Jouw AI is mis.
De vrijstelling van invoerrechten afkomstig buiten europa is 3% als alles samengeteld geen 150 euro is. Waarde product+ verzending + douanekonst en op dit totaal 21% btw, als dit geen 150 euro samen is, spaar je 3% invoerrechten uit.
@Carismo , ik vrees dat je jezelf vergist. In Nederland wordt 21% BTW geheven en die zit bij Ali en Temu al in de vraagprijs. Ook de verzendkosten zitten doorgaans al in de in de totale bestelwaarde. Omdat Ali en Temu de BTW al (IOSS) doorschuiven naar de fiscus, ontstaan er geen douanekosten. Voor België geldt m.i. hetzelfde.
Ik lees:
"vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer? Dan betaalt u ook invoerrechten.
Voor zendingen met een waarde tot €150,- (exclusief verzendkosten) uit derde landen hoef je geen invoerrechten te betalen."
Voor België specifiek lees ik feitelijk hetzelfde, namelijk:
"In België geldt een vrijstelling van invoerrechten voor zendingen met een waarde tot €150, afkomstig van buiten de EU. Voor zendingen boven dit bedrag, en voor bepaalde goederen zoals alcohol, parfum, en tabak, gelden wel invoerrechten. Daarnaast is er een vrijstelling voor de btw op invoer van goederen met een waarde van maximaal €22, maar deze is sinds 1 juli 2021 afgeschaft, dus alle goederen die de EU binnenkomen zijn btw-plichtig."
De vrijstelling van douane is voor waarde + verzending onder de 21 euro is. Maar je betaalt ten alle tijden 21% btw.
De grens van €22 voor de BTW geldt al 4 jaren niet meer. Natuurlijk betalen we 21% BTW, maar dat zit bij Temu en Ali al in de prijs. Voor de set wetstenen van €33,19 bijvoorbeeld, betaalt men geen cent meer aan fiscus of douane.
De vrijstelling voor hogere bedragen is ook enkel als het om een geschenk gaat, vanaf een gekende webshop zijn gegevens erop zet ben je eraan voor de moeite...
We hebben het over bedragen onder de €150, en kennelijk doel je hier op "hoger dan €22"? Volgens mij ga je nog uit van oude regelingen want "geschenken" spelen onder de €150 m.i. geen rol.
Raadpleeg dit eens, en je ziet dat er onder de €150 geen extra kosten bij komen (van een webshop die de BTW doorgeeft via IOSS):
https://www-bpost-be.translate.goog...tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq
Vele uurtjes onderhoud aan een mes uit pisbakkenstaal is dus duurkoop qua werkuren.
Koopt men dan nog eens bedenkelijk slijpmateriaal... Terwijl merken als Lansky, Worksharp, Skerper, Tormek,... hun naam al bewezen hebben.. elk hebben producten in verschillende prijsklassen...
Ik geloof graag dat de staalkwaliteit veel uitmaakt. Evengoed kan de Chinees natuurlijk ook goed staal leveren, want 4Cr13 staal en 7Cr17 HRC 55-58 kom ik er wel tegen. Goed letten op de staal-specificatie en op de reputatie van de verkoper en de reviews, is wel aan te raden.
@Carismo , het is mij wel duidelijk dat je vanuit ervaring spreekt. Natuurlijk is het kiezen voor klinkende namen een "op zeker" spelen. Wie er zonder verdere deliberatie geen enkel risico wil lopen, die gaat uitsluitend voor het beste, maar betaalt dan wel de hoofdprijs.
Ik denk dat er tussen de klinkende namen en het beste Chinese mes geen aanmerkelijk kwaliteitsverschil hoeft te zitten, maar er dan nog wel een 4-5 voudig verschil in de verkoopprijs is.
Voor iemand die messen als een hobby heeft, is de keuze vast een no-brainer.
Zelf, als techneut met veel interesses en zonder "diepe zakken", vind ik het dan een uitdaging om voor een beduidend lagere prijs een kwalitatief goed mes op de kop te tikken dat doet wat het moet. Eraan gaan hangen hoef ik niet, en mij als een Rambo door de jungle of het gemeenteplantsoen een weg kappen, ook niet. En eigenwijs, probeer ik toch altijd een beetje door stokpaardjes en "geheimzinnige zwarte kunsten" heen te kijken.
Je vindt diamant-slijpplaten niet duurzaam, en daar heb ik toch wel mijn vragen bij. Zijn diamantdeeltjes solide in een substraat ingebed, dan kan ik mij dat snelle slijten van het hardste materiaal ter wereld niet zo voorstellen, tenzij er sprake is van "onheus gebruik" zoals stoten en slagen?
Ook las ik, dat harde staalsoorten juist beter met diamant-slijpplaten kunnen worden geslepen, omdat wetstenen moeite hebben met de harde carbiden en in bepaalde gevallen alleen het omringende staal weg zouden nemen.
Ik begrijp ook dat je een opzet met schuurbanden hebt, maar hoe zit het dan met de ondergrond en de vlakheid? Ik heb in een lab te maken gehad met het slijpen en polijsten met o.a. diamant-slurries en slijpplaten, op draaitafels, maar schuurbanden...? Met bewegende schuurmiddelen die niet absoluut vlak liggen, is het m.i. eerder een vragen om "vlakken die niet vlak zijn", toch?