• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat zou je een grote groep te eten geven in een SHTF scenario?

V

Verwijderd lid 423

Gast
Als je toch aan 't malen moet, waarom dan geen graan nemen?
Pasta kun je ook prima eten zonder dat het in de vorm is van een platte plak. Het lijkt me veel werk voor niets.
@Ray Het is ook omdat ik mij voor kan stellen dat "brood eten" in een SHTF situatie misschien net weer een beetje normaliteit geeft (naast de dan eeuwige macaroni, spaghetti, ratten en muizen), dus meer een "wel-bevind"-effect heeft. En het lijkt me ook beter om op te knagen als er voor het koken eens geen gelegenheid is (onderweg). Misschien zou het met wat bakpoeder best een "echt brood" kunnen worden, in plaats van een kleffe plak... Moet ik toch eens uitproberen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Highway

Last (wo)man standing
@Flos
Ik bedoel maar (zucht), waarom hebben ze daar nu geen gevriesdroogde, gemalen en in een blik geperste halve koe?;)
Of van die van vocht ontdane kaas in blik... Ik ken dat nog uit m'n diensttijd, en dat smaakte prrrrima...

Zou dit wat voor je zijn? .. je eigen voedsel drogen http://www.globetrotter.nl/winkel/?product_cat=zelf-drogen of kant-en-klaar kopen http://www.globetrotter.nl/winkel/?product_cat=losse-ingredienten

B1x100a.gif
 

martin

Mankinds only hope
Zou het dan mogelijk zijn om brood te maken van spaghetti en macaroni? Gewoon, door het weer tot een meel te vermalen?
Van het opslaan van meel zouden we dan kunnen afzien.
Misschien heeft iemand daar ervaring mee, en weet of dat kan?

Ik ben het ooit van plan geweest om het uit te proberen, maar wegens tijdgebrek heb ik het nog niet kunnen uitvoeren.
Dus wie heeft er een broodbakmachine en veel geduld om spaghetti te vermalen tot meel, en een brood te bakken?

Ik denk dat het een prima brood zal worden (indien je gist gebruikt)

Maar denken en zeker weten zijn 2 verschillende dingen.
 

martin

Mankinds only hope
Rijst en pasta hoef je ook niet te koken in SHTF, gewoon lang weken.

Weet je dat zeker?
Met pasta kan ik het me nog wel voorstellen (na 48 uur), maar met rijst?

Wie gaat het eens uitproberen en de ervaring op het forum posten (lekker langdradig met flink wat foto's) ?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Rijst kan ook, van Dick Berts geleerd.
Jij bent van de foto's, en je test grondig, dus jij mag testen.
Ik zal je aanmoedigen en kan je stuk wel redigeren ;)

hoeoverleefikdecrisis.jpg


"Er staan tips in rond het opslaan van wat voedsel en de suggestie dat als het echt niet anders kan je het meeste voedsel ook kan eten zonder koken. Rijst of pasta laat je een nachtje weken in water en kan je zo opeten. Tenslotte raad hij aan om een eenvoudige vishengel in huis te hebben. Wat ik niet wist is dat er in Nederland noodwetten bestaan (zoals een hamsterwet) en de overheid ook een site heeft met advies." uit deze review van het boek Hoe overleef ik een crisis.
 

Ray

SHTF Expert
Weet je dat zeker?
Met pasta kan ik het me nog wel voorstellen (na 48 uur), maar met rijst?

Wie gaat het eens uitproberen en de ervaring op het forum posten (lekker langdradig met flink wat foto's) ?
Rijst kan ook, van Dick Berts geleerd.
Jij bent van de foto's, en je test grondig, dus jij mag testen.
Ik zal je aanmoedigen en kan je stuk wel redigeren ;)

Ik heb dit getest, helemaal aan 't begin van mijn prepcarriere, na het lezen van deze tip in het boekje "Hoe overleef ik een Crisis" van Dick Berts.
Pasta ging redelijk, maar zilvervliesrijst was kansloos. Zelfs na een hele week had je daar een verrekte stevig gebit bij nodig. Destijds nog contact over gehad met DB en die had idd het wel met pasta, maar niet met rijst geprobeerd. Zou kunnen dat het met gewone rijst makkelijker gaat maar ik verwacht dat het tegen valt. Ik denk dat het door de structuur van een rijstkorrel komt. In tegenstelling tot pasta is de natuurlijke structuur niet veranderd en de bedoeling van zo'n korreltje is het overleven van een periode met ongunstige weersomstandigheden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja, ik geloof wel dat zilvervliesrijst niet goed gaat, gewone rijst heeft de vezel en vlies niet meer, is al bewerkt.
 

martin

Mankinds only hope
Ja, ik geloof wel dat zilvervliesrijst niet goed gaat, gewone rijst heeft de vezel en vlies niet meer, is al bewerkt.

Geloven doen we in de kerk/Synagoge/moskee.
Wie gaat er gewone rijst voor 7 dagen wellen/weken, en dan per dag een test uitvoeren of het eetbaar is?

Ik wil het echt heel graag zelf testen maar ik heb het nogal druk met een verhuizing de komende maanden.
 

A.N.

Senior Prepper
Hoeveel tijd kost dit nu echt, 1 minuut per dag? Het is dat ik zilvervliesrijst in huis heb anders had ik het voor jullie getest.
(Oké heb witte rijst in de prep-voorraad, maar die verpakking wil ik juist dichthouden voor een SHTF)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin

@Flos en @Highway deze droger werkt goed. Op het vorige bedrijf waar ik werkte hebben we er een gebouwd. Het nadeel is dat de onderste droogrekken erg groot zijn. Het volume van het stuk waar de lucht opwarmt is klein tov het volume van de droogkamer. Als ik er weer een zou bouwen zou ik een ander model nemen.

Maar daar staat in het Voedsel droog draadje meer over geschreven.
 

Cardhu

Elementary prepper
Iedereen enorm bedankt voor de enorme input.
Er waren echt verrassende inzichten bij.

Heel kort even een paar opmerkingen:

Zou het wijs zijn om voor hun te gaan preppen :confused:...of zou het beter zijn hen nu aan te blijven moedigen en hun bewustzijn te blijven prikkelen om dit ook te gaan doen?
Dank je Highway, voor je input. Even een kleine nuance: mijn insteek is om mijn buurtgenoten te helpen. Niet om ze maar op mij te laten leunen. Natuurlijk zal iedereen een steentje moeten bijdragen en ook zelf iets moeten inbrengen, al is het maar een paardebloemsalade, maar het zou zo gemakkelijk zijn als de bulk ingrediënten voorhanden zouden zijn.
Ik verkondig het gospel van een goed gevulde voorraadkast al een flinke tijd, maar het is voor iedereen zo gemakkelijk om nog snel even naar de supermarkt te gaan dat ze geen uitgebreide voorraad aanhouden. En ik wil ook niet teveel de aandacht op me vestigen met allerlei 'rampen-praat'. Toch hebben de meeste mensen hier wel meer in huis dan ze zo in eerste instantie denken.

Maar, als je toch wilt preppen voor een grote groep, die je van meerdere maaltijden per dag wilt kunnen voorzien,
Ik ben niet van plan om de hele buurt meerdere maaltijden per dag te serveren, maar om ze, als de nood aan de man is, in ieder geval iets te kunnen geven.
Ik besef me terdege dat ik me daarbij kwetsbaar opstel (ze weten dat ik eten heb), maar dat eten wordt wel met ze gedeeld. Dat mijn familie wellicht iets gevarieerdere voeding krijgt is dan een andere zaak.
Bedankt voor de moestuin tip. Helaas is mijn tuin niet zo groot, maar misschien dat ik hier een buurt een gezamelijk initiatief op gemeentegrond kan opstarten...

Waarom niet? Welnu ook zullen zij vrienden, familie en kinderen kennen die ook niets hebben en honger hebben.
Daar heb je helaas helemaal gelijk in. Als de rij steeds langer wordt, heeft bij een langdurige SHTF niemand meer wat te eten.
Maar ik kan ze toch ook moeilijk laten verhongeren terwijl ik met een volle maag toekijk?

Ik worstel best wel met de morele dilemma's van het preppen merk ik.
Zolang de noodsituatie niet al te lang duurt is er geen nood aan de man en kan ik ze rustig (een beetje) helpen.
Maar zodra de situatie naar verwachting zeer lang zal aanhouden moeten er echt moeilijke keuzes gemaakt worden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wacht liever op de nieuwe spaghetti oogst.



Ow, en wat jij voorstelt, ik zou zeggen, probeer het eens. Ik sla liever graan in.

Haha, home grown spaghetti! Prachtig is dat, wat een humor;)!

Je kunt eens neuzen bij de Sligro, Makro of Hanos, mits je iemand kent met eigen bedrijfje voor het benodigde pasje. Daar verkopen ze veel voor de 'gemakskok'. Grote bussen bouillon, kant en klare poedersoep, 25kg zakken zout voor 5 euro, etc. Zaken met vetten, zoals melkpoeder, bouillons, soepen en sauzen wel zuurstof vrij verpakken.
@Ray In het verleden, voordat het prepper-virus hier toesloeg, ben ik wel een paar keer bij de Makro geweest. En kan mij herinneren dat de zooi daar vaak net zo duur was als in de supermarkt, afgezien van "de winstpakkers" dan. De middenstand zelf krijgt z'n kortingen vast achteraf vermoed ik... Idioot eigenlijk, dat "de gewone burger" de toegang tot de groothandel wordt ontzegd, maar enfin, de middenstand zal het wel hard nodig hebben. Het was mij heel wat waard, als die door service z'n klanten zou trekken, anders dan door gedwongen winkelnering:confused:
Met een geleend pasje lukt het inderdaad, ook al geeft het wel het gevoel zo'n beetje illegaal bezig te zijn...;)
Ik ga daar dan binnenkort maar weer eens gaan kijken, nu met de prepper-bril op.
En met een plaksnor, baard en hoedje waarschijnlijk...

@Highway Ik heb nog niet echt veel producten van eigen teelt. Het bleef tot nu bij wat aangevreten aardbeien, rabarber, appelen, pruimen en bessen. Maar aan uitbreiding wordt gewerkt...
Zevenblad doet het hier wel enorm goed:confused:, maar of dat eetbaar is;)? Dat droog ik nu in ieder geval met de gasbrander:cool:

Een droogkast is op zich een goed idee zeg, en ga ik toch eens proberen. Nu heb ik al een klein kasje dat op zich wel vrij vochtig is maar snikheet wordt zodra de zon erop staat. Daarin een zwarte kast (met aanzuig van de buitenlucht onderaan en afvoer naar de buitenlucht bovenaan) zou dan ook moeten werken en is voor mij eenvoudiger om te maken.

Die zwartgelakte pijp, ingenieus... Opwarming van de binnenpijp, en daardoor betere trek door opstijgende lucht... Nog beter is het dan om een binnenpijp van RVS te nemen en die alleen aan de zonzijde matzwart te verven. Warmte-uitstraling aan de niet-zonzijde wordt dan voor een groot deel voorkomen. Het verticale frame waar de roosters aan de achterzijde op rusten is vast een dichte plaat; mooi, die gedwongen luchtstroom...

Ik zit er ook aan te denken, om eens een klein stalen kastje boven een houtkacheltje te monteren, met een stukje opgaande kachelpijp daar doorheen. En is vast zinvol voor een late oogst in het najaar.

Ik krijg wel een droge keel van dit onderwerp. Maar dat heb ik gisterenavond prima geblust met m'n late oogst van vorig jaar (pas gestookte pruim-jenever). Vandaar, het op de bank in slaap vallen, en nu (immers vroeg wakker) dit idioot vroege reageren, hik!:)
Dat spul kwam uit een prima weckpot-dispenser. Een enorm grote weckpot met kraantje, die ik vorige week bij de Action vond voor maar 3,75 Euries. Het heeft een echt glazen weckpot deksel met siliconen rubber, en ziet er verder ongeveer uit als die hieronder. Gisteren wilde ik er nog een bij kopen, maar was dat hier uitverkocht. Wie dat wat lijkt heeft misschien meer geluk, en vindt ze nog... Het is in ieder geval goed om "nat te houden wat nat moet blijven", bij het lezen van dit "droge draadje"...

bote-con-grifo-e1428354315294.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik ben het ooit van plan geweest om het uit te proberen, maar wegens tijdgebrek heb ik het nog niet kunnen uitvoeren.
Dus wie heeft er een broodbakmachine en veel geduld om spaghetti te vermalen tot meel, en een brood te bakken?

Ik denk dat het een prima brood zal worden (indien je gist gebruikt)

Maar denken en zeker weten zijn 2 verschillende dingen.
@martin Ik heb echt zitten slapen, realiseer ik mij... Vermalen is helemaal niet nodig lijkt me. Gewoon koken of weken en dan afgieten, gist of bakpoeder er bij en kneden maar...
Of, net zoals bij Stuudje's verse spaghetti, direct van de boom natuurlijk:).
ah5lg.jpg
 

Flos

SHTF Expert
@Highway

Ik krijg wel een droge keel van dit onderwerp. Maar dat heb ik gisterenavond prima geblust met m'n late oogst van vorig jaar (pas gestookte pruim-jenever). Vandaar, het op de bank in slaap vallen, en nu (immers vroeg wakker) dit idioot vroege reageren, hik!:)
Dat spul kwam uit een prima weckpot-dispenser. Een enorm grote weckpot met kraantje, die ik vorige week bij de Action vond voor maar 3,75 Euries. Het heeft een echt glazen weckpot deksel met siliconen rubber, en ziet er verder ongeveer uit als die hieronder. Gisteren wilde ik er nog een bij kopen, maar was dat hier uitverkocht. Wie dat wat lijkt heeft misschien meer geluk, en vindt ze nog... Het is in ieder geval goed om "nat te houden wat nat moet blijven", bij het lezen van dit "droge draadje"...

bote-con-grifo-e1428354315294.jpg
Volgens mij zijn dat geen weckpotten maar inmaak potten. Een wereld van verschil.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Rocky, een voorraad groenten en fruit drogen kan je ook nu doen, gewoon van de markt of groenteman.
@Highway Haha, nu met met jouw groenteman en daarnet met @Stuudje 's soep uit blik, zou het in dit draadje zomaar kunnen gaan om een verslaving aan DUUR WATER...;)
OK, sorry, ik ben soms op de penning en had gewoon even de kronkel in de kop.
Je hebt gelijk, dat is een mogelijkheid, maar je zadelt mij wel weer op met het volgende effect...
Ik probeer me nu voor te stellen hoe het zou zijn, om dan maar gelijk z'n hele marktkraam te vriesdrogen.
Een gigantische bak vloeibare lucht laten aanrukken, en gieten maarrrrrr
Van groente en fruit blijft dan nauwelijks iets over.
Stel je voor, z'n hele kraam in een schoenendoos in de voorraadkast, voor later!
Was dat maar ergens te koop, kant en klaar (voor weinig)...
Trouwens, als je ziet wat er hier on de buurt (tuinbouwgebied) soms in containers wordt gekieperd... Bij grote tuindersbedrijven gaan er vaak complete trossen tomaten de container in, als er ook maar een overrijpe tussen zit. Of sowieso elke normaal rijpe tomaat die er bij de sorteermachines wordt uitgesorteerd. Een 10 m3 afvalcontainer tot de rand toe vol.
Wij halen daar natuurlijk weleens wat uit...
Maar het drogen van dergelijk "nat" spul is vast niet eenvoudig.
Wecken kan natuurlijk, maar dan het liefst eerst wat water er uit (koken?).
En als ik dan zie wat een blikje tomaten puree nu helemaal kost... dan gaat het daarbij toch weer om ... DUUR WATER;)

Zevenblad, zeer eetbaar. Verwerk je zoals spinazie. Google maar eens recepten.
Allemachtig, dat wist ik niet... En ik ben nog wel de zevenblad-koning van de buurt (voelt het soms, als ik mijn tuin bekijk). Nu kijk ik er wel met andere ogen naar. Als mijn vrouw me maar niet laat opnemen zodra ik het spul ga drogen en inmaken, dan wordt dat vast een "happy end"!
 
Bovenaan