• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat mag een mes kosten?

Wat mag een mes kosten? Wat je dan ook gebruikt en niet alleen voor de "heb"

• Tot 50 Euro.

Stemmen: 12 41.4%
  • Tot 100 Euro

Stemmen: 7 24.1%
  • Tot 200 Euro

Stemmen: 5 17.2%
  • Meer,

Stemmen: 5 17.2%

• Totaal aantal stemmers
    29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatst bewerkt:
Wel is een grote wens een uitstekende Bushcraft mest te verkrijgen, Tja en het oog wil ook wat, dat is niet altijd een handige combinatie, en dat zorgt er voor dat ik het nog niet heb.
@JJ&A , hiermee zijn we alle aardappelen de baas, idee?😉
1000067770.jpg
Onwillekeurig moet ik toch denken aan het praktisch nut van een mes. Dat zal van prepper tot prepper verschillen...

Laatst bewerkt:
Is dat niet dat mes van Crocodile Dundee?
"That's not a knife, THIS is a knife!"
Daar lijkt het wel op @Enki , wat een monster. Ik gunde @JJ&A wel een mes om die aardappelen eens ongenadig mores te leren. Elke avond komen die terug om geschild te worden en dat moet maar eens afgelopen zijn, basta!

Ik vond het hier...
1000067788.png
Een lemmet van 30,5 cm lang😂 Het maakte de scene in die film wel iconisch, geweldig.
Maar er is dan wel een "getweakte" rolmaat bij nodig, of een minder snuggere BOA die een inch voor een centimeter aanziet😁

Goedkoper dan een "Cold Steel"!...
1000067789.png

Trouwens, het is overduidelijk dat van het mes in deze laatste foto het volledige lemmet tot spiegelglans gepolijst is. Ik vind dat sowieso wel mooi en dat is volgens mij ook het meest hygiënische mesoppervlak.

Bekijk je een geslepen lemmet onder een microscoop dan zie je immers al gauw hele bacteriëngemeenschappen rondjes dansen in holen en ravijnen...😉

Hoe zit dat eigenlijk bij de ware mes-affionado's? Als OPSEC en een zwart lemmet geen must is, vinden die dan spiegelglans niet ook de ultieme afwerking die het m.i. is?

Of ben ik dan de ware mes-freak, want in mijn Daicamping DL1 kan ik mij spiegelen, na het te hebben gepolijst!?😁

** naschrift: duimpjes omlaag triggeren😁. Het mag duidelijk zijn dat ik het "Crocodile Dundee"-mes hier als een overtrokken survival-mes aanhaalde. Legaal is dat monster in Nederland natuurlijk niet, maar dat het bestaat dat dient de humor. Het gepolijst zijn van het oppervlak is niet verboden, en juist dat lijkt mij iets om voor blanke lemmets na te streven. "Voor het oog" sowieso, maar ook voor de hygiëne. Met een goede vilten polijstschijf in de boormachine en wat polijstpasta is dat ook relatief eenvoudig te doen **

Dat "Lars Fält" mes wat ik heb is ook mooi gepolijst, niet zo extreem als die in jouw foto maar mooi genoeg dat ik geen probleem hem om 't voor voedsel te gebruiken. M'n groene Mora is ook redelijk gepolijst, de goedkope oranje zijn "misbruik me" messen, die gebruik ik voor alles behalve voedsel :)

Die aardappels komen inderdaad elke nacht terug... ze zijn wat dat betreft net als calorieen, dat zijn kleine beestjes die 's nachts tevoorschijn komen en je kleding steeds iets kleiner maken terwijl je slaapt. Ik weet niet of je die met een mes zou kunnen afschrikken maar misschien eens proberen om een "naakt" mes op m'n kleding te laten liggen 's nachts! 🙃

Dat "Lars Fält" mes wat ik heb is ook mooi gepolijst, niet zo extreem als die in jouw foto maar mooi genoeg dat ik geen probleem hem om 't voor voedsel te gebruiken. M'n groene Mora is ook redelijk gepolijst, de goedkope oranje zijn "misbruik me" messen, die gebruik ik voor alles behalve voedsel :)
@Enki , dat met die hygiëne is ook maar relatief.

Onder de brug zou ik in nood van een verroest mes nog wel een plakje gegrilde roadkill eten denk ik, als het mes vooraf maar schoongemaakt is😂

Er is echter geen chirurg ter wereld die ongepolijst rvs in een ander steekt, en dat zegt toch ook wel wat...😉

Een gepolijst lemmet heeft m.i. alleen maar voordelen, als we OPSEC even vergeten. Het oogt m.i. veel mooier, het is hygiënischer en gemakkelijker te reinigen en je hebt in nood zelfs een seinspiegel aan.👍

Laatst bewerkt:
Wat mag een mes kosten?

Ik heb mij wel wat moeite getroost, maar wel met als resultaat dat ik die oorspronkelijke vraag nu eenduidig kan beantwoorden.👍

Kortom:we zijn eruit, mensen!

Getriggerd door al het gekwijl hier, over messen, besloot ik om er een uit te zoeken, maar dan wel gelijk de mooiste met de beste prijs-kwaliteit verhouding natuurlijk.

Het al omvattende antwoord op alle vragen over het leven, het heelal, alles en de prijs van een mes luidt dus niet "42" zoals wel werd gedacht, maar: €37,95 plus wat leuk "tweaken" (alleen nodig voor wie dat wil).

Ik kocht het volgende "That is not a knife... THIS is a knife!" mes😉 En grote griebels, wat een gigantische kwaliteit voor dat geld, echt! Het is scherp als een scheermes en zeer zorgvuldig gemaakt, van 4Cr13 roestvast staal.

Zonder nu een "mes-deskundige" te zijn, maar technisch onderlegd en behoorlijk thuis in het kwaliteitsveld, geef ik het toch alvast een vette 8,5 (en voor de prijs die ik er voor betaalde, wel een 9,5 - value for money).
1000068119.png
Het kwam gisteren binnen. Met een prima lederen schede en klasse hardhouten heftplaten, indrukwekkend om te zien.
1000068038.jpg

1000068039.jpg
Er zijn ook niet zomaar wat klinknagels in geslagen, maar mooie, tekenend voor de algehele afwerking.

1000068052.jpg

Enfin, van die 9,5 wilde ik meteen een 9,9 maken, dus volgt er nog wat handwerk aan het heft en het mes zelf. Het is al zondermeer prima zoals het wordt geleverd maar het heft kan iets minder hoekig en het mes mag gaan spiegelen.

Het is vandaar, dat ik alvast "het gereedschap heb laten spreken"😉 (een werkelijk prima FERM oplaadbare "dremel" van De Action), en hier alvast de allereerste actie... Haha, dat is nog niets in vergelijk met hoe het er nu uit ziet, maar een beetje "suspence" houdt het spannend!😉
1000068102.jpg
Wordt vervolgd...

Doe er eens de gekende tip, chop, baton en snijtesten mee.. weet je ineens of je een tool of dure wanddecoratie hebt.

ik durf een euro te verwedden dat ie bij de tiptest al krom gaat staan of afbreekt.

*om handvaten af te ronden is het mooier en iets veiliger om met een schuurbandje de 'schoenpoetser techniek' te doen.

Doe er eens de gekende tip, chop, baton en snijtesten mee.. weet je ineens of je een tool of dure wanddecoratie hebt.
Ik heb er al een DHL bezorger de stuipen mee op het lijf gejaagd @Carismo , er twee kartonnen dozen mee finaal open ge-harakiriadeerd, vijf tomaten en mijzelf gesneden en het ding nonstop ondergekwijld.
Tests in progress, zogezegd!
ik durf een euro te verwedden dat ie bij de tiptest al krom gaat staan of afbreekt.
Zeven glorieuze millimeters 4Cr13 staal...

Tap, tap, tap, tip, tip, tip... Nog steeds prima!😁 Trouwens, als Armaggedon losbreekt dan snijd ik er dingen mee aan flarden en zo, daar is zo'n ding toch voor, en dan ga jij ermee zitten "tiptesten"?😉

Laatst bewerkt:
*om handvaten af te ronden is het mooier en iets veiliger om met een schuurbandje de 'schoenpoetser techniek' te doen.
TNX @Carismo , ik doe iets soortgelijks als fijnafwerking. Het grove werk ging met een schuur-rolletje in de nep-dremel, en dat ging vlot. Daarna met fijn schuurpapier heen en weer zonder werkelijk aan te drukken, terwijl ik de stijfheid van het schuurpapier zelf gebruik om alleen de hoger gelegen delen weg te nemen. Het is een beetje zoals jij bedoelt maar wel iets beter te sturen denk ik. Tenminste, de geslepen stalen delen vermijd ik omdat het heft direct daartegen ongewijzigd blijft. Ook de platte vlakken rond de nagels blijven ongewijzigd, en tegelijk zijn er meerdere krommingen. "Schoenpoetsend" is dat nauwelijks te doen.

Speciaal voor jou😉 even een tussenstand... Nog onverprutst:
1000068095.jpg
En nu, niet ver meer van de polijst-stap verwijderd:
1000068124.jpg
Met "de loop omhoog"...😉
1000068098.jpg
En nu. Ik heb behoorlijk wat hoekigheid weg kunnen nemen. Het heft ligt nu zo goed in de hand als dat van een handgemaakt mes van €1.000!😁 Het hardhout is niet "oppervlakkig op kleur gebracht" dus na polijsten zal het weer volledig de oorspronkelijke kleur hebben.
1000068125.jpg

Laatst bewerkt:
Die 'klinknagels' zijn mozaïek pinnen. Weet je zeker dat die door en door lopen of zitten ze er alleen voor de looks opgeplakt? Dat kun je controleren door te kijken of de koperen buisjes aan beide kanten op exact dezelfde plek zitten. Vaak lijmen ze de 'handvatten' er gewoon op en plakken er dan een paar schijfjes in voor de looks. Merk je ook als de handvatten loskomen omdat de lijm loslaat.

Maar al met al voor die prijs heb je er een mooi nutteloos stuk ijzer aan 🤣

Laatst bewerkt door een moderator:
Die 'klinknagels' zijn mozaïek pinnen. Weet je zeker dat die door en door lopen of zitten ze er alleen voor de looks opgeplakt?
Zeg @phtvs , ik koop toch zeker geen rotzooi!? Duur handgemaakt Chinees vakwerk, voor weinig!
Dat kun je controleren door te kijken of de koperen buisjes aan beide kanten op exact dezelfde plek zitten.
Op zich wel aardig, die tip. Zo op het oog zitten ze precies tegenover elkaar. Hier de middelste pin van de ene en van de andere kant. Iets verdraaid staan ze wel maar dat was het fotograferen uit de hand...
1000068126.jpg
1000068127.jpg
Maar, ik heb een beter idee (volgt nog...)
Vaak lijmen ze de 'handvatten' er gewoon op en plakken er dan een paar schijfjes in voor de looks. Merk je ook als de handvatten loskomen omdat de lijm loslaat.
Ik proef hier een verstand van zaken.
Er hangt iets van ervaringsdeskundigheid in de lucht, een lichte zweem, als een aura, zo lijkt het? Moraal van dit verhaal? Veel liever Friezen dan dooien, daar heeft men immers nog wat aan (QED).😂
Maar al met al voor die prijs heb je er een mooi nutteloos stuk ijzer aan 🤣
Maar ook een Fries kan zich vergissen natuurlijk... We gaan dat wel meemaken denk ik😁 Tromgeroffel....

Laatst bewerkt door een moderator:
Die 'klinknagels' zijn mozaïek pinnen. Weet je zeker dat die door en door lopen of zitten ze er alleen voor de looks opgeplakt? Dat kun je controleren door te kijken of de koperen buisjes aan beide kanten op exact dezelfde plek zitten. Vaak lijmen ze de 'handvatten' er gewoon op en plakken er dan een paar schijfjes in voor de looks. Merk je ook als de handvatten loskomen omdat de lijm loslaat.
@phtvs , de mozaïekpennen lopen niet door. Tenminste, ik heb met een multimeter op weerstand gemeten en die bleef met de meetpennen op de beide "uiteinden" onveranderd hoog. Ik had nog het idee om het ook nog via warmtegeleiding te testen, maar dat heeft dan geen zin. Bij doorlopende pennen had de FLIR camera zeker warmtedoorgang aangetoond.

Maar deze einden zijn dus perfect geïsoleerd, ook t.o.v. het mes zelf👍 Bij doorlopende pennen zoals bij veel dure messen, is er wel een rotschok te verwachten "zodra men het mes in de klemmenrail van de meterkast bewaart"😂 Of, zodra het lemmet op een aannemelijker wijze onder spanning komt te staan😉. Dat was dan even vergezocht, maar is evengoed wel waar...

Enfin, het moet dan wel een bevestiging zijn met epoxy vermoed ik, en (niet zonder humor) met afgdekte edelstalen of titanium klinknagels of space-age precisieboutjes met sluitmoeren.😉 Edel en geïsoleerd afgewerkt met mozaïek-kapjes. Ongelofelijk, wat een oog voor detail!😁

Laatst bewerkt:
Ik heb er al een DHL bezorger de stuipen mee op het lijf gejaagd @Carismo , er twee kartonnen dozen mee finaal open ge-harakiriadeerd, vijf tomaten en mijzelf gesneden en het ding nonstop ondergekwijld.
Tests in progress, zogezegd!

Zeven glorieuze millimeters 4Cr13 staal...

Tap, tap, tap, tip, tip, tip... Nog steeds prima!😁 Trouwens, als Armaggedon losbreekt dan snijd ik er dingen mee aan flarden en zo, daar is zo'n ding toch voor, en dan ga jij ermee zitten "tiptesten"?😉

Tijdens armageddon jezelf aan flarden snijden?

Baton, chop eens door een stukje koperdraad van 0,8- 1 mm dik op een houten blok/snijplank. Bij een goed gehard mes mag dit geen probleem geven voor je snede.

4Cr13 is echt budgetstaal bij een volgende ga minstens voor 9cr18mov

Laatst bewerkt:
Tijdens armageddon jezelf aan flarden snijden?
Dat lukt mij nu ook al, maar het was maar een miniem sneetje. Een prepman moet immers weten hoe de weerstand is door menselijk vlees, alvorens het mes gepast te kunnen toepassen. Met alleen "tiptesten" komt men er niet @Carismo . Zal ik jou dan alvast wat pleisters toesturen?😉
Baton, chop eens door een stukje koperdraad van 0,8- 1 mm dik op een houten blok/snijplank. Bij een goed gehard mes mag dit geen probleem geven voor je snede.
Mijn vrouw is dwars voor haar snijplank en het zeefje van koperdraad gaan liggen: overmacht!
4Cr13 is echt budgetstaal bij een volgende ga minstens voor 9cr18mov
Budgetstaal? Beste value for moneystaal, als je het mij vraagt...

4Cr13 is een martensitisch roestvast staal met ongeveer 0,4% koolstof, bekend om zijn hoge hardheid, slijtvastheid en goede corrosiebestendigheid na een hittebehandeling. Dit staal wordt veel gebruikt voor toepassingen die hoge belasting en slijtage vereisen, zoals plastic mallen en messen, dankzij de goede hardenbaarheid en polijstbaarheid. Het staal kan een hardness van meer dan 50 HRC bereiken na een juiste warmtebehandeling.

Hoge belasting en een hoge weerstand tegen slijtage... Voor simpele ik is dat prima, ik ben Superman niet!

Wat doe jij dan in hemelsnaam als hobby, Klingons met laserzwaarden bevechten in een asteroïdengordel??😉

Laatst bewerkt:
Fijn dat je kan copy pasten wat op google staat.
geef dan eens 4Cr13 vs 9cr18mov in.

9cr18mov is prijs-kwaliteit gezien veel interessanter.

Goede all roundmessen hebben een hrc van 56,5 tot 61. Zachter deukt het in of rolt het over, harder loop je kans op chipping...bij voorkeur ook differentieel gehard ( dus enkel snede) om een volledige lemmetbreuk te voorkomen.

Bij goedkope messen ga je amper een differentiele harding krijgen. Deze worden vaak geheel te snel inductief gehard en te snel afgekoeld en te weinig getemperd.

Mijn indruk is dat je niet echt weet waarover je praat als het over messen gaat en je vooral naar je portemonee kijkt.
Zoals ik zei vaak is goedkoop dure koop.

Een goed mes hoeft geen rib uit je lijf te kosten. Voor 35 euro heb je 2-3 rvs opinels of een degelijke victorinox met een beter staal dan dit. Als je dan toch geen heavy user bent.
Ik heb ook regelmatig hier interessante acties gepost maar dan komen er van die onzinreacties waar je kwaliteit met nep gaat vergelijken.. daar houd het voor mij dan ook beetje op vanaf nu.

Veel succes/ plezier met je ali junk.

Het gaat ook over kennis en inzichten delen.

En dat werkt op een forum door actie en reactie, dat geeft discussie en dat kan soms heel gewenst zijn.

Ik vind het heel informatief en goed of slecht hangt vaak ook samen met de verwachtingen.

Wat mij betreft blijft een allen uw ervaringen delen.

Dat lijkt mij niet veel? Dacht dat iets echt hard was bij 58 en hoger??

Maar ik kan het volledig mis hebben en is een hoge waarde helemaal niet gewenst voor messen??
@Pjotr Prep , het is toch altijd een trade-off denk ik. Harder is in de regel minder taai, en kan eerder tot breuk leiden terwijl zachter en taaier eerder zal vervormen. Ik kan mij voorstellen dat premium messen uitgekiender zijn en een relatieve hoge hardheid eerder matchen met een dito taaiheid, maar alles is relatief denk ik. Wat verlangt men van een mes?

[mod]
Fijn dat jij tevreden bent met een stuk Chinees staal maar dit is een serieus topic voor leden die goed advies willen voor een kwalitatief goed mes.
Fijn dat je het fijn vindt dat ik tevreden ben met een m.i. "prima stuk Chinees staal" @phtvs . Een goed mes hoeft m.i. geen vermogen te kosten en mag voor mij na 15 boomstammen iets minder scherp zijn. Even over de wetsteen... Natuurlijk is dit serieus bedoeld. Je hoort mij niet zeggen dat er geen kwaliteitsverschillen zijn, maar zowel "Mercedessen als Japanners" rijden op hun eigen manier betrouwbaar hun rondjes en niet iedereen heeft de €€ voor het dure spul. Is alleen dat hier toegestaan?!
Humor is goed, maar niet alle topics zijn geschikt om lollig te doen, dit is zo'n topic. @Carismo is een gewaardeerd forumlid met veel kennis over dit onderwerp.
Ik twijfel niet aan @Carismo 's kennis op messengebied. Het is alleen dat hij kennelijk veel hogere eisen stelt aan een mes dan ik. Dat van hem blijft vier weken scherp en dat van mij twee weken maar is na vijf minuten over de wetsteen weer scherp. Verliezen we beiden een mes dan heb ik er nog twee over voor hetzelfde geld, en ook dat is serieus.

Natuurlijk is het ook de vraag wat iemand een mes waard is en ermee wil. Ik zie het als een gebruiksvoorwerp en niet als iets wat ik het grootste deel van de dag hanteer. Een ander ziet het weer anders.
Een beetje jammer dat hij je iets probeert uit te leggen/leren en jij dan lollig gaat lopen doen. Ik zal later even met de bezem door het topic gaan.
Ik ben geen Superman, maar een ander stelt nu eenmaal hogere eisen. Hoe hoog is nodig, dat zal van gebruik en van persoon tot persoon verschillen? De een schilt een appeltje en vilt een rat onder de brug en een ander "bevecht de Klingons" wellicht? Humor, inderdaad, met😉. Dat er de vraag in omsloten zit, om de werkelijke waarde te relativeren, dat wordt gemist. Is alleen het hardste, taaiste en duurste mes een goede aanschaf, of verschilt het van prepper tot prepper?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan