• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandelkar

drent

Diehard Prepper
Het achterlicht komt er wel, maar ik denk dat ik twee achterlichten moet nemen. Een witte en een rode. De gedachte hierachter is dat ik het liefst tegen het verkeer in loop. Als ik dan alleen een rood achterlicht heb, kan een achterop komende fietser denken dat hij iemand gaat inhalen. Dat doe je natuurlijk linksom, maar daar is in mijn geval de berm :fluit:. Met een wit achterlicht kan een achterop komende fietser denken dat hij een tegenligger heeft waardoor hij wel aan de juiste kant passeert. Voor de plaatsen waar ik niet aan de verkeerde kant kan lopen moeten de lampjes dan omgedraaid zijn. Daar moet ik dus nog iets handigs op bedenken in de vorm van een makkelijk draaibaar lampje, omdat het moment van wisselen nogal vaak kan voorkomen.
In de ruitersport zitten we nog wel eens met het probleem licht voeren in het donker, reflectie is niet genoeg (al is het samen met licht wel heel verhelderend waar dat dansende dwaallichtje nu aan vast zit.
Ze heten meestal armlamp (al gaan ze ook wel om een been).
voorbeeld : https://www.kramer.nl/veiligheidslicht.htm?websale8=kraemer-pferdesport.49-NL&pi=340170&ci=262670
 

FKAGB

Prepper goeroe
Met een paar weken te gaan moet de kar nu wel af. Gaat wel lukken. Vandaag is de bagagerager gemonteerd en de nieuwe trekstangen zijn gelast maar die worden later getoond, daar moet nog wat aan gebeuren.

Het zwaartepunt van de tassen komt net achter de as van het wiel en dat is gunstig voor de druk op de trekstangen.

f6pdtls.jpg


oTZBV8Z.jpg
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Op bouwende tips,
Ik zal het wel mis hebben, we zien het ook van een afstand.

Ik kan me niet voorstellen dat de handvaten de juiste stand heeft, maar ja in de praktijk zal het wel goed voelen.

Heeft de wandelkar ook twee standaards als je bvb even de telefoon wilt beantwoorden en je handen even vrij moet hebben, of komt het zaakje op de handvaten te rusten, en beschadigen.

Komen er nog doppen op om de buisjes af te sluiten, heb je er ook klemmetjes aan waar je een nood luchtpompje aan kunt klikken, mocht er lucht bij gepompt moet worden.

Zou wel fietsers handschoenen gebruiken de gewikkelde tape om de handvaten kunnen blaren veroorzaken, ook dit kan ik mis hebben.

Maar ik moet zeggen TOP, prachtig je verwend ons maar weer met je prachtig werk.:thnx:
Één van de mooiste topic van DIY (Do it yourself) ik denk dat iedereen die dit lees,,,, het met mij eens is.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@J.J

De stand van de grepen is voor mij goed. In gebruiklopen ze recht en hebben de uiteinden een hoek van 45 graden. Ik kan ze desgewenst nog kantelen en in-of uitschuievn om de lengte aan te passen.
Een standaard is niet nodig. Tijdens het wandelen hangt de kar in een tuigje en hoef je de handgrepen vaakniet eens beet te houden. Tijdens het bellen is een hand aan de grepen voldoende om ook onverhard tewandelen. Door te kiezen voor een versnellingsversteller als remhendel kan de kar ookop de stangen rusten. Bijkomend voordeel is dat rem vastgezet kan worden en dan kan ik de kar gebruiken als steun om tegen te leunen, dit met dank aan de schijfrem. Als de grepen op de grond liggen kunnen ze idd beschadigen. Ik kijk even hoe het gaat, amders komen er nog dopjes onder. Net als in de uiteinden van de trekstangenen vierkante buizen, maar dat wordt na het poedercoaten, wat dan weer later gebeurt omdat ik nu nog veranderingen kan doorvoeren.

Als pomp gebruik ik co2 capsules voor de motor. Dit soort banden vragen te veel lucht om met de hand op te pompen.

De druk op mijn handen is minimaal, eigenlijk alleen om de kar in balans te handen. handschoenen zijn daardoor niet direct noodzakelijk, maar ze gaan wel mee al is het maar voor de kou. Dat is ook de enige reden voor het stuurlint. Zonder trekken de stangen alle warmte uit je handen.

En thanks. Het is inmiddels een meerjarenproject geworden maar ik geloof dat ikmet veel vetrouwen op pad ga morgen. Dan kan ik hem de komende maanden verder afwerken, zo is een kilometerteller ook wel leuk denk ik. maar voor nu is hij meer daan bruikbaar. Na het weekend komen er wel foto's van de volledig opgeladen kar.
 
J

J.J

Gast
Ha gerust gesteld, dank voor je reactie, we denken graag met je mee,
dat van het tuigje had je inderdaad beschreven, nog dopen onder de handvaten lijkt me inderdaad een oplossing, misschien ook voor een losse ondergrond zoals grint of klei.
Misschien ga je ook een rugzak gebruiken, dan word bukken wat lastiger.

We zien uit naar de foto's met totale belading, en misschien jou er voor met een rugzak.:);)
Als je niet herkent wilt worden kan je nog altijd de andere kant op kijken.:thumbsup:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Die foto's gaan komen hoor. Zonder rugzak dan. Als ik iets anders gebruik dan het tuigje wat ik nu heb wordt het mijn Tatonka Lastenkraxe. Ik wil nog wel eens proberen hoe het is als die tot 15 kilo is opgeladen en dan 40 op d3 kar, maar dan zo dat de kar mooi in balans is en dus hooguit 5 kilo op mijn lichaam rust. Beniewd hoe ver ik met die combinatie kan komen. Leuke ultimate BOB test.

Ik waardeerhet meedenken hoor. Beter te veel gezegd dan iets niet wat ik ook niet heb bedacht.
 
F

frans81

Gast
Fijn dat ie zo is bevallen ;)
Bewijs is dus geleverd .
Wat gaat zoiets kosten bij bestelling :rolleyes:
Compleet zonder tassen .
Ben benieuwd .
Pm mag :)
 

Ray

SHTF Expert
Zo weet terug van de wandeling. Er komt nog een uitgebreid verhaal maar de kar heeft zich voorbeeldig gedragen. Uiteindelijk met net geen 33 kilo bagage gelopen en geen centje pijn. Geen pijnlijke schouders of voeten. Natuurlijk, naar boven is het even slepen maar naar beneden rijdt de kar uit zichzelf. Ik ben instant fan.

Dat is goed nieuws want dat ding heeft nogal wat in z'n 'mars'. Je zou hem niet alleen voor dergelijke trips kunnen inzetten, maar ook als multifunctionele 'kruiwagen'. Brandhout, bouwmaterialen, geschoten wild, etc. Of het 'ladder' draagrek de meest praktische vorm is, valt te bezien. Iets zwaarder, maar degelijker en multifunctioneler is een simpel rek. Dus nog twee liggers erbij. Hierdoor heb je ook minder kans dat je ergens blijft 'haken'.
 

Ray

SHTF Expert
Wat is het voordeel van zo een kar tov een gewone fiets? Ik zie nl enkel nadelen...
Appels met peren.....
Een rugzak vergelijk je ook niet met een vrachtwagen. Om een fiets te laten werken als fiets komt er heel wat meer bij kijken dan één rollend wiel. Dat is hier technisch gezien de enige noodzakelijke basis.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Wat is het voordeel van zo een kar tov een gewone fiets? Ik zie nl enkel nadelen...
Ga een dagje mee naar de Lemelelberg. Jij 32 kilo bagage op de fiets en ik op de kar. Denk dat het voordeel snel duidelijk is. Maar zoals @Ray al zegt het heeft een eigen doel. Ik wil niet fietsen maar lopen. 40 kilometer naast de fiets lopen is heen pretje.
 

Flos

SHTF Expert
Ik denk dat je het niet mag vergelijken met een fiets. Eerder met jou rug. Want je gaat lopen toch. Dus het voordeel is al snel duidelijk. Je kan een hoop meer mee nemen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Fijn dat ie zo is bevallen ;)
Bewijs is dus geleverd .
Wat gaat zoiets kosten bij bestelling :rolleyes:
Compleet zonder tassen .
Ben benieuwd .
Pm mag :)
Ik denk dat het niet eens heel veel goedkoper zal zijn dan een Monowalker Fatmate kopen vrees ik. Dat zit hem met name in het wiel. Dat is toch nog een aparte markt. Voor het complete wiel ben je gewoon al snel rond de 200 euro kwijt (ik had een exemplaar met wat krassen erop dus kreeg ik korting). De bagagedrager is ook zo iets. Kant en klaar zijn er eigenlijk maar twee exemplaren op de markt. De een kost 80 euro de ander iets van 119. .

Wiel 200
Bagagedrager 80
Rem 50
Remhendel 15
Klemmen voor de dissel 60
Harnas 35
Haken voor harnas 40
Aluminium 70
Lassen 200

Dan zit je al op 750. Met wat klein grut en poedercoaten ga je ook richting de 1000 euro. Je kunt fors besparen door groter in te kopen. Dan haal je een wiel compleet voor 35 euro uit China. En het lassen kan misschien wat goedkoper door eerst alles te maken en dan in een keer laten lassen. Nu moest ik alles stap voor stap doen. Maar stel dat je de kar voor 500 euro aan materiaal en lassen kan maken, dan nog ga ik ze niet vaker maken. De tijd die erin gaat zitten, garantie en dergelijke.

Uiteraard veranderd het plaatje enorm als je kiest voor een 20 inch mountainbike wiel. Wat betreft sterkte moet dat best kunnen, maar het fatbike wiel heeft als voordeel dat het niet veel wegzakt in mul zand. Wat je volgens mij beter kan doen is, als je zo'n karretje wil hebben, een Monowalker kopen en dan een paar weken verhuren. Prijzen voor verhuur variëren van 50 tot 70 euro per week. Hiermee kun je mogelijk nog wat van de kosten terug verdienen. Dat is ook wel wat ik wil gaan doen als hij helemaal af is.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik denk dat je het niet mag vergelijken met een fiets. Eerder met jou rug. Want je gaat lopen toch. Dus het voordeel is al snel duidelijk. Je kan een hoop meer mee nemen.
Precies. In mijn geval zijn het de knieën. 40 kilometer lopen met een rugzak van 18 kilo is voor mij wel de max en dan ben ik gewoon echt op. Nu heb ik bijna het dubbele aan bagage meegenomen en heb ik vandaag het gevoel dat ik weer 20 kilometer kan lopen. Nu is 32 kilo bagage heel veel, maar het zorgde ervoor dat @Cynthia met 8,5 kilo op pad kon en zij daardoor de wandeling ook zonder problemen heeft kunnen lopen.
 
Bovenaan