• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand een idéé hoelang de Defensie maaltijd in Zak houdbaar is en gegeten kan worden na Tht .
Is het vergelijkbaar met in Blik ;)

Foto's zijn van www


Screenshot_20181224-225519_Brave.jpg Screenshot_20181224-225556_Brave.jpg
 

Jasje

Prepper goeroe
Iemand een idéé hoelang de Defensie maaltijd in Zak houdbaar is en gegeten kan worden na Tht .
Is het vergelijkbaar met in Blik ;)

Foto's zijn van www


Bekijk bijlage 14275 Bekijk bijlage 14276
Ik koop ze geregeld bij de dump. Dan hebben ze vaak nog een half jaar oid, soms ook niet. Ik pak meestal de oudste weer en dat zijn soms pakjes tegen de twee jaar. Er zit wel kwaliteit voedsel in. Maar jou hoef ik de herkomst niet te vertellen toch;)?
 
F

frans81

Gast
Ik koop ze geregeld bij de dump. Dan hebben ze vaak nog een half jaar oid, soms ook niet. Ik pak meestal de oudste weer en dat zijn soms pakjes tegen de twee jaar. Er zit wel kwaliteit voedsel in. Maar jou hoef ik de herkomst niet te vertellen toch;)?

Nee herkomst idd niet .

Maar info omtrent houdbaarheid na verstrijken Tht.

3 jaar , 5 , 10 , 20 ?? :rolleyes:;)
 

Born

Elementary prepper
Ham in blik. Tht jan 2016, dus net geen 3 jaar over datum.
Niks mis mee
a1954cf224401298ad91fc3d2183e2c4.jpg
 
F

frans81

Gast
Nog niet THT voorbij maar toch geproefd.

De Kingsfood Hete Kip schotel .

Het smaakte voortreffelijk . Alles is met een bite en het Hete ( pittige ) is goed gedoseerd :hug: .

Een menu om niet te vergeten ;)

Maar waar het nu omgaat is de Houdbaarheid en vooral het NA Tht datum nog te nuttigen .En hoelang ;)

Wat heb ik gedaan ?? Ik heb met Struik in Voorthuizen gebeld .
Hun verstrekken dus de Kingsfood menu zakken en blikken en waarschijnlijk ook van andere fabrikanten aan Defensie .

Het antwoord op mijn vraag betreffende het nog Veilig nuttigen had ik al verwacht .
Namelijk veilig tot Tht datum . Ze moeten dit zeggen en vermelden om claims te voorkomen . Het bleek uit ons gesprek dat dit al eens gebeurd was .

Bij de in blik verpakte uitvoeringen wist de man dat ze idd veel langer genuttigd konden worden . Maar ook daar moet het volgens het boekje en is het veilig tot Tht .

Maar bij dit type in pouch moest men vooral rekening houden met de beschermende laminaat in de Verpakking.
Als die laag aangetast raakt door vouwen , of veelvuldig aan bewegingen onderhevig / verkreukeld raken dan komt het voedsel in aanraking met andere delen die in verpakking zijn verwerkt . Met andere woorden ! er komen schadelijke stoffen vrij .

Koopt men deze menu's dus los dan weet je derhalve niet of ze aan vele verplaatsingen onderhevig zijn geweest !?
Of er mee gesmeten is , of ze uit rugzakken komen of toch gewoon uit een vers opengemaakt stevige voorheen gesealde doos .

Zodoende , kun je dus beter een volle doos kopen die nog geseald is , als losse verpakkingen kopen .

Dit heeft natuurlijk vooral zin als je voor lange termijn wil gaan hamsteren .

Tevens leek de beste Man te schrikken toen ik de prijs noemde van zo'n menu dat nog niet aan overschrijding Tht is .

4.50 Euro en hoger .
Het leek dus , ver over de Top :confused::mad: wat die dumps vragen.

Al bij al zijn Blikken goed te controleren daar er overduidelijke deuken zichtbaar zijn , die de bevestiging geven op mogelijke corrosie in een Blik .
Bij die Zakken is dat een onzekere zaak .

Je zou als test even zo'n nette zak even kunnen gaan misbruiken in de vorm van verkreuken . En kijken wat dat voor sporen achterlaat aan buitenzijde ;)

Graag verneem ik of er mensen zijn die zo'n menu in zak 5 jaar of langer over Tht datum nog genuttigd hebben .

Smakelijk Eten :rolleyes:

20190106_171700.jpg 20190106_171705.jpg 20190106_171800.jpg 20190106_171815.jpg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
@frans81, zodra op iets een speciaal labeltje geplakt kan worden, zoals Defensie, Baby, Kind etc dan gaat de prijs omhoog.

Dezelfde hete kip verkoopt Struik/Kingsfood waarschijnlijk ook in pot of blik of onder een huismerk. Jij weet nu hoe het smaakt dus kun je het in de supermarkt proberen te zoeken. Of je belt gewoon nog een keer met de fabrikant.

Dan gewoon een berg blikken inslaan.

Ik was ooit op zoek naar een redelijk smakende Babi Pangang. Ik vond hem bij Bicro Foods Edam en ze maken daar nog veel meer blikvoer. Blijkt dat je er gewoon vanaf 200€ kunt bestellen en vanaf 400€ wordt het gratis bezorgd.

https://www.bicro.com/nl/
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Plastic bakje gedroogde bessen assorti gevonden achterin de keukenla. Slechts 13 maand over datum, maar staat normaliter slechts 3 maand THT op en ook nog eens al die tijd al open geweest.

IMG_20190202_171638.jpg IMG_20190202_171803.jpg

Na eerste proeving vastgesteld dat die kleine zwartjes (geen idee welke soort dat is) net een beetje te hard en te wrang waren geworden, en dat de rest eigenlijk nog best prima te doen was. Met smaak dat hele gedeelte opgegeten, en sindsdien (nu 36u geleden) geen opmerkelijke reactie van de spijsvertering gemerkt.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik was ooit op zoek naar een redelijk smakende Babi Pangang. Ik vond hem bij Bicro Foods Edam en ze maken daar nog veel meer blikvoer. Blijkt dat je er gewoon vanaf 200€ kunt bestellen en vanaf 400€ wordt het gratis bezorgd.

https://www.bicro.com/nl/

Dank je voor deze link! Ik zag op hun website dat ze o.a. Pittige Kip Saté hebben, Romige Kip Kerry en Boeuf Bourguignon.
Ga toch eens kijken wat daar de hoeveelheid vlees in is en ze een keer uitproberen :)
 

martin

Mankinds only hope
Pot AH pindakaas, THT 31/9/2013. De pindakaas was slijmerig geworden, rook en smaakte muf, was niet meer lekker smeerbaar. Weg ermee!

Interessant.
Een paar vraagjes:

Was deze pot al geopend?
Hoe opgeslagen? (koel/donker?)
Was er olie aanwezig op de pindakaas?
Zag je enige schimmelvorming?
 

Dreutel

Prepper goeroe
Interessant.
Een paar vraagjes:

Was deze pot al geopend?
Hoe opgeslagen? (koel/donker?)
Was er olie aanwezig op de pindakaas?
Zag je enige schimmelvorming?

De pot was ongeopend, stond onderin een keukenkastje, dus donker, en redelijk koel. Er was geen schimmel, maar een redelijk vaste substantie met een slijmerig laagje er op. De smaak was die van muffe pinda´s.
 

martin

Mankinds only hope
De pot was ongeopend, stond onderin een keukenkastje, dus donker, en redelijk koel. Er was geen schimmel, maar een redelijk vaste substantie met een slijmerig laagje er op. De smaak was die van muffe pinda´s.

Bedankt, ik ga mijn 10 potten pindakaas die ik op voorraad heb staan dan toch maar wat actiever rouleren. Ik ging er namelijk van uit dat ik deze makkelijk 10 jaar over de datum kon bewaren.
Dat wordt binnenkort flink wat recepten verzinnen met pinda / saté saus :)
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik kwam toevallig deze tegen op youtube:
Een noodrantsoen uit 1945 wordt getest.

Maar deze is volgens mij wel de meest "over datum" een engels rantsoen uit de Boerenoorlog... dus meer dan 100 jaar oud.

Is trouwens wel grappig, deze man heeft veel meer filmpjes van het testen van vele noodrantsoenen.
 

Ray

SHTF Expert
'k Had gister nog wat honger en vond een pakje fruitkecks ergens onderin een kast met THT oktober 2018.
Kaneelsmaak leek te overheersen, voor de rest geen muffigheid kunnen ontdekken.
 

Lai

Prepper goeroe
Afgelopen dagen wat van vaders voorraad geprobeerd.

Vond een pot bruinebonen, tht 2017 van Hak met 1-2-open deksel. o_O
2017 is nog niet zo gek lang over datum voor potvoer, dus geprobeerd!
Na openen geen geur, werkelijk geen geur. Deksel was vies bruinig aan de onderkant.
Bonen opgewarmd, nog steeds geen geur. Een hap genomen, kraak nog smaak.
En toen, een na smaak die niet te pruimen was. Deze bonen zijn bij de kippen beland.

Volgende potje, tht 2019, de smurrie om de bonen was dik, lobbig en wit. Had een voorgevoel deze pot buiten te openen, geen verkeerd voorgevoel! Deksel zat er rap weer op en het geheel belande in de kliko. Deksel was ook vies bruin aan de onderkant.

Beide potjes maakten wel het geluid dat de vacuüm weg ging met openen. De plop. Daar lag het niet aan. Wat het wel geweest is geen idee. Geef mij de bruinebonen in pot van de lidl maar, 4 jaar na tht nog goed eetbaar.

En een ei uit eigen kippen hok bleek ook wat veel ouder dan gedacht :fluit: Waarschijnlijk een paar maanden :oops:
Had een ei gevonden in het zand (kip ploegt nog al in het hok, vind wel vaker eieren half begraven) Ei was aan de beurt om gebakken te worden. Ik ben heel blij dat ik eieren niet gelijk in de pan giet. Ik tik ze stuk en ruik of ze nog goed zijn (zeker als ze een paar weken liggen) Dit ei rook anders, maar niet bedorven. Maakte eischaal wat verder open en eiwit liep als water er uit o_O Eigeel bleek donker blauw :eek:
Dit ei is niet verder gekomen dan de gft bak. Maar heel gek, absoluut geen rotte/zwavel eiergeur die ik wel verwacht had.

Vraag mij af of eieren langer houdbaar zijn dan een paar weken als ze in zand bewaard worden. Dit klinkt haast as een leuke test :fluit:
 

Jannes

Prepper goeroe
Vraag mij af of eieren langer houdbaar zijn dan een paar weken als ze in zand bewaard worden. Dit klinkt haast as een leuke test

Misschien is een ei langer houdbaar door minder grote temperatuurwisselingen.
Als het zand koud is en overdag warmt onze wereld een beetje op, dan zal het zand het ei wel wat koeler houden dan de omgeving.

In de zomer zal dit vast minder goed werken. ;)
 
Bovenaan