• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwonding, hoe een bloedende wond te laten stoppen met bloeden.

AWOL

Prepper goeroe
Ik had graag even een bron gehad?

Google op tourniquet en je vindt genoeg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tourniquet_(geneeskunde)
maar het gebruik van een tourniquet kan wel schade veroorzaken. De in de arm of been lopende zenuwen worden afgekneld en het weefsel krijgt geen bloed meer toegevoerd
http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Tourniquet
...omdat de weefsels achter het tourniquet maar een bepaalde tijd zonder zuurstoftekort kunnen...De ouderwetse knevel (zeker wanneer verkeerd aangelegd) ernstige schade kan toebrengen aan de bloedvaten, spieren, zenuwen en weefsels.
http://www.realfirstaid.co.uk/tourniquets/
...the negative consequences of inappropriate or prolonged use of tourniquets, including, but not limited to, nerve damage, tissue death and blood clots...Continuous application for longer than 2 hours can result in permanent nerve injury, muscle injury, vascular injury and skin necrosis (3). Muscle damage is nearly complete by 6 hours...releasing toxins into the circulatory system which have built up in the injured limb beyond the site of the tourniquet - rhabdomyolysis

Nou ja, enzovoort.
 

Prepare2Rescue

Survivor
Helaas zien we te veel halve waarheden, echte onjuistheden, en ongelukkig geformuleerde onjuistheden, waardoor weer een halve waarheid ontstaat.

Zenuwweefsels zijn ook weefsels. Een goed aangebrachte TQ, brengt natuurlijk compressie van weefsels, en daarmee is schade niet uit te sluiten. De vraag is of de schade onherstelbaar is. Een juist aangebrachte TQ, brengt onder relatief normale omstandigheden geen blijvende of niet herstelbare schade. De acute fase, is een TQ enorm waardevol. maar word bij voorkeur binnen 8 uur vervangen, door erg lokale druk op het sterk bloedende vat.

Er word in sommige documentatie onderscheid gemaakt tussen speciaal gemaakte TQ of een geïmproviseerde knevel. Een speciaal gemaakt TQ maakt minder kans op fouten, maar alles hangt af van TRAINING, en niet van het tooltjes.
 

Kevin Fox

Survivor
Ook hier zie ik graag een bron van. Het klinkt nu een beetje als "altijd gerookt, veel gezopen, de wereld rond geneukt en toch 127 jaar oud geworden".
Jeff Hensley (Op Facebook te vinden) Anesthesist, arts bij het SWAT team in de VS.
En nogmaals, we spreken over worst case scenario...
De personen die deze TQ's droegen moesten zelf geboeid worden omdat het zoveel pijn deed, dus het is natuurlijk niet te prefereren.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Jeff Hensley (Op Facebook te vinden) Anesthesist, arts bij het SWAT team in de VS.
En nogmaals, we spreken over worst case scenario...
De personen die deze TQ's droegen moesten zelf geboeid worden omdat het zoveel pijn deed, dus het is natuurlijk niet te prefereren.
De link?
 

Kevin Fox

Survivor
Een tourniquet die te lang op zijn plaats blijft zitten leidt tot beschadiging van het ledemaat, omdat het weefsel afsterft, wat zodanig ernstige vormen kan aannemen dat het lidmaat in zijn geheel kan afsterven.
"leidt tot beschading" --> ja zenuwschade.
"wat zodanig ernstige vormen kan aannemen dat het lidmaat in zijn geheel kan afsterven" - Ja tuurlijk, ontken ik ook niet, maar het menselijk lichaam heeft heel wat mogelijkheden.
 

Kevin Fox

Survivor
Jeff Hensley (Op Facebook te vinden) Anesthesist, arts bij het SWAT team in de VS.
En nogmaals, we spreken over worst case scenario...
De personen die deze TQ's droegen moesten zelf geboeid worden omdat het zoveel pijn deed, dus het is natuurlijk niet te prefereren.
De man heeft het niet online neergepend hoor... Of doen alle militairen dit? Tijdens mijn opleiding heeft deze persoon toelichting gegeven omtrent TQ's en zijn persoonlijke ervaringen gedeeld, gelooft u het niet? Kan, vraag 't 'm dan zelf.
https://www.facebook.com/jeffrey.hensley.14?fref=ts
 

AWOL

Prepper goeroe
"wat zodanig ernstige vormen kan aannemen dat het lidmaat in zijn geheel kan afsterven" - Ja tuurlijk, ontken ik ook niet, maar het menselijk lichaam heeft heel wat mogelijkheden.

De toon is nu al anders want op mijn oorspronkelijke bewering:
AWOL zei:
Afbinden als in tourniquet? Dat is echt de laatste optie want de kans dat je weefsel permanent beschadigd is groot.
Reageerde jij met:
Klopt niet... In Afghanistan waren er mariniers die soms tot drie dagen met een TQ in barre omstandigheden zaten, gedeeltelijke zenuwschade ja, (en dan nog) maar er is geen sprake van weefselschade.
 

Kevin Fox

Survivor
De toon is nu al anders want op mijn oorspronkelijke bewering:

Reageerde jij met:
Jij had zei dat de kans op permanente weefselschade groot was, en ik zei "klopt niet" (Ik had er misschien van moeten maken: "klopt niet geheel".
Laat ons stellen dat we het niet eens zijn over hoelang een TQ aan kan blijven.
Ik sluit me aan bij Prepare2rescue...
 

AWOL

Prepper goeroe
Neenee ;) ik had het over de tijdsduur...

Ik noemde nooit een tijdsduur maar stelde slechts dat een tourniquet KAN leiden tot weefselschade. Jij zei dat dit niet klopt en bracht zelf een tijdsduur van drie dagen in de discussie.
Maar goed, never mind.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Kevin Fox , misschien kan je het verhaal wat beter onderbouwen om geloofwaardig over te komen. De laatste Belg die zich hier medisch voordeed had nog minder uren les gehad dan men hier lesuren heeft voor het simpelste Nederlandse EHBO-diploma.
 

Kevin Fox

Survivor
@Kevin Fox , misschien kan je het verhaal wat beter onderbouwen om geloofwaardig over te komen. De laatste Belg die zich hier medisch voordeed had nog minder uren les gehad dan men hier lesuren heeft voor het simpelste Nederlandse EHBO-diploma.
Ik stond er niet bij hoor, En met alle respect maar ik claim niet een arts te zijn. Mijn medische kennis (als je het dan toch wilt weten), Gerechtelijke geneeskunde (1ste master criminologie (vak)), EHBO, Combat Trauma for Civilians.
Zoals ik u zei: vraag het 'm zelf...
 

Kevin Fox

Survivor
Beetje vreemde reactie, je vraagt mij om bronnen (die ik ook lever) maar maakt zelf een bewering die tegen alle gangbare medische info in gaat (qua internet bronnen althans) maar bent zelf niet bereid noch in staat je eigen bewering te staven.

Mijn beste, empirische ervaring is ook gestaafd bewijs zeker als het door een anesthesist is vastgesteld.
Bron: Jeff Hensley (ik lever ze dus wel).
De gangbare medische info gaat er ook niet van uit dat de TQ in worst case scenario's wordt aangebracht zoals Afghanistan en Irak.
Het is hier geen welles nietes spelletjes maar een ALS en een EN discussie waar ik ook niet het grote gelijk heb maar mij baseer op iemand die véél meer ervaring heeft dan wie ook op dit forum.
Ik beweer helemaal niet dat een TQ helemaal GEEN schade aanricht, ik beweer enkel dat de TQ langer kan aanblijven dan 8u zonder permanente schade (als is dit niet te prefereren) en bij voorkeur geen rope TQ's want deze zijn behoorlijk pijnlijk.
En for the record: zelf al sterft zijn been af, als er geen ziekenhuis in de buurt is kan je de TQ niet losmaken want de persoon sterft aan bloedverlies.
Dus we zijn zodanig aan het uitwijden dat het absurd wordt, een TQ aanbrengen bij de aanslagen in Brussel, Parijs etc blijft geen acht uur zitten...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je haalt enkel Jeff Hensley aan als bron. N=1 onderzoek is geen wetenschappelijk bewijs. Dat is een toevalstreffer.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Bron: Jeff Hensley (ik lever ze dus wel).
Een link naar zijn facebook pagina...(is hij het wel?), hoe vertaalt zich dat naar empirisch bewijs?
Dan kun je wel zeggen dat wij het hem kunnen vragen maar jij maakt toch de bewering? Vraag jij het hem dan te onderbouwen en copy/paste zijn reactie en uitleg hier.

Luister de discussie is volledig ontstaan door je ongenuanceerde bewering dat een tourniquet geen weefselschade veroorzaakt.
Voortaan misschien geen ongenuanceerde reacties plaatsen maar direct met echte info komen of minstens het bereik van je opmerking beter afbakenen, dat voorkomt absurde discussies.
Nu zul je mij wel een lul en een zeikerd vinden, en dat spijt mij dan, maar we houden hier meestal niet zo van roeptoeterij zonder onderbouwing.
 

Kevin Fox

Survivor
Een link naar zijn facebook pagina...(is hij het wel?), hoe vertaalt zich dat naar empirisch bewijs?
Dan kun je wel zeggen dat wij het hem kunnen vragen maar jij maakt toch de bewering? Vraag jij het hem dan te onderbouwen en copy/paste zijn reactie en uitleg hier.

Luister de discussie is volledig ontstaan door je ongenuanceerde bewering dat een tourniquet geen weefselschade veroorzaakt.
Voortaan misschien geen ongenuanceerde reacties plaatsen maar direct met echte info komen of minstens het bereik van je opmerking beter afbakenen, dat voorkomt absurde discussies.
Nu zul je mij wel een lul en een zeikerd vinden, en dat spijt mij dan, maar we houden hier meestal niet zo van roeptoeterij zonder onderbouwing.

Dat heb ik nooit beweerd maar soit.
Lees bovenstaande nog maar eens goed door dan zal je lezen (zoals ik zei) dat het een EN EN verhaal is.
En neen hoor, jij hebt uw mening, ik de mijne, ik ben volwassen genoeg om dat te plaatsen, 't zou er nog aan mankeren ;).
 

AWOL

Prepper goeroe
Dat heb ik nooit beweerd maar soit.

Okee dan ben ik gek, toch las ik:

Klopt niet... In Afghanistan waren er mariniers die soms tot drie dagen met een TQ in barre omstandigheden zaten, gedeeltelijke zenuwschade ja, (en dan nog) maar er is geen sprake van weefselschade.

Het EN EN verhaal kwam pas nadat ik bron vermelding gaf en er tegengas kwam op je oorspronkelijke bewering. Daarnaast geeft het feit dat je mij vroeg om bronvermelding toen ik een opsomming maakte over de risico's van tourniquets aan dat je op dat moment in de discussie het gevaar van tourniquets nog steeds in twijfel trok. Lees het zelf anders ook nog even door.

Overigens verkondig ik geen mening maar ik reageer op jouw beweringen en baseer mij op wat ik lees in wat aangenomen mag worden redelijk betrouwbare bronnen zijn. Behoefte hebben aan onderbouwing en feitelijk bewijs voor beweringen is tevens geen mening maar de enige manier waarop een discussie verantwoord gevoerd kan worden, zeker daar waar het gaat over mogelijk levensreddende handelingen met blijvende handicaps tot (mogelijk) gevolg.

Maar goed, ik denk niet dat je jouw zienswijze gaat veranderen, dus klaar nu wat mij betreft.
 

Kevin Fox

Survivor
Okee dan ben ik gek, toch las ik:



Het EN EN verhaal kwam pas nadat ik bron vermelding gaf en er tegengas kwam op je oorspronkelijke bewering. Daarnaast geeft het feit dat je mij vroeg om bronvermelding toen ik een opsomming maakte over de risico's van tourniquets aan dat je op dat moment in de discussie het gevaar van tourniquets nog steeds in twijfel trok. Lees het zelf anders ook nog even door.

Overigens verkondig ik geen mening maar ik reageer op jouw beweringen en baseer mij op wat ik lees in wat aangenomen mag worden redelijk betrouwbare bronnen zijn. Behoefte hebben aan onderbouwing en feitelijk bewijs voor beweringen is tevens geen mening maar de enige manier waarop een discussie verantwoord gevoerd kan worden, zeker daar waar het gaat over mogelijk levensreddende handelingen met blijvende handicaps tot (mogelijk) gevolg.

Maar goed, ik denk niet dat je jouw zienswijze gaat veranderen, dus klaar nu wat mij betreft.

Fair enough, ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt. Mijn stelling was dat het langer dragen van een TQ dan aanbevolen niet noodzakelijk leidt tot permanente schade.
Maar bon, alle standpunten zijn duidelijk laat ons berusten.
 

Kevin Fox

Survivor
Niet dat ik de discussie weer op gang wil brengen maar hier is het officiële antwoord:

vraag: Hey Jeff! I had a discussion on a forum about a Tourniquet. Can you tell me how long a Tourniquet can be applied before there is permanent damage?


antwoord:
That answer varies depending upon many factors. Type of tourniquet, health of patient, extent of injuries.

Unless the injury is very isolated it can be difficult to tell if the injuries really were caused by the tourniquet the original mechanism of injury, or global ischemia due to blood loss or or cardiopulmonary compromise.

Now we can make some comparisons to tourniquets used on limbs in surgery. They are not applied Bruce of trauma but to lower surgical blood loss and to keep blood from interrupting surgeons field of vision. 4-6 hours is the maximum but this is for medical legal reasons and they can go longer when they drop the tqt for 15-20 mins during surgery.

Troops in the field have had time on much longer some with and some without secondary injuries. Outcome impacted by variables listed above.

But this is all academic masterbation. They can be argument based on legal defense for tourniquet use but again it's more bullshit.

You put a tourniquet on because you have reason to believe or fear they may bleed to death. At which point is absolutely reasonable to take measures to preserve life even if it risks injury or loss of limb.

I wouldn't remove a tourniquet unless and until I have the surgical equipment or know how on hand to stop the bleeding should reapplying tqt fail to stop bleeding if bleeding reoccurs.

In most civilian cases patients have almost no risk id injury from tqt because it's on for greater that 4-6 hours.

Don't mind (potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken) yourselves! It's pretty damn easy to know when you may need a tqt and if you think you need it you do!
 
Bovenaan