• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke slaapzak?

InfernoSis

Diehard Prepper
Na onze kampeertrip in IJsland vinden we het eens tijd om slaapzakken aan te schaffen. Maar er is zo'n aanbod aan slaapzakken, dat ik eerst hier eens wou vragen welke slaapzak jullie aanraden.
Dit weten we wel al:
- graag een mummy slaapzak
- gewicht is voorlopig geen probleem, maar licht is altijd een pluspunt
- winterslaapzak (geen idee of jullie een slaapzak hebben die zowel als zomer- en winterslaapzak kan gebruikt worden)

Tips zijn dus altijd welkom :)
 

Ray

SHTF Expert
Eigenlijk heb je altijd meerdere slaapzakken nodig voor kamperen in elk jaargetijde. Ook is het nogal belangrijk of je met de auto gaat of het in je rugzak moet verslepen bij de keuze van een slaapzak. De ene verkiest leger materiaal, wat super degelijk is maar je niet graag in je rugzak wilt hebben, de ander wil een BOB/INCH bag die zo licht mogelijk is.

Zelf heb ik gekozen voor een aangepast Cumulus Semirect, wat in de standaard uitvoering een zomerslaapzak is. Extra dons (tot -3 comfort en dat klopt bij mij aardig) en waterdichte, ademende buitentijk toegevoegd (1 kg, 295 euro met aanpassingen). Qua high-end slaapzakken ken ik eigenlijk geen betere leverancier dan Cumulus. Hoge kwaliteit dons, goede klantenservice voor vragen en de prijzen zijn vergeleken met andere aanbieders van donzen slaapzakken nog redelijk.

Als 't koud is, lig ik er helemaal in, capuchon wat aangetrokken, maar boven de 9 a 10 graden is het ding veel te warm. Mijn tot -3 slaapzak gebruik ik in de zomer opengerits als deken (en neem dan een stukje laken mee voor over de slaapmat). bij erg warm weer ligt het laken bovenop ipv de slaapzak. Zo kun je dus wat slimme truukjes verzinnen. Liefst zou ik er echter nog een standaard Semirect bij hebben voor het warme weer.

Bij kouder weer dan -3 kan ik mijn kleding als extra isolatie gebruiken, sweaters, jas, over je voeten en borst en de mouwen dan onder de slaapmat proppen dan blijft alles wel op z'n plaats. Ik draai 's nachts nog weleens en daarom vind ik een volledig mummy minder plezierig. In deze kan ik nog net m'n knieën helemaal optrekken. Als 't moet neem ik nog een deken of andere goedkope slaapzak mee momenteel voor als 't echt gaat vriezen, maar een iso lakenzak geeft ook al snel 7 graden extra isolatie (volgens fabrikant natuurlijk veel meer. :lol:). Zo in laagjes iets opbouwen is het meest praktisch qua combinatie mogelijkheden en minder duur dan voor elke situatie een specifieke slaapzak te kopen.

Cumulus heeft veel 'extreme' gear, voor mensen die zo licht mogelijk op pad willen, of de mounteverest willen beklimmen, maar voor algemeen gebruik hebben ze ook interessante modellen: http://sleepingbags-cumulus.eu/
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Voorlopig gaat alles met de auto, maar het is ook de bedoeling om hem in de BOB mee te kunnen sleuren.

Dons is geen probleem voor mij, maar mijn vriend is er allergisch aan. Dus voor hem is het misschien dan beter om een synthetische slaapzak te kiezen.
 

Richard434

Prepper goeroe
Bekijk ook eens wat je met een zomerslaapzak in combinatie met een goede (dikke) wollen deken bereikt.
Laagjes geef meer warmte.. ;)
 
F

frans81

Gast
Nu ik ondertussen wat meer ervaring heb met de KLU M90 is dit toch wel een verwen slaapzak . Ruim , warm en degelijk . Ook is het hoofdeinde nog samen te trekken waardoor Mummy vorm verkrijgbaar . Mijn zoon heeft er laatst een paar dagen in geslapen en vond het een zeer fijne slaapzak .
Twee dagen geleden heb ik hem een M90 Mummy KL model meegegeven en hij vond het opeens een onding .
Te Krap :lol: Dit KLU type is wel duurder .
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Nog even een vraagje (aangezien we nog steeds geen slaapzakken hebben). Mijn vriend is allergisch aan dons. Ik vermoed dat een slaapzak met dons dan niet echt gezond is? Dus beter voor hem één met synthetische vulling zoeken?
 

Erny

Last (wo)man standing
Dat lijkt me wel slim... maar om te testen zou je een donzen slaapzak kunnen lenen van iemand en hem daar een paar nachten in laten slapen.
Hebben mijn ouders vroeger ook met mij gedaan icm donzen dekbed. ;)
 
F

frans81

Gast
Nog even een vraagje (aangezien we nog steeds geen slaapzakken hebben). Mijn vriend is allergisch aan dons. Ik vermoed dat een slaapzak met dons dan niet echt gezond is? Dus beter voor hem één met synthetische vulling zoeken?

Ik denk dat wanneer je een wat oudere donzen koopt dat het wel meevalt met allergie .
Die zijn al behoorlijk uitgedampt .
Een nieuwe donzen die zijn nog voorzien van verse veertjes .
Oude donzen M58 of M80 ( is nieuwer model dan M58 )
zijn goedkoop .
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ja dat dacht ik al :p Kan inderdaad eens rondvragen of iemand een donzen slaapzak heeft, hoewel we niet veel kampeerders in de familie/vriendenkring hebben. Synthetische slaapzakken wegen wel beduidend meer merk ik (volgens de websites)
 

Ray

SHTF Expert
Ja dat dacht ik al :p Kan inderdaad eens rondvragen of iemand een donzen slaapzak heeft, hoewel we niet veel kampeerders in de familie/vriendenkring hebben. Synthetische slaapzakken wegen wel beduidend meer merk ik (volgens de websites)

Mensen die ik ken met een donsallergie kunnen ook niet op een 20 jaar oud donzen kussen liggen, dus ik verwacht dat je vriend er wel last van zal krijgen.
Hier de wat lichtere synthetische slaapzakken van Cumulus: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/synthetic-sleeping-bags
Zwaarste is 1230 gram, comfort tot +1. Moet het warmer, kunnen ze daar vast nog wat extra vulling bij in stoppen.
 
F

frans81

Gast
Mensen die ik ken met een donsallergie kunnen ook niet op een 20 jaar oud donzen kussen liggen, dus ik verwacht dat je vriend er wel last van zal krijgen.
Hier de wat lichtere synthetische slaapzakken van Cumulus: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/synthetic-sleeping-bags
Zwaarste is 1230 gram, comfort tot -6. Moet het warmer, kunnen ze daar vast nog wat extra vulling bij in stoppen.

Bedankt voor jou hint !
Had ik dus niet verwacht .
Dacht echt dat een oude Dons vulling geen probleem meer zou zijn .
 

Ray

SHTF Expert
Bedankt voor jou hint !
Had ik dus niet verwacht .
Dacht echt dat een oude Dons vulling geen probleem meer zou zijn .

Gelukkig is een goede synthetische vulling maar een beetje zwaarder dan dons bij dezelfde isolatie. Helemaal vergeleken bij oud dons, dat isoleert uiteraard minder dan nieuw dons.
Zoveel keuze ook in slaapzakken, altijd een hele klus er eentje uitzoeken. ;)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Mensen die ik ken met een donsallergie kunnen ook niet op een 20 jaar oud donzen kussen liggen, dus ik verwacht dat je vriend er wel last van zal krijgen.
Hier de wat lichtere synthetische slaapzakken van Cumulus: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/synthetic-sleeping-bags
Zwaarste is 1230 gram, comfort tot +1. Moet het warmer, kunnen ze daar vast nog wat extra vulling bij in stoppen.
Ja die had ik ook gezien. Hij denkt enkel dat hij daar te weinig bewegingsruimte in zou hebben (width top/bottom: 80/55 cm).
Ik had deze gevonden: https://www.asadventure.com/nl/p/ma...ti-3-season-wide-regular-1326D60004.2218.html Die is 91 cm. Mijn vriend is nogal... breed ;) Qua prijs liggen ze niet ver uit elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

AWOL

Prepper goeroe
Bijkomend nadeel van dons is dat als het nat wordt het langzaam droogt en de isolatie waarde verliest, synthetisch droogt veel sneller.
 

Ray

SHTF Expert
Bijkomend nadeel van dons is dat als het nat wordt het langzaam droogt en de isolatie waarde verliest, synthetisch droogt veel sneller.

Klopt, vandaar dat ik mijn slaapzak met een waterdichte, ademde buitentijk heb laten maken. Wil een mens nog meer zekerheid, dan is er zelfs hydrofobische dons, dons wat geen water opneemt en blijft isoleren:
Volgende video er na is een review van spullen met dat dons.
 

Larik

Diehard Prepper
Ik heb al 5 jaar een ayacucho ignition en hij slaapt nog steeds heerlijk.
De defensie m90 heb ik ook zo een 3 jaar in mogen slapen en die was ook heerlijk, wel zwaar en erg warm in de zomer.
De 2delige defensie heb ik ook 3 jaar gehad en die was perefect. Zomer, herfst en winter. Dat is echt een aanrader als je daar voor een mooie prijs aan kan komen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Omdat ik deze winter meerdere weekenden ga kamperen, in NL, Duitsland en de Jura (Fr.), zoek ik een goede slaapzak. Misschien kun jij of anderen hier mij helpen bij het maken van een keus. Ik heb natuurlijk al enig onderzoek gedaan, en ik twijfel tussen drie slaapzakken. Allen hebben ongeveer dezelfde comforttemperatuur (enkele graden onder nul). Wat voor mij zwaar weegt zijn zaken als gewicht, vochtbestendig, windbestendig en slaapcomfort. Ik slaap het liefst op mijn zij en draai regelmatig om gedurende de nacht.
De eerste slaapzak is daar voor gemaakt, het is de Nemo Disco 15 Regular :)rolleyes:) weegt 1220 gr. kost € 319,95 bij bever.nl.
De tweede is The North Face Blue Kazoo Long, weegt 1106 gr. kost € 239,95 bij bever.nl.
De derde is de Carinthia Defence 4 (M), weegt 1850 gr (!) kost € 179 bij bushcraftshop.nl. Deze is het goedkoopst, heeft de laagste comforttemp. (-10) maar is ook een flink stuk zwaarder.

Rarara wat moet ik kiezeno_O:(.
Of misschien krijg ik nog betere adviezen.
:thnx:
 
Bovenaan