• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik heb al zo'n beetje alles gegeten na de THT-datum. Ik kijk er niet eens naar want het is wat mij betreft pure onzin ;).
Ik gebruik mijn ogen (op zoek naar schimmel/onnatuurlijke verkleuring), dan mijn reuk (op zoek naar zurige of abnormale geur) en tot slot mijn smaakpapillen (op zoek naar zurige/ranzige of afwijkende smaak). Wanneer dat alles niet aanwezig is eet ik het lekker op. Mocht het toch bedorven zijn geweest dan merk je dat over het algemeen binnen zes uur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Gisteren een soepje gemaakt, met van die potten bouillon van Struik. Een van de potten had tht feb 2016 en hoewel het er verder prima uitzag en ongetwijfeld eetbaar was, pakte een smaaktestje toch negatief uit. Muf, slof, oud, hoe je het ook wilt noemen, dus toch maar even snel langs de super voor een extra pot.
 

Erny

Last (wo)man standing
Biologische Buffelmozzarella 52+ van de AH met een THT van 18-9-2018 stond nog in mijn koelkast.

Opengemaakt... rook prima. Zachte bol op bordje, spleet open en het binnenste liep vanzelf naar buiten... alsof het een deels gesmolten kaasje was. :) Maar... de smaak was nog steeds goed.
dus de uitgelopen mozzarella-laag belegd met Orange Russian (heerlijke) tomaat en de laatste basilicum (eigen teelt).
Per hapje opgeschept op een bindslablaadje om het goed naar binnen te kunnen werken.
Was heerlijk. Nix mis mee. :cool:
 

Mayo

Last (wo)man standing
Afgelopen weekend vond ik achter een keukenlade een pakje ananas kookpudding mix uit... 2007!
P1080760.JPG P1080761.JPG
Dat moest natuurlijk getest worden! :p
Om de pudding te maken heb ik een halve liter melk nodig.

Omdat ook de 'houdbare melk' een beetje overtijd was :rolleyes:
P1080759.JPG
heb ik met de rest van de liter melk een tweede puddingmix (roomsmaak) gemaakt, zodat ik zeker weet dat een eventuele vreemde smaak niet door de melk komt.
De ananas puddingmix zag er erg klonterig uit en de 'ananas' is.. apart :eek:
Moet eerlijk bekennen dat ik me niet kan herinneren of dit altijd zo was of dat ik nu extra kritisch kijk :D
P1080763.JPG
Melk ruikt trouwens ok ;) Beide puddingmixen gekookt, ruiken lekker, zien er goed uit in de schaaltjes.
Roompudding is top en de ananaspudding is... lekker! :p

P1080757.JPG

Conclusie: puddingmix van 11 jaar over de datum is (mits droog bewaard) nog helemaal OK :)
 

Fridtjof

Survivor
Wat zullen ze ballen dat ze het toen niet gegeten hebben. Midden in de honger winter.
Honger zullen ze niet gehad hebben.
Nijmegen was in de winter 1944/1945 namelijk al bevrijd...
Dat zal de reden ook wel zijn geweest waarom het is blijven liggen.
Maar zo zie je maar, preppen is van alle tijden...
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik vind de luxe (kerst)stollen van de Lidl erg lekker, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
P1080798.JPG
Reden genoeg om te testen of ze 'prep-waardig' zijn. :)

Vorig jaar er een opgegeten en een opzij gelegd.
Gewoon in de doos, in het donker en (natuurlijk) droog.
P1080797.JPG
Vandaag opengemaakt. Ziet er goed uit, geen schimmel. Ruikt ook zoals het hoort te ruiken.

P1080799.JPG

Doorgesneden en getest: het is wel een wat droger geworden. Maar dankzij de krenten, rozijnen, ander fruit en spijs niet kúrkdroog.

P1080800.JPG

Geproefd: idd wat aan de droge kant, maar niks mis mee! :)

Conclusie: goed houdbaar, zonder allerlei fratsen uit te halen (zoals invriezen :D)
 

Bijlagen

  • P1080801.JPG
    P1080801.JPG
    63.2 KB · Weergaven: 13
Bovenaan