• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Logibroek

Elementary prepper
Dalphin Koolzuurhoudend mineraalwater gedronken. datum op flesje was 25-02-2016, smaakte gewoon naar kraanwater.. koolzuur was helemaal verdwenen.
Flesje zelf was in gedeukt lucht of water verdampt denk ik.

Wel is het kunststof van het flesje heel "knakkerig", ik denk dat als het flesje een paar jaar ouder was geweest dat het is gaan lekken..
Geen lange termijn opslag dus in plastic flesjes.

Het flesje zat denk ik 3 jaar in een afgesloten vat..

Conclusie, ik hou het bij de jerrycans die ik een aantal keer per jaar ververs, en geen grote hoeveelheden flesjes meer in de noodvoorraad (alleen nog roulatie voorraad)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb toch even de vraag omtrent Blikken , Lasagna Tht 16-12-2016 / Indische Kip Tht 16-12-2016 en Chili Con carne Tht 11-12-2016 .
Alle blikken in perfecte staat en altijd op juiste wijze bewaard .

Hoeveel jaar over Tht is dit nog veilig te eten bij koude opslag ?

20180311_163454.jpg 20180311_162806.jpg 20180311_162803.jpg 15207830127821660804659.jpg 20180311_162539.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
J

J.J

Gast
De temperatuur is doorslag gevend voor de kwaliteit.:fluit:
Hoe kouder hoe langer je het kunt bewaren in principe.
 
F

frans81

Gast
De temperatuur is doorslag gevend voor de kwaliteit.:fluit:
Hoe kouder hoe langer je het kunt bewaren in principe.

Daar is mijn vraag nog niet mee beantwoord Haha .
Ik kan een hele bende van die blikken inruilen :rolleyes: Maar daar wil ik beetje zekerheid op ;)
In winkels mag het niet meer als Consumptie gerelateerd aangeboden worden .
Logische ook ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Prepper goeroe
Als het niet bevroren is geweest en niet boven de 20 graden, dan zou ik het zélf makkelijk 10 jaar over de datum nog houden.
Maar ik eet dan ook hamburgers die 11 jaar over tijd zijn :)
Wel af en toe checken of t niet bol staat of opengebarsten is en natuurlijk beginnen met blikken zonder deuken erin :rolleyes:

Maarre... je kunt ze inruilen..? Voor wat? :p
 
F

frans81

Gast
Als het niet bevroren is geweest en niet boven de 20 graden, dan zou ik het zélf makkelijk 10 jaar over de datum nog houden.
Maar ik eet dan ook hamburgers die 11 jaar over tijd zijn :)
Wel af en toe checken of t niet bol staat of opengebarsten is en natuurlijk beginnen met blikken zonder deuken erin :rolleyes:

Maarre... je kunt ze inruilen..? Voor wat? :p

Blikken zitten allemaal nieuw in de gesealde dozen . Altijd volgens de regels opgeslagen .
Maar het mag volgens wetgeving niet meer in een winkel als Consumptie goederen verkocht worden .
Ik kan ze ruilen tegen iets .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Prepper goeroe
Knorr Wereldgerecht Kip Tandoori uit 2015.
De kip was wel vers, maar de creme fraiche was van 27-2-18

Het Tandoori pakket is natuurlijk allemaal drrog spul, dus daar kan sowieso niet veel mis mee gaan :p
P1070991.JPG P1070990.JPG

Beetje gemengde sla en komkommer erbij: lekker! :)
P1070992.JPG
 

Ray

SHTF Expert
Daar is mijn vraag nog niet mee beantwoord Haha .
Ik kan een hele bende van die blikken inruilen :rolleyes: Maar daar wil ik beetje zekerheid op ;)
In winkels mag het niet meer als Consumptie gerelateerd aangeboden worden .
Logische ook ;)
Het is eetbaar totdat het gaat stinken. :D

Indien het blik intact is, het inblikprocédé correct is uitgevoerd, is de technische houdbaarheid langer dan 100 jaar. Het spul wat ze in blik stoppen is daarvoor uitgezocht, niet alles is per definitie in blik eindeloos houdbaar.

Ondanks dat je er misschien niet ziek van wordt, loopt de kwaliteit met de jaren wel achteruit. Zowel qua voedingsstoffen (al blijven het aantal calorieën gelijk) als smaak/structuur.

Ken de verhalen van mijn vader, die nog blikken boerenkool met worst heeft gegeten toen hij in Nederlands Nieuw Guinea was gestationeerd. Die blikken lagen daar al sinds 1938 in de tropen, ongekoeld, tja en dan is de rookworst bovenop veranderd in een drabbige bruine klodder gelei begin jaren zestig vorige eeuw. :confused: Maar 't voedt en je wordt er niet ziek van.

Zaken als die lasagne gaan ook een dergelijk lot tegemoet, de chili en kip met rijst blijven nog wel een paar decennia langer 'herkenbaar'.

Ik zou dergelijke fijne blikken in de komende jaren opmaken tijdens tripjes, twee in de auto, etc. Vijf jaar over datum ga je waarschijnlijk helemaal niets van merken.
 

Mayo

Prepper goeroe
Blikken zitten allemaal nieuw in de gesealde dozen . Altijd volgens de regels opgeslagen .
Maar het mag volgens wetgeving niet meer in een winkel als Consumptie goederen verkocht worden .
Ik kan ze ruilen tegen iets .


Ah ;)
Eerste wat je jezelf moet afvragen: heb je ze wel eens eerder gegeten en vond je t toen lekker?
Als je ze 'vers' al niet lekker vond dan zou ik t niet doen: van over de datum zijn gaan ze in ieder geval niet vóóruit in smaak :fluit:

Vragen die ik me verder zou stellen: is het een goede ruil? Hoeveel krijg je er en wat moet je ervoor teruggeven?
Ik bedoel maar, zijn het er 20 dan zou ik het wel doen, maar 300... :rolleyes:
En stel dat ze volgend jaar allemaal openbarsten en je moet ze weggooien heb je dan spijt van wat je in ruil gegeven hebt of is dat voor jou niet zo interessant?
 
F

frans81

Gast
Het is eetbaar totdat het gaat stinken. :D

Indien het blik intact is, het inblikprocédé correct is uitgevoerd, is de technische houdbaarheid langer dan 100 jaar. Het spul wat ze in blik stoppen is daarvoor uitgezocht, niet alles is per definitie in blik eindeloos houdbaar.

Ondanks dat je er misschien niet ziek van wordt, loopt de kwaliteit met de jaren wel achteruit. Zowel qua voedingsstoffen (al blijven het aantal calorieën gelijk) als smaak/structuur.

Ken de verhalen van mijn vader, die nog blikken boerenkool met worst heeft gegeten toen hij in Nederlands Nieuw Guinea was gestationeerd. Die blikken lagen daar al sinds 1938 in de tropen, ongekoeld, tja en dan is de rookworst bovenop veranderd in een drabbige bruine klodder gelei begin jaren zestig vorige eeuw. :confused: Maar 't voedt en je wordt er niet ziek van.

Zaken als die lasagne gaan ook een dergelijk lot tegemoet, de chili en kip met rijst blijven nog wel een paar decennia langer 'herkenbaar'.

Ik zou dergelijke fijne blikken in de komende jaren opmaken tijdens tripjes, twee in de auto, etc. Vijf jaar over datum ga je waarschijnlijk helemaal niets van merken.

220 Blikken :eek::eek: op Tripjes en ik alleen Pffff Mijn Vrouw begint er niet aan . Het gaat om best wel een nog flink inruil bedrag derhalve wou ik zekerheid .
Producten die ik er op wil ruilen overschrijden de 250 Euro grens bij verkoop a contant .
Ruilen is echter de enigste optie momenteel en ik krijg niet vaak een kans op zo'n partij ;)

Bedankt Ray voor de bijdrage
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
Ah ;)
Eerste wat je jezelf moet afvragen: heb je ze wel eens eerder gegeten en vond je t toen lekker?
Als je ze 'vers' al niet lekker vond dan zou ik t niet doen: van over de datum zijn gaan ze in ieder geval niet vóóruit in smaak :fluit:

Vragen die ik me verder zou stellen: is het een goede ruil? Hoeveel krijg je er en wat moet je ervoor teruggeven?
Ik bedoel maar, zijn het er 20 dan zou ik het wel doen, maar 300... :rolleyes:
En stel dat ze volgend jaar allemaal openbarsten en je moet ze weggooien heb je dan spijt van wat je in ruil gegeven hebt of is dat voor jou niet zo interessant?

Ruil is naar mijn gevoel :rolleyes: Blikken barsten echt niet open . Dit is best wel kwaliteit . Maar ik heb weinig ervaring met zulks spul en met deze aantallen .
Ik lust alles en zelfs het door mij getoonde heel erg graag haha .
In vijf jaar tijd zie ik deze blikken niet visueel veranderen denk ik .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Ray

SHTF Expert
220 Blikken :eek::eek: op Tripjes en ik alleen Pffff Mijn Vrouw begint er niet aan . Het gaat om best wel een nog flink inruil bedrag derhalve wou ik zekerheid .
Producten die ik er op wil ruilen overschrijden de 250 Euro grens bij verkoop a contant .
Ruilen is echter de enigste optie momenteel en ik krijg niet vaak een kans op zo'n partij ;)

Bedankt Ray voor de bijdrage
Voor een euro per stuk wil ik er wel tien hoor. Maar niet die bonen versie! ;)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een euro per stuk wil ik er wel tien hoor. Maar niet die bonen versie! ;)

Ik moet even bekijken wat ik ga doen !
En wat het exact is en hoeveel van ieder menu .
Mocht ik iets wegdoen als alles doorgaat :) dan zal het ergens bij 1.00 / 1.25 euro wegkunnen .
dat is wat ik ongeveer berekend heb . Maar dit is nog effe afwachten ;)
Het meeste behoud ik voor eigen gebruik .
 

Ray

SHTF Expert
Ik moet even bekijken wat ik ga doen !
En wat het exact is en hoeveel van ieder menu .
Mocht ik iets wegdoen als alles doorgaat :) dan zal het ergens bij 1.00 / 1.25 euro wegkunnen .
dat is wat ik ongeveer berekend heb . Maar dit is nog effe afwachten ;)
Het meeste behoud ik voor eigen gebruik .
Ik zou die man uitleggen dat je eigenlijk 30 blikken tekort komt voor de ruil. Nog zo'n multifuel Coleman met kunststof houder en 't is een deal. (Neem ik die wel weer over :D)
 
F

frans81

Gast
Ik zou die man uitleggen dat je eigenlijk 30 blikken tekort komt voor de ruil. Nog zo'n multifuel Coleman met kunststof houder en 't is een deal. (Neem ik die wel weer over :D)

Ik weet nog niet hoeveel het er precies zijn haha . Meer dan 200 / 220 volgens mij .
Maar of alles 100% doorgaat dat is altijd afwachten met zulke dingen .
Als ik het heb dan geloof ik het pas haha .
Ook ga ik eerst met mijn vrouw overleggen ;)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Omdat dit al meer dan 1 jaar over Tht is . Zo had ik het begrepen .
Als er wat verkeerd gaat dan is de Winkel aansprakelijk .
Het mag dan wel weer verkocht worden met de omschrijving " Voor Verzamel doeleinden " .
Maar daar begint niet iedereen aan .

Daarover staat niets bij de VwA op de site. Sterker nog, ik had eens inspectie van de VwA en die vertelde me dat producten waarvan de tht verstreken is gewoon verkocht mogen worden als het de klant maar duidelijk is dat de tht verstreken is. De VwA zegt over de tht het volgende:

Verlopen houdbaarheidsdatum
Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet, zolang het levensmiddel zijn normale eigenschappen bezit (normaal van kleur, geur, consistentie en smaak, niet bedorven en geen gevaar voor de gezondheid).
Bron : https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikettering-van-levensmiddelen/houdbaarheidsdatum-levensmiddelen


Tht zegt niets over houdbaarheid maar over tot wanneer de producent of verkoper de kwaliteit van het product garandeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan