• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat mag een mes kosten?

Wat mag een mes kosten? Wat je dan ook gebruikt en niet alleen voor de "heb"

• Tot 50 Euro.

Stemmen: 10 35.7%
  • Tot 100 Euro

Stemmen: 8 28.6%
  • Tot 200 Euro

Stemmen: 5 17.9%
  • Meer,

Stemmen: 5 17.9%

• Totaal aantal stemmers
    28
Carismo heeft zeker een punt. (En meerdere)
Imitatie met origineel vergelijken gaat enkel op (mijn inziens) indien de kwaliteit ook vergelijkbaar is.
Enkel uitgaan van de prijs van het origineel en het goedkope exemplaar doet geen recht aan het origineel.
@Pjotr Prep , ik keur het in de handel brengen van namaak ook af, als het product identiek lijkt aan een origineel en bovendien dezelfde naam draagt. Dat is bedrog en een inbreuk op het merkenrecht.

Zoals ik eerder schreef, hoedt de Chinees zich er in de regel wel voor om zijn mes onder een kwaliteits-merknaam te slijten. De advertentie van het Cold Steel mes "stak er in die zin echt uit" en was reden om het te noemen.

Ik ben met jou eens dat de prijs hoogstwaarschijnlijk niet het enige verschil is, en een vergelijken alleen daarop geen recht doet aan het hoogstwaarschijnlijk kwalitatief superieure mes.

Echter, een mes is een mes, en voor "het iets simpeler gebruik" maakt het in principe niet veel uit of ik nu een duur merkmes aanschaf of een goed mes van een onbekender Chineess merk. Het ene is waarschijnlijk iets sneller bot maar ik heb er wel 6 tot 8 van voor hetzelfde geld. Daarnaast zal niet iedereen aan een mes gaan hangen of er Rambo mee spelen, of er dagelijks veel snijwerk mee verrichten.

Zelf ben ik geneigd om niet voor "een Mercedes" te gaan, maar voor een betaalbaarder vehikel dat mij evengoed prima brengt waar ik moet zijn. En dan is een vergelijk op basis van naam en top-prestatie alleen ook niet het juiste. De kostprijs en prijs-kwaliteit verhouding spelen dan m.i. een doorslaggevender rol.

Misschien is het ook mijn ervaring met- en vergelijk tussen mijn Daicamping DL1 en de twee Leatherman Charge TTi's, die mijn kijk op de prijs-kwaliteit van Chinese messen genuanceerder laat zijn dan "troep versus geweldige merk-kwaliteit". De werkelijkheid is namelijk vaak een andere denk ik...

Nu is de prijs-kwaliteitverhouding afhankelijk van persoonlijke wensen. Een purist ziet niets in een Chinees mes maar wil een merkmes uit Taiwan (😉), maar voor iemand die naar een normaal-goed presteren op zoek is, scoort een merkmes wellicht 20% beter op kwaliteit maar scoort een naamlozer Chinees daarentegen 500% beter op prijs.

Qua prijs-kwaliteit wint het Chinese mes het voor mij vooralsnog met een neuslengte voorsprong van een in vergelijk peperduur merkmes. Maar, ik heb evengoed begrip voor mensen die er vanuit hun wensen anders over denken.
Rocky scoort ook punten, afhankelijk van budget en doel kan het zeker lonend zijn een imitatie aan te schaffen.

Belangrijkste voor mij is dat imitatie niet als origineel verkocht zou moeten worden, iets waar de douane het met mij eens is. (Of is het andersom?)

Zolang het duidelijk is dat iets niet het origineel beoogt te zijn, en de kwaliteit dus niet gelijk hoeft! te zijn, is het de keuze van de koper.
De meeste Chinese messen worden m.i. niet onder een onjuiste merknaam verkocht. Het is dan ook beter denk ik, om Chinese messen niet als "clones" of "nep" te vergelijken met merkmessen als ze ervan afwijken, maar gewoon als messen onder de messen te beschouwen. Echt Taiwanees is geen nep en echt Chinees ook niet. Verder is Mercedes of BMW natuurlijk ook geen Toyota of Suzuki, maar ik weet wel waar mijn voorkeur ligt😁
Origineel heeft zich vaak al bewezen bij de klantenkring, van de alternatieven is dat maar de vraag. En dan heb je mogelijk ook meerderen die alternatieven produceren. Dat maakt het niet makkelijker om de juiste alternatieve leverancier te kiezen voor het alternatieve product.
Dat is wel waar. Daicamping, om toch een naam te noemen, heeft zich inmiddels toch wel aardig bewezen, en zo zal het de serieuzer Chinese merken ook wel vergaan denk ik. Letten op recenties en ervaringen van anderen, helpt.

Wel is een grote wens een uitstekende Bushcraft mest te verkrijgen, Tja en het oog wil ook wat, dat is niet altijd een handige combinatie, en dat zorgt er voor dat ik het nog niet heb.
@JJ&A , hiermee zijn we alle aardappels de baas, idee?😉
1000067770.jpg
Onwillekeurig moet ik toch denken aan het praktisch nut van een mes. Dat zal van prepper tot prepper verschillen...

Terug
Bovenaan