• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat zou je een grote groep te eten geven in een SHTF scenario?

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Maar het drogen van dergelijk "nat" spul is vast niet eenvoudig.
Drogen...best makkelijk hoor, met een zelfgemaakt apparaat zonder stroom of in de oven(met deurtje op een kier), of een gekocht apparaat op stroom. Tomaat, champignon, brandnetel(voor de thee) alles kan wel gedroogd...en dan zijn er ook de boeken "Handboek voedseldrogen" en "Koken met gedroogd voedsel"
excalibur_wit_9_lades.jpg


Voor het "doorgedraaide" voedsel heb je goede initiatieven, oa Kromkommer, die van veel groente die niet mooi is of doorgedraaid(weggegooid) zou worden heerlijke gezonde soepen maakt en gekke groenten en fruit in de winkels promoot (denk aan de Buitenbeentjes bij AH)

webslider-27-okt-2016.jpg
 

Highway

Last (wo)man standing
@Highway hele marktkraam te vriesdrogen...

...Was dat maar ergens te koop, kant en klaar (voor weinig)...


... complete trossen tomaten de container in, als er ook maar een overrijpe tussen zit ... DUUR WATER;)

Drogen of vriesdrogen zijn verschillende manieren. Drogen was hier bedoeld, vandaar de droogkast. Er zijn ook kleine modellen voor op de keukentafel.

Het gedroogde spul is allemaal te koop, had ik al in eerder gegeven: http://www.globetrotter.nl/winkel/?product_cat=losse-ingredienten ..tja, kost wat geld, dus zelf drogen is een afweging.

Die tomaten die ze weg kiepen kan je beter niet eten. Tomaten besmetten elkaar namelijk met schimmeldraden die je vaak niet ziet, daarom gaat direct de hele tros weg en was al ingecalculeerd bij aanvang. Je eet immers om er beter van te worden, niet slechter... Je bent wat je eet :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Erny

Last (wo)man standing
Met aardperen heb ik helaas nog geen ervaring. Is dat net zoiets als topinamboer? Ik ken dat wel als gewas dat gebruikt wordt om wild aan te lokken...
Kleine knollen die de hazen graag eten.
Kun je die net zo eten als aardappelen?

Na 3 pagina's hier maar even een reactie op. Want de topinamboer = aardpeer = Jerusalem Artichoke.
Is wel een heel ander gewas dan de aardappel.
Je kunt ze frituren, koken en tot heerlijke puree verwerken.
Eventueel mengen met aardappelpuree of andere knolpuree's.
Na oogst maar enkele dagen te bewaren dus vooral in de grond laten zitten tot gebruik.
Niet iedereen verdraagt het eten van aardperen... sommige mensen worden er wel erg winderig van.
Genoeg recepten en toepassingen te vinden op t web.

En stond er op Preppers.nl niet een "recept" voor een mengsel van ingrediënten wat lang te bewaren was en waar alles in zat? Een SuperSHTFfood... Wat was dat ook al weer??? :rolleyes:
 

overlever

Prepper
In een echte SHTF...iedereen een blik bruine bonen en een eetlepel...eet maar uit blik, koud op.
Maar goed, dat is dus echte SHTF.
Linzensoep, Rumfordsoep, Erwtensoep,Bonensoep,Wortelsoep. Pompoensoep.(allemaal vegetarisch, dan kan iedereen mee-eten)...beetje de gaarkeukensoepen zeg maar. Vegetarische goulashsoep (staat hier)
Macaronisalade, dat is bv macaroni met champignonragout, of macaroni met olie,kruiden,zure uitjes, boontjes of doperwt.
Rijstsalade, rijst, kruiden, olie, boontjes,mais.
Aardappelsalade.
Nasi.
Pilaf.
Gado gado.

Bij een echte SHTF is er niemand meer vegetarische geloof mij maar 👍
 

overlever

Prepper
Dat komt dan goed uit @overlever want waarom hebben we anders snijtanden!? En ach, het kannibalisme is dan hooguit even iets om de eerste maanden door te komen😁
Haha, en een overlever heeft dan vast nog wel lever over?😉

Knabbel maar lekker verder aan je worteltje, ik denk dat als er weinig te eten is elke vegetariër gewoon vlees gaat eten als dat er is natuurlijk. En andersom natuurlijk ook vleeseters zullen gras eten als de nood maar hoog genoeg is🤪
 

RockyFlats

Ruttaan
Knabbel maar lekker verder aan je worteltje, ik denk dat als er weinig te eten is elke vegetariër gewoon vlees gaat eten als dat er is natuurlijk. En andersom natuurlijk ook vleeseters zullen gras eten als de nood maar hoog genoeg is🤪
@overlever , schoenzolen en tulpenbollen, desnoods, mee eens. Of houtzaagsel want daaruit bestond het regeringsbrood soms voor een deel.
Ik merk wel dat jij al een mindset hebt voor doorgaans onverklaarbare vraat.😉
Zoek dan eens in de diverse draadjes want ik heb ooit ergens een recept voor bloedplasma-soep geplaatst😁
 

overlever

Prepper
@overlever , schoenzolen en tulpenbollen, desnoods, mee eens. Of houtzaagsel want daaruit bestond het regeringsbrood soms voor een deel.
Ik merk wel dat jij al een mindset hebt voor doorgaans onverklaarbare vraat.😉
Zoek dan eens in de diverse draadjes want ik heb ooit ergens een recept voor bloedplasma-soep geplaatst😁

Bloedplasma soep ? Ik wil wat te kauwen hebben met mijn snijtanden🙃
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Zelf gemaakte soep is erg gunstig omdat je het gefilterde water eigenlijk altijd wel wil koken, twee vliegen in één klap dus. Je kan er pasta doorheen gooien om het te vullen of vermicelli en je kan er een ruimte hoeveelheid aan diversiteit bij elkaar gooien (niet alles).
zoals vis, kip en vlees zou ik apart houden.
je heb ook maar 1 pan nodig en dus ook1 pit / vuur. :)
 
Bovenaan