik bedoelt voor het verminderen van irritante reflecties .
Of het Solar filters zijn weet ik niet . Het filter wereldje is nogal complex .
In de Astronomie worden vele type filters gebruikt .
Goed glas is Duur glas . En dat merk je wanneer je er doorheen kijkt .
Als men slecht glas ( goedkope filters ) ter vergelijk heeft is het meteen duidelijk .

Ook deze filters zijn weer van zeer goede kwaliteit .

20190628_134535.jpg 20190628_134514.jpg
 
F

frans81

Gast
Vandaag kwam ik tijdens het zoeken naar het borstriempje van mijn Camelbak rugzak deze mooie en hoogwaardige Eschenbach Farlux 8x30 Weitwinkel verrekijker tegen . Wist geeneens meer dat ik hem in bezit had .

Zeer scherpe kijker met hoogwaardige optiek . Soepele snelle focus heeft deze Eschenbach Farlux Dakkant kijker .

Deze is er ook in een mono type . 149 Mtr zichtveld op 1000 mtr voor beide types .

Ideaal BOB kijkertje een 8x vergroting .
20190705_172720.jpg 20190705_172613.jpg 20190705_172734.jpg 20190705_170423.jpg 20190705_170454.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Swarovski Winged Eye cups voor over de Oculairen zijn geen overbodige luxe .
Duur ja maar ! Maar voordelen . Geen wind in de ogen en geen nare lichtinval .

Kwam ze toevallig tegen in een doos . Stof/Regen kap inmiddels ook aanwezig .

Zie ook printscreens ( foto 4 en 5 ) vanuit een webshop .
Ze passen ook op andere kijkers .

15897244668092139102702349309415.jpg
20200517_130100.jpg 20200517_130049.jpg 20200517_130245.jpg 20200517_130326.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik plaats dit voor de Liefhebbers van optiek die waarschijnlijk ook onder de preppers aanwezig zijn ;)

Specs van dit type kijker zijn online te vinden .
Ik plaats ze hier niet daar ik ze alleen maar tegenkom van recentere modellen uit 2000 en oplopend .
Zou dus in bepaalde zin misleiding zijn .
Ik heb nog niet door zo'n jonger type uit 2000 kunnen kijken !


Eindelijk bemachtigt en via ruil .. de IOR Valdada B en BI 7x40 Roemeense Militaire verrekijker .
Dit kijkertje ala built like a Tank ( Steel body en dikke rubberen bescherm delen ) is zo scherp en zo perfect uitgelijnd dat ik nu pas snap wat velen al vermelden . Ja muggenziften en je kunt altijd wel iets negatiefs vinden . Maar prijs kwaliteit verhouding is er niet veel of niets dat hier aan kan tippen .

Van een gelige tint merk ik nauwelijks iets en als die al aanwezig is dan is dat niet voor Niets. Het is namelijk een contrast bevorderende coating . Tevens zitten er in de beschebeschermdoppen extra Amber filters voor onder moeilijke licht situaties ( felle zon , Zon op sneeuw en oa nog voor in Mistige omstandigheden . Zoals ook vaak in zeer vroege ochtend .

Ik heb twee kijkers uitgezocht waarvan 1 uit 1973 , betere rubbers dan die uit 74 en met paar kleine losse nauwelijks glunderende verfdeeltjes in rechter oculair . Dit vroege model heeft totaal andere Oculairen en trechtervormige oogdoppen. Harde typetjes . Scherpstellen bij dit type gaat zeer soepel en oogdoppen draaien mee . Dit soepel bedienen zorgt er ook voor dat ze weer vlug verdraaien . Ik ondervind het niet als hinderlijk daar ze weer razendvlug goed staan .
Deze 1973 IOR heeft een IR detectiesysteem in linker oculair . Door bedienen van een hevel komt er een rond donker glaasje tussen de lensdelen dat instaat is onzichtbaar voor het blote oog IR ( Infrarood) licht op te vangen . Ten tijde van de koude oorlog werden vele nachtzicht kijkers en bewapening voorzien van IR lampen met tevens bijpassende optiek . Zo kon Jan Soldaat ten velde observeren en noteren .
Ook deze kijker is haarscherp met nauwelijks rand onscherpte . Zuiver van binnen en nagenoeg geen storende reflecties .

De beschermrubbers bij dit oudje vertonen minimale sporen van groefjes . Talkpoeder zorgt dat rubber in conditie blijft ( nog halen ) .

Kijker twee uit 1987 verkeerd in Topstaat . Ook de rubbers .
Ook deze kijker is haarscherp en zelfs nog scherper dan de 1974 IOR .
En die is al :hug:!
Deze jaren 80 heeft net zoals ook sommige jaren 70 ( misschien door bezitters zelf voorzien van het andere type oculairen!? ) heel andere Oculairen. Ook de oogdoppen hebben een andere vorm en draaien niet mee tijdens scherpstellen . Aan de zijkanten zijn ze verhoogt waardoor ze enigzins wind en licht tegenhouden .

Zie oa twee links met reviews . Wel gaat het in die links om wat jongere IOR types. Namelijk bouwjaar 2000 en 2001 .

Belachelijk is ook dat je bij verkopers info aantreft die behoord bij zeer jonge producties . Ja de aangebrachte coatings . De huidige ( ook al tot meer dan 20 jaar terug ) hebben een betere licht transmissie door moderner type coating . Namelijk zoals vermeld word 98 % :rolleyes:

Die oudere kunnen dat niet hebben daar anders er geen ontwikkeling in de kijkers zou zijn geweest .
Ik ga er dus vanuit dat de oudere kijkers van laten we zeggen voor 1990 een coating hebben van 85 a 90 % lichttransmissie en tevens andere eigenschappen gerelateerd aan contrast en scherpte .

Beide kijkers hebben een zeer mooi kleur en contrastrijk beeld .
En ondanks 14 jaar verschil on productie datum maar minimaal verschil .

IOR is ergens begin jaren 70 begonnen met dit type kijker .
Een andere kijker die ik hier nog tevens heb is zelfs uit 1973 . En heeft ook een ander knopje om de IR detector te bedienen . Verder gelijkend aan 1974 model .

Zie hieronder deze twee links met zeer goed onderbouwde uitleg .

De IOR Valdada 7x40 is zelfs winnaar in een van die reviews. 1 punt hoger dan de Zeiss versie .

Voor mij als optiek liefhebber en natuurmens is dit een kadootje dat gelukkig maakt :rolleyes:;) En vooral door gesloten beurs . Omgerekend een investering waar klein cijfer mee gemoeid was .

Een hele horde foto's als resultaat :D

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAHegQIBBAB&usg=AOvVaw1nmo09V1UPiApc6P5Y9V7O

https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw2Uo3htcDvT-UT1Ib0YJlrG&cshid=1589727313096

De 1974 eerst ( tevens rechts op laatste foto ) .
Ook zichtbaar de verschillende oogdoppen .

Ondertussen heb ik al een mail de deur uitgedaan naar ( link ) http://www.valdada.com/about-us/ .
Dit in de hoop dat ze mij meer kunnen vertellen omtrent de oudere / Eerste generaties modellen van deze 7x40 .

20200517_170626.jpg 20200517_124543.jpg 20200515_095305.jpg 20200517_161433.jpg
 
F

frans81

Gast
Gelukkig kun je bij beide kijkers de oogdoppen omklappen. Bij de 1987 vind ik het niet nodig .

Máár gezien de flinke kelken bij het 1974 type is het een weldaad voor je ogen . Ook word je blikveld ruimer wanneer ze terug geklapt worden .
Helaas heb je dan wel veel last van wind en lichtinval . Ik neem het voor lief of verzin hier iets op .

20200517_170626.jpg 20200517_170605.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het 1973 model IOR Valdada Bi 7x40 . Serienummer 00286 van dat jaar die ik behoud omdat ik goede rubbers belangrijk vind . Rubbers zonder barstjes / scheurtjes .

15897320584096625926623701216709.jpg 1589732092923499602998453542524.jpg
20200515_095315.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
De Swarovski Winged Eye cups passen perfect op de oculairen . Nu totaal geen lichtinval of andere hinderlijke bijkomstigheden . Het lijkt wel of het er voor gemaakt is .

20200517_130245.jpg 20200608_114423.jpg 20200608_114441.jpg 20200608_114504.jpg
 
F

frans81

Gast
Ik ben er ondertussen achter gekomen waar dit setje filters voor bestemd was / is .
Mijn onderbuik had dus gelijk . Dit mede omdat je eigenlijk al vlug bemerkt dat het kwaliteit is . Perfect glaswerk dat Contrast omhoog haalt en scherpte . Dit weer met de bedoeling om in verschillende Dag / Schemer / Weer situaties het kijk beeld te optimaliseren .

Ze behoren dus bij een Hensoldt- Wetzlar ( Dienstglas) , Carl Zeiss group 10x 50 M en 7x50M .

Ik gebruik ze inmiddels al langer op mijn Steiner 8x56 ( foto 5 ) . Zo ook vanmorgen met het zonnetje erbij en de duizenden watervogels op en rond de weides langs de rivier . Haarscherp en met prachtige kleuren .

Een musthave voor bij de optiek .

Zie foto's met de Hensoldt en daarop de filterhouder .
Foto 4 is de lederen houder met filters .

Ik mis dus het riempje waarmee de houder aan de kijker bevestigt word .

Hensoldt_Zeiss_BW_10x50_P1014330.jpg Hensoldt_Zeiss_BW_10x50_P1014332 (1).jpg s-l400 (1).jpg 20210214_134731.jpg 20210214_140709.jpg
 
Bovenaan