• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vitamine D

Ray

SHTF Expert
@Happy De genoemde huidlagen, zijn de twee onderste huidlagen, niet de opperhuid. Hoe zie je dit dan?

Meneer Andreas Moritz heeft nogal wat kritiek gekregen op zijn boeken, ik ken de man verder niet, hij wordt wel door diverse doktoren tegengesproken, hier bv. een ander boek van hem op de korrel van skepsis.nl:https://skepsis.nl/leverstenen/

Zijn aanhangers geloven dat door zijn theorieën ze een hoge ouderdom zouden bereiken, zelf is hij echter maar 58 jaar oud geworden. Geen idee hoe of waaraan, geen ongeluk iig, maar hij leed wel aan reumatoïde artritis en ernstige aritmie (hartritmestoornis).
 

Happy

Survivor
Ik ben van niemand speciaal een aanhanger. Wel zie je in de geschiedenis dat sommige ideeën onmogelijk lijken en later als normaal aangenomen worden. Het blijft opmerkelijk dat mensen die veel buiten zijn (met voldoende zonnekracht) toch een laag vit. D gehalte hebben in hun bloed. Mogelijk heeft iemand een link naar een onderzoek wat daarop antwoord geeft. (ik ben oprecht geïnteresseerd)
 

Jabo

Elementary prepper
Niet pretenderende de wijsheid in pacht te hebben is het voor mensen met n donkere huidskleur nog moeilijker om vit D in de juiste hoeveelheden te krijgen omdat die donkere huid tevens bescherming geeft mbt de zon in de landen van herkomst.
Het verhaal van de eskimos is wat mij mateloos intrigeerd mbt het klimaat en voedsel dat is mi de beste oplossing en dan komt ook het begrip sunfood om de hoek kijken.
Het zou mijn niet verbazen als zonvoedsel ook n deel vit D in zich heeft alleen veel eten wordt onrijp geplukt en verscheept dus dan gaat die vlieger niet op.
Wel zouden daarom afgaande op de eskimos algen dan de oplossing moeten zijn, omdat de walvissen met de meest perfect hersenen die eten alleen maar plankton en die wordt gekweekt in baden in de volle zon idem als andere alg soorten.



Nog bedankt voor de tip mbt aanvullingen ik was niet op de hoogte bedankt daarvoor.
 

Ray

SHTF Expert
Vitamine D zit niet in voedsel wat je kunt plukken, maar vooral in zuivel, vlees, eieren en vette vis, allemaal dierlijk leven. @Jabo
Ook wordt het in veel producten toegevoegd zoals halvarine, bak en braad en zelfs ontbijtproducten als cornflakes.
 

Jannes

Prepper goeroe
Het probleem met dit soort zaken is .... chronische ontsteking.
Dit n.a.v. mijn opmerking over de natrium-kaliumpomp. Hoezo is een chronische ontsteking een probleem? Een chronische ontsteking zet de cel aan tot het maken van ontstekingseiwitten, maar dit gaat niet ten koste van de werking van de natrium-kaliumpomp.

Als je huid cellen dus vervuild zijn dan hebben ze veel moeite om de door de zon gegeven stralen om te zetten in het voor jouw benodigde D.
Bijna juist. Vervuild klinkt wel heel vaag, maar wanneer je zonnebrandcreme op je vel smeert, kan UVB niet meer in je huid doordringen en dan kan het lichaam geen vitamine D maken.

Wat ik gelezen heb over vit.D is dat het zonlicht op de huid eerst omgezet wordt in een dun vettig film laagje. Daarna heeft de huid 24-48 uur nodig om het op te nemen in het bloed. Bij het douchen of wassen en zeker met sop haal je dit vettige laagje eraf. Daardoor wordt er minder vit. d opgenomen. En kun je ondanks het vele buiten zijn toch tekorten hebben.
Nee, dit klopt echt niet. Feit is wel dat op veel plekken met veel zon mensen vitamine-D-tekort hebben. Zie mijn antwoord hieronder.

Het blijft opmerkelijk dat mensen die veel buiten zijn (met voldoende zonnekracht) toch een laag vit. D gehalte hebben in hun bloed. Mogelijk heeft iemand een link naar een onderzoek wat daarop antwoord geeft. (ik ben oprecht geïnteresseerd)
Dat is zeker opmerkelijk, maar de reden is vrij simpel. Op plekken met veel zon en vitamine-D-tekort, wordt dit veroorzaakt doordat mensen heel veel/vaak zonnebrandcreme op hun huid smeren. Daardoor kan UVB niet meer doordringen en kan je huid geen vitamine D maken. Er wordt heel veel gesproken over de slechte gevolgen van zon op je huid: huidveroudering, verbranden, kanker. Maar er wordt heel weinig gesproken over de goede gevolgen van zon op je huid: vitamine D, maar ook aandoeningen zoals eczeem reageren goed op zonlicht.
 
Bovenaan