• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vlees op voorraad.

Flos

SHTF Expert
Ik promoot kloten. Ik zet hier gewoon neer wat ik gedaan heb wat jij doet kan mij worst wezen.
Eind verhaal.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Als je gaat schelden omdat je geen argumenten meer hebt, diskwalificeer je jezelf behoorlijk.
(Dat van die worst is dan weer wel grappig, dat wel)
En nu diep ademhalen hé. ;)
 

Lai

Prepper goeroe
@wildemossel wat voor vlees geld geld ook voor het drogen van kruiden, groente, zaden, noten en paddenstoelen. Doe je dit niet goed krijg je er schimmels in. En daar kan je ook ernstig ziek van worden. Spreek uit ervaring helaas. :( Zelfde geld ook voor complete maaltijden met vlees/vis/kip/ei inmaken. Daar loop je meer risico mee door dat je je groenten niet tot smurrie wil verwerken.

Ik zie weinig risico in hoe @Flos het maakt. Als een ander het ook wil maken is het zeer aan te raden dat deze die zich eerst heel goed gaat inlezen hoe het veilig gemaakt kan worden. En niet langer dan een jaar laten staan. Maar de mens van tegenwoordig heeft het geduld er niet (meer) voor en wil te snel gaan.

Bij alles wat je met voeding en (kruiden)medicatie doet is er maar één hele duidelijke regel: WEET WAT JE DOET EN HOE JE HET MOET DOEN. Weet je niet waar je mee bezig bent is gezondheidsrisico gewoon erg groot.
 

martin

Mankinds only hope
wat anderen ernstige schade kan toebrengen,

Sorry hoor maar wat je zegt is domweg (in de praktijk) onjuist.
Vanaf 1985 is er een aangifteplicht van botulisme.
Er zijn vanaf 1985 (dat is dus 34 jaar) in totaal 16 meldingen gemaakt van botulisme.
Van deze meldingen zijn er 0,0 meldingen die te herleiden zijn geweest aan geweckt voedsel.

Ik zou je graag de bronnen willen geven maar die mag ik helaas niet linken (dan moet ik iets van 2100 euro betalen om het te publiceren en zo graag wil ik mijn zin nou ook niet gaan doordrammen :) )

Een (bekend) geval van botulisme in Nederland was in 1989 en dat ging niet om geweckt voedsel.

Dus omdat iets een mogelijk gevaar is wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk in de praktijk voorkomt.

In Nederland sterven er (ongeveer) 5 mensen per jaar door een directe blikseminslag op het lichaam.
Omdat er 0,0 mensen zijn gestorven (afgelopen 34 jaar) aan botulisme door wecken kan ik niet in cijfers uitdrukken hoe onveilig het is om buiten te lopen.
Maar ik hoop dat je snapt dat je goedbedoelde waarschuwing eigenlijk complete onzin is.
 

wildemossel

Diehard Prepper
@martin Je hebt volkomen gelijk, deze gevallen komen heel incidenteel voor.
Maar ze komen voor.
Neem jij het risico voor jou en de jouwen?
Beantwoord het maar niet, mijn druppel is 1 meer als de emmer kan bevatten.
Succes dan maar !
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Maar ze komen voor.
Neem jij het risico voor jou en de jouwen?

Ik ga het toch maar beantwoorden.

Ja, ik neem het risico voor mezelf en anderen zodra een gevaar zo extreem klein is dat het verwaarloosbaar is.
Denk hierbij aan het gebruik van een fiets, een auto, een vliegtuig etc etc.
Ik weet dat het "regelmatig" voorkomt dat mensen kunnen verongelukken door gebruik te maken van een vervoersmiddel.

Ik snap overigens niet waarom mensen zo snel aangebrand reageren als er iemand een beetje tegengas geeft.
Het gaat hier niet om een mening maar om feit informatie.
Het is best wel fascinerend om te zien hoe het gevoel van bepaalde zaken niet overeen komen met de feiten.
Denk hierbij aan het gevoel dat er steeds meer dodelijke verkeersongelukken plaatsvinden terwijl dit (op de laatste 2 jaar na) niet juist blijkt te zijn.

Het leven is sowieso dodelijk. Dus bepaalde risico's zijn naar mijn idee prima te nemen want anders heb je een dodelijk saai leven met alsnog dezelfde uitkomst als ieder ander. (maar je moet het uiteraard niet gaan opzoeken alhoewel dat iedereen lekker zelf mag bepalen)
 

Jannes

Prepper goeroe
Sorry hoor maar wat je zegt is domweg (in de praktijk) onjuist.
Vanaf 1985 is er een aangifteplicht van botulisme.
Er zijn vanaf 1985 (dat is dus 34 jaar) in totaal 16 meldingen gemaakt van botulisme.
Van deze meldingen zijn er 0,0 meldingen die te herleiden zijn geweest aan geweckt voedsel.

Ik zou je graag de bronnen willen geven maar die mag ik helaas niet linken (dan moet ik iets van 2100 euro betalen om het te publiceren en zo graag wil ik mijn zin nou ook niet gaan doordrammen :) )

Een (bekend) geval van botulisme in Nederland was in 1989 en dat ging niet om geweckt voedsel.

Dus omdat iets een mogelijk gevaar is wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk in de praktijk voorkomt.

In Nederland sterven er (ongeveer) 5 mensen per jaar door een directe blikseminslag op het lichaam.
Omdat er 0,0 mensen zijn gestorven (afgelopen 34 jaar) aan botulisme door wecken kan ik niet in cijfers uitdrukken hoe onveilig het is om buiten te lopen.
Maar ik hoop dat je snapt dat je goedbedoelde waarschuwing eigenlijk complete onzin is.

Dit is wel fijne info. Zeker als je, zoals ik, een tijd geleden beroepsmatig in aanraking bent gekomen met iemand die overleden is aan Clostridium. Je denkt dan minder rationeel, maar meer op basis van ervaringen.
(Oorzaak van de Clostridium is mij verder onbekend.)
 

Ray

SHTF Expert
Dit is wel fijne info. Zeker als je, zoals ik, een tijd geleden beroepsmatig in aanraking bent gekomen met iemand die overleden is aan Clostridium. Je denkt dan minder rationeel, maar meer op basis van ervaringen.
(Oorzaak van de Clostridium is mij verder onbekend.)
Dat is een geheel andere bacterie, ook wel ziekenhuisbacterie genoemd: https://www.rivm.nl/clostridium-difficile/vragen-en-antwoorden-clostridium-difficile

Ik ben het geheel met Martin eens, botulisme vermijden is een kwestie van het eten goed verhitten als het uit de weckpot komt. Een miniem risico is er als je vlees of bonen weckt op de huis tuin en keuken manier (tot 100 graden) en vervolgens koud nuttigt.

Volgens martin is er al 34 jaar niemand aan botulisme door geweckt voedsel overleden, mij staat bij (volgens mij gelezen bij een discussie over het Weckmuseum) dat er meer al 100 jaar geen doden zijn gevallen door geweckt voedsel en tot de jaren zestig (voor de diepvriezer) was wecken (en moestuin) gemeengoed.
 

Ray

SHTF Expert
Hoe weet je dat dit om een andere bacterie gaat?
Omdat het een andere soort betreft. Clostridium Difficile en deze maakt geen botuline aan. Dat doet de Clostridium Botulinum wel.

De Difficile komt bij bijna alle pasgeborenen in de darmen voor en bij een klein deel van de volwassenen. Geen probleem, totdat je darmflora in onbalans raakt en deze de overhand kan krijgen.

Beiden behoren bij de familie Clostridiaceae, een stam waar meerdere vervelende bacteriën in zitten, ook bv. de tetanus bacterie en de bacterie die gangreen/wondrot veroorzaakt. Ondanks dat het dezelfde familie betreft, zijn de soorten sterk verschillend.
 

Jannes

Prepper goeroe
Omdat het een andere soort betreft. Clostridium Difficile en deze maakt geen botuline aan. Dat doet de Clostridium Botulinum wel.

De Difficile komt bij bijna alle pasgeborenen in de darmen voor en bij een klein deel van de volwassenen. Geen probleem, totdat je darmflora in onbalans raakt en deze de overhand kan krijgen.

Beiden behoren bij de familie Clostridiaceae, een stam waar meerdere vervelende bacteriën in zitten, ook bv. de tetanus bacterie en de bacterie die gangreen/wondrot veroorzaakt. Ondanks dat het dezelfde familie betreft, zijn de soorten sterk verschillend.

Je kunt niet weten of het om een andere soort gaat. Daar zal toch echt onderzoek naar gedaan moeten worden. Je doet nu namelijk een aanname dat het om de C. difficile gaat, terwijl het best om de C. Botulinum kan gaan. Het kan ook heel goed om de C. difficile gaan, maar dat weet je niet.
Ik kan je alleen vertellen dat een gezond persoon vanaf de de eerste ziekteverschijnselen binnen 20 uur overleden is.
 

Ray

SHTF Expert
Je kunt niet weten of het om een andere soort gaat. Daar zal toch echt onderzoek naar gedaan moeten worden. Je doet nu namelijk een aanname dat het om de C. difficile gaat, terwijl het best om de C. Botulinum kan gaan. Het kan ook heel goed om de C. difficile gaan, maar dat weet je niet.
Ik kan je alleen vertellen dat een gezond persoon vanaf de de eerste ziekteverschijnselen binnen 20 uur overleden is.
Als iemand levend met een botulisme vergiftiging in het ziekenhuis belandt, is er een effectieve behandeling (anti-gif) mogelijk. Daarnaast moeten alle clostridium botulinum gevallen bij het officiële meldpunt gemeld worden, iets wat een ziekenhuis zeker zal doen. Vandaar dat ik vrij stellig concludeer dat het geen botulisme is geweest.

C. Difficile is de meest bekende 'ziekenhuisbacterie' (vaak resistent tegen veel antibiotica's) waar in Nederland vaker iemand aan overlijdt.
 

Flos

SHTF Expert
Sommige herinneren nog mijn potjes pest kop die ik geweckt had op de laatste SC.
Wel ik heb het zelfde vlees klaargemaakt in worst vorm.
Die ligt nu optestijven in de koelkast.
Maar ik kon het echt niet laten er even mijn mes in te zetten.
En een flinke hap er van te nemen.
 
Bovenaan