V
Verwijderd lid 423
Gast
@Wafels @lindaja Actieve kool als mogelijkheid om te zuiveren intrigeert mij ook. Maar dan meer als (extra) mogelijkheid om chemische stoffen en misschien radioactieve isotopen uit te filteren (en vervolgens via een Sawyer filter tegen bacterien en virussen e.d.). Ik vraag mij af of water filteren door de actieve kool van luchtfilters zoals deze, zin zou hebben: http://www.banggood.com/Activated-C...pirators-Gas-Masks-p-975523.html?rmmds=search@lindaja ik heb het blijkbaar dan verkeerd begrepen , ik dacht dat u bentoniet of zeoliet gebruikte in uw filter
Houtskool zuivert inderdaad ook water (heb daar zelf ook proefjes mee gedaan , met houtskool van mijn woodgas stove )
maar actieve kool is toch wat anders dan houtskool , het oppervlak van actieve houtskool is velen malen groter door zijn
poreuze oppervlakte en absorbeert ook veel beter als houtskool , enkel voor ons om het zelf te maken nagenoeg niet te doen
maar inderdaad houtskool werkt ook .
groet will
Ik heb er daar een paar van, en zou ik dan misschien kunnen "misbruiken" voor dit doel
Maar misschien zijn er betere bronnen voor actieve kool, en natuurlijk zijn er speciale water-filters met actieve kool. Ik vermoed alleen, dat water door zo'n actieve kool veel minder effectief wordt gezuiverd dan lucht, alleen al omdat water "dikker" is dan lucht