• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waar zijn we mee bezig? wat ben je momenteel aan het doen? waar ben je mee aan het experimenteren/oefenen?

maar waarom 95°C

Tegen het over koken van de pan en tegen de bittere smaak, je wilt de lekkere smaken behouden.
En als het overkook ben je al je lekkerste vetten kwijt.
Water zal dan ook niet meer vrijlijk uit den kraan stromen.

naaktslakken, ratten en doodgereden egels het liefst bij 110°C snel-kook, en dat zal dan toch ook wel een aardig soepje opleveren?

De ratten die hier zitten kun je beter roosteren, ze zijn best te eten.
Daar hoef je geen soep van te maken, wel van de restanten.
Boven de 85 a 90C is het meeste wel dood aan bacteriën en virussen, behalve de botulisme.
Als je een wecksel niet meer vertrouwd omdat het te oud is, bakken ipv koken, dit wordt warmer dan je 110C, tegen botulisme moet het 125C worden als het zich gemanifesteerd heeft.
Uiteraard kijk uit met schimmels!
(Naakt) slakken, wormen etc gewoon koken, niet tegen de kook aan(de rollende kook) dit goed laten indikken na een 20 min gekookt te hebben.
Laten drogen en eventueel verder vermalen voor koude soep.
Feitje: in het sovjet leger vroegen ze eerst of je eieren lust, was je antwoord nee dan kreeg je alleen gekookte en gebakken pieren.
Wormen slakken torren etc zijn een bron van eiwitten.

Egels, kuisen net zoals een kip of gans als er overvloed is, anders plukken als een kip, even in een kokende pan met water onder dompelen gaat het makkelijker.
Deze naalden niet weg gooien, maak er gereedschap van of voor kleding(lappen stof/leer) bij elkaar te houden.
Meeuwen zullen er dan ook in overvloed zijn net zoals kraaien raven etc.
Deze aaseters zijn niet te **eten, hier moet een soep van gekookt worden en 3 maal na elke kook van 10 minuten het kookvocht in zijn geheel vervangen.
Voor de rest afmaken als een groenten soep.

Mbt je berk van je buurman.
Die rvs rietjes zijn totaal overbodig.
Je kan beter een takje uithollen en die als rietje/begeleider gaan gebruiken.

Voor berken wijn is het raadzaam om niet aan te lengen met water, net zoals met elke vruchten sap.
Wat wel gedaan kan worden is het suiker gehalte verhogen tot ca 150 gram per liter om tot een 10% te komen als je gist voldoende gecultiveerd is.
Berkensap kan direct gedronken worden zoals elke gewone sap, er zit matig suiker in.

Gist vangen:
een kom met bloem of meel aanlengen met 50% op volume met water. dit zet je ergens in de wind.
Na 2 uur haal je die kom binnen dek het af met een theedoek.
Zet het voor 24 uur weg op een warme plek.

De volgende dag kun je er wat suiker doorheen doen EN weer je meel of bloem geen water, dat je dus een slappe natte gelijkende brood deeg krijgt.
Gewoon mengen met een vorkje oid

Dag 2 wordt het leuk, je haalt de helft eruit en gooit bij de ene helft je meel of bloem erdoor heen.
de andere helft leng je weer aan met 50/50 water bloem of meel.
Op dag drie schuif je je deeg in de oven of in een pan en steen er een fikkie over.
herhaal dit elke dag en je hebt altijd brood.

Je zelfde starter van dag twee:
daar kun je mee gaan splitsen, gooi poeder suiker erdoorheen en weer je meel of bloem, echter nu met het zelfde totaal volume aan water.
De volgende dag is het gist rijk maar zitten de zware bestand delen onderop.
Dit water gaat het gist water basis worden voor je bier of wijn.
Deze gist produceert iets van 6 a 7% alcohol.
Verwen en onderhoud deze wijn gist starter voor een week of drie en hij is gecultiveerd.
Verwen hem wel met de vruchtensap die hij zometeen moet gaan omzetten, laat het langzaam oplopen anders stikt de gist in zijn eigen alcohol.
Hier krijg je een max van 10 a 11% mee, mij is het nog nooit gelukt in 20 jaar om dat hoger te krijgen.
Suikerbiet of riet toevoegen is idiaal...een van de orginele resepten voor poolse wodka: wortel biet en aardappel, geen suiker.
Dan af stoken, vocht houden boven de 85/86C en stoppen met verzamelen op 91C.
Elke kolom is net even anders dus hier zal je zelf even mee moeten gaat stoeien.

Terug naar je starter van dag twee, laat het half verhongeren en dus ook verzuren voor dag drie en presto je hebt autentieke zuurdesem.

Is je gist mislukt? dan kun je nog altijd een scheeps beschuit bakken...max 1cm dik. :fluit: 👹

Mbt zelf bakken van brood: van mij apart gooi je alle overgebleven groenten van het avond eten door je deeg.
Het eind resultaat zal je verbazen.
Maar maak je eerst maar eens meester van het maken van een goed basis deeg, alvorens ingredienten te gaan toevoegen.

mvg Igor

Ps van de droge uitgekookte botten, die zijn perfect voor vishaken naai gereedschap, vermalen voor beenderlijm of fijn stampen voor in de moestuin.

Tegen het over koken van de pan en tegen de bittere smaak, je wilt de lekkere smaken behouden.
En als het overkook ben je al je lekkerste vetten kwijt.
Water zal dan ook niet meer vrijlijk uit den kraan stromen.
OK, goed om te lezen @justme igor , dan kan een snelkookpannetje best denk ik. Tenminste, als het goed is dan vangt het overdrukventiel het water wel af dat anders over de rand zou gaan. Een hogere temperatuur en een hogere druk kookt wel efficiėnter.
De ratten die hier zitten kun je beter roosteren, ze zijn best te eten.
Daar hoef je geen soep van te maken, wel van de restanten.
Haha, ok, ik noem het half-gekscherend af en toe, maar tref nu iemand die er serieus werk van maakt!😉
(Naakt) slakken, wormen etc gewoon koken, niet tegen de kook aan(de rollende kook) dit goed laten indikken na een 20 min gekookt te hebben.
Ik hoop toch wel dat ik mijn voorraad aan Schmalzfleisch lang genoeg kan rekken en strekken dat ik niet aan de ingedikte naaktslakken hoef... Maar, inderdaad, mocht er niets anders zijn...
Ik zie ze daar eerdaags de "schijf van vijf" nog wel op aanpassen, nu gewoon vlees "niet meer duurzaam" is. Ze kunnen mij wat met die "voedingsadviezen". Voor we het weten knagen we op "Soylent Green". We lopen vier jaar achter op schema...
https://m.imdb.com/video/vi2020082969/?playlistId=tt0070723&ref_=ext_shr_lnk
Voor berken wijn is het raadzaam om niet aan te lengen met water, net zoals met elke vruchten sap.
Wat wel gedaan kan worden is het suiker gehalte verhogen tot ca 150 gram per liter om tot een 10% te komen als je gist voldoende gecultiveerd is.
Berkensap kan direct gedronken worden zoals elke gewone sap, er zit matig suiker in.
Ik veronderstelde dat er een dik sap uit zou komen, en geen noemenswaardig volume, maar dat ligt kennelijk anders. Je zult dan toch veel berken moeten aanprikken vermoed ik...?
Verwen hem wel met de vruchtensap die hij zometeen moet gaan omzetten, laat het langzaam oplopen anders stikt de gist in zijn eigen alcohol.
Hier krijg je een max van 10 a 11% mee, mij is het nog nooit gelukt in 20 jaar om dat hoger te krijgen.
Ik grijp dan liever naar een stookgist die 18-19% nog wel kan hebben.
Suikerbiet of riet toevoegen is idiaal...een van de orginele resepten voor poolse wodka: wortel biet en aardappel, geen suiker.
Aardappel... Poteen! Het blijft dan wel oppassen voor methanol denk ik.
Dan af stoken, vocht houden boven de 85/86C en stoppen met verzamelen op 91C.
Elke kolom is net even anders dus hier zal je zelf even mee moeten gaat stoeien.
Op die temperaturen krijg je wel wat foezels mee. Maar, inderdaad, op of kort boven de 78,4°C loopt het minder vlot door dan tegen de 90°C. Geinig vind ik wel om door te stoken tot al het destillaat samen zo'n 45-50% is. Dat is dan meteen met gedestilleerd water aangelengd en het laatste dat over komt heeft sowieso niet veel meer dan een paar procent ethanol.
Terug naar je starter van dag twee, laat het half verhongeren en dus ook verzuren voor dag drie en presto je hebt autentieke zuurdesem.
Dat lijkt mij toch wel het mooist. Zuurdesembrood smaakt nog ergens naar en geeft het idee dat je ergens in bijt...
Is je gist mislukt? dan kun je nog altijd een scheeps beschuit bakken...max 1cm dik. :fluit: 👹
Mbt zelf bakken van brood: van mij apart gooi je alle overgebleven groenten van het avond eten door je deeg.
Het eind resultaat zal je verbazen.
Dat geloof ik graag, maar dat kan dan twee kanten op!
Maar maak je eerst maar eens meester van het maken van een goed basis deeg, alvorens ingredienten te gaan toevoegen.
Tja, brood bakken daar moet ik maar eens werk van gaan maken.
mvg Igor

Ps van de droge uitgekookte botten, die zijn perfect voor vishaken naai gereedschap, vermalen voor beenderlijm of fijn stampen voor in de moestuin.
Ik merk wel, dat we het zelfs in berenvellen nog wel zouden redden, met die mentaliteit!

Meeuwen zullen er dan ook in overvloed zijn net zoals kraaien raven etc.
Deze aaseters zijn niet te **eten,

Mijn opa (geboren in 1899, dus al een tijdje dood) antwoordde me ooit op de vraag die ik als kleine martin stelde:

"Opa, ik zie zo veel zeemeeuwen, en ze zijn eenvoudig te vangen met een net, waarom worden ze niet gevangen om op te eten?"
En zijn antwoord was:

Stel je stopt een steen en een zeemeeuw in de oven,
De steen zal eerder gaar zijn, en de steen zal beter smaken.

Tja, dus dat was wel duidelijk.
Blijkbaar zijn zeemeeuwen echt oneetbaar. Zowel qua smaak als qua structuur. Ik wil graag zelf dingen ervaren, maar op dit punt geloof ik mijn opa wel.

Laten drogen en eventueel verder vermalen voor koude soep.
Feitje: in het sovjet leger vroegen ze eerst of je eieren lust, was je antwoord nee dan kreeg je alleen gekookte en gebakken pieren.
Haha wormen daar zit een verhaaltje aanvast,

Mijn moeder was vroeger tijdens de oorlog een beste pan met groenten soep aan het maken toen haar broertje er belangstellen bij kwam, en de ze vroeg wat ben je aan het maken voor de gein zij ze wormensoep, actief zoals het baarsje was zegt hij zal en er nog wat wormen bij zoeken, haha je gaat je gang maar even later dacht ze hij zal het toch niet echt gedaan hebben ze ging naar de soep pot en roerde het zaakje om en zag bleek gekookte pieren er in die er snel uitgehaald en durfde er niets over te vertellen aan de rest van het gezin, want er was een voedsel schaarste en de soep was goed voorzien van ingredienten.

Later met het eten zaten ze allemaal te smikkelen, maar mijn moeder niet, haar moeder zij je moet toch wat eten de soep is heerlijk, maar moeder had geen trek kon zich moeilijk in houden, en kon wel over haar nek gaan.

Er waren vele jaren over heen gegaan, en met het bezoek een keer bij ons thuis vertelde mijn moeder het verhaal aan haar moeder die kon zich amper goed houden zat steeds wat te kokhalzen, en was er toch wel gebelgd over, dus schroom niet om wormen/pieren lekker klaar te maken,
ik wens jullie smakelijk eten toe. :bbq: 😁👍

Beste @justme igor heel fijn dat je jouw kennis met ons deelt blijf dat doen, en we kunnen er weer een ambacht bij verkrijgen.

K, goed om te lezen @justme igor , dan kan een snelkookpannetje best denk ik. Tenminste, als het goed is dan vangt het overdrukventiel het water wel af dat anders over de rand zou gaan. Een hogere temperatuur en een hogere druk kookt wel efficiėnter.

Ik heb helaas nog geen ervaring met een hoge druk (125c) of een snelkook(max 110-115c?), wat wel vast staat bij mij in de keuken door emperisch vast gesteld te hebben, is dat sommige voedsel to be beter smaken bij bereiding van lage tempratuur dan bij een hoge tempratuur.

Haha, ok, ik noem het half-gekscherend af en toe, maar tref nu iemand die er serieus werk van maakt!😉

Als er niets te eten is en de ratten zijn ca 1.5 tot 2kg schoon vlees, en ze zijn makkelijker te vangen dan merels of mussen dan is dat in zo een scenario toch wel wenselijk.
Bisam ratten zijn iets groter en zwaarder dan de bruine rat, zorg wel dat je ZEKER weet dat die bisam ook echt dood is!!!
Er is een reden dat zelfs een roedel wilde katten deze ratten met rust laat.
Mbt gevaar en eten: een reiger mikt direct naar je ogen.

Ik hoop toch wel dat ik mijn voorraad aan Schmalzfleisch lang genoeg kan rekken en strekken dat ik niet aan de ingedikte naaktslakken hoef... Maar, inderdaad, mocht er niets anders zijn...

Je help me er bij deze er aan herinneren dat ik volgende maand weer eens naar mn ex moet, onze vriezer is weer bijna leeg....
1 kilo sudderlappen hier a 20 euro en over de grens heen de "oude" prijs van 6.50 euro.
Wederom ook weer even grof scheiwen nackke in slaan en paarden nek, ooo zeer heerlijk voor de weck.

Ik zie ze daar eerdaags de "schijf van vijf" nog wel op aanpassen, nu gewoon vlees "niet meer duurzaam" is. Ze kunnen mij wat met die "voedingsadviezen". Voor we het weten knagen we op "Soylent Green". We lopen vier jaar achter op schema...

Met dank aan rusland oa eten we nu ons veevoeder op, aarappels mais etc, de import is sterk gedaat.
Onze veestapel is sterk verminderd, dus geef het volk brood en spelen, en aardappels zijn nog geen 30 cent de kilo.
Met een jaar of twee als er daar in die hoek niets veranderd zie ik prijzen die de benzine achteraan gaan.
Hetzelfde voor div kool gewassen.

Gelukkig is die hype een beetje overgewaaid dat we aan de meelwormen moeten...ik plant wel een erwtenstruik in de tuin.

Ik veronderstelde dat er een dik sap uit zou komen, en geen noemenswaardig volume, maar dat ligt kennelijk anders. Je zult dan toch veel berken moeten aanprikken vermoed ik...?

Valt wel mee, een berk in mn tuin is ca 20cm in dia onder aan de stam, en kan bij redelijk vochtige grond een goed 3 tot 5 liter per geven.
Hoe groter de kruin hoe meer sap er heen moet, de boom wil dit compenseren.

Ik grijp dan liever naar een stookgist die 18-19% nog wel kan hebben.

De meeste droge gisten gaan een jaar mee.
De stook gisten die een 18 tot zelfs 26%!!! kunnen produceren vindt ik niet lekker smaken.
Het enige wat je hiervoor moet doen is most maken van alleen water en 500gram suiker per liter, en wat absorbine zuur toevoegen(vit c)
De most moet tussen de 22C en de 26C gehouden worden, en zowat dagelijks de eerste 2 weken over hevelen.
En er was nog iets met een klarings middel, niet eens kool gebaseerd?

Op die temperaturen krijg je wel wat foezels mee. Maar, inderdaad, op of kort boven de 78,4°C loopt het minder vlot door dan tegen de 90°C. Geinig vind ik wel om door te stoken tot al het destillaat samen zo'n 45-50% is. Dat is dan meteen met gedestilleerd water aangelengd en het laatste dat over komt heeft sowieso niet veel meer dan een paar procent ethanol.

Die 78.5C is bij mijn kolom een rode vlag, dan komen er nog steeds lagere alcoholen mee oa methanol.
Vandaar dat ik mijn ondergrens gezet heb op 81C dan krijg ik ook meer smaak mee van het orginele product.
Ik stop met verzamelen op de 88C, daarboven geeft mn kolom nog wel drinkbare alcohol maar minder lekker en kater basis zoals ik het noem.
Ik doe het ook niet commercieel dus die 50 a 100 cc op een 10 liter gooi ik rustig weg.
(perfect voor in de tuin met vruchten en extra suiker....hoe snel wil je een kilo merel pastei?)

Door het aanhouden van de grenzen van mijn kolom en rustig stoken en goed koelen, krijg ik een zeer smaakvolle 80-85% zuivere schone alcohol.
Deze leng ik dan wel weer aan met water tot 40 en 20% dranken en ik laat ze wel 2 tot 3 maanden rusten zodat alles goed blenden kan.\
Fun fact: je mengt 50cc 80% alcohol met 50 cc water, hoeveel cc hou je uiteindelijk over? (voor de puristen JA in een gesloten fles!)

Mn favoriete kolom is 50 cm hoog heeft een dia van 6 cm, koperen buis.
Of hette dat helm?
Anyway de koelpijp is 75cm lang en is binnen een 16mm buis door een 22mm buis.
Doorstroom snelheid water is ca 500 liter per uur.
Zodra de kuip met water warmer word dan 25C gaat de pomp in een verse kuip met koud water.

Een 10 liter stook doe ik ongeveer 6 tot 8 uur over.
Vergeet snelheid en kwantiteit ga voor katervrije smaakvolle kwaliteit.

Dat geloof ik graag, maar dat kan dan twee kanten op!

:lol: :lol: :lol:
Tja, brood bakken daar moet ik maar eens werk van gaan maken.

Het is zooo simpel...laat er eens een paar mislukken, nee geen grap, dan leer je meteen de grenzen kennen.
Verander 1 ingredient per keer.
Druivensap ipv water of olie.

Ik merk wel, dat we het zelfs in berenvellen nog wel zouden redden, met die mentaliteit!

Zelfredzaam zijn, je kan niet over tegen preppen, stel iedereen is mager en jij hebt een dikke buik...
Je bent alleen en er komen 10 hongerige mensen aan...
Je zoete wraak, die paar potjes met vergif die je tussen je eten hebt staan en die alleen jij kent...

Iedereen gaat naar de koeien en schapen en what ever, iedereen laat dingen liggen waar er het meeste van is.
Iedereen rent maar achter die gouden koets aan in de hoop dat er een splinter vanaf valt.
Iedereen propt zn groene bak maar vol om vervolgens potgrond en kunstmest te gaan kopen en vragen aan mij hoe het komt dat mijn tomaten zo groot zijn als bloemkolen...
Dat ene puntje tussen je ogen die je hersenen negeren, waar sierlijk een bril op balanceert en die in staat is om lekkere dingen te ruiken en je waarschuwt voor gevaar, kijk even verder dan dat ondergewaardeerde ding, dan ben je al veel verder dan de rest.

Beste @justme igor heel fijn dat je jouw kennis met ons deelt blijf dat doen, en we kunnen er weer een ambacht bij verkrijgen.

Dank je, maar ik wordt hier ook bijgeslepen.
Mijn dank naar de mensen op dit forum die mij helpen zodat ik ook andere helpen kan.
En zo helpen we elkaar.

De voorraad kast is weer wat stevige buillionetjes rijker, tht 04-2028, maar ik schat de leeftijd toch in dat ze de 6 maanden niet zullen halen, waarom? heb geen idee?

Vandaag nog een liter of 6 van kip maken en wecken dan over op de varkens botten.
Bij de boer verderop weer 15 liter melk gehaald.
Room eraf.
- 50% laten indikken = 1 jaar in de vriezer
- met suiker = 1 jaar in de vriezer.
- een proberen of ik het kan maken tot poeder, mbv de zon.
- een paneer (nep kaas) maken = 1 jaar in de vriezer.

Helaas is de tijd voorbij dat je bij de drogist nog stremsel kopen kon...
Moet je nu eens proberen...
Neem een camera mee om hun gezichten vast te leggen😇:fluit::lol::lol::lol:

Mvg Igor

Ik heb helaas nog geen ervaring met een hoge druk (125c) of een snelkook(max 110-115c?), wat wel vast staat bij mij in de keuken door emperisch vast gesteld te hebben, is dat sommige voedsel to be beter smaken bij bereiding van lage tempratuur dan bij een hoge tempratuur.

Het kost minder energie en tijd, dus als een van beiden schaars is en je hebt trek in stoofvlees ;)

De betere rijstkokers werken ook onder druk om dezelfde reden.

Laatst bewerkt:
Ik heb er ook nog niet veel ervaring mee @justme igor . Het is jaren geleden dat ik onze snelkookpan gebruikte. Ik heb echter wel het idee dat het in moeilijke tijden just zeer zinvol is om ermee te koken omdat het kooktijd en brandstof bespaart.

Eerder plaatste ik al eens iets over de Chinese "explosie koker" (zo noem ik het maar even), en dat is eigenlijk een soort super-hoge-druk-pannetje. Spectaculair als je van popcorn of gepofte rijst houdt, maar kennelijk ook voor vlees e.d. te gebruiken, klein en handzaam en werkt al boven een spiritus vlammetje.

Soms geef ik toe aan "onderbuikgevoelens", in de goede zin natuurlijk, en het is vandaar dat ik kortgeleden een kleiner snelkookpannetje kocht via Ali. Op een noodkacheltje werkt dat beter dan de tamelijk grote snelkookpan die wij al hadden.

Ik wil het binnenkort eens uitproberen op mijn onder-de-brug-kacheltje dat ik gisteren voor het eerst in de fik stak...
1000157609.jpg
Geinig, en als gas, petroleum of benzine eens niet meer gaat, dan kan hier de inventaris nog wel doorheen😉
1000157610.jpg
Ik kocht er twee geribde verleng-pijpen extra bij om het desnoods eens zijdelings door een raam te kunnen steken, maar die bleken nu sowieso mooi voor wat extra hoogte.
Als er niets te eten is en de ratten zijn ca 1.5 tot 2kg schoon vlees, en ze zijn makkelijker te vangen dan merels of mussen dan is dat in zo een scenario toch wel wenselijk.
Bisam ratten zijn iets groter en zwaarder dan de bruine rat, zorg wel dat je ZEKER weet dat die bisam ook echt dood is!!!
Er is een reden dat zelfs een roedel wilde katten deze ratten met rust laat.
Mbt gevaar en eten: een reiger mikt direct naar je ogen.
Tja, en dan moet ik toch ook denken aan eigen "veeteelt". Ik zag laatst een filmpje over een Duitser die kwartels (in de schuur of achtertuin, zo'n beetje) hield en van de verkoop van de eieren en die beestjes kon leven. Kwartels houden is zo mogelijk nog efficiënter dan kippen.
https://www.ardmediathek.de/video/d...5kZS9wcm9wbGFuXzE5NjM1OTM1N19nYW56ZVNlbmR1bmc

Ook de gehele serie "Hofgeschichten" is zeer het bekijken waard, voor wie er hart heeft voor de boerenstand!
https://www.ardmediathek.de/video/h...5kZS9wcm9wbGFuXzE5NjM2NzM0NF9nYW56ZVNlbmR1bmc
Je help me er bij deze er aan herinneren dat ik volgende maand weer eens naar mn ex moet, onze vriezer is weer bijna leeg....
1 kilo sudderlappen hier a 20 euro en over de grens heen de "oude" prijs van 6.50 euro.
Wederom ook weer even grof scheiwen nackke in slaan en paarden nek, ooo zeer heerlijk voor de weck.
Hmmmm, en wat te denken van een "Kassler (Braten)" (gerookte varkensnek). Zoals dat smaakt, daar kan zelfs eend maar moeilijk tegenop! En, wat je daar haalt dat is niet voor circa 30% water zoals in Jettanië.
De meeste droge gisten gaan een jaar mee.
De stook gisten die een 18 tot zelfs 26%!!! kunnen produceren vindt ik niet lekker smaken.
Inderdaad, dat is meer voor de alcohol alleen, die met kruiden wel weer lekker wordt, of als vruchten op alcohol.
En er was nog iets met een klarings middel, niet eens kool gebaseerd?
Bentoniet, inderdaad. Dat is een zeer fijne "klei" in poedervorm. Mors het niet op de grond want nat wordt het spekglad.
Die 78.5C is bij mijn kolom een rode vlag, dan komen er nog steeds lagere alcoholen mee oa methanol.
Methanol kookt bij 64,7°C dus houd je de kolom bovenin een tijdje kort voor 78,5°C dan zou je dat wel als "voorloop" kwijt moeten raken. Nu is het niet eenvoudig om die temperaturen (ongeregeld) stabiel te houden, maar met wat vallen en opstaan is dat goed te doen.
Vandaar dat ik mijn ondergrens gezet heb op 81C dan krijg ik ook meer smaak mee van het orginele product.
Je krijgt dan "alles mee". Methanol, ethanol en wat foezelolie. Evengoed, heb ik dezelfde ervaring en loopt het bij die temperatuur pas echt goed door. De methanol komt dan evengoed als eerste over en de voorloop als brandstof gebruiken of weggooien lost dat wel op.
Ik stop met verzamelen op de 88C, daarboven geeft mn kolom nog wel drinkbare alcohol maar minder lekker en kater basis zoals ik het noem.
Ik doe hetzelfde, tenminste, het is alweer jaren geleden maar dat is ook mijn manier. Geinig, dat uitproberen uiteindelijk overal hetzelfde uitpakt.
Ik doe het ook niet commercieel dus die 50 a 100 cc op een 10 liter gooi ik rustig weg.
(perfect voor in de tuin met vruchten en extra suiker....hoe snel wil je een kilo merel pastei?)

Door het aanhouden van de grenzen van mijn kolom en rustig stoken en goed koelen, krijg ik een zeer smaakvolle 80-85% zuivere schone alcohol.
Deze leng ik dan wel weer aan met water tot 40 en 20% dranken en ik laat ze wel 2 tot 3 maanden rusten zodat alles goed blenden kan.\
Fun fact: je mengt 50cc 80% alcohol met 50 cc water, hoeveel cc hou je uiteindelijk over? (voor de puristen JA in een gesloten fles!)
100cc waarin 25cc alcohol. 40%🤪
Ik moet echter bekennen, dat ik 45-50% 🤪🤪 vind smaken.
Probeer toch eens om door te stoken bij dezelfde 81-88°C. Uiteindelijk komt er dan nog maar (Stel) 3% uit de koeler, maar ook dat is opbrengst en je lengt zo automatisch met gedestilleerd water aan tot de gewenste 40% (of 50%🤪).
Mn favoriete kolom is 50 cm hoog heeft een dia van 6 cm, koperen buis.
Of hette dat helm?
Anyway de koelpijp is 75cm lang en is binnen een 16mm buis door een 22mm buis.
Doorstroom snelheid water is ca 500 liter per uur.
Zodra de kuip met water warmer word dan 25C gaat de pomp in een verse kuip met koud water.
Ik vind jouw gevoel voor detail geweldig, en de insteek om informatie te delen ook natuurlijk.👍 Ik heb hier een veel kleiner koelertje. 12 mm in een 20 mm pijp is het meen ik, en niet langer dan zo'n 45 cm. Een klein aquarium pompje en tegenstroom doet het prima (vanuit een gootsteen-met-stop), maar ook aan de tuinslang werkt het. Uiteindelijk is er maar een miezerig straaltje koelwater nodig.
Een 10 liter stook doe ik ongeveer 6 tot 8 uur over.
Vergeet snelheid en kwantiteit ga voor katervrije smaakvolle kwaliteit.
Ik ben meestal sneller, maar ging overwegend voor alleen de 45-50%. Op smaak brengen kan daarna met van alles. Maar, inderdaad, probeer ik eens wijn te destilleren en de smaak mee te krijgen dan het beste langzaam. De ketel isoleren scheelt dan behoorlijk qua stookkosten.
:lol: :lol:
Het is zooo simpel...laat er eens een paar mislukken, nee geen grap, dan leer je meteen de grenzen kennen.
Verander 1 ingredient per keer.
Druivensap ipv water of olie.
"Mbt zelf bakken van brood: van mij apart gooi je alle overgebleven groenten van het avond eten door je deeg." Sommigen twijfelen eraan of alles wat afzonderlijk goed smaakt ook gemengd goed zal smaken. Maar die twijfel verdwijnt sowieso op voorhand zodra een roadkill-rat eenmaal een lekkernij wordt😁
Zelfredzaam zijn, je kan niet over tegen preppen, stel iedereen is mager en jij hebt een dikke buik...
Je bent alleen en er komen 10 hongerige mensen aan...
Je zoete wraak, die paar potjes met vergif die je tussen je eten hebt staan en die alleen jij kent...
Haha, oei, je doelt op lieden die met het mes op de keel "een kopje suiker komen lenen"? Hmmm, gaan we daar zelf ooit toe over, dan krijgen de "donateurs" wel het eerste bordje, "om het goed te maken". 😉
Een sterk laxeermiddel of braakmiddel is dan wel veiliger dan vergif🤣
Dat ene puntje tussen je ogen die je hersenen negeren, waar sierlijk een bril op balanceert en die in staat is om lekkere dingen te ruiken en je waarschuwt voor gevaar, kijk even verder dan dat ondergewaardeerde ding, dan ben je al veel verder dan de rest.
Het is bij mij wel meer dan een puntje @justme igor , maar ik draai gewoon mijn hoofd net als een papegaai of toekan!😂

En dit zijn de allerbeste verhalen!

Mn ex(meerdere redenen dat het mn ex is) had een keer een blik vleesbrokken voor de hond voor me klaar gemaakt.
Het verbaast me nog steeds hoe lekker dat smaakte!
Gwoon opgewarmd.
Een tante had een "cattery" als hobby...
En haar (al bejaarde) moeder hielp tijdens een verjaardagsfeest met het koken van het avondeten. Het gezicht van mijn tante en de verder aanwezigen, en de lol, zal ik niet snel vergeten. Net zo'n hongerige puber als ik, zette mijn neef als eerste de tanden in z'n gehaktbal. Mijn tante was nummer twee, en mopperde over knarsende stukjes in het gehakt...
Desgevraagd, bekende oma het "gehakt" in de vriezer te hebben gevonden. Gemalen eendagskuikens waren het, voor de katten!🤣

Voor zover ik mij kan herinneren, had ik nog geen hap genomen. Maar, dat kan ook "een verdringen" zijn geweest😂

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of er iemand bekend is met: freeze distillation?

Stel je hebt een witte wijn van 13%.
Als je deze zou bevriezen, en hierna de vloeistof overgiet, (en het ijs uiteraard niet, want dat is vast) dan zal deze vloeistof rond de 30% alcohol bevatten. En als je het nogmaals zou bevriezen zal je mogelijk op 45% uit kunnen komen, maar ik vind wijn zoveel lekkerder dan sterke drank, dus dit is niet aan mij besteed. Maar stel dat je wil distilleren zonder warmtebron, dan is dit een prima methode (wel een beetje oppassen met methanolvergiftiging, vandaar ook dat ik dit alleen zou starten vanuit een fles wijn, en niet vanuit een eigen brouwsel)

Ik weet niet of er iemand bekend is met: freeze distillation?

Als je deze zou bevriezen, en hierna de vloeistof overgiet, (en het ijs uiteraard niet, want dat is vast) dan zal deze vloeistof rond de 30% alcohol bevatten. En als je het nogmaals zou bevriezen zal je mogelijk op 45% uit kunnen komen, maar ik vind wijn zoveel lekkerder dan sterke drank, dus dit is niet aan mij besteed. Maar stel dat je wil distilleren zonder warmtebron, dan is dit een prima methode (wel een beetje oppassen met methanolvergiftiging, vandaar ook dat ik dit alleen zou starten vanuit een fles wijn, en niet vanuit een eigen brouwsel)
Ik heb ervan gehoord @martin , maar vermoed dat het een langdurig proces zal zijn en of er dan niet snel veel rest-alcohol achter blijft? In Siberië en bij @Enki zal het wel weer een goede manier zijn om de winter warm door te komen denk ik.😉👍

Als je deze zou bevriezen, en hierna de vloeistof overgiet, (en het ijs uiteraard niet, want dat is vast) dan zal deze vloeistof rond de 30% alcohol bevatten. En als je het nogmaals zou bevriezen zal je mogelijk op 45% uit kunnen komen,

Ik kan je met zekerheid vertellen dat elke alcoholische drank van boven de 35% niet zal bevriezen in een vriezer van zelfs -28, het wordt wat stroperig. (akuavit en vodka is er genoeg doorheen gegaan).

Echter deze methode van wijn invriezen heb ik nog nooit van gehoord.
Gaan we natuurlijk eens proberen.(kijk en dat bedoel ik nu met dit forum---> geweldige ideeen! dank je)
Echter zit ik wel met het feit dat het glas kan gaan barsten, ijs drijft, ik denk wel dat ik de fles op zijn kop zet in de vriezer.
Met bier lukt het trouwens wel.(ooit eens vergeten een flesje uit de vriezer te halen)

Mbt methanol, ja je kan uiteraard niet voorzichtig genoeg zijn, vandaar dat ik mijn voorloop in de gaten houd.
Zodra deze gestopt is en de loop weer opgang komt gooi ik ook tot deze eerste 1C verhoging weg.
In mijn kolom/helm begin ik pas met bewaren vanaf 81C, maaaaar das mijn kolom/helm installatie!
Wat nou de echte pest is met methanol en dit zal je verbazen: de opname snelheid door het lichaam is bij methanol 40x hoger dan bij ethanol.
In theorie (blijf daarbij) zo het mogelijk moeten zijn om met aangepaste snelheid methanol te kunnen drinken.
Was ook nog iets met omzetting in de lever?

Ik weet alleen niet meer hoe de opname snelheden waren van de andere alcohol soorten.\
butanol, propanol, isopropanol, ???? er waren er 8? soorten?
Heeft iemand onlangs nog scheikunde gehad? help me ff. ik ben geen 20 meer.

Ik weet alleen niet meer hoe de opname snelheden waren van de andere alcohol soorten.\
butanol, propanol, isopropanol, ???? er waren er 8? soorten?
Heeft iemand onlangs nog scheikunde gehad? help me ff. ik ben geen 20 meer.
@justme igor , koolstofchemie is lekkerrrr. Het is ongeveer zo...

Metha, etha, propa, buta, penta, hexa, hepta, octa, nona en deca.

En dan alkanen, alkenen, alkynen, alkanolen en alkaan-carbonzuren.

Metha is 1 C-atoom.
Alkanolen zijn Cn H2n+1 OH.
Methanol is CH3OH
Ethanol is C2H5OH

Na Methanol zijn de verdere alcohol moleculen telkens 1 C atoom langer/groter, en ik vermoed dat de opnamesnelheid omgekeerd evenredig is met de molecuul grootte.

Of decanol dan nog wordt opgenomen? Daarvoor is dan misschien een hele grote mond nodig?😉 Voor ieder zijn/haar passende soort alcohol, dat zou toch wel wat zijn...?🤣

Terug
Bovenaan