• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waarde edelmetalen omhoog door handelsoorlog?

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Goud momenteel 33.100€ de kilo, we kunnen bijna gaan inkopen. :thnx:

Het probleem zit hem momenteel in de sterke dollar. Dat had Trump niet voorzien want iedereen probeert momenteel zijn munt "goedkoop" te houden voor hun export.

Omdat veel grondstoffen in dollars worden verkocht is dit dus ongunstig voor economieën vooral van opkomende landen. Maar het kan ook de val van de Turkse Lira betekenen.

De FED gaat dit jaar nl de rente naar verwachting nog 2x verhogen en 2019 nog verder. Rente is voor Erdogan Haram dus iets slechts maar hij zal toch iets moeten doen.

Terug naar het goud. De huidige prijs van 33k in euros begint al aantrekkelijk te worden om te kopen. Stel dat het Trump lukt de dollar omlaag te krijgen, dan is het nog gunstiger goud te gaan kopen. Wij krijgen dan meer goud voor onze euros.
Is er een specifieke website waar je naar kijkt?
ik zie hier bijv dat de goud prijs per kg 33.007 euro is
https://www.goudmarkt.nl/goudprijs-per-kilo

de zilverprijs gaat niet zo hard met 388,76 euro per kg.
Wat is daar de bodem van?

Over bodem gesproken, hoe weet je wat de bodem is?

Ik vind nog steeds lastig om goud te kopen gezien elke goud winkel toch een andere prijs hanteerd voor een munten.

ik las ook dat mensen liever muntenhandelaren overslaan en liever op marktplaats kopen?
En dan niet de standaard maple leafs of eagle's maar de munten met numanistieke waarde gezien je hier mee verdient aan kan worden?
of sieraden hebben weer meer waarde dan munten?
Nou vraag ik me ook af hoe je dan de waarde achterhaalt van zo'n sieraad? Volgens mij word dit heel ingewikkeld dan.
 

Ray

SHTF Expert
………………...
ik las ook dat mensen liever muntenhandelaren overslaan en liever op marktplaats kopen?
En dan niet de standaard maple leafs of eagle's maar de munten met numanistieke waarde gezien je hier mee verdient aan kan worden?
of sieraden hebben weer meer waarde dan munten?
Nou vraag ik me ook af hoe je dan de waarde achterhaalt van zo'n sieraad? Volgens mij word dit heel ingewikkeld dan.

De handelaar, verzamelaar of hobbyist kopen graag munten die meer waard worden doordat ze zeldzaam zijn en gevraagd bij andere verzamelaars, munten met een numanismatische waarde dus, meer dan hun edelmetaal prijs. Dit is echter een heel spel/hobby apart en voor een prepper die graag papier omzet in reële waarde (het edelmetaal) niet echt interessant, het is een speculatief spel en het is gokken welke munt, vandaag gekocht, over tien jaar veel meer waard is. Hetzelfde geld natuurlijk voor sieraden, postzegels, schilderijen, antieke auto's, enz.

Mensen die het puur om het edelmetaal gaat, die kopen juist graag de gangbare munten omdat daar weinig meerprijs bovenop komt, of zelfs junkzilver. Voor preppers zijn beide interessant, de standaard maple's vanwege de herkenbaarheid (mocht je later in ruilhandel dit om willen zetten in eten bv.) en oude zilveren Nederlandse munten, vaak aangeboden als junkzilver, waarbij je echt alleen betaald voor het gewicht aan edelmetaal. Ook deze zijn zeer herkenbaar voor de gemiddelde Nederlander en zilverwaardes zijn eenvoudig op te zoeken in een oude encyclopedie als 't moet. Dat soort edelmetaal heb je wat aan in een SHTF geval als ruilmiddel voor goederen.

Dus, zoek je er een hele nieuwe hobby bij, met speculatie risico en tienduizenden concurrenten in het spel die wellicht al wat beter op de hoogte zijn, dan munten/edelmetaal met numismatische waarde.

Gaat het puur om het omzetten van papiergeld naar 'echt' geld, dan junkzilver of gangbare munten met weinig opslag bovenop de edelmetaal waarde. Het enige wat dan nog van belang is, zijn de waardes van die edelmetalen en wat die prijzen doen op de lange termijn. Het speculatieve element is dan veel kleiner dan bij verzamelaarsmunten.
 

Floesh

Diehard Prepper
@miss-elliot

https://goudvergelijken.nl
https://gold.de

Gewoon voor de Maple leafs gaan vanaf 2013 want deze hebben betere echtheidskenmerken.

Ik heb een tijd semi-numismatieke munten gekocht en daar winsten op gepakt doordat er verzamelaarswaarde bij kwam.
Deze ga ik nu verkopen en omruilen voor meer ounces in bullion munten.
Verzamelaarswaarde in een shtf economie is nihil en we kopen juist goud voor een mogelijke shtf scenario ;)
 

Floesh

Diehard Prepper
Ik blijf tegenwoordig weg van zilver behalve een paar honderd munten voor eventuele ruilhandel maar meer ook niet.

Als er een nieuw monetair systeem komt dan zal dat met goud zijn en niet met zilver.
China bepleit bij het IMF om goud als zesde officiële valuta toe te voegen in de SDR.
Maar voordat we een nieuw financieel systeem krijgen, hou ik rekening met een deflatoire crisis met vraaguitval waardoor zilver als grondstof ook minder aantrekkelijk is.
Alle argumenten voor zilver ken ik inmiddels wel; het komt in een lagere verhouding uit de grond dan de huidige goud/zilver ratio (nou en?), het wordt voor meer industriële toepassingen gebruikt dan goud (nou en? koper wordt ook voor meer toepassingen gebruikt en desondanks is het minder waard dan zilver), etc., etc.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik blijf ook af van Zilver en ik zie het als een grondstof. Enerzijds ook door de btw op zilver en anderzijds is het zwaar. Een kilo zilver kost ongeveer 400€ momenteel. Uiteraard heb ik wat munten voor mijn ruilhandel.

Zilver wordt erg gemanipuleerd, een paar grote partijen kopen de hele wereld voorraad op en ze gebruiken het als grondstof. Nu echter door de gestartte handelsoorlog van Trump en de nog niet te overziene gevolgen van de Brexit, is het onzeker hoeveel zilver er nodig is op industrieel gebied.

Voor wat betreft de munten voor je preps kun je nu goedkoop inkopen.
 

miss-elliot

Survivor
en oude zilveren Nederlandse munten, vaak aangeboden als junkzilver
Dus met junk zilver worden de oude gulden, rijksdaalder, dubbeltje en kwartje bedoeld?
Vroeg mij al af wat wat junkzilver precies was..

Voor wat betreft de munten voor je preps kun je nu goedkoop inkopen.
ja bedankt voor je updates trouwens :)
Even terug naar de bodem:

Volgens ABN Amro komt de bodem binnen enkele weken in zicht.
Hoe weet men nou wat de bodem is? Niemand weet toch hoever de goudprijs kan kelderen? dat is puur gokken.
 

miss-elliot

Survivor
@miss-elliot

https://goudvergelijken.nl
https://gold.de

Gewoon voor de Maple leafs gaan vanaf 2013 want deze hebben betere echtheidskenmerken.

Ik heb een tijd semi-numismatieke munten gekocht en daar winsten op gepakt doordat er verzamelaarswaarde bij kwam.
Deze ga ik nu verkopen en omruilen voor meer ounces in bullion munten.
Verzamelaarswaarde in een shtf economie is nihil en we kopen juist goud voor een mogelijke shtf scenario ;)

Goed dat je die sites geeft.
ik wou naar kevlam gaan maar die is de aller duurtste :O
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Kopen/bestellen jullie trouwens edelmetalen via een website?
Als je besteld maak je jezelf wel traceerbaar en een doelwit lijkt me (?)
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Zelf bestel ik ook wel in Duitsland, lagere premiums boven de spotprijs.
De verzendkosten zijn veelal vergelijkbaar met die van de NL shops.
Heubach Edelmetalle is goede naam.
Meestal zijn er speciale bezorgdiensten zoals Mikropakket, ik vermoed dat deze bezorgers wel een inschatting kunnen maken wat er in zit.
Online bestellen en laten bezorgen is dus iets waar je je prettig bij moet voelen.

Afhalen is ook mogelijk, doe dat alleen bij gerenommeerde bedrijven (check reviews etc.).
Goede namen voor balieverkoop zijn o.a. The Silver Mountain, Holland Gold, TOV Hazel, Goudstandaard.
Ter info hier een artikel over 'anoniem' kopen.

Afhankelijk van de waarde die je in edelmetalen hebt zou ik toch vrij snel het huren van een kluisje aanbevelen.
Er zijn ook mensen die het bewust in huis (of elders) opgeborgen willen houden.
Ieder zijn eigen voorkeur/keuze.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Dus met junk zilver worden de oude gulden, rijksdaalder, dubbeltje en kwartje bedoeld?
Vroeg mij al af wat wat junkzilver precies was..


ja bedankt voor je updates trouwens :)
Even terug naar de bodem:


Hoe weet men nou wat de bodem is? Niemand weet toch hoever de goudprijs kan kelderen? dat is puur gokken.

Een exacte bodem kun je onmogelijk aangeven maar diverse statistieken zijn beschikbaar. Hierin zie je de pieken, dalen, de trend, de bandbreedte waarin iets beweegt.

Pas bij een trendbreuk, bijvoorbeeld een nieuwe top of dal veranderd de bandbreedte.

Het is dus zeker geen gokken wat ze bij de ABN AMRO en andere instellingen doen, eerder voortschrijdend inzicht. En natuurlijk kunnen ook zij het mis hebben.

Wanneer men dus een bodem van een koers verwacht, zal dan de vermoedelijk laagste koers worden benaderd en er een weg omhoog komen.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Zelf bestel ik ook wel in Duitsland, lagere premiums boven de spotprijs. De verzendkosten zijn veelal vergelijkbaar met die van de NL shops. Heubach Edelmetalle is goede naam.

Afhalen is ook mogelijk, doe dat alleen bij gerenommeerde bedrijven (check reviews etc.).
Goede namen voor balieverkoop zijn o.a. The Silver Mountain, Holland Gold, TOV Hazel, Goudstandaard.
Ter info hier een artikel over 'anoniem' kopen.

Afhankelijk van de waarde die je in edelmetalen hebt zou ik toch vrij snel het huren van een kluisje aanbevelen.
Er zijn ook mensen die het bewust in huis (of elders) opgeborgen willen houden.
Ieder zijn eigen voorkeur/keuze.
Dat mensen het bestellen begrijp ik niet helemaal.
Hoe groot zijn jullie bestellingen dan? 50/100 euro aan edelmetalen? (dat vind ik al doodeng)
als je aan honderd/duizen euro laat bezorgen in de vorm van edelmetalen ben je niet goed wijs lijkt me :O

@miss-elliot
Gewoon voor de Maple leafs gaan vanaf 2013 want deze hebben betere echtheidskenmerken.

wat houd het echtheidskenmerk precies in?
https://www.thesilvermountain.nl/nl/catalogsearch/result/?q=maple heeft bijv alleen maar 2018. Maar who cares?

Edit: ik lees nu pas dat je zegt 'vanaf' dus alles na 2013 is dus prima.


Edit: wat een hoop verschillende (gouden) munten, is dat een verzamelaar dingetje?
 

Floesh

Diehard Prepper
Ik bestel regelmatig voor duizenden euro's en heb daar geen moeite mee, zoals ik hierboven al zei het is persoonlijk waar je je prettig bij voelt.
Voor €100 bestellen en daarvoor bezorgkosten betalen is inderdaad niet slim, dan gewoon ophalen bij een bedrijf bij je in de buurt (ook om benzinekosten te besparen).
Zoek zelf even naar echtheidskenmerken van de Maple Leaf vanaf 2013, een beetje eigen research doen kan geen kwaad ;)
 

miss-elliot

Survivor
Ik bestel regelmatig voor duizenden euro's en heb daar geen moeite mee, zoals ik hierboven al zei het is persoonlijk waar je je prettig bij voelt.
Voor €100 bestellen en daarvoor bezorgkosten betalen is inderdaad niet slim, dan gewoon ophalen bij een bedrijf bij je in de buurt (ook om benzinekosten te besparen).
Zoek zelf even naar echtheidskenmerken van de Maple Leaf vanaf 2013, een beetje eigen research doen kan geen kwaad ;)
daar was ik al mee bezig maar als je op ' echtheidskenmerken maple leaf' google kom je nergens.
 

miss-elliot

Survivor
Hoe zit het eigenlijk met Nederlandse munten? (tientjes en dukaten)
veel mensen hebben het steeds over maple leaf maar deze munten zijn canadees.
Is niet veel logischer om Nederlandse munten te kopen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Je kunt ook Nederlandse zilveren rijksdaalders kopen, die bevatten 72% zilver. Dat kopen gaat meestal per kilo zilver of 2 kilo, dus het werkelijke gewichr is zwaarder.
 

Battletanker

Senior Prepper
Je kan nu op marktplaats 1 kg puur zilver (1389 gram geloof ik ) aan Nederlands zilver kopen voor 399.
Ik bestel meestal bij goldsilver in België en meestal wel bedragen boven de 600 euro , maar dat gaat altijd prima en is ook verzekerd als het mis gaat wel 18 euro verzendkosten.

Je kan zilver kopen om het zilver dus bv standaard maple leafs of eagle's maar ik hoor niemand praten over de verzamelwaarde van munten , koop een munt als die net uitkomt en als er bv maar 5000 van gemaakt zijn voor 22 euro wacht rustig 2 tot 3 jaar totdat de 6e munt van dezelfde serie ...en dan is die gestegen tot 62 euro (-:

Maar ik verkoop niks ....ik bewaar tot ik het geld echt nodig heb en ze worden alleen meer waard.
Als je n beetje geïnteresseerd raakt en onderzoek doet naar series en uitgaves dan kan je af en toe echt koopjes vinden op marktplaats , ik heb zelf al 5 error coins (misslagen) gekocht voor een prikkie .

De maple leaf komt vaak terug word verzameld door miljoenen mensen , leuk detail dat 1 van de zeldzaamste maple leafs in opdracht van Nederland is gemaakt in 2005 voor de viering van de bevrijding , 2500 stuks maar en ik heb er 2 gekocht voor n prikkie in NL .....kortom er is meer dan de standaard zilver en houd je ogen open hihi.
 
Bovenaan