• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vitamine D

V

Verwijderd lid 1511

Gast
Sinds de herfst van '20 gebruik ik dagelijks 10 ug vitamine d (kruidvat)
Was n.a.v. een discussie in de media waarbij 1 van de artsen aangaf zelf ook deze dosering te gebruiken.
Kost weinig en deze dosering is van het kaliber "baat het niet schaadt het niet"
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Grappig, dit topic uit 2017. Helemaal gemist, maar het interesseert me wel.

Intussen heb ik er al vaker over verteld in mijn omgeving en volgens mij ook wel hier op het forum.
Ik heb een paar jaar geleden een bijscholing gehad op het gebied van vitamine D. Ik had toentertijd zelf last van een wat te laag vitamine D en toen ben ik in de theorie gedoken. Even later kon ik via het werk een bijscholing volgen over vitamine D, dus die kans heb ik toen aangegrepen. Veel ben ik vergeten, maar een paar dingen niet.

Veilige dosis om te gebruiken voor gezonde volwassenen en kinderen:
< 1 jaar : 25 µg/dag (1000 IE/dag)
1-12 jaar: 50 µg/dag (2000 IE/dag)
>12 jaar: 100 µg/dag (4000 IE/dag)

µg = microgram
IE = Internationale eenheden
IU = International Units
IE = IU

Wanneer je je aan bovenstaande dosis houdt als gezonde volwassene, heb je geen kans op overdosering. Let er even op dat er in je evt. multivitaminen ook vitamine D zit. Ben je niet gezond, informeer dan bij je arts. Vaak gaat het om mensen met een nierafwijking o.i.d.

Je hoeft in de zomer niet minder te gaan slikken om eventuele overdosering i.v.m. aanmaak door de huid te voorkomen. (Je mag natuurlijk wel minder slikken, maar dat is aan jou.) Als je voldoende vitamine D hebt, zal je lichaam er niet meer vitamine bijmaken.

Vitamine D is op zichzelf niet toxisch bij voortdurend te hoge inname , maar doordat het calcium in je bloed met je vitamine D meestijgt, kun je hierbij op den duur last van krijgen.

De behoefte aan vitamine D is erg persoonsafhankelijk. Nadat de huisarts en ik erachter kwamen dat mijn vitamine D een beetje aan de lage kant was, zei hij: 'Slik maar het dubbele van de kinderen mee.' (Kinderen tot 5 jaar krijgen het advies 10 µg/dag te slikken.) Mijn vitamine D tekort is ontstaan, terwijl ik al 20 µg/dag slikte.
Sommige mensen hebben meer nodig dan anderen. Dit is o.a. afhankelijk van:
- Of je voldoende in de zon komt (winterzon heeft geen zin)
- Je gewicht (mensen met overgewicht hebben meer nodig)
- Zwanger/borstvoeding? (ben je zwanger of geef je borstvoeding, heb je meer nodig)
- Leeftijd (ouderen hebben ook meer nodig dan jongeren)
- Kleur van je huid (een donkere huid maakt minder vitamine D aan)

Een voldoende vitamine D status wordt in de ogen van artsen en laboratoria nog vaak gezien als >50 nmol/L. Deze waarde van >50 was een paar jaar geleden nog >30. Maar er zijn steeds meer wetenschappers die pleiten voor >80 nmol/L. Of zoals ze bij de bijscholing vertelden: 'Tachtig is prachtig.'

Een lage vitamine D status wordt steeds vaker in verband gebracht met allerlei ziekten. Allerlei soorten kanker, botontkalking, slechte weerstand etc.
 

SurvWifeAll

Elementary prepper
Ik snap dat mensen reclame proberen te maken voor hun producten maar om je eigen filpjes te gaan liken en forums te gaan voorzien van "vragen" om je product te pluggen is best wel sneu.

Deze marketing strategie... niet geschikt;)

Moet ze wel meegeven dat het stoer is dat ze binnen de grenzen van het 'zoveel mogelijk thuis werken' zoeken naar de mogelijkheden.
 
F

forumlid 1447

Gast
Als een Vit. D tekort ontstaat door te weinig zonlicht, kan men toch lichttherapie inzetten?
Persoonlijk ben ik in de wintermaanden de pineut, terwijl ik veel buiten ben.
Verlof over heel December is vaak de oplossing, icm lichttherapie.
December tot Maart zijn mijn probleemmaanden, en verhuizen naar het hoge noorden,
zal dus nooit een optie zijn :(
Zo een lamp is bijna goedkoper dan de vitamines om te kopen.
Eenmaal aangeschaft kost het alleen verbruik, en die is met de huidige led
vrij laag.
 

martin

Mankinds only hope
Als een Vit. D tekort ontstaat door te weinig zonlicht, kan men toch lichttherapie inzetten?

Nee. (afhankelijk van...)
Lichttherapie werkt met een daglichtlamp van ongeveer 10.000 Lux met het idee dat je hierdoor minder vatbaar zal zijn voor een winterdip/depressie (even los of dit nu wel of niet effect zou hebben)
Maar deze lampen zenden geen UV uit en dat heb je nodig voor het aanmaken van Vit-D

Nu bestaat er wel lichttherapie lampen die alsnog UV (UV-A en/of UV-B) gebruiken maar dat kan je beter niet gaan gebruiken zonder gedegen doktersvoorschrift.
En voordat je zo'n lichtcabine gaat aanschaffen kun je wel een paar miljoen vit-d pilletjes kopen.

Gemiddeld gezien heb je geen extra vit-d nodig tenzij je extreem weinig buiten komt, of omdat je een donkere huidskleur zou hebben in een land met weinig zonuren.
 

Jannes

Prepper goeroe
Gemiddeld gezien heb je geen extra vit-d nodig tenzij je extreem weinig buiten komt, of omdat je een donkere huidskleur zou hebben in een land met weinig zonuren.

Inderdaad gemiddeld genomen. Maar het blijkt dat toch nog wel veel mensen een tekort hebben (dus lager dan pakweg 50 nmol/L), zonder dat ze extreem weinig buiten komen, gesluierd zijn, donkere huidskleur hebben etc.

En in de zomer komen de meeste mensen wel aan hun vitamine D, maar zodra de ‘r’ in de maand is (september t/m april), komen mensen in Nederland moeilijk aan hun zo uren.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Twee jaar geleden bleek ik, tot mijn grote verbazing, ook een vit. D tekort te hebben. Alleen op te lossen met hoge dosis vit D pillen op recept. De vrij verkrijgbare bij de drogist zouden niet afdoende zijn geweest.
En dat terwijl ik erg veel buiten was geweest, moestuin, huisje, lopen met de hond.
Na de vit. D kuur zijn de klachten verdwenen (soort kramp in mn gewrichten, in mn hand vooral, leek op soort reuma) maar heb vergeten (uitstel=afstel) mijn bloed weer te laten checken.

Paddestoelen maken ook vit D aan. Dus dat is ook een manier om het binnen te krijgen ipv pilletjes. Je moet de champignons etc vóór het verwerken daarvoor wél eerst een half uur/uur in de zon leggen zodat ze deze vit. D gaan aanmaken (dit is dan wel D2 terwijl de mens zelf D3 aanmaakt dmv zonlicht).

Zocht even naar een site waar dit ook instaat. Bijvoorbeeld deze:
http://www.gezondetenmeted.nl/gezondetenmeted.nl/index.php/nl/paddenstoelen
En kwam ondertussen dus de met vit. D verrijkte super champignons tegen...
https://www.jumbo.com/jumbo-kastanje-champignons-vitamine-d-250g/304659PAK/
:fluit:

Edit: maar dat vitamine D en zon gebeuren was natuurlijk al in dit topic genoemd: Pagina 1:
Een paddenstoel bevat een minimale hoeveelheid vitamine D. Men beweerd dat indien ze gedroogd worden in de zon ze een veelvoud van Vit D. zouden aanmaken.
En dan zou het ook nog gaan om het type D2 ipv D3.

Voor wat betrouwbaardere infomatie over dit onderwerp (niet over paddenstoelen, maar over vitamine D) kan ik onderstaande link adviseren.

http://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/Documents/Eten en gezondheid/Vitamines/Basisartikel Voedingsnormen en suppletieadviezen vitamine D_def.pdf
:cool:
 

Jabo

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
:off:
Dat is niet waar.
Zoek maar eens op de natrium-kaliumpomp. ;-)

Het probleem met dit soort zaken is .... chronische ontsteking.

De cel is n membraam waar dingen in en uit gaan.
Door onze lifestyle is die membraam (deels) geblokkeerd en kan het zn werk niet meer doen met als gevolg .... minder energie.
Als er iets een indicatie van je lijf is dat het niet goed gaat is het dat minder energie met het verstrijken van de leeftijd.
In order to get well you have to go to the cell is dan ook het credo.

En dat terwijl ik erg veel buiten was geweest, moestuin, huisje, lopen met de hond.
:cool:

Je huid is het grootste detox orgaan van je lichaam.
Het probleem is dat de cellen van je huid van alles en nog wat te verduren krijgen bv body lotion etc etc.
Die cellen raken dan verstopt (lees vergiftigd) en daarmee is de basis gelegd.
Een lichaam wat niet behandeld wordt als vuilisvat, maar als n tempel dus voeding en geen vulling, detox op orgaan en cell niveau en mentaal niveua zal gaan reageren en een ieder zal het beamen dat de huid veel mooier gaat worden.
Dan terug naar het topic.
Als je huid cellen dus vervuild zijn dan hebben ze veel moeite om de door de zon gegeven stralen om te zetten in het voor jouw benodigde D.
Het adagium moet dan ook ten alle tijden zijn ' smeer alleen op je huid wat je kan eten '!

Hier de man die het in 7 minuten verteld hoe de vork in de steel zit.



[MOD] Achtereen volgende posts samengevoegd, @Jabo je kunt gewoon meermaals op de 'reageer' link klikken en daarna alle tekst er tussen typen. [MOD]
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Erny

Last (wo)man standing
.....Het probleem is dat de cellen van je huid van alles en nog wat te verduren krijgen bv body lotion etc etc. ......
Als je huid cellen dus vervuild zijn dan hebben ze veel moeite om de door de zon gegeven stralen om te zetten in het voor jouw benodigde D.
Het adagium moet dan ook ten alle tijden zijn ' smeer alleen op je huid wat je kan eten '!

Heel interessant maar... die vlieger gaat niet op voor mij, gebruik zelden tot nooit bodylotion e.d. (Geeft mij een te opgesloten gevoel en krijg het dan veel te warm, zweet zweet, kan mijn warmte dan niet kwijt. Dus wordt er niet gesmeerd en kan de huid lekker ademen.):cool:
 

Happy

Survivor
Wat ik gelezen heb over vit.D is dat het zonlicht op de huid eerst omgezet wordt in een dun vettig film laagje. Daarna heeft de huid 24-48 uur nodig om het op te nemen in het bloed. Bij het douchen of wassen en zeker met sop haal je dit vettige laagje eraf. Daardoor wordt er minder vit. d opgenomen. En kun je ondanks het vele buiten zijn toch tekorten hebben.
 

Ray

SHTF Expert
Wat ik gelezen heb over vit.D is dat het zonlicht op de huid eerst omgezet wordt in een dun vettig film laagje. Daarna heeft de huid 24-48 uur nodig om het op te nemen in het bloed. Bij het douchen of wassen en zeker met sop haal je dit vettige laagje eraf. Daardoor wordt er minder vit. d opgenomen. En kun je ondanks het vele buiten zijn toch tekorten hebben.
Bijna goed, het is een metaboliet van cholesterol (7-dehydrocholesterol) die door zonlicht, UV-B wordt omgezet in vitamine D3 in de huid, dus niet er bovenop, je kunt het niet wegwassen, zie evt wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
 

Happy

Survivor
Bijna goed, het is een metaboliet van cholesterol (7-dehydrocholesterol) die door zonlicht, UV-B wordt omgezet in vitamine D3 in de huid, dus niet er bovenop, je kunt het niet wegwassen, zie evt wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Er staat inderdaad op de de wikipedia site in de huid. Daarnaast staat er op de wikipediasite:
"Onder invloed van uv B-straling uit zonlicht wordt 7-dehydrocholesterol omgezet in provitamine D3, wat vervolgens door een spontane trage isomerisatie wordt omgezet naar vitamine D3. In de huid worden de hoogste concentraties van 7-dehydrocholesterol in het Stratum spinosum en Stratum basale aangetroffen."
De huid bestaat uit meerdere lagen. Mogelijk dat het de omzetting plaats vindt in de opperhuid. (aanname van mijn kant). En daardoor als een vettig laagje nog weg te wassen is. (zie bronvermelding hierboven)
 
Bovenaan