• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat zou je een grote groep te eten geven in een SHTF scenario?

Flos

SHTF Expert
De hoofd reden dat ik meting bezoek en SC is mensen te leren kennen die de zelfde ideeën hebben als ik.
Waar je na een totale instorting een groep mee kan vormen om te overleven. Waar ieder persoon zijn eigen bijdrage kan en zal leveren.
En dat bestaat uit 95% uit had arbeid. Mensen op wie je kan reken en mee helpen bouwen aan een ( nieuwe ) gemeenschap. Liefst mensen die zich geen politiek of godsdienst aantrekken. En zo staan er al enkelen op mijn lijst. De meesten weten dit ook.
Ik ga dus niet de halve straat gaan onderhouden en voeden maar geselecteerde mensen.
 

A.N.

Senior Prepper
Juist zoiets maakt je dan onmisbaar, aangezien jij dan degene bent die weet hoe die de voedselvoorziening draaiende kan houden.
Terwijl een voorraad af te pakken is en dan zonder problemen zelf te gebruiken is.
Ja en nee.. een moestuin en pluimvee zijn natuurlijk net zo makkelijk te plunderen, al dan niet makkelijker..
 

Flos

SHTF Expert
Nu om te antwoorden op de vraag wat ga je die groep te eten geven.
Wel . Een maal per jaar geef ik les aan een groep jong volwassen om te leren koken op een hout vuur. Zo primitief mogelijk. Een dag of 10 rondtrekken in de ardennen elke nacht bivakkeren op een andere plaats en in theorie voor drie maaltijden per dag zorgen.
Ontbijt is havermout pap. In theorie gemakkelijk te preppen. Havermout vlokken en melk poeder. Als smaak maker honing en rozijnen.
lunch. Brood met kaas en salami. Om te preppen al wat moeilijker. Of je moet uitkijken voor kaas in blik en worst of salami in blik. Leverworst bv.
avond maal . Er wordt maar om de 4 avonden een vlees ( of vlees vervanger ) maaltijd gegeven. Meestal een eenpans gerecht met veel groenten. Aardappelen rijst pasta of een vervanger. Dit zijn dingen die ook relatief gemakkelijk te preppen zijn. Alleen moet je ze aankopen als het seizoen er is. ( de groenten altans)
Ook wordt er veel fruit gegeten. Appelen en peren kan men preppen ook ( inheemse ) noten. Er kan ook fruit opgelegd geweckt en of ingemaakt worden.
 
D

Deleted member 101

Gast
Volgens mij gaat dit niet werken, een toffe buurt met gezonde sterke mensen gaan voeden in een SHTF situatie.
Waarom niet? Welnu ook zullen zij vrienden, familie en kinderen kennen die ook niets hebben en honger hebben.
Dat is natuurlijk erg zielig en je kunt er aan dood gaan maar er is iemand die een voorraadschuur heeft dus er moet steeds meer uitgedeeld worden. En na 3 gemiste maaltijden worden mensen erg hongerig en dus gevaarlijk.
Het adres is inmiddels bekend en na een korte tijd is het op.

En waarom? omdat de gezonde sterke mensen niet de verantwoording hebben genomen om een voorraad aan te leggen voor hun gezin met eventueel kleine kinderen. In deze normale tijd hebben zij hun tijd en geld besteed aan sport en vakanties. En nog andere dure uitgaven die niet noodzakelijk zijn zoals wintersport en andere dure sporten of hobby's.
Willen preppers dat niet? Natuurlijk wel maar meestal gaat dat niet samen i.v.m. het inkomen.
Dus de tijd en geld die preppers hebben besteed om zich te verzekeren voor een eventuele ramp hebben anderen (misschien wel 99% van de bevolking) zich niet voorbereid.
En dan in een tijd van crisis legt men de verantwoording voor hun gezin met kinderen bij de mensen die een voorraad hebben aangelegd.
Daar is niet tegen te preppen, ook niet voor een aardige buurt. De groep zal steeds groter worden.
Bovendien doe je gezin en dierbaren tekort waarmee je alles hebt opgebouwd ernstig te kort want ook zal je voorraad binnen de kortste keren op zijn. En dan zullen ook zij verhongeren als de voedsel keten niet op gang komt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
In een echte SHTF...iedereen een blik bruine bonen en een eetlepel...eet maar uit blik, koud op.
Maar goed, dat is dus echte SHTF.
Linzensoep, Rumfordsoep, Erwtensoep,Bonensoep,Wortelsoep. Pompoensoep.(allemaal vegetarisch, dan kan iedereen mee-eten)...beetje de gaarkeukensoepen zeg maar. Vegetarische goulashsoep (staat hier)
Macaronisalade, dat is bv macaroni met champignonragout, of macaroni met olie,kruiden,zure uitjes, boontjes of doperwt.
Rijstsalade, rijst, kruiden, olie, boontjes,mais.
Aardappelsalade.
Nasi.
Pilaf.
Gado gado.
Bij soepen in blik heb ik het idee dat je er eigenlijk altijd te weinig van hebt, ook omdat daar toch wel zo'n 80% of meer aan (duur) water in zit. En dat vreet opslagruimte en heeft geen voedingswaarde.
Ik zou dan ook het liefst gedroogde ingrediënten op voorraad nemen, en ben al langer op zoek naar geconcentreerd en gedroogd spul, en dan bij voorkeur in blik.
Voor tips over waar dat te krijgen is, het liefst in voordelige grootverpakkingen, houd ik mij graag aanbevolen...
Laatst heb ik bij deze toko wat kippenbouillon-poeder in blik gekocht https://www.orientalwebshop.nl/knorr-golden-label-chicken-powder-1kg. Dat kan in ieder geval wat smaak geven, ook al zal de voedingswaarde niet groot zijn. Het is wel ouderwets vacuüm in een solide blik verpakt, dus zal best lang houdbaar blijven (hoop ik).
 

Kevin Fox

Survivor
Helaas zijn volkoren pasta's en producten en ook zilvervliesrijst minder lang houdbaar dan hun gewone variant.
Dit komt doordat er in de vliesjes vetten zitten die ranzig over tijd worden door de inwerking van zuurstof.

Een gewoon pak pasta kun je rustig tien jaar (droog) in de kast leggen, volkoren zou je moeten verpakken met zuurstofabsorbeerders als je een dergelijke lange bewaartermijn voor ogen hebt.

Als je je voorraad rouleert, dan hoef je niets extra's te doen, bv. zilvervliesrijst van twee jaar oud gaat prima.
Als die buren van @Cardhu nu eens overgehaald konden worden om een extra treetje rijst, pasta, etc in de voorraadkast te stoppen....
ah wist ik niet!
 

Dreutel

Prepper goeroe
Bij soepen in blik heb ik het idee dat je er eigenlijk altijd te weinig van hebt, ook omdat daar toch wel zo'n 80% of meer aan (duur) water in zit. En dat vreet opslagruimte en heeft geen voedingswaarde.
Ik zou dan ook het liefst gedroogde ingrediënten op voorraad nemen, en ben al langer op zoek naar geconcentreerd en gedroogd spul, en dan bij voorkeur in blik.
Voor tips over waar dat te krijgen is, het liefst in voordelige grootverpakkingen, houd ik mij graag aanbevolen...
Laatst heb ik bij deze toko wat kippenbouillon-poeder in blik gekocht https://www.orientalwebshop.nl/knorr-golden-label-chicken-powder-1kg. Dat kan in ieder geval wat smaak geven, ook al zal de voedingswaarde niet groot zijn. Het is wel ouderwets vacuüm in een solide blik verpakt, dus zal best lang houdbaar blijven (hoop ik).

Hoi Tom, als je toch in de toko bent kun je volgende keer eens kijken naar gedroogde nasi/bami groenten. Weliswaar niet in blik, maar wel goedkoop en lang houdbaar :) Ook verkrijgbaar bij de Xenos. Gaat bij mij standaard door de soep.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Zelf nasikruiden maken.
1 theelepel djinten (gemalen komijn)
2 theelepels ketoembar (gedroogde koriander)
1 theelepel djahe (gember poeder)
1 theelepel koenjit (kurkuma)

Afhankelijk van je smaak kan je de volgende zaken toevoegen.
1 theelepel knoflookpoeder
¼ theelepel kaneel
1 a 2 theelepels fijn zeezout
¼ theelepel cayennepeper

Als je je nasikruidenmengsel zelf maakt zitten er geen nare stoffen in, en je bent een stuk goedkoper uit ook nog.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
In dit draadje las ik dat meel slecht houdbaar is. Als ik mij niet vergis, dan is pasta in feite hetzelfde als meel, maar dan met wat andere zaken gemengd zoals zout en ei, en vervolgens tot een compacte massa geperst. Het contact met zuurstof is zo veel kleiner, en vandaar waarschijnlijk de lange houdbaarheid van "pasta".

Zou het dan mogelijk zijn om brood te maken van spaghetti en macaroni? Gewoon, door het weer tot een meel te vermalen?
Van het opslaan van meel zouden we dan kunnen afzien.
Misschien heeft iemand daar ervaring mee, en weet of dat kan?
 

Ray

SHTF Expert
In dit draadje las ik dat meel slecht houdbaar is. Als ik mij niet vergis, dan is pasta in feite hetzelfde als meel, maar dan met wat andere zaken gemengd zoals zout en ei, en vervolgens tot een compacte massa geperst. Het contact met zuurstof is zo veel kleiner, en vandaar waarschijnlijk de lange houdbaarheid van "pasta".

Zou het dan mogelijk zijn om brood te maken van spaghetti en macaroni? Gewoon, door het weer tot een meel te vermalen?
Van het opslaan van meel zouden we dan kunnen afzien.
Misschien heeft iemand daar ervaring mee, en weet of dat kan?

Als je toch aan 't malen moet, waarom dan geen graan nemen?
Pasta kun je ook prima eten zonder dat het in de vorm is van een platte plak. Het lijkt me veel werk voor niets.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats dat bestaat al jaren. Ook voor sausen en soepen. En niet alleen van knorr.
@Flos Boullonpoeder bedoel je vast? Dat wist ik, maar ik heb er niet eerder een grotere hoeveelheid van gekocht. Meestal wat van die blokjes of in een strooiflesje, en dat wordt toch snel ranzig.

Ik veronderstelde, in een toko meer geconcentreerde zaken in blik te kunnen kopen, maar dat aanbod viel mij toch wat tegen. Melkpoeder in blik heb ik daar bijvoorbeeld niet gevonden. En ik had nog wel de hoop om dat daar in bijvoorbeeld 1 kg blikken tegen te komen.

Kennelijk moet het eerst crisis worden, voordat er producten in de schappen komen waar wij echt iets aan hebben, in plaats van (lijkt het bijna) alleen opgepoetst en opgeblazen kant en klaar gemaksvoedsel.

Ik bedoel maar (zucht), waarom hebben ze daar nu geen gevriesdroogde, gemalen en in een blik geperste halve koe?;)
Of van die van vocht ontdane kaas in blik... Ik ken dat nog uit m'n diensttijd, en dat smaakte prrrrima...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nido melkpoeder, heeft elke toko, blikken van 900 gram
big_nido-0.jpg


Maar ook bulk zakken van 25 kilo zijn te koop.
http://www.vanleemelkprodukten.nl/nl/levensmiddelenindustrie-food/volle-melkpoeder-hoog-vrij-vet/
 

Ray

SHTF Expert
@Flos Boullonpoeder bedoel je vast? Dat wist ik, maar ik heb er niet eerder een grotere hoeveelheid van gekocht. Meestal wat van die blokjes of in een strooiflesje, en dat wordt toch snel ranzig.

Ik veronderstelde, in een toko meer geconcentreerde zaken in blik te kunnen kopen, maar dat aanbod viel mij toch wat tegen. Melkpoeder in blik heb ik daar bijvoorbeeld niet gevonden. En ik had nog wel de hoop om dat daar in bijvoorbeeld 1 kg blikken tegen te komen.

Kennelijk moet het eerst crisis worden, voordat er producten in de schappen komen waar wij echt iets aan hebben, in plaats van (lijkt het bijna) alleen opgepoetst en opgeblazen kant en klaar gemaksvoedsel.

Ik bedoel maar (zucht), waarom hebben ze daar nu geen gevriesdroogde, gemalen en in een blik geperste halve koe?;)
Of van die van vocht ontdane kaas in blik... Ik ken dat nog uit m'n diensttijd, en dat smaakte prrrrima...

Je kunt eens neuzen bij de Sligro, Makro of Hanos, mits je iemand kent met eigen bedrijfje voor het benodigde pasje. Daar verkopen ze veel voor de 'gemakskok'. Grote bussen bouillon, kant en klare poedersoep, 25kg zakken zout voor 5 euro, etc. Zaken met vetten, zoals melkpoeder, bouillons, soepen en sauzen wel zuurstof vrij verpakken.
 
Bovenaan