• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Jannes

Prepper goeroe
De slagroom (in drink-karton) die vanaf aankoop tot gisteren in de koelkast heeft gestaan (wat niet hoeft) was toch niet goed meer. Het was houdbaar tot 15 september 2019.

(Strikt genomen dus niet genuttigd, maar nav dit topic en logica verwachtte ik echt geen problemen. Dus altijd goed kijken, ruiken en proeven. :) )
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een anonieme donateur heeft een Sleeuwijkse stichting voor voedselhulp tientallen potjes groenten cadeau gedaan. Ze zijn houdbaar tot 2013.
,,Potjes die goed dicht zijn, en de groenten dus vacuüm verpakt, kunnen nog vele jaren mee zonder bederf. Hooguit is de kleur iets veranderd.’
Dat is ook de reden dat de datum erop staat. ,,De datum garandeert dat kleur en geur nog exact hetzelfde zijn. Na die datum kan dat veranderen, maar zo lang je het deksel niet kunt indrukken, zijn de groenten niet bedorven.’’

https://www.ad.nl/rivierenland/gull...en-die-bijna-7-jaar-over-datum-zijn~a5e60be7/
 

Erny

Last (wo)man standing
Cake bakken... met cakemix van over datum. Kijken of de tweede helft van het pak nu wel wil rijzen. Vorig x niet maar dat lag meer aan onkunde van het gebruik van de heteluchtover in de magnetron (bovenkant bruin, binnenkant niet gaar... wel erg lekker trouwens).
Maar geen boter meer in huis, zonnebloemolie ook op (ben weer eens bezig met het boodschappen doen steeds weer een dag uit te stellen, dan maak ik tenminste wat voorraad op) maar wel nog een bakje Mascarpone in de koelkast.
THT 09-02-2019.
Bij openmaken gelijk gesnuffeld... rook niets vreemds. Even geproefd... proefde net zo vies (hou niet van zoetige kaas, daarom stond ie ook nog in de koelkast) als normaal.
Dus heb het door het beslag gemengd. Staat nu in de combi te bakken.
Hopelijk iets meer gerezen dan vorig x, temperatuur wat lager gezet en bovenkant afgedekt (volgend x gelijk met alufolie want het bakpapier verbrand als het te lang te dicht op de verwarmingselementen zit :lol:).
 

Jannes

Prepper goeroe
Cake bakken... met cakemix van over datum. Kijken of de tweede helft van het pak nu wel wil rijzen. Vorig x niet maar dat lag meer aan onkunde van het gebruik van de heteluchtover in de magnetron (bovenkant bruin, binnenkant niet gaar... wel erg lekker trouwens).
Maar geen boter meer in huis, zonnebloemolie ook op (ben weer eens bezig met het boodschappen doen steeds weer een dag uit te stellen, dan maak ik tenminste wat voorraad op) maar wel nog een bakje Mascarpone in de koelkast.
THT 09-02-2019.
Bij openmaken gelijk gesnuffeld... rook niets vreemds. Even geproefd... proefde net zo vies (hou niet van zoetige kaas, daarom stond ie ook nog in de koelkast) als normaal.
Dus heb het door het beslag gemengd. Staat nu in de combi te bakken.
Hopelijk iets meer gerezen dan vorig x, temperatuur wat lager gezet en bovenkant afgedekt (volgend x gelijk met alufolie want het bakpapier verbrand als het te lang te dicht op de verwarmingselementen zit :lol:).
Cakemix met een houdbaarheid van mei 2019 doet het prima. Gisteren getest en alle testpersonen, waaronder 5 minderjarigen, verkeren allen in goede gezondheid. Nou ja, tenminste niks wat aan de cakemix gerelateerd is. ;)
 

Erny

Last (wo)man standing
Koopmans Cakemeel
THT 28-09-2018
Tja, cake weer niet echt gerezen, gelukkig houd ik van "mislukte" cake. :)
Maar het is natuurlijk nu niet duidelijk of dat aan het meel of aan de combioven of aan mijn beslag heeft gelegen. ;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Koopmans Cakemeel
THT 28-09-2018
Tja, cake weer niet echt gerezen, gelukkig houd ik van "mislukte" cake. :)
Maar het is natuurlijk nu niet duidelijk of dat aan het meel of aan de combioven of aan mijn beslag heeft gelegen. ;)
Cakemeel is meel met bakpoeder, bakpoeder verliest naar verloop van tijd zijn kracht. Je kan de volgende keer dat je oud cakemeel hebt wat bakpoeder toevoegen. Dosis is 15 gram bakpoeder op een pond meel(effe zelf omrekenen naar jouw cake)
 

Erny

Last (wo)man standing
Hihi, dan wordt het ook vast tijd om nieuwe zakjes bakpoeder te kopen want die ik heb zijn ook al weer jaren oud (sommigen echt echt echt oud). :fluit:
 

Erny

Last (wo)man standing
Uhum... de nieuwste zakjes bakpoeder blijken een tht van 2004 te hebben. De andere zijn nog veel ouder (komen van mn moeder) maar daarvan is de datum niet meer te lezen. :lol:
Dus op de boodschappenlijst: bakpoeder.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor je het gaat kopen nog even kleine uitleg wat bakpoeder is.
Bakpoeder bestaat meestal uit gelijke hoeveelheden dubbelkoolzure soda (natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3)) en citroenzuur of wijnsteen. NaHCO3 kennen we ook als Baking soda
Bakpoeder kan je dus prima zelf maken, de twee ingrediënten kopen en pas mengen vlak voor het verwerken van je meel. Ik gebruikte altijd wijnsteenpoeder(heet ook cream of tartar)
Preptechnisch beter want losse ingrediënten gaan langer mee. Dit is ook waarom ik het noem, dat het langer meegaat.

Leuk weetje, als je dit bakpoeder en een glutenvrije meel gebruikt kan je glutenvrij bakken.(normaal bakpoeder is dus niet glutenvrij)
 

Erny

Last (wo)man standing
Van alles uit de vriezer (deed weer spontaan bijna twee weken aan "vandaag hoef ik geen boodschappen te doen" maar eten we uit kast en vriezer) wat er al ietwat (lees jaren) te lang in lag. Soms zelfs ooit deels ontdooit vanwege vriezeruitval (niet de schuld van mij of de vriezer) en weer herbevroren.
Leverde een heerlijke pan met gehakt/groente etc saus op (waar ik ook weer dagen van heb gegeten). Nergens last van terwijl juist dat gehakt ontdooit is geweest en "men" altijd waarschuwt om het dan niet weer te bevriezen. ;)
 

Erny

Last (wo)man standing
Stond nog een aangebroken bakje Pestosaus in de koelkast. (Ja, komt ook weer van mn moeder... ik koop dat niet :rolleyes:).
Vandaag maar eens geroken of het nog te gebruiken was. Rook prima.
Gekeken of het er nog goed uit zag... zag er prima uit, geen schimmel en geen raar kleurtje.
Even geproefd of er iets geks was... niets geks.
Dus op broodje met tomaat en kaas en smaakt heerlijk.

Is een bakje Pestosaus Verde dus (voor bij de verse pasta, staat erop) van de AH, tht 27 april (en dan hoop ik dat dat 2019 is en niet 2018 :fluit:) en de verpakking verteld mij dat het na openen "beperkt" houdbaar is... Nou dat laatste valt dus wel mee. :lol:

En ook nog maar even gekeken wat de tht was van de noodles die ik gisteren at.
Uhum... de Chow Mein Noodles van Asia hebben een THT van 06-2016. :oops:
Ook nix mee aan de hand natuurlijk.
 

Vitor

Survivor
Een paar weken geleden heb ik blikje Smac van Unox in de kast gevonden met THT ergens in 2017.
Heb het in blokjes gesneden en gebakken in een pan, rijst en groenten bij. Niets aan de hand, kon echt geen verschil vinden met een nieuwe blikje. :thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Indische kip 16-12-2016 THT van Bocage restauration France .

Na 25 minuten in kokend/ heet water is het klaar voor gebruik .
Veel vlees en groenten . Oa rijkelijk erwten .
Het smaakt zoals het product oogt , lekker en met een bite.
Het vlees heeft een kleine klein bitter nasmaakje .
Maar het eet zich als vlees en heeft de bite als vlees .

BOCAGE is en blijft kwaliteit in blik .

De Indische kip in blik bleek wat zeldzamer in aanbod wanneer op bivak / oefening . Derhalve was het een verwen menu dat ( net als alle menu's) zowel koud als warm gegeten kon worden .

20191221_143726.jpg 20191221_143738.jpg 20191221_152153.jpg 20191221_152233.jpg 20191221_152317.jpg

Nog 5 dozen a 20 stuks te gaan .
 

Niels

Mankinds only hope
@frans81 , ik heb die Chili Con Carne ook nog altijd in zo'n blik. Mijn backup in de rugzak is dat.
Maar die wie jij op de foto hebt die heb ik ook eens gehad, is niet eens nog zo gek... Eigenlijk een beetje ketjap er bij zou helemaal mooi zijn.
 
F

frans81

Gast
@frans81 , ik heb die Chili Con Carne ook nog altijd in zo'n blik. Mijn backup in de rugzak is dat.
Maar die wie jij op de foto hebt die heb ik ook eens gehad, is niet eens nog zo gek... Eigenlijk een beetje ketjap er bij zou helemaal mooi zijn.

Ik kan wel wat blikken missen ;)
Indische kip heb genoeg .
Meer dan de andere twee types, Lasagne en Chili con carne .
 

Jannes

Prepper goeroe
Indische kip 16-12-2016 THT van Bocage restauration France .

Na 25 minuten in kokend/ heet water is het klaar voor gebruik .
Veel vlees en groenten . Oa rijkelijk erwten .
Het smaakt zoals het product oogt , lekker en met een bite.
Het vlees heeft een kleine klein bitter nasmaakje .
Maar het eet zich als vlees en heeft de bite als vlees .

BOCAGE is en blijft kwaliteit in blik .

De Indische kip in blik bleek wat zeldzamer in aanbod wanneer op bivak / oefening . Derhalve was het een verwen menu dat ( net als alle menu's) zowel koud als warm gegeten kon worden .

Bekijk bijlage 17395 Bekijk bijlage 17396 Bekijk bijlage 17397 Bekijk bijlage 17398 Bekijk bijlage 17399

Nog 5 dozen a 20 stuks te gaan .

Waar haal je deze blikken? Een paar zou wel handig en lekker zijn. :)
 
Bovenaan