• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vraag over vuur....

Dorpsgek

Survivor
Ik lees veel over firesticks en andere zaken om vuur te maken. Maar.... wat is er mis met een aantal navulbare wegwerpaanstekers of ouderwetse zippo's? Met een gasfles van een bekende tabaksshop (€ 2.95) vul ik meer dan 100 aanstekers. Zie ik wat over het hoofd?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Er is niets mis met aanstekers of zippo's. Zelf hebben we ook een aardige voorraad. Maar veel preppers vinden het prettig om op meerdere manieren vuur te kunnen maken. Zodat je niet van een ding afhankelijk bent.
 

Marcov

Prepper goeroe
Er is niets mis met aanstekers, ik denk dat elke prepper er zat van heeft. Het is leuk en kan heel goed van pas komen als je ook andere vormen van vuur maken beheerst.
Dus niet op 1 paard wedden.

Edit: Tanfana was me voor. :fluit:
 

AWOL

Prepper goeroe
Een aansteker die nat wordt doet het niet, en als je nat bent is er waarschijnlijk niet veel belangrijker dan vuur te kunnen maken. Een methode die dan altijd werkt kan dan dus levensreddend zijn, zoals bijvoorbeeld een firesteel.
 

Myronprps

Prepper goeroe
plus een aansteker kan redelijk makkelijk kapot bij slecht weer of normaal gebruik. Een firesteel bijvoorbeeld werkt altijd.
 

Marcov

Prepper goeroe
Daarom heb ik ook deze aangeschaft. Klein, gevuld met benzine firesteel en strijker. Als extra. (eigenlijk gewoon voor de heb)

HTB1VhkCKVXXXXaqaXXXq6xXFXXX3.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
D

Deleted member 101

Gast
Vuur maken was in de voorgaande eeuwen een ware kunst, zonder vuur was het honger of kou lijden.
Laatst gelezen dat een groep mannen in de tijd van het wilde westen, bijna dood gingen van de kou omdat ze geen vuur konden maken. Hun tondel was nat. Al eeuwen was de tondeldoos met vuurslag en vuursteen de manier om vuur te maken.
Dit setje is nog te koop in diverse prepshops. Want wat als er een langdurige ramp optreed en de aanstekers raken leeg en de vulling is ook op? Dan hebben we nog wel onze firesteel maar raakt ook een keer op (versleten).
Dan nog de als als setje te koop Wilma's of Sweden Vuurslag set.

Of deze is ook mooi https://webshop.w-o-l-f.nl/index.php/product/vuurslag-en-tondel-set-flint-and-steel/
En nog meer vuur




 

Fridtjof

Survivor
Een natte gasaansteker is makkelijk droog te blazen.
Vergeet niet dat het vuursteentje gewoon een firesteel is, en gas brandt altijd.
Bovendien gaat een BIC aansteker gewoon niet stuk (zelfs niet bij veelvuldig gebruik als bieropener, geloof me...)
Probeer maar eens een kaars aan te steken met een firesteel, succes.
En inderdaad, ze zijn zeer lang houdbaar. De wegwerp tenminste, de navulbare hebben vaak de neiging langzaam leeg te lopen.
Ik heb aanstekers, overal, in elke jas, tas, EHBO, voertuig etc. Ze kosten geen drol.
De Firesteel is wat mij betreft wat overrated, en vooral geschikt wanneer je bang bent ieder moment getimewarped te kunnen worden naar het stenen tijdperk.
Maar toegegeven, ik heb er ook een paar.
Al is het maar om indruk te maken op je vrienden bij het aansteken van de barbecue... :thumbsup:
 

AWOL

Prepper goeroe
@Fridtjof maar waar gaat je vraag dan over? Natuurlijk is het handiger om een kaars aan te steken met een aansteker dan een firesteel. Dompel eens een BIC onder in water en zie hoeveel tijd het je kost met blazen voordat je in staat bent lang genoeg een vlam te hebben waarmee je tondel kunt aansteken. Welke situatie had jij voor ogen? Het is een preppers forum, dus plaatsen we automatisch je vraag over vuur in een outdoor / SHTF scenario. Overigens kun je best een kaars aansteken met een firesteel, er zit alleen een extra stap tussen.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb ook een paar van die vonkstaven.
Leuk om eens een kampvuur mee aan te maken om lekker bezig te zijn.
Normaal gebruik ik ook een aansteker of lucifers.
Toch in mijn EDC houd ik de vonkstaaf, en bij mijn mes. Je weet maar nooit.
Als ik ergens koud in een bos zit wil ik gewoon zeker weten dat het lukt.
 

Ray

SHTF Expert
Een aansteker die nat wordt doet het niet, en als je nat bent is er waarschijnlijk niet veel belangrijker dan vuur te kunnen maken. Een methode die dan altijd werkt kan dan dus levensreddend zijn, zoals bijvoorbeeld een firesteel.

Aanstekers die nat worden, doen het prima hoor, vooral die met piezo onsteking, die blaas je droog en doen het meestal meteen. Aanstekers met vuursteentje moet je iets langer klooien, maar binnen 1 a 2 minuten heb je vuur.

Mijn motto is dat als je toch wat moet kopen in de winkel, moet preppen/meenemen, dat net zo goed een fatsoenlijke aansteker kan zijn. Bovendien gaan firesteels maar kort mee, vaak wordt beweerd dat je er 1000 keer een fikkie mee kan maken, maar die van mij zijn na 100 keer al zo dun geworden dat ze breken. Ik heb altijd meerdere aanstekers in m'n rugzak, ben je zo tien duizenden vuurtjes verder voor die op zijn en ze gaan nooit allemaal stuk. Wat dat betreft ben ik het dus redelijk met @Dorpsgek (geweldige forumnick overigens) eens.

Bij de Sligro koop ik voor zo'n kleine 8 euro 25 Cricket aanstekers, betrouwbaar en ook na een paar jaar nog niet leeg. 'k Geloof dat ik er hier een stuk of 70 heb liggen. :D Ook nog een stuk of tien hervulbare, degelijke turboaanstekers en paar gasbusjes op voorraad. Eerste 20 jaar ben ik er nog niet doorheen.

Toch is het bijzonder handig om meerdere manieren te hebben, een benzine aanstekers erbij kan ook makkelijk zijn als je nog wat druppeltjes (was)benzine kan vinden. Zelf vind ik dat de vuurpomp, vuursteen in combinatie met charcloth erg handig, charcloth kun je met een blikje bij ieder vuurtje opnieuw maken, vuursteen gaat vrij lang mee en kun je wellicht in het wild vinden en ook de vuurpomp kun je erg lang mee doen, weer oplappen, etc.



Uiteindelijk op extreem lange termijn, rest maar één ding. Vuur maken op de ouderwetse bushcraft methode met twee houtjes.
 

Richard434

Prepper goeroe
Uiteindelijk op extreem lange termijn, rest maar één ding. Vuur maken op de ouderwetse bushcraft methode met twee houtjes.
Ik mis in je verhaal eigenlijk nog 2 belangrijke optie's.
Allereerst gebruik maken van de zon.
Daarnaast, zorgen dat je niet elke keer opnieuw vuur moet maken. ;)
Zorg dat je bij elk vuur dat je hebt, je er voor zorgt dat je je volgende vuur veel makkelijker kan maken.
 

Ray

SHTF Expert
Ik mis in je verhaal eigenlijk nog 2 belangrijke optie's.
Allereerst gebruik maken van de zon.
Daarnaast, zorgen dat je niet elke keer opnieuw vuur moet maken. ;)
Zorg dat je bij elk vuur dat je hebt, je er voor zorgt dat je je volgende vuur veel makkelijker kan maken.

Klopt, zon kan een optie zijn, maar dan moet het wel de juiste maanden van het jaar zijn hier in NL. 'k Heb een behoorlijk grote loep en zomaar wat anders dan charcloth in de fik krijgen, vergt toch wel een zonnetje.

Maar iedere keer dat je vuur hebt kun je met een alleen een blikje van zo'n beetje alles wel poreuze koolstof maken, dennenappels, takjes, van mijn part het bot van je afgekloven karbonade. Zolang je de mogelijkheid hebt om poreuze koolstof (kan meer zijn dan alleen charCloth) kun je met een miniem vonkje van een vuursteen, firesteel, elektrisch vonkje, loep, vuurpomp, etc. een fikkie op gang krijgen.

Zorg ook dat je tondel en het eerst volgende grotere materiaal droogt en daardoor makkelijk zelf in slechte omstandigheden je gloeiende kooltje kunt laten fikken.

Wordt het wrijven met twee houtjes, tja, dan wil je eenmaal verkregen vuur meenemen en aanhouden. De bekende elfenbank achtige zwammen zijn droog van binnen en smeulen traag, net als droge turf. Je wilt uiteraard die dikke vlezige.
Dan in een bundeltje en één man van de groep is verantwoordelijk om dat aan te houden. Controleren, blazen, beetje peuteren om wat meer 'brandstof' los te maken....

Als ik dit verhaal nog eens doorlees en weet hoe lastig het is om met twee houtjes vuur te maken en een bundel gloeiend materiaal een hele dag te koesteren, denk ik dat ik nog een honderd aanstekers prep. Wat een gedoe allemaal en ik heb het nog steeds niet echt goed onder de knie. :(

Goedkoopste prep ooit, goede aanstekers en perfect ruilmateriaal. Met eentje kun je makkelijk een heel jaar dagelijks meerdere fikkies aansteken (als je niet rookt) en de meeste aanstekers halen al snel een paar duizend vuurtjes.

Favorieten zijn de goedkope crickets van de Sligro, prijs/kwaliteitsverhouding het beste.
De grote Bic en platte kleine Cricket uit de bekende tabaksshops zijn helemaal de bom qua wegwerp aanstekers.
Voor de navulbare gebruik ik degelijke, maar goed betaalbare Easy Torch turbo aanstekers, zo heet en windvast, erg makkelijk buiten en ze gaan zelfs bij een roker als ik was tot wel tien maanden mee bij 60 vuurtjes per dag minimaal (wel hervullen).

Tja en dan nog zippo's en peazip sleutelbos aanstekertje. Die laatste heeft rubber ringen waardoor er geen (was)benzine kan verdampen en die doet het na een jaar dus nog steeds (itt tot de zippo :fluit:).

Firesteels heb ik heel veel versleten ('t blijft leuk spelen), maar ze gaan maar zo kort mee. Wat dat betreft heb ik liever een vuurpomp en vuursteen, blikje (voor verkoling) en stukje vijl bij me, zo'n setje gaat jaren mee.

Iemand die echt veel manieren weet om vuur te maken, is @Wafels, laatst toch ook weer zo'n aparte nieuwe manier die ik niet kende? De Rudiger roll: https://www.preppers-shelter.nl/for...andere-manier-van-vuur-maken.2565/#post-46397

Door mijn gedamp (e-sigaret) en het zelf maken van e-liquids heb ik nu ook standaard glycerine in huis. Dat samen met kaliumpermanganaat vliegt spontaan in de fik (beetje suiker als brandstof erbij helemaal top). Ook een leuke manier en kaliumpermanganaat heb ik zelfs vaak in de rugzak bij me, glycerine zit wel in m'n damper. De krachtige batterijen zijn ook makkelijk te gebruiken voor een fik. Unprotected 18650 batterij kun je een hele auto mee in de fik krijgen met goed beleid. :lol:

Had ik het al gezegd? 'k Ben dol op een fikkie. :)
@JamHard, dat van SC Zeeland moeten we nog eens over doen. :D
 

Nomad

Diehard Prepper
Aanstekers zijn natuurlijk de makkelijkste manier om vuur te maken.
Maar een deel van de prepper mindset is voorbereid zijn, één is geen, dat idee.
Een zekere vindingrijkheid past daarbij.

Om maar even een film quote aan te halen:
Agent 1: Can I borrow a match?
Agent 2: I use a lighter.
Agent 1: Better still.
Agent 2: Until they go wrong.

(James Bond, From Russia With Love)

Een aansteker kan leeg raken, kapot gaan of afgenomen worden. Een vaardigheid niet.
Het loont (naar mijn mening) om vuur te kunnen maken in verschillende omstandigheden en met verschillende middelen.
Natuurlijk is een vuurboog (zeker in het begin) een hele toer, maar een batterij langs een bosje staalwol is ook vuur. Of een batterij en een kauwgom papiertje, vonkjes van een lege aansteker op een uit gepluisde wat. De mogelijkheden lijken eindeloos.
 

janvanloon

Senior Prepper
Kaars aansteken met een firesteel... gemakkelijk! Je moet alleen het lont van je kaars wat opruwen met je mes :p dat pakt ie heel goed de vonk.

Dat terzijde. Als je de zippo vaak gebruikt vind ik hem goed.
Maar als ie even in de rugzak zit heeft ie de neiging om snel leeg te zijn. Dat heeft een bic niet.
Ik heb overal staalwol zitten, pakt snel een vonk ( batterij of ferro rod, en zelfs bij staal en silex ). Anders heb ik wattenschijfjes gedrenkt in kaarsvet :)

Het wrijven met stokjes is idd een heel gedoe, alles moet kloppen.
 

Flos

SHTF Expert
Navulaanstekers zijn geen wegwerp aanstekers. En zippo's hoeven niet ouderwets te zijn want er komt elk jaar een nieuwe uit.
Dus er is niets mis mee. En @Tom mensen die in de tijd van de far west in Amerika geen vuur konden maken waren het niet waard daar te vertoeven. Tondel nat. Daar moet ik om lachen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Dorpsgek @Fridtjof , zoals jullie hierboven dus al lezen , veel mensen geven de voorkeur aan meerdere manieren
van vuur kunnen maken .Ik ga me niet mengen in wat het beste is of het handigste
Wat ik wel wil zeggen is dat je goed stil bij moet staan , hoe waardevol het is om vuur te kunnen maken /of te hebben .

In ons dagelijks leven is het een gewoon iets ,maar onder andere omstandigheden , SHTF of gewoon tijdens een trektocht
of zo wordt het een geheel ander verhaal en zelfs één die je leven wel eens kan redden .
Je kunt er je eigen mee verwarmen , eten koken (veel meer soorten planten zijn dan ook eetbaar ) als noodsignaal gebruiken ,
je hebt er licht van etc . (zelfs psychologisch heeft het grote waarde )
Alle die dingen die vermeldt zijn , als een aansteker ,firesteel , Flint &steel , fire piston ed hebben hun voor en nadelen
zonder meer .
Voorbeeldje een aansteker is handig maar heeft een bepaalde levensduur .Flint & steel is heel primitief
en iets omslachtig maar gaat wel weer een heel leven mee . Een vuurboog is inderdaad ook aanzienlijk meer werk
om hier vuur mee te maken en heeft een beperkte levensduur maar je kan zo wel weer zelf een nieuwe maken
iets wat bij een aansteker niet kan .
Tevens je kan door omstandigheden je spullen kwijt raken en dan is het handig om te weten (en te kunnen) hoe je
op alternatieve manieren vuur kunt maken .

Ik ben net als @Ray ik hou ook van vuurtje stoken (op een veilige en verantwoorde manier ;)) en hoe je vuur kunt maken
of iets waar je vuur mee kunt maken , zo'n fire roll , of een stuk vuursteen (of andere soortsteen die vonken geeft pyriet ed)
met een stuk hard koolstof staal (oude vijl of stukje ijzer zaagblaad) of hoe je een fire piston maakt met een stukje buis en een rondhouten
stokje met een O-ring of andere afdichting ) gewoon om zo goed mogelijk nooit zonder vuur zal komen te zitten , en
ik ben zeker geen extreme prepper of doomsdenker maar gewoon een realistisch mens .
Waar u uw voorkeur aangeeft maakt mij niet uit , enkel ik denk dat u er goed bij stil moet staan
hoe waardevol vuur is en eigenlijk niet eens veel hoeft te kosten als wat tijd en een beetje energie om een jein
andere manier van vuur te kunnen maken te bekwamen .

@Ray kalium permanganaat kun je als je het mengt met suiker ( plm 1:1) d.m.v wrijven met twee stenen ook in de brand krijgen
enkel als je er glycerine aan toe voegt krijg je spontane ontbranding (maar dan hoef je er geen suiker bij te voegen )
Het is handig spul , zowel tegen (voet)schimmels), waterzuiveren , vuur maken of als signaalgever met wat
magnesium ''poeder '' (schraapsel )
Wat betreft zonneschijn , Als hij schijnt is het ook een handige manier en ik heb toevallig deze morgen een proefje gedaan
met een ''loep die ik bij de Action gekocht had (iets van 2 euro) een fresnell lens en ik was verrast want de lens kreeg inderdaad
wit papier en char cloth binnen een seconden of 10 /20 aan het gloeien .
Het is hier nu wel mooi zonnig weer ,maar het is ook nog maar februari en ik had eigenlijk verwacht dat het niet zou werken :rolleyes:
de lens is iets van 18 bij 12,5 cm , dus die houden we erbij
In het rijtje van vuurmakers hebben lucifers voor mij een apart plaatsje :cool: .
Wat betreft een firesteel ook met zijn tekortkomingen , het is een basic maar goede manier die je niet in de steek laat , er kan niets aan kapot gaan
en is zeer betrouwbaar en (als je wilt kun je er zelfs een kaars mee aansteken :D)
gr will
 

Nomad

Diehard Prepper
@Dorpsgek @Fridtjof...Ik ga me niet mengen in wat het beste is of het handigste
Wat ik wel wil zeggen is dat je goed stil bij moet staan , hoe waardevol het is om vuur te kunnen maken /of te hebben...

Toch denk ik dat er een beste manier is om vuur te maken; de eenvoudigste manier die je op dat moment beschikbaar hebt.
Welke dat is is afhankelijk van de situatie.

...@Ray kalium permanganaat kun je als je het mengt met suiker ( plm 1:1) d.m.v wrijven met twee stenen ook in de brand krijgen enkel als je er glycerine aan toe voegt krijg je spontane ontbranding (maar dan hoef je er geen suiker bij te voegen)...

Houd er rekening mee dat dit in koude omstandigheden niet goed werkt. Het kan zijn dat je de kaliumpermagnaat en glycerine in de hand op moet warmen. Door de veelzijdigheid van kaliumpermagnaat is het een bijzonder mooi middel om achter de hand te hebben.
 
Bovenaan