• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voedsel drogen en vacuum verpakken.

Mayo

Last (wo)man standing
Het plastic gebruikt in de drogers is tegenwoordig allemaal BPA-vrij (weet niet hoe dat met héle oude is..)
Maar, inderdaad, het is wel wat kwetsbaarder dan rvs :cool:
Van mijn stockli is er ook wel eens een lade op de grond terecht gekomen, hoor!
Dat heb je met 5 nieuwsgierige katten in huis :p Maar allemaal heel gebleven, ondanks de kunststof randen :fluit:
 

Lai

Prepper goeroe
RVS is wel weer zwaarder, maar ik krijg plastic stuk. Op de een of andere manier weet ik het steeds zo te laten vallen dat het barst/breekt.

Ik zit nog steeds te denken aan de coleman camp oven. Daar kunnen 3 lagen in (eventueel een 4e, fijnmazige rvs roostertjes kan ik aan komen), zit een thermometer op, is klein op te bergen na gebruik, het heeft dan nog een doel dus hoef geen apart ding er meer bij (spaart ruimte en gewicht). Alleen ...... de warmte bron o_O Sommige dingen hebben een aardige droogtijd en dan heb je wel een stabiele, langwerkende warmtebron nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
RVS is wel weer zwaarder, maar ik krijg plastic stuk. Op de een of andere manier weet ik het steeds zo te laten vallen dat het barst/breekt.

Ik zit nog steeds te denken aan de coleman camp oven. Daar kunnen 3 lagen in (eventueel een 4e, fijnmazige rvs roostertjes kan ik aan komen), zit een thermometer op, is klein op te bergen na gebruik, het heeft dan nog een doel dus hoef geen apart ding er meer bij (spaart ruimte en gewicht). Alleen ...... de warmte bron o_O Sommige dingen hebben een aardige droogtijd en dan heb je wel een stabiele, langwerkende warmtebron nog.

@Lai,
wat een leuk ding! Warme broodjes onderweg, dat is niet verkeerd :p
Maar of het geschikt is als droogoven..?
Vaak moeten dingen toch inderdaad wel 8-12 uur drogen, dat gaat je dan wel heel veel brandstof kosten :(
En ik weet niet of deze oven op een contante temp van op 46C kan?
Dat is voor heel veel dingen de optimale temp om voedingsstoffen te bewaren, zodat t later ook nog gezond is en niet alleen maar maagvulling :fluit:
 

Lai

Prepper goeroe
@Mayo een droogoven is niet geïsoleerd, gewoon enkelwandig. Dit zou moeten kunnen. En alles is uit te proberen :D (en laat ik dat nou eens heel leuk vinden dat uitproberen ;)) Nee heb ik, ja kan ik krijgen.

Daarom ook die warmte bron. Ik zat meer te denken richting elektrisch iets. Zelfs met een gloeilamp kan je kruiden en dun gesneden groente/paddenstoelen drogen. Dus iets op accu, geen lichtnet. (zo lang verlengsnoer bestaat niet als ik rond rij :p) En helaas kan ik op de foto's niet zien wat de laagst aangegeven warmte is op de thermometertje. :(
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Niels

Mankinds only hope
Even een link naar de Coleman Camp oven op de site van Qvist.

Wat me wel opvalt is dat daar de vochtige lucht niet direct afgevoerd word door een ventilator wat bij de gebruikelijke voedseldrogers wel gebeurt.
Als je die Coleman Camp oven koopt ben ik erg benieuwd naar je bevindingen. Ik denk dat het voor beef jerkey maken enzo erg goed zal gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

DO-it

Diehard Prepper
Vandaag van alles en nog wat gemaakt (brood, cake, eiermuffins) en vacuüm gezogen. Een deel in de vriezer gedaan, een ander deel in de koelkast. Ook had ik nog eten over van gisteren (bloemkooltaart) en deze heb ik ook vacuüm getrokken. Overal een datum opgeschreven + wat het is (want als het niet goed meer is, dan vraag ik me af of ik het nog zal herkennen). Voor aankomende week ligt het los in een bak. Dus ik ben benieuwd hoe het zal smaken over 2-3 weken.
 

Niels

Mankinds only hope
@DO-it , handig he, die vacuum machine?
Ik woon alleen, en gebruik hem eigenlijk best vaak om vlees uit de winkel te verdelen in kleinere porties.
Soms heb ik dingen zoals die kant en klare zakjes zuurkool waar veel vocht bij zit. Als ik die vacuum trek,
dan zuigt het vocht uit de zak zeg maar wat niet zo erg is omdat er een opvang gootje zit, maar het dicht sealen mislukt dan.
Heb jij hier ook een uitdaging aan ondervonden? Heb jij iets gevonden waardoor het wel lukt?
 

DO-it

Diehard Prepper
@DO-it , handig he, die vacuum machine?
Ik woon alleen, en gebruik hem eigenlijk best vaak om vlees uit de winkel te verdelen in kleinere porties.
Soms heb ik dingen zoals die kant en klare zakjes zuurkool waar veel vocht bij zit. Als ik die vacuum trek,
dan zuigt het vocht uit de zak zeg maar wat niet zo erg is omdat er een opvang gootje zit, maar het dicht sealen mislukt dan.
Heb jij hier ook een uitdaging aan ondervonden? Heb jij iets gevonden waardoor het wel lukt?

Ja best wel handig, vooral ook omdat je de zakjes zelf op maat kunt maken. Mijn grootste uitdaging was wel het plastic er recht in leggen. Ik heb namelijk de zakken op een rol zitten, maar dat zit niet zo netjes, veel kreukels. Een zakje is mislukt, de rest heb ik dubbel geseald.

Ik heb de meeste vocht problemen bij de eiermuffins gehad, ik heb ze zoveel mogelijk onderin gestopt. De bloemtaart zit in een ruimere zak, dus dat ging goed.


53A4917F-3361-4E6D-97ED-4095636A98D0.jpeg

8456AE14-3130-4F2B-8DC9-08D9FEA6C21C.jpeg
 

Lai

Prepper goeroe
Even een link naar de Coleman Camp oven op de site van Qvist.

Wat me wel opvalt is dat daar de vochtige lucht niet direct afgevoerd word door een ventilator wat bij de gebruikelijke voedseldrogers wel gebeurt.
Als je die Coleman Camp oven koopt ben ik erg benieuwd naar je bevindingen. Ik denk dat het voor beef jerkey maken enzo erg goed zal gaan.

Het dingetje is opvouwbaar, ik ga er lichtelijk van uit dat die niet helemaal sluitend is en door de warmte bron van onderaf de vochtige lucht afgevoerd word door de aanwezige naden.
Ik ben nog mijn hersencellen aan het kraken over de warmte bron :D En voor vlees heb je een langdurige stabiele warmte bron nodig. Maar ga hem zeker bestellen.

Stiekem dwalen mijn hersencellen ook naar "zou het ook als rook oventje gebruikt kunnen worden???" Dan word het een 3 in 1 :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
@DO-it , handig he, die vacuum machine?
Ik woon alleen, en gebruik hem eigenlijk best vaak om vlees uit de winkel te verdelen in kleinere porties.
Soms heb ik dingen zoals die kant en klare zakjes zuurkool waar veel vocht bij zit. Als ik die vacuum trek,
dan zuigt het vocht uit de zak zeg maar wat niet zo erg is omdat er een opvang gootje zit, maar het dicht sealen mislukt dan.
Heb jij hier ook een uitdaging aan ondervonden? Heb jij iets gevonden waardoor het wel lukt?


'natte' dingen stop ik eerst een paar uur in de vriezer voordat ik ze vacuum verpak, dan heb je geen last van het vocht.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Let wel op dat vacuum verpakken GEEN conserveermethode op zich is.
Het moet ALTIJD in combinatie met invriezen, drogen oid.

Zie onderstaande link voor de mogelijke gevaren van vacuum verpakken (in t engels):
http://readynutrition.com/resources/vacuum-sealing-can-be-hazardous-to-your-health_12022013/
http://readynutrition.com/resources/vacuum-sealing-can-be-hazardous-to-your-health_12022013/
Je voedsel kan bedorven (en giftig) zijn zonder dat je het in de gaten hebt, omdat (door het ontbreken van zuurstof) de bekende kenmerken daarvan ontbreken: geen stank, verkleuring, schimmel etc.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Stiekem dwalen mijn hersencellen ook naar "zou het ook als rook oventje gebruikt kunnen worden???" Dan word het een 3 in 1 :thumbsup:
Score een groot blik en leef je uit.
Die coleman oven is geen droogmachine nog rookoven maar een bakoven. (ik heb er één dus weet hoe en wat)

Een droogkast maak je zelf door de warme lucht van een elektrisch warmhoudplaatje door een afgesloten kast naar keuze je voeren.
Als je op de temperatuur let kan je daar zelfs een plastic doos voor gebruiken.
Gelijkmatig warmte verdelen is maar net hoe je het bekijkt. Af en toe roosters verzetten is misschien makkelijker dan een ventilator inbowuen en een gelijkmatige luchtstroom maken.
 

Niels

Mankinds only hope
Dusss...
Ik ben nu een tijd op weg met het drogen gebeuren, en ik kwak er vaak gerechten in zodat ik in een bug-out situatie of tijdens een wandeltocht / kampeerweekend lichtgewicht voedsel heb.
De gerechten zit vaak gehakt door, en vaak kies ik bewust voor mager rundergehakt, omdat... weinig vet (vet wil je niet, vet is niet te drogen).
Nu valt mij op dat ik half om half gehakt droger en vetlozer kan bakken, ervaren jullie dat ook zo?
 
Bovenaan