• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwonding, hoe een bloedende wond te laten stoppen met bloeden.

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb twee tourniquets altijd bij me in mijn tas.
waar ik ben is mijn tas. Ook op mijn werk.
1 ligt er permanent in huis voor het geval dat ik hem nodig heb.
1 ligt er in de auto maar daar ligt mijn tas ook meestal wel.

bij de laatste aanslag in Belgie bij dat vliegveld een jaar of wat geleden hebben ze dmv een tourniquet veel mensen het leven kunnen redden.

zover ik weet heeft elke hulpverlener er minimaal 1.

bij een calamiteit is het simpel.
doodbloeden of een tourniquet gebruiken.

ik weet welke keus ik maak.

Ik denk dat je daar heel terughoudend mee moet zijn, en goed moet weten wat je doet. Als laatste redmiddel, prima. Maar als er andere manieren zijn om het bloeden te stelpen, moet je dat doen. Het zou een beetje jammer zijn als je een tourniquet zou gebruiken en daarna moet het been afgezet worden, terwijl druk op de wond houden voldoende geweest zou zijn. En gebruik je een tourniquet, altijd de tijd vermelden.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
ik weet de werking ervan.
we hebben hier een training in gehad.

het is eigenlijk ook meer een noodverband voor als het een soort van ramp is.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Er zijn de laatste tijd nogal schietpartijen geweest, waaronder in ons kleine kikker landje, recenter nog in Praag en daartussen geloof ik ook nog wel een paar...

Hoeveel tourneguetes zijn er daadwerkelijk gebruikt en hoeveel levens zijn er mee gered, iemand?
 

JJ&A

Diehard Prepper
Mijn vrouw moet elke dag bloedverdunners innemen om niet weer een herseninfarct te krijgen maar ze heeft nog wel eens een maagbloeding, dus durft ze de bloedverdunners niet in te nemen, we zullen opnieuw de huisarts raadplegen.
Ook snijd ze zich nog wel eens aan een schermmes.
 

kwakster

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@JJ&A : de cardioloog van mijn zus in de VS heeft haar nattokinase voorgeschreven.
Dat is 100 % natuurlijk, een uitstekende bloedverdunner (en mocht je bepaalde "vaccinaties" hebben gehad; het lost ook bloedstolsels op), en het is ook nog eens effectief tegen Alzheimer.
2 x daags 1 pilletje van 2000 IE is voldoende, en geen enkele kans op maagbloedingen.

Voor de wat forsere snijwonden: vloeibare secondenlijm in de wond druppelen.

[mod]opmerking verwijderd, dis is niet aan te raden[/mod]

Heb er zelf ervaring mee en het werkt uitstekend.
 
  • Geweldig
Waarderingen: JJ&A

petroman

SHTF Expert
tsja:
Gebruikers van bloedverdunners, waaronder warfarine, plegen beter eerst overleg met de behandelend arts alvorens een nattokinase supplement te gebruiken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
@JJ&A : de cardioloog van mijn zus in de VS heeft haar nattokinase voorgeschreven.
Dat is 100 % natuurlijk, een uitstekende bloedverdunner (en mocht je bepaalde "vaccinaties" hebben gehad; het lost ook bloedstolsels op), en het is ook nog eens effectief tegen Alzheimer.
2 x daags 1 pilletje van 2000 IE is voldoende, en geen enkele kans op maagbloedingen.
@kwakster , nettokinase is inderdaad een interessant bloedverdunnend middel zie ik. Misschien is het te verkiezen boven aspirine dat bijwerkingen kent. Vooralsnog lijkt het mij wel een interessant middel als profylaxe tegen tia's en herseninfarcten...
* naschrift: inderdaad uitsluitend in overleg met een arts!*
Ook het nettokinase kan in sommige gevallen nadelig werken (operatiewonden, bloeddruk).
https://www.bodystore.nl/gezondheid/supplementen/nattokinase

Een van de effecten is dan wellicht de hoeveelheid superlijm die je extra nodig hebt om forse snijwonden te dichten😁? Bloedverdunners werken immers haaks op wat dit draadje beoogt😉

Hmmm, anders dan superlijm in een wond te druppelen lijkt het mij toch wel verstandiger om het alleen op snijwond-randen toe te passen. De snijwond na ontsmetten (wat 70% isopropanol erover) droog deppen, de wondhelften tegen elkaar knijpen en daar een beetje superlijm op, als een doorlopend "lijm-krammetje" op de huid. Harde superlijmdelen wil je immers niet in een wond hebben. Bevorderlijk voor de genezing is het niet.

En, haha, anders heb je er voordat je het weet een derde bal of hoorntje op het hoofd bij!😉 Dat laatste is natuurlijk even gekscherend, maar het is verbazingwekkend hoe vreemde delen zich soms door het lichaam kunnen verplaatsen...

Screenshot_20240105-123109.png
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry hoor maar dit soort adviezen geven, zijn in mijn ogen zeer kwalijk.
Het idee van secondelijm is dat je de HUID verlijmd en beslist niet de lijm in de open wond plaatst.

En ook je "advies" over bloedverdunners is levensgevaarlijk.

Je heb (volgens mij) geen enkel besef waar je het over hebt. Ook al zou het prima werken voor persoon A dan betekend dit niet dat het voor persoon B ook werkt. Soms kan aspirine een alternatief zijn als "bloedverdunner" omdat het de hechting van bloedplaatjes afremt. Dit is een ander proces dan het bloed daadwerkelijk "dunner" maken.

Dat is volgens mij wat hij ook schreef

Niet helemaal.
Hij had minimaal moeten aangeven dat JJ&A dit moet overleggen met een arts. Dat is iets anders dan aangeven dat de broer van mijn zus zijn tante ooit een advies heeft gekregen van een cardioloog. En ja, JJ&A geeft aan dat hij opnieuw gaat overleggen met zijn huisarts. Maar het is zeker niet uit te sluiten dat hij eerst even deze tip gaat opvolgen voordat hij dat overleg gaat hebben aangezien er nu weer iemand met een alternatief komt aanzetten.

Dit soort adviezen zullen echt wel met de juiste intenties worden gegeven.
Maar....
Het is en blijft onverstandig om dit soort zaken adviezen te geven. Zeker als je weet dat sommige mensen wanhopig op zoek zijn naar alternatieven en een stuk minder kritisch zijn dan de gemiddelde kritische prepper.

@kwakster

Misschien verstandig om dat stukje over die lijm een beetje aan te passen voordat je iemand met dit soort tips mogelijk de vernieling in heb geholpen? En een flinke disclaimer over die bloedverdunner is in mijn ogen ook niet onverstandig.

Als je dan zo nodig als een "Bob de Bouwer" je wond wil laten stoppen dan is dit echt zoveel beter:

1704459664418.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Iedereen mag ervan denken wat hij wil, mijn tips zijn gebaseerd op eigen ervaring (ook het gebruik van nattokinase) en ik blijf er dus bij.
Enig risico heb je dan wel genomen @kwakster . Zo proberen velen gewoon wat uit, en gokken erop. Soms lukt het dan en soms niet, of is het resultaat niet om aan te zien😁

Deze knaap plakte kennelijk nog kogeltjes op de superlijm, of stopte er pluggen in na aangeschoten te zijn?😉
images(11).jpg
 

kwakster

Senior Prepper
Risico's ?
Dat valt wel mee, voordat ik ergens zelf mee aan de gang ga (laat staan het iemand anders vertel) lees ik me altijd eerst terdege in op Pubmed, een toonaangevende Amerikaanse medische database.
Uiterst leerzaam, kan ik iedereen aanraden voordat je wat dan ook voor medicatie neemt.

Eventuele resultaten check ik dan weer bij mijn vriendin, al decennia werkzaam in een ziekenhuisapotheek en letterlijk een lopend formularium (lees: heel veel parate kennis omtrent allerlei medicatie)
Op deze wijze krijg ik een heel aardig beeld van wat ik (relatief) probleemloos kan uitproberen, en waar ik vooral vanaf moet blijven.
 

Henk88

Diehard Prepper
Sorry hoor maar dit soort adviezen geven, zijn in mijn ogen zeer kwalijk.
Het idee van secondelijm is dat je de HUID verlijmd en beslist niet de lijm in de open wond plaatst.

En ook je "advies" over bloedverdunners is levensgevaarlijk.

Je heb (volgens mij) geen enkel besef waar je het over hebt. Ook al zou het prima werken voor persoon A dan betekend dit niet dat het voor persoon B ook werkt. Soms kan aspirine een alternatief zijn als "bloedverdunner" omdat het de hechting van bloedplaatjes afremt. Dit is een ander proces dan het bloed daadwerkelijk "dunner" maken.
Ik vind dit wel wat overdreven. Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, zeker op een preppers forum. Mensen moeten juist leren dat je niet zomaar elk advies klakkeloos moet opvolgen en dat je zelf na moet denken in plaats van bij elk bericht een waarschuwing te plaatsen.

Bovendien vind ik dat je dit soort adviezen ook in de prepperscontext moet bekijken. Als ik nu een bloedende wond heb ga ik natuurlijk eerst naar een dokter, er is immers geen SHTF en de huisartsenpost in de buurt is gewoon bereikbaar. Maar stel dat er nu een SHTF situatie is en je hebt geen verband in huis of medicatie is niet goed verkrijgbaar dan kunnen bepaalde tips in dit topic van pas komen. Daarbij is het natuurlijk aan te bevelen zoals @kwakster al zegt om zelf eigen onderzoek te doen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Maar stel dat er nu een SHTF situatie is en je hebt geen verband in huis of medicatie is niet goed verkrijgbaar dan kunnen bepaalde tips in dit topic van pas komen.

Daar heb je gelijk in, maar juist tijdens een SHTF en je dus niet naar een arts kunt, is het wel handig als die tips kloppen en veilig te gebruiken zijn. Dat is secondelijm in een open wond druppelen beslist niet. Zoals terecht opgemerkt is secondelijm goed te gebruiken in geval van nood op een wond, maar dan wel indien op de juiste wijze toegepast.

[mod]tip over secondelijm dus verwijderd, overige posts waar dit geciteerd werd aangepast[/mod]
 

phtvs

Sysop
Admin

Wanneer zou je secondelijm kunnen gebruiken om snijwonden te hechten?​

Je kan secondelijm gebruiken in plaats van een pleister of verband wanneer je een oppervlakkige snee hebt, die normaliter in 24 uur geheeld zou zijn. Het risico van zelf gaan plakken, is wat mij betreft dat er te veel lijm wordt aangebracht (pijnlijk, maar geeft ook verstoring van de wondgenezing), dat er gewerkt wordt met niet-steriele lijm (waardoor je een infectie naar binnen kan brengen die vervolgens 'geen kant op kan') en dat het toch wordt toegepast op wonden die beter gehecht zouden kunnen worden.”
https://www.eo.nl/artikel/secondelijm-om-wonden-te-hechten-kan-dat
 

kwakster

Senior Prepper
Het is natuurlijk wel zaak dat je indien mogelijk de wondranden zoveel mogelijk dicht weet te krijgen/houden voordat je vloeibare cyano-acrylaatlijm op de wond druppelt.
Bij mij (doordat ik maar 1 hand kon gebruiken) kwam er desondanks toch nog aardig wat in de wond (vrij grote snede in bovenkant hand schuin over de wijsvingerknokkel, ik kon de pezen zien maar die waren gelukkig niet doorgesneden), maar dat heeft niet geleid tot nadelige gevolgen.
Het lichaam heeft e.e.a uiteindelijk zelf na enige weken afgebroken/opgelost.
In ziekenhuizen schijnt cyano-acrylaatlijm in bepaalde gevallen ook intern gebruikt te worden.
 

martin

Mankinds only hope
Het is toch werkelijk niet te geloven welke vervolgreacties er komen.

Iedereen mag ervan denken wat hij wil, mijn tips zijn gebaseerd op eigen ervaring (ook het gebruik van nattokinase) en ik blijf er dus bij.

Dat zijn de betere argumenten om iets te onderbouwen. Plus 1 voor deze reactie.
En dan ook nog het primaire punt over superlijm compleet negeren.

Ik vind dit wel wat overdreven. Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, zeker op een preppers forum.

Dat mag je uiteraard vinden. Het is maar een mening. Er zit een reden achter waarom ik het geheel motiveer over kritische en minder kritische preppers. Als jij tegen iemand aangeef dat hij moet kiezen over complexe materie terwijl het IQ rond de 80 punten zit dan is het zijn schuld dat hij de verkeerde keuze maakt?

Bij mij (doordat ik maar 1 hand kon gebruiken) kwam er desondanks toch nog aardig wat in de wond (vrij grote snede in bovenkant hand schuin over de wijsvingerknokkel, ik kon de pezen zien maar die waren gelukkig niet doorgesneden), maar dat heeft niet geleid tot nadelige gevolgen.

Wat een onzinverhaal.

Kijk nog even naar die afbeelding die ik heb gepost.
Je kunt met 1 hand prima die pleisters bevestigen en die wond dicht krijgen zonder superlijm
Superlijm is prima als er iemand (kundig) je zou kunnen assisteren.
Superlijm is funest als je niet weet waar je mee bezig bent.
Dan is die tip van @Tanfana alsnog 10 keer beter

1704482931605.jpeg

En dan te bedenken dat dit een post is van 9 mei 2017
Of ben ik de enige die het draadje nog even opnieuw heeft gelezen?

@kwakster
Het is echt niet erg om je visie over bepaalde zaken bij te schaven tot iets wat een stuk beter is.
Zie het als een 2.0 versie van je eigen fragiele stelling.
Dat kun je zien als afgang. Je kunt het ook zien als jezelf ontwikkelen tot een betere versie.
 

Henk88

Diehard Prepper
Dat mag je uiteraard vinden. Het is maar een mening. Er zit een reden achter waarom ik het geheel motiveer over kritische en minder kritische preppers. Als jij tegen iemand aangeef dat hij moet kiezen over complexe materie terwijl het IQ rond de 80 punten zit dan is het zijn schuld dat hij de verkeerde keuze maakt?
Het is heel goed dat je waarschuwt voor risico's maar jij had het erover dat @kwakster met zijn tips op een internetforum mensen 'in de vernieling' kon helpen. Dat vond ik wat overdreven en daarnaast vind ik dat je daarmee ook teveel verantwoordelijkheid legt bij de posters op dit forum. Het is primair de verantwoordelijkheid van de wetgever om te bepalen welke potentieel gevaarlijke producten wel of niet verkocht mogen worden en onder welke voorwaarden en daar ook op na te leven. Dus bijvoorbeeld door te handhaven bij illegaal aanbod en te zorgen dat winkels leeftijden controleren voor ze een fles bier verkopen en dat apotheken doktersrecepten controleren voor ze potentieel gevaarlijke medicatie meegeven.

In het geval van nattokinase of secondenlijm heeft de overheid bepaald dat dit zonder recept verkocht mag worden, ook aan personen met een IQ van 80. Is het dan de schuld van gebruikers hier op dit forum als dat fout gaat? Daarbij is het prima om aanvullende tips en informatie te geven zodat mensen zich beter kunnen informeren maar je toon is wel wat pittig.
 
Bovenaan