• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke slaapzak?

Niels

Mankinds only hope
Ik heb laatst een slaapzak besteld daar custom made, met extra vulling, en een andere kleur.
Communicatie ging super, laten maken duurt wel 6 tot 8 weken ofzo, houd daar rekening mee.
 

Ray

SHTF Expert
En ze reageren nog steeds snel. Gister gemaild en vandaag een antwoord dat je ook de Quilts breder en langer kan laten maken.
Bij de slaapzakken is op hun site al een 'creator' optie waarbij je zelf alle gewenste aanpassingen kan instellen.
Voor custom made Quilt zal je even moeten mailen met ze.
Goed te horen.
Ik had zeer goed contact en constant met dezelfde persoon. Had een quilt besteld, maar was bij levering stom verbaasd dat een rits ontbrak. Ik had dus geen idee hoe je zo'n quilt moest gebruiken en wat ik dus besteld had. Op het plaatje was dat ook niet te zien en dat hebben ze naar aanleiding van mijn misser meteen op de site verbeterd. De quilt kunnen terugsturen, met scheurtje in de opbergzak (netjes vermeld, eigen schuld) en kosteloos m'n huidige slaapzak in samenspraak samen gesteld. Top gewoon, qua service, prijs en kwaliteit.

Die gasten zijn weliswaar Pools, maar doen dit al een tijdje, 'k geloof een kwart eeuw of zo. Zitten dicht bij de bron van het beste dons ter wereld en daarom kost dat beetje vulling voor een slaapzak daar ook niet meteen een halve rug en arbeid idem.

Pertex Endurance (twee jaar terug wellicht nu weer iets beters?) is hier ruim voor de test geslaagd als buitentijk of stof voor een jas. Blij dat ik voor die 'zware' optie heb gekozen ipv de lichtgewicht versie daarvan. Al kotst er iemand over je slaapzak, lekker uitslapen en de volgende dag kun je het eraf soppen zonder dat je dons nat wordt! (Nog nooit meegemaakt, vogelpoep wel)

Als ik weer wat bij elkaar gespaard heb, wil ik een extra slaapzak van ze, zelfde model, maar dan puur voor de zomer, licht, maar net drie centimeter korter en smaller dan m'n huidige. Dan passen ze in elkaar...…. en heb je een top kwaliteit modulair systeem tot -18 voor zo'n 500 euro totaal van goed anderhalve kilo. :)
 

Lai

Prepper goeroe
@CrossbowClan heb je een hangmat ook al eens overwogen? Slaap je van de grond af. Veel bushcrafters slapen daar 's winters in met een oud dekbed/slaapzak eronder bevestigd. Schijnt erg comfortabel te slapen als ik de reacties mag geloven.
 

Floesh

Diehard Prepper
@CrossbowClan heb je een hangmat ook al eens overwogen? Slaap je van de grond af. Veel bushcrafters slapen daar 's winters in met een oud dekbed/slaapzak eronder bevestigd. Schijnt erg comfortabel te slapen als ik de reacties mag geloven.

Niets is zo persoonlijk als de voorkeur voor slapen in een hangmat versus de grondmat.
YouTube staat vol verschillende meningen.
Test dit dus een paar keer voordat je een aankoop doet.
 

Lai

Prepper goeroe
Maar is dat niet met alles? Testen, het liefst voor je koopt.
Slaapmatjes zijn er in zoveel soorten, diktes, materialen en maten dat je vaak door de matjes de grond niet meer ziet. Slaapzakken idem.
Kon voor mijn ongeluk makkelijk op de grond slapen met zo'n dun dingetje, lijf heeft nu een dikke zachte ondergrond nodig.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@CrossbowClan heb je een hangmat ook al eens overwogen? Slaap je van de grond af. Veel bushcrafters slapen daar 's winters in met een oud dekbed/slaapzak eronder bevestigd. Schijnt erg comfortabel te slapen als ik de reacties mag geloven.
Ja dat heb ik wel overwogen, alleen hoe doe je dat wanneer er geen bomen zijn? Dan heb je er toch niks aan?
Daarbij heb ik nog nooit geslapen in een hangmat, ik woel nogal tijdens mijn slaap en ben bang dat dat niet kan in een hangmat.
 
J

J.J

Gast
Ja dat heb ik wel overwogen, alleen hoe doe je dat wanneer er geen bomen zijn? Dan heb je er toch niks aan?
Daarbij heb ik nog nooit geslapen in een hangmat, ik woel nogal tijdens mijn slaap en ben bang dat dat niet kan in een hangmat.
Als je het vaak genoeg doet wen je er wel aan om niet te kunnen woelen, eerst zal je slecht slapen, daar na ga je er aan wennen, je kan het zien als een training.
Ik ben een tijdje dakloos geweest en sliep in een personen auto rechtop achter het stuur, om zo weer bij onraad weg te kunnen rijden, wat ik ook een keer snel moest doen, en moest mijn belager afschudden door snel weg te rijden straat in straat uit.
 

DO-it

Diehard Prepper
Ja dat heb ik wel overwogen, alleen hoe doe je dat wanneer er geen bomen zijn? Dan heb je er toch niks aan?
Daarbij heb ik nog nooit geslapen in een hangmat, ik woel nogal tijdens mijn slaap en ben bang dat dat niet kan in een hangmat.

Afhankelijk van de hangmat, kun je daar ook op de grond in slapen (zie ook topic Ik ga op kanotrektocht en neem mee (geen idee hoe ik hier een werkende interne link van kan maken:(). Ook dan telt de ondergrond mee. Als je op de grond moet liggen is een goed matje erg fijn. Als je gaat hangen, dan is een goede underquilt en topquilt (@Vempain en @JamHard hebben hier nog meer ervaring in) voldoende om warm te liggen. Er zijn hangmatten waar je een matje in kunt schuiven, ik slaap liever zonder matje in mijn hangmat. Ook ik ben een woeler en kan dat prima in mijn hangmat doen.

Net als de rest: uitproberen wat het best bij je past!
 

JamHard

Prepper goeroe
Ja dat heb ik wel overwogen, alleen hoe doe je dat wanneer er geen bomen zijn? Dan heb je er toch niks aan?
Daarbij heb ik nog nooit geslapen in een hangmat, ik woel nogal tijdens mijn slaap en ben bang dat dat niet kan in een hangmat.

Mijn huidige setup bestaat uit een:
  • DD Hammock Travel
  • DD 3*3 Tarp
  • Snugpack Underblanket
  • Snugpack Topquilt
De DD Hammock Travel is bij gebrek aan bomen door zijn waterdichte onderlaag als tent in te zetten en in de dubbele bodem kun je gemakkelijk een matje o.i.d. schuiven, waardoor deze op z'n plaats blijft zitten. Door de uiteinden open te trekken en vast te zetten met haringen en de tarp met 'n paar wandelstokken o.i.d. op te stellen heb je gemakkelijk en zonder al te veel extra moeite een degelijke grond-setup verkregen.
De hangmat is tevens voorzien van een muskietennet die van beiden kanten is te openen, waardoor je er niet op hoeft te letten waar je de opening zou moeten houden.

De onder- en bovendeken van Snugpack hebben een hele mooie prijs/qualiteit verhouding voor de isolatie die geboden wordt (-10 in extreme omstandigheden), maar dit is uiteraard aan te vullen met wat termo-kleding e.d. om die extreem om te zetten naar comfortabel.

Ga je dit combineren met een ridge-lijn tussen de uiteinden van je hangmat, dan ben je tevens altijd verzekerd van de voor jouw afgestelde ideale "zak" (dat is het doorhangen van de hangmat), waarin je het meest comfortabel ligt, want als je namelijk de hangmat strak hangt heb je te weinig ruimte om te kunnen woelen en je gedwongen wordt om in de lengte te slapen, wat niet te prefereren valt als je veel woelt in je slaap. Door de ridge-lijn toepassing met de daarbij verkregen zak in je hangmat heb je dat wel, omdat het uitgangspunt van de ligpositie in een hangmat diagonaal is en het dan ook niet echt uitmaakt hoe je woelt, draait of wat dan ook,... tenzij je hele rare capriolen uit gaat halen in je slaap, maar daar is zelfs de traditionele opzet van tent, slaapmat en slaapzak niet tegen opgewassen.

Verder zijn er de nodige hulpmiddelen om het ophangen te vergemakkelijken, zodat het opzetten een wandeling in het park wordt.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Mijn huidige setup bestaat uit een:
  • DD Hammock Travel
  • DD 3*3 Tarp
  • Snugpack Underblanket
  • Snugpack Topquilt
De DD Hammock Travel is bij gebrek aan bomen door zijn waterdichte onderlaag als tent in te zetten en in de dubbele bodem kun je gemakkelijk een matje o.i.d. schuiven, waardoor deze op z'n plaats blijft zitten. Door de uiteinden open te trekken en vast te zetten met haringen en de tarp met 'n paar wandelstokken o.i.d. op te stellen heb je gemakkelijk en zonder al te veel extra moeite een degelijke grond-setup verkregen.
De hangmat is tevens voorzien van een muskietennet die van beiden kanten is te openen, waardoor je er niet op hoeft te letten waar je de opening zou moeten houden.

De onder- en bovendeken van Snugpack hebben een hele mooie prijs/qualiteit verhouding voor de isolatie die geboden wordt (-10 in extreme omstandigheden), maar dit is uiteraard aan te vullen met wat termo-kleding e.d. om die extreem om te zetten naar comfortabel.

Ga je dit combineren met een ridge-lijn tussen de uiteinden van je hangmat, dan ben je tevens altijd verzekerd van de voor jouw afgestelde ideale "zak" (dat is het doorhangen van de hangmat), waarin je het meest comfortabel ligt, want als je namelijk de hangmat strak hangt heb je te weinig ruimte om te kunnen woelen en je gedwongen wordt om in de lengte te slapen, wat niet te prefereren valt als je veel woelt in je slaap. Door de ridge-lijn toepassing met de daarbij verkregen zak in je hangmat heb je dat wel, omdat het uitgangspunt van de ligpositie in een hangmat diagonaal is en het dan ook niet echt uitmaakt hoe je woelt, draait of wat dan ook,... tenzij je hele rare capriolen uit gaat halen in je slaap, maar daar is zelfs de traditionele opzet van tent, slaapmat en slaapzak niet tegen opgewassen.

Verder zijn er de nodige hulpmiddelen om het ophangen te vergemakkelijken, zodat het opzetten een wandeling in het park wordt.
Dankjewel voor deze uitgebreide en informatieve post. Hierdoor zal ik toch nog eens overwegen een hangmat aan te schaffen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Pertex Endurance (twee jaar terug wellicht nu weer iets beters?) is hier ruim voor de test geslaagd als buitentijk of stof voor een jas.
Ik wil, net als jij, de Cumulus Semirect 350 aanpassen. Pertex Endurance staat nu niet meer bij de opties, wel Pertex Quantum Pro. Dat lijkt mij nu de beste optie, samen met Hydrofobic dons (down).
Hoe zie jij dit? Jouw mening heeft voor mij veel waarde :).
 

Ray

SHTF Expert
Ik wil, net als jij, de Cumulus Semirect 350 aanpassen. Pertex Endurance staat nu niet meer bij de opties, wel Pertex Quantum Pro. Dat lijkt mij nu de beste optie, samen met Hydrofobic dons (down).
Hoe zie jij dit? Jouw mening heeft voor mij veel waarde :).
Ik tik net mijn opties bij die Cumulus in dat andere draadje: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/winterkamperen.4250/page-2#post-89311

Hydrofobic down hadden ze toen ook al, alleen was dit best een dure optie dus heb ik het bij gewone dons gehouden en een waterdichte buitentijk. In hoeverre hydrofobic down nog wat toevoegt, geen idee. Behalve wat spatwater heeft de mijne nog niet veel vocht voor de kiezen gehad.

Wel gemerkt in heel vochtige omstandigheden, permanent 90% of meer, dat je met je lichaamswarmte dat vocht laat verdampen. Kruip je er net in, voelt de slaapzak klam, wordt je twee uurtjes later wakker, dan is 'ie droog. Ademen doet hij wel dus.

Als kleur heb ik zwart gekozen, puur omdat dit het snelst warmte van een evt. zonnetje pakt om te drogen.

De slaapzak is voor mij, met m'n 1,82 net breed genoeg om m'n knieën te kunnen optrekken, ik ben ook een zijslaper. Ook breed genoeg om mezelf in de slaapzak te kunnen omkeren, handig als je er nog wat bovenop hebt liggen zoals de sweater/jas bij koude nachten. Met de mouwen onder de slaapmat de boel beetje vast leggen voor extra isolatie. Scheelt al snel weer 5 graden comforttemperatuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Ray heel erg bedankt voor je advies :thumbsup:. Dus Endurance buitentijk (zware versie), gewoon dons en in het zwart. Ik ga uitzoeken wat dat gaat kosten.
 

Floesh

Diehard Prepper
Quilt 450, L size, 22cm extra width, Pertex Quantum 29g, EUR 306

Extra dons vulling bij Cumulus kost €3 per 10 gram
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Oké even een update. Ik heb inmiddels meermaals contact gehad met Cumulus. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op twee keuzes.

Semirect 350, outer fabric Pertex Quantum Pro (earlier Endurance) in blue, black, burgundy, chestnut or olive, 550 g of 850 cuin down, left side zip - 334 EUR

Semirect 350, outer fabric Pertex Quantum Pro (earlier Endurance) in blue, black, burgundy, chestnut or olive, 550 g of 850 cuin hydrophobic down, left side zip - 389 EUR

Het enige verschil is dus: gewoon dons versus hydrofobisch dons. Beide wegen 940 gram. De comfort-temp. is -5, de limit-temp. is -10.
Welke zouden jullie kopen? :D
 
F

frans81

Gast
Dons en vocht zijn twee vijanden van elkaar .
Ook dat hydofobisch is maar beperkt werkzaam . Na aantal wasbeurten is het bekeken en kun je dure impregneer middeltjes bij de was gaan doen .

Gezien dat , vind ik de investering wat over the Top .

Dan sleep ik liever wat meer gewicht mee .
Natuurlijk zijn er mensen die er bij zweren maar ik ken er genoeg die geen Dons meer willen .
 

Ray

SHTF Expert
Oké even een update. Ik heb inmiddels meermaals contact gehad met Cumulus. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op twee keuzes.

Semirect 350, outer fabric Pertex Quantum Pro (earlier Endurance) in blue, black, burgundy, chestnut or olive, 550 g of 850 cuin down, left side zip - 334 EUR

Semirect 350, outer fabric Pertex Quantum Pro (earlier Endurance) in blue, black, burgundy, chestnut or olive, 550 g of 850 cuin hydrophobic down, left side zip - 389 EUR

Het enige verschil is dus: gewoon dons versus hydrofobisch dons. Beide wegen 940 gram. De comfort-temp. is -5, de limit-temp. is -10.
Welke zouden jullie kopen? :D
Dons en vocht zijn twee vijanden van elkaar .
Ook dat hydofobisch is maar beperkt werkzaam . Na aantal wasbeurten is het bekeken en kun je dure impregneer middeltjes bij de was gaan doen .

Gezien dat , vind ik de investering wat over the Top .

Dan sleep ik liever wat meer gewicht mee .
Natuurlijk zijn er mensen die er bij zweren maar ik ken er genoeg die geen Dons meer willen .

Vandaar ook die waterdichte, edoch ademende buitentijk @frans81 ;)

Ik zou geen extra geld investeren in hydrofobisch dons. Mocht je toch het voor elkaar krijgen (ondanks waterdichte buitentijk) dat je dons echt nat wordt, alleen dan heb je voordeel van dat spul omdat het nog steeds isoleert. Juist die waterdichte buitentijk voorkomt ellende bij een lekkende tent, condens na meerdere natte dagen, verkeerd gespannen tarp en de overnachting onder de sterren die toch wat verkeerd was ingeschat qua regen, etc.
 
Bovenaan