• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waterfilters

Kees007

Prepper
Goedemiddag,
Ik ben aan het kijken voor een andere waterfilter.
Nu gebruik ik Brita (i know) en ik wil beter.
Hiervoor hebben we Zero water geprobeerd, alleen vonden gezinsleden dit water niet lekker. Geen idee waarom.
Nu twijfel ik tussen een Berkey, Berkefeld en Aqualine. Bij de eerste 2 ben ik bang dat deze het zelfde smaken als Zerowater. Iemand die hier ervaringen mee heeft?
 
G

gebruiker 3367

Gast
Hoi Kees,

Ik denk dat het goed is om te beginnen met het doel van je waterfilter te bepalen.

Ik heb zelf ook een Brita, maar die gebruik ik eigenlijk alleen om het kalk uit het water te filteren voor de luchtbevochtiger om aanslag in het apparaat en op meubels te voorkomen.

Brita filtert ook lood, koper en chloor uit het water. Maar als je geen last hebt van extreem hard water of te hoge concentraties aan lood of chloor in je water hebt dan is het eigenlijk zinloos om te gebruiken. Ook goed om te weten is dat het concentraties verminderd, maar lang niet alles eruit filtert. Leuk voor je vakantie naar Spanje, maar daar is ook alles mee gezegd. Daarnaast is het hartstikke ongezond voor je om alleen maar kalkarm water te drinken. Prima om een kop thee of koffie mee te zetten, maar daar is alles ook mee gezegd.

Het belangrijkste verschil tussen de Berkefeld en Berkey is dat de Berkey ook virussen uit het water filtert en de Berkefeld dit niet doet. Daarnaast filtert een Berkey chloor en schadelijke deeltjes volledig uit het water, terwijl een Berkefeld concentraties slechts verminderd. Berkey filters kun je schoonmaken, terwijl de Berkefeld filters standaard om de 6 maanden vervangen moeten worden door de ophoping van schadelijke micro-organismen.

In theorie wordt de Berkefeld dan ook geclassificeerd als standaard waterfilter, terwijl de Berkey wordt geclassificeerd als een volwaarde water purifier. Dat verschil merk je dan ook zeker in de prijs.

Persoonlijk wilde ik een “all possible scenarios” waterfilter en was de keuze voor de Berkey dus snel gemaakt. Bijkomend voordeel van de Berkey is dat deze belangrijke mineralen die in het water zitten in tact laat.
 

marzman

Diehard Prepper
Waar filter je voor? Voor de kalk is Brita prima, mijn espressoapparaat hoef ik nooit meer te ontkalken :) Voor de gezondheid is het niet nodig en waarschijnlijk eerder minder gezond omdat er mineralen uit het water gefilterd worden en bacterien zich ophopen bij het filter (daarom moet je het elke vier weken vervangen).

Ik ken een iemand met zo'n professioneel waterfilter (niet echt gekeken of het een Berkefeld of Berkey is maar als ik er op Google ziet het er inderdaad zo uit), het staat gewoon op het aanrecht, maar wordt volgens mij niet gebruikt want er worden altijd 5 liter waterflessen gekocht. Maar waar die persoon op voorbereid is geloof ik niet zo in.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik ben nu stiekem best benieuwd waar die persoon zich op voorbereid @marzman. Persoonlijk bereid ik me voor op een scenario waarbij er een probleem ontstaat bij onze waterzuiveringssystemen. Het is vrij normaal dat er virussen voorkomen in grond- en oppervlakte water. Deze virussen worden nu door de waterschappen eruit gehaald, waardoor ons drinkwater uit de kraan veilig is. In een noodscenario waarbij je zelf water moet gaan verzamelen door bijvoorbeeld een eigen put te slaan of uit het meer of kanaal te halen, is het toch wel fijn om te weten dat je niet alleen bacteriën, maar ook virussen eruit filtert. Daar heb je niet eens een raar doemscenario voor nodig (bijv zoals de serie The Rain), haha.
 

Ray

SHTF Expert
@Kees007 Wat is het doel wat je voor ogen hebt?
Een SHTF waterfilter, het lekkerder maken van kraanwater of nog iets anders?

De Aqualine heb ik zelf en bevalt uitstekend.
 

Kees007

Prepper
Dank voor snelle reacties. Het probleem van gewoon drinken van water zo uit de kraan is dat ik er pijn in mijn strot van krijg en van water van bv een Brita of Zero minder, alleen de smaak is niet super, zeker als je het vergelijk met bv Spa of oid. Het doel is dus water waar ik geen pijn van krijg in mijn strot, beter smaakt, maar ook de kwaliteit verbetert. Onze kraanwater is hard, 8+ maar niet heel slecht volgens mij, regio 078, als ik de waardes kijk bij Oases en hoever ik verstand van heb. Heb de waardes van Oases van deze regio bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • Kwaliteitgegevens Reijerwaard_0.pdf
    86.6 KB · Weergaven: 2
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Kees007 , voor prep-doeleinden zou ik zelf een "Sawyer Mini "al voldoende vinden, of (beter nog) een "Sawyer point zero two" die ook de virussen uit filtert waar @Petite Prepper het over heeft. Mooi is, dat die dingen geen stroom nodig hebben.

Ik vraag mij af of je voor jouw doel niet beter een omgekeerde-osmose installatie neemt.
Daar kan volgens mij geen Berkey, Zero of Brita tegenop.
Voor 40 Euro heb je al iets dat met waterleidingdruk werkt https://www.wiltec.de/nl/Naturewater-3-traps-omgekeerde-osmose-RO-190-l-dag-50GPD/50801
En voor circa 113 Euro heb je een apparaat dat ook zonder waterleidingdruk functioneert, m.b.v. een ingebouwde pomp. Daarvoor is dan wel weer netspanning nodig, of als alternatief een 12V waterpompje op zonnestroom dat ten minste zo'n 3-4 bar aan druk levert.
https://www.wiltec.de/nl/Naturewater-5-traps-omgekeerde-osmose-RO-180-l-dag-pomp-drukindicator/51085
Bij Wiltec.de is er genoeg te vinden op dat gebied, inclusief toebehoor zoals slangen en kranen, voor weinig geld.

Ik heb zo'n set nu op de plank liggen, en gereed om in te zetten als het eens nodig mocht zijn.
Voor de echte preppers is het aardig om te weten dat een simpele tuin-drukspuit (op druk brengen met handpomp) in combinatie met die set van 40 Euro ook functioneert. Sterker nog, wie goed zoekt die vindt het op internet als complete set aangeboden voor $299. Er wil daar kennelijk iemand schatrijk worden. Door slim te zijn en zelf te knutselen, hebben we hetzelfde voor pakweg 50 Euro en kunnen wij rijk blijven...;) https://waterfiltersau.com/survival-4-stage-reverse-osmosis-system-amp-hand-pump-bottle-5

Ik heb laatst iets over omgekeerde osmose geschreven, als mooi systeem om bijvoorbeeld ook isotopen en andere drek uit drinkwater te filteren (bij een kernramp). Nu ik de berichten lees over een tekort aan Maaswater en het in gevaar komen van de drinkwatervoorziening, kan ik mij voorstellen dat de kwaliteit van het drinkwater ook wel eens behoorlijk minder kan worden, als het gaat knellen. En, zolang de doorsnee burger het drinkt, who cares...;)
Ook dan, kan omgekeerde osmose de oplossing zijn. In noodsituaties is het zuiveren bij de eindgebruiker geen optie voor het waterleidingbedrijf, omdat het dan onmogelijk is om iedereen alsnog van die apparatuur te voorzien. Wie al zoiets heeft, die heeft die beste optie dus al in huis...
 

Ray

SHTF Expert
Dank voor snelle reacties. Het probleem van gewoon drinken van water zo uit de kraan is dat ik er pijn in mijn strot van krijg en van water van bv een Brita of Zero minder, alleen de smaak is niet super, zeker als je het vergelijk met bv Spa of oid. Het doel is dus water waar ik geen pijn van krijg in mijn strot, beter smaakt, maar ook de kwaliteit verbetert. Onze kraanwater is hard, 8+ maar niet heel slecht volgens mij, regio 078, als ik de waardes kijk bij Oases en hoever ik verstand van heb. Heb de waardes van Oases van deze regio bijgevoegd.
Wat britta en ook veel waterverbeteraars doen, is juist het water harder maken, middels marmerkorrels. Ook mineraalwater (heet niet voor niets zo) bevat veel mineralen en is dus wat je in de volksmond noemt hard.

Waardoor jij pijn in je strot krijgt van kraanwater geen idee. Of dat aan het kraanwater of je keel ligt, ook geen idee.

Aqualine is naast een filter dat bacterieen filtert en virussen dood, ook een waterverbeteraar door zijn actieve koolstoffilter en marmerkorrels. Ik merk een smaakverbetering t.o.v. normaal kraanwater en dat is logisch, hard water smaakt beter.
Voor thuis een prima keuze, want hij houdt het water na het filteren ook schoon middels zilverionen. Bij de meeste waterverbeteraars mag je het gefilterde water niet te lang laten staan, groeien er terug bacterieen in.
 

marzman

Diehard Prepper
Wat îs er mis met Brita dan? Ik vind dit prima smaken.

Mineraalwater (Spa/Bar le Duc) zitten juist meer mineralen in ipv minder. Dat ga je met een filter nooit bereiken, een filter kan geen mineralen toevoegen ;). Je kan ook een keer die kant oprijden met een paar jerrycans en bij een bron in de buurt wat water aftappen. Dan heb je wel dat soort water.
 

Ray

SHTF Expert
Wat îs er mis met Brita dan? Ik vind dit prima smaken.

Mineraalwater (Spa/Bar le Duc) zitten juist meer mineralen in ipv minder. Dat ga je met een filter nooit bereiken, een filter kan geen mineralen toevoegen ;). Je kan ook een keer die kant oprijden met een paar jerrycans en bij een bron in de buurt wat water aftappen. Dan heb je wel dat soort water.
Dat is nu juist wat Britta wel doet, mineralen toevoegen. Zaag zo'n ding maar eens open.

In de Aqualine review bespreek ik dit ook: https://forum.preppers.nl/topic/8005-review-aqualine-12-combinatie-filter/
Die doet dat zelfs op twee manieren, via marmerkorrels en de stenen onderin de bak.
 

logan1202

Prepper goeroe
In de middeleeuwen dronken ze bier omdat het water niet schoon en lekker was, misschien een idee?
Maar wil je een filter om het water schoner te maken of iets om de smaak te verbeteren?
Wij hebben gewoon een culligan staan waar zout in moet om te ontharden. En hoewel heel zacht water niet goed is voor de mens vinden de apparaten zoals koffie en wasmachine het wel fijn.
 

Kees007

Prepper
@marzman Mineralen maken denk ik juist de smaak en daar ligt waarschijnlijk het probleem bij de rest van het gezin die Zero water niet lekker vinden. Ik denk dat dit ook gaat gelden voor osmose water.
@Ray Ja die had ik gelezen. Het toevoegen van mineralen is ook juist wat mij aantrekt aan dit systeem.
Ook het risico dat je water te lang laat staan is bij Aqualine geen probleem.
Nu denk ik dat dit bij ons, 4 kinderen, niet echt een probleem zal worden, maar bij een Berkey of Berkenfeld lijkt me dat hij nooit helemaal leeg kan raken via het tappunt.
Dat Brita mineralen toevoegt is wel nieuw voor me.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Roel

Mankinds only hope
Hier staan twee Berkey's te wachten op slechtere tijden (mogen die nooit verschijnen)
Niet de dure all in versie, ziet er mooi uit maar onzinnig, gewoon de filters samen met een paar grote kunststof emmers.
Die lusten alles, de smaak zal me verder, in nare omstandigheden, worst wezen...:)
 

Marcov

Prepper goeroe
Wat britta en ook veel waterverbeteraars doen, is juist het water harder maken, middels marmerkorrels. Ook mineraalwater (heet niet voor niets zo) bevat veel mineralen en is dus wat je in de volksmond noemt hard.
Dan zou ik als ik jou was even met Brita gaan mailen en ze vertellen dat ze het niet snappen. Die schrijven op hun site namelijk iets heel anders. Voor dat je gaat vragen om een link, hier is de link.
Even naar beneden scrollen.
 

Ray

SHTF Expert
@Marcov Daar lees ik idd dat ze tegenwoordig Ion Exchange Pearls (marketing naam voor gewone harskorrels) gebruiken (vandaar de verwarring @Kees007). Vroeger, Britta draait alweer heel wat decennia mee, waren dat marmerkorrels (voor de magnesium o.a) en actieve kool en dat wordt nog steeds in de meeste waterverbeteraars gebruikt. Verder alles goed MarcoV, je komt wat getergd over. ;)

Thee zetten doe je dan weer beter met zacht water. Maar dat is dan ook de enige toepassing waarvoor je liever zachter water zou willen hebben. Door kalkaanslag in kranen en douchekoppen, jarenlange reclames van nutteloze Calgon, zijn we nogal geindoctrineerd met het mantra dat zacht beter is en ongetwijfeld speelt Britta hier op in.

Ook voor waterleidingen is te zacht water niet goed, de hardheid moet tussen bepaalde waarden liggen anders gaat het fout. Te hard en je hebt overal die kalk, te zacht en het laagje aan de binnenkant van je koperen waterleiding lost op. Dat laagje is nodig om te voorkomen dat koper elementen in je drinkwater gaan oplossen.

Voor je gezondheid wil je het liefst ook mineralen e.d. in je water, dit lost een deel van de verzuring op door ons oververzadigde dieet van suikers (incl alcohol), vetten en eiwitten met een gebrek aan groenten. Je lichaam moet de pH's zeer nauwkeurig reguleren, een tiende afwijking in je bloed en je bent ziek en als bv. je gewrichtssmering van je knieen niet zwaar basisch is, krijg je last van artrose. Moet je je mineraalwater wel zonder koolzuur bubbels drinken, want koolzuurhoudende dranken verzuren juist enorm.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats is dit heel smaakloos water, eigenlijk net als Zero water?
@Ray is het water uit een Aqualine vergelijkbaar met bv een pak Bar le Duc?
@Kees007 , hmmmm, smaak is natuurlijk persoonlijk en er valt niet over te twisten.
Om eerlijk te zijn, heb ik geen flauw idee hoe dat water smaakt, maar (geen nood) houd je duim erin en de smaak wordt vanzelf interessant.... ;)
Ik vermoed dat water uit een omgekeerde-osmose installatie wel "neutraal" zal smaken, omdat er niet veel anders in zal zitten dan alleen H2O. Vind je ander water beter smaken dan weet je in ieder geval dat je de smaak van "verontreinigingen" goed kunt waarderen. Ook goed nieuws, want ... dan heb je prepper-genen!
Mooi is wel, dat je zuiver water natuurlijk prima op smaak kunt brengen (thee o.i.d.). Je weet dan in ieder geval wat er in zit, terwijl dat met flessen water toch altijd even afwachten is...

Ik bedoel maar: "met het juiste mineraalwater hebben we geen fallout meer nodig": https://www.bfs.de/EN/topics/ion/environment/foodstuffs/mineral-water/mineral-water_node.html
"Natural waters like groundwater and spring water always contain natural radioactive substances alongside traces of other minerals. This applies in particular to mineral waters, as these are often extracted from very deep water deposits and therefore has a higher degree of mineralisation."
Nu is dit niet bedoeld om bang te maken. Mineraalwater is goed te drinken want anders zou het niet worden verkocht. Maar, even gekscherend, het is misschien juist het Polonium- of Uranium-aandeel wat het zo lekker maakt ;)

Proost!
 
G

gebruiker 3367

Gast
Zo ver mij bekend heeft een Brita slechts één doel en dat is water ontharden. Lijkt mij dus sterk dat het meer kalk toevoegt, maar heb daar uiteraard nooit een a/b test op uitgevoerd. Na het filteren smaakt het water wel echt “zachter” naar mijn persoonlijke mening.

Keelpijn krijgen van kraanwater krijgen is uiteraard niet normaal. Ik ben zelf niet zo thuis in wat wel / geen juiste waardes zijn. Maar ik zou zelf met het rapport en de klachten naar de dokter gaan.

Het kan zijn dat je simpelweg allergisch of gevoelig bent voor iets wat er in het kraanwater zit, zelfs wanneer de waardes in het algemeen goed zijn. Dat is aan een dokter om uit te zoeken.

Kan ook zijn dat er iets in je leiding zit. Misschien handig om je eigen water te laten testen door een onafhankelijk bedrijf ipv af te gaan op de algemene waardes uit de regio.

Kranen kunnen daarnaast een broeihaard van bacteriën worden om diverse redenen, dus dat is ook iets wat je eventueel nog zou kunnen onderzoeken.

Probeer eerst de oorzaak te achterhalen alvorens te zoeken naar de oplossing. Zou zonde zijn een duur filter of duur systeem aan te schaffen en er vervolgens achter komen dat het niet aan de hardheid van het water ligt en het systeem net niet datgene eruit filtert waar jij allergisch of gevoelig voor blijkt te zijn.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik kan me ergeren aan de kalk in onze waterkoker.
deze maand een nieuwe gekocht maar binnen een par dagen kalk.

wij drinken de hele dag thee, ik zou wel minder kalk in mijn water koker willen hebben.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik kan me ergeren aan de kalk in onze waterkoker.
deze maand een nieuwe gekocht maar binnen een par dagen kalk.

wij drinken de hele dag thee, ik zou wel minder kalk in mijn water koker willen hebben.

Dat zit 'm in de hardheid van het leidingwater. Je zou regenwater kunnen opvangen en filteren, om dat te gebruiken in je waterkoker.
Mogelijk is water dat je in de winkel koopt ook minder hard, maar wel een heel stukje duurder.
 
Bovenaan