Wat mag een mes kosten?
Ik heb mij wel wat moeite getroost, maar wel met als resultaat dat ik die oorspronkelijke vraag nu eenduidig kan beantwoorden.
Kortom:we zijn eruit, mensen!
Getriggerd door al het gekwijl hier, over messen, besloot ik om er een uit te zoeken, maar dan wel gelijk de mooiste met de beste prijs-kwaliteit verhouding natuurlijk.
Het al omvattende antwoord op alle vragen over het leven, het heelal, alles en de prijs van een mes luidt dus niet "42" zoals wel werd gedacht, maar:
€37,95 plus wat leuk "tweaken" (alleen nodig voor wie dat wil).
Ik kocht het volgende
"That is not a knife... THIS is a knife!" mes

En grote griebels, wat een gigantische kwaliteit voor dat geld, echt! Het is scherp als een scheermes en zeer zorgvuldig gemaakt, van 4Cr13 roestvast staal.
Zonder nu een "mes-deskundige" te zijn, maar technisch onderlegd en behoorlijk thuis in het kwaliteitsveld, geef ik het toch alvast een vette 8,5 (en voor de prijs die ik er voor betaalde, wel een 9,5 - value for money).

Het kwam gisteren binnen. Met een prima lederen schede en klasse hardhouten heftplaten, indrukwekkend om te zien.

Er zijn ook niet zomaar wat klinknagels in geslagen, maar mooie, tekenend voor de algehele afwerking.
Enfin, van die 9,5 wilde ik meteen een 9,9 maken, dus volgt er nog wat handwerk aan het heft en het mes zelf. Het is al zondermeer prima zoals het wordt geleverd maar het heft kan iets minder hoekig en het mes mag gaan spiegelen.
Het is vandaar, dat ik alvast "het gereedschap heb laten spreken"

(een werkelijk prima FERM oplaadbare "dremel" van De Action), en hier alvast de allereerste actie... Haha, dat is nog niets in vergelijk met hoe het er nu uit ziet, maar een beetje "suspence" houdt het spannend!

Wordt vervolgd...