• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandelkar

Flos

SHTF Expert
Nu heb ik ook even lopen denken. Bijna 1/3 van de kost prijs zit al in het wiel. Zou het met een kruiwagen wiel ook lukken? Moet wel nog effen nadenken over een remsyteem.
 
F

frans81

Gast
Volgens mij kan dat idd gewoon met zo'n lekker goedkoop Kruiwagenwiel .
En dan mooi het zeer oude remsysteem van blok rubber direct op de band hanteren .
Zoals vroeger .
Niet kapot te krijgen en kan gewoon via kabel .
Men zal wel weten wat ik bedoel met dat remsysteem .
Velg remmen werken ook met dat systeem .
Maar nu wordt het een groter blokje rubber direct op het loopvlak van het kruiwagenwiel .
Het enigste wat effe aangepast moet worden is een kleine scharnier constructie voor dat rubber remblokje .
Maar dat moet voor een prepper geen probleem zijn .
Oude omafietsen hadden zo'n stang met rubberblokje dwars door het spatbord . En bij inknijpen handel drukte dat blokje op bovenzijde loopvlak .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81
Dat blokje remt toch op de velgrand?
Rem systeem van een skelter zou misschien ook kunnen.

Ja die zijn er ook .
Maar je hebt er ook die direct op de band remmen .
Zie enkele voorbeelden .

images.jpg bb21-1.jpg Spoon-brake.jpg
 

A.N.

Senior Prepper
@frans81
Goh dat heb ik nou echt nog nooit gezien, vind het wel wat hebben, maar de doorontwikkeling naar remmen op de velgrand is natuurlijk logisch.
Desalniettemin, voor een wandelkar zou het uitstekend geschikt zijn.
 
F

frans81

Gast
@frans81
Goh dat heb ik nou echt nog nooit gezien, vind het wel wat hebben, maar de doorontwikkeling naar remmen op de velgrand is natuurlijk logisch.
Desalniettemin, voor een wandelkar zou het uitstekend geschikt zijn.

Dat bedoel ik haha .
Low speed breaking system .
Band slijt echt niet bij deze snelheden te voet .
 

FKAGB

Prepper goeroe
Een kruiwagenwiel zal ook wel kunnen al lever je dan behoorlijk in op de bodemvrijheid. Woutdoor heeft een dergelijk karretje met heel klein wiel en dan moet jede boel toch af en toe flink over hobbels slepen. Daar heb je met 20 inchveel minder last van. Eventueel zoueen 20 inch wiel met een trommelrem ook goed werken hoor. De rem is wel nodig alsjeeen flinke afdaling hebt. 42 kilo kar kan behoorlijk duwen en als je dan zelf ook al je balans moet houden is het fijn dat je de kar kan afremmen.

Als je kijkt naarde Monowalker Classic dan zie je dat het ontwerp heel basis kan zijn. Het is maarnet wat je wilt.
 
F

frans81

Gast
Een kruiwagenwiel zal ook wel kunnen al lever je dan behoorlijk in op de bodemvrijheid. Woutdoor heeft een dergelijk karretje met heel klein wiel en dan moet jede boel toch af en toe flink over hobbels slepen. Daar heb je met 20 inchveel minder last van. Eventueel zoueen 20 inch wiel met een trommelrem ook goed werken hoor. De rem is wel nodig alsjeeen flinke afdaling hebt. 42 kilo kar kan behoorlijk duwen en als je dan zelf ook al je balans moet houden is het fijn dat je de kar kan afremmen.

Als je kijkt naarde Monowalker Classic dan zie je dat het ontwerp heel basis kan zijn. Het is maarnet wat je wilt.

Een kruiwagenwiel is ook in een constructie te maken waardoor meer bodemspeling .
 

FKAGB

Prepper goeroe
Een kruiwagenwiel is ook in een constructie te maken waardoor meer bodemspeling .
Klopt, maar hoe hoger je gaat laden boven de as hoe instabieler het wordt. En een BMX wiel heb je al voor een euro of 40. Ik heb al wat adressen van bedrijven die buizen buigen voor particulieren. Door een frame uit een geheel te maken kun je flink besparen op de maakkosten. Als je dan nog goedkoop aan een wiel kunt komen moet het voor een leuke prijs kunnen maar heel concreet kan ik nog niet zijn omdat het uitzoeken nu eenmaal tijd kost.......
 

Flos

SHTF Expert
Een kruiwagen wiel is wel ontworpen om een zware last te dragen. Er bestaan er al met volle banden. Niet meer lek rijden dus.
Nadelen zijn het ontbrekend rem systeem en de zwakke kogellagers in de as. Als die er al zijn.
 

Richard434

Prepper goeroe
Nu zijn de kogellagers als je de maanvoering weet soms wel te vervangen voor kegellagers of rollagers, deze kunnen een veel grotere belasting hebben.. (Alleen minder toeren/minuut, maar dat is hier irrelevant)
 
F

frans81

Gast
Ondanks vele meningen vind ik het een geslaagde onderneming .
Persoonlijk vind ik dat een transport middel meerdere opties mag hebben .
Wielen er onderuit en een Slede optie .Persoon vervoeren in Nood enz enz .
Zo zie ik eigenlijk een prep gerelateerd karretje / Walker of wat dan ook .
Dit omdat je nooit weet wat er onderweg gebeurd .
Het Monowalker ontwerp is maar op 1 wijze te gebruiken en dient met verstand bepakt te worden ivm evenwicht .
En ondanks zo'n degelijk wiel !!
Wat doe je wanneer kapot ?
Hoeveel opties heb je om er iets anders in te zetten .
Dat ding waar ik toen mee bezig ben geweest kunnen meerdere type wielen onder die overal te vinden zijn .
Van Rolstoel tot scootmobiel en kruiwagen tot scelter enz . Gaten zijn alle op diameter voor geboord in extra alu onder frame .
Enigste wat ik bij moet hebben zijn de extra assen met toebehoren .
Het word een slede wanneer ik dat wil en een verrijdbaar brancard wanneer nodig .
Maar deze mooie Monowalker is ideaal voor de tweede persoon bij je . Ik wil zo'n ding beslist testen nu ik dit mooie Topic met eind resultaat gezien heb .
Goedgedaan @FKAGB lang geduurt maar het mag er wezen en je hebt er goed bij nagedacht .
 

Erny

Last (wo)man standing
Een kruiwagen wiel is wel ontworpen om een zware last te dragen. Er bestaan er al met volle banden. Niet meer lek rijden dus.

Zo'n anti-lek wiel heb ik ook gelijk bij mn nieuwe kruiwagen gekocht. Bevalt uitstekend.
Maar heb wel gekozen voor de Foam versie (ong. 40 euro) en niet voor de massieve anti-lek versie (ong. 25-30 euro).
Heb ook, van anderen op de moestuin, de massieve versie uitgeprobeerd (die bv ook bij de Gamma ligt) maar ben erg blij dat ik voor de duurdere Foamversie ben gegaan. Deze heeft veel meer vering en rijdt gewoon een stuk lichter door modder en anderszins onbegaanbare ondergrond.

Is een prachtige kar geworden @FKAGB ! :cool:
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hele topic doorgelezen. Erg mooi geworden FKAGB. !~

Zijn er ook karren geschikt voor 100+ kilo?
Ja zeker, en deze kan je ook nog eens met twee personen trekken.:thumbsup::D;)
Je kan zo'n kar ook nog aanpassen aan je eigen ideeën,
bvb een combinatie vouwwagen.
upload_2017-8-8_11-55-4.png
loopkar om mensen in te vervoeren in Thailand
 

Flos

SHTF Expert
Mijn onafgewerkte wandelkar dat tevens als fietskar had moeten dienen en zelfs als boot is vandaag naar de schroothoop verhuist.
Dat ding stond ongeveer 6 jaar in mijn loods plaats in te nemem. Ik ben daar aan begonnen ongeveer een jaar voor mijn fatale val.
Ik heb lang gehoopt nog eens te kunnen fietsen of wandelkar trekken.
Bij deze heb ik de hoop opgegeven en was de kar verdoemd voor de schroothoop.

Amen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Eventueel een wiel van een minibike? 35 euro compleet met schijfrem, je kan er dus ook meteen een remsysteem gebruiken van een of andere Chinese scooter.

minicrosser%20mini%20dirtbike%20voor%20wiel%2012%205%20x%202%2075.jpg


Of deze maar die is dan wel meteen een stuk durder:

voorwiel-lifan-125cc-pitbike-dirtbike-17inch-licht-geel.jpg
 
Bovenaan