• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke slaapzak?

DO-it

Diehard Prepper
Als eerste heb ik een aantal vragen:
- ga je hiken of met een auto?
- Hoe ga je slapen (in de buitenlucht, bivakzak, tent, hangmat of....)?
- In welke periode zit je waar? Begin van de winter (21 december) in Nederland is het ander weer dan in de Jura of aan het eind van de winter (rond maart, want de 21ste is het alweer lente). Misschien weet je al hoe koud het kan worden in de Jura? Of in Duitsland (waar dan, want in het midden is het vaak warmer dan in het zuiden)?

Voor mij/ ons is het dan handiger om mee te denken....
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@DO-it ik ga hiken en ik slaap buiten onder/in mijn tarp (DD-Hammock 3x3 m.). Ik twijfel nog over een bivakzak.
De min. temperatuur, gemiddeld, in de Jura (28-30 jan.) is -5 graden, maar ik hou er rekening mee dat dat ook veel lager kan zijn.
Van 12-14 april ben ik in Duitsland, maar ik weet nog niet precies waar... is een verrassing. Maar dan verwacht ik geen vrieskou.
Alle overige weekenden zijn in NL, van begin november tot midden juni.

Genoeg info zo? :D
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Een r waarde van 3 houd in tot -5. Je wilt bij grotere koude kunnen slapen schrijf je. En je slaapt onder een tarp. Je schrijft ook dat de slaapzakken waar je naar kijkt een comfortemperatuur enkele graden onder nul hebben. Kun je goed tegen kou? Neem je een extra inliner mee? Of een schapenvacht oid? Vooral met vrieskou en wind kan het erg koud zijn.

Dus een donzen slaapzak is minder geschikt omdat die voor jou niet genoeg isoleert omdat je mat niet warm genoeg is. Bij dons is het nadeel dat je er op ligt. Dan isoleert het niet. Daarom hebben wij slaapmatje met r waarde 5,9 en 6. Daarop een donzen dekbedje ( van Ikea €50) met een lap flanel er aan genaaide, als een quilt. https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/ervaringen-slaapzak-vs-quilt.3815/ en als het heel koud is een extra fleece dekentje er overheen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Een r waarde van 3 houd in tot -5. Je wilt bij grotere koude kunnen slapen schrijf je. En je slaapt onder een tarp. Je schrijft ook dat de slaapzakken waar je naar kijkt een comfortemperatuur enkele graden onder nul hebben. Kun je goed tegen kou? Neem je een extra inliner mee? Of een schapenvacht oid? Vooral met vrieskou en wind kan het erg koud zijn.

Dus een donzen slaapzak is minder geschikt omdat die voor jou niet genoeg isoleert omdat je mat niet warm genoeg is. Bij dons is het nadeel dat je er op ligt. Dan isoleert het niet. Daarom hebben wij slaapmatje met r waarde 5,9 en 6. Daarop een donzen dekbedje ( van Ikea €50) met een lap flanel er aan genaaide, als een quilt. https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/ervaringen-slaapzak-vs-quilt.3815/ en als het heel koud is een extra fleece dekentje er overheen.
Ik begrijp dat jij Exped Down 9 slaapmat hebt. Die ziet er prima uit, maar weegt wel het dubbele van de Thermarest.
Een quilt is niks voor mij. Ik denk dat een lakenzak erbij het wel warmer maakt en ik kan goed tegen kou. Ik slaap altijd ;).
Tegen de wind heb ik mijn tarp en eventueel schaf ik nog een goretex bivakzak aan. Al met al moet ik het dan tot -10 wel kunnen redden, denk ik.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Klopt. Maar we hebben ook twee Exped Down ul 7 lw van 735 gram en r waarde 5,9. In de aanbieding gekocht voor €150 per stuk.

Oh en ik ben een koukleum dus wil het graag warm hebben.
Ik zal dit zeker in overweging nemen.
Ondertussen ben ik op dit forum ook de V2 Trifecta BIVVY tegengekomen. Heel interessant, kan gebruikt worden als deken, slaapzak, bivakzak en tarp.
Hij heeft een aluminium binnencoating, weegt slechts 440 gr. en kost zo'n € 55.
Dat is misschien ook wel iets voor jou, als koukleum :p
 

Ray

SHTF Expert
@Tanfana ja, ik koop wel een matje. Waarschijnlijk de Thermarest Neoair Trekker RW, € 149,95, weegt 640 gr., is 6.3 cm dik en heeft een Isolatie (R-waarde) van 3.
Net als Tanfana raadt ik je ook aan om vooral wat meer te letten op je mat. Dat scheelt echt enorm en als het wat warmer is heb je niet veel last van een hoge R waarde. Hier doe ik het nog steeds met dezelfde Exped Downmat UL 7 M. (Nu zijn er weer verbeterde nieuwe modellen)

Je drukt altijd je slaapzak plat waar je op ligt, dons en synthetisch, dus ben je voornamelijk afhankelijk van je mat tegen de kou van de grond. Voor de winter minimaal R-waarde 5 aanschaffen.

Qua slaapzak heb ik gekozen voor een Cumulus, omdat die firma zo lekker alles kan aanpassen aan je wensen, zonder daar de hoofdprijs voor te betalen. Qua model wilde ik geen mummy, waar toch de meeste grammenjagers voor gaan, dus het moest de SemiRect worden, maar die heeft een comforttemperatuur van slechts +7. Dus dat model laten aanpassen met meer dons tot -3 EN er een waterdichte en ademende buitentijk omheen laten naaien. Voor iets minder dan 300 euro in huis, 't weegt 1060 gram oid met tien jaar garantie. Je betaald voor de extra dons en de meerprijs voor die buitentijk, maar arbeidskosten rekenen ze niet, want ze maken toch ieder model op bestelling.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c.../down-sleeping-bags/semirect-350?gid=65&vid=6

Zo'n waterdichte buitentijk is handig als je eens onder een tarp slaapt en de regen toch wat horizontaler valt dan verwacht. Of het condens in je tent, want dons dient wel droog te blijven. Door die tijk heb je gewoon wat minder zorgen.
Kleur van de tijk heb ik zwart gekozen (Pertex Endurance stof), dat droog lekker snel bij ieder zonnetje. Vergeet niet de kleur van je rits te specifieren, ik kreeg dus een zwarte slaapzak met roze rits en wordt daar nog steeds mee gepest. :lol:

Boven de tien graden gebruik ik hem als deken. Tussen de -3 en 10 graden als slaapzak. Een paar graden lager dan -3 is niet erg, dan gaat de sweater, jas e.d. kleding bovenop. Mocht het structureel lager dan -5 worden, dan moet er een liner mee en dan lig je tot -12 lekker en kun je tegen een koud hoofd, de capuchon nog aantrekken. Zelf doe ik dat nooit, want ik mag ook graag eens omdraaien in m'n slaap.

Voor in de zomer heb ik nu dat Lidl copycat slaapmatje, die is zo hol als een echoput en werkt eerder als koeling dan isolatie en dat kan bij nachtjes van 15+ erg lekker zijn.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Zoals Tanfana en Ray zeggen is een goede mat het belangrijkste.

Veel Amerikaanse (tru)hikers gebruiken een Enlightened Equipment Quilt.
Het dons in de achterkant van je slaapzak waar je normaal ligt isoleert niet, dat is daarom weggelaten bij een Quilt.
Je kan ze custom made laten maken, met of zonder voetbox/rits waardoor je de mogelijkheid hebt er in de warmere maanden een deken van te maken.
Neem bij dit merk liever iets warmer dan geadverteerd want ik heb reviews gelezen waarin het wat tegenvalt.
Hou ook rekening met importkosten, ik weet niet of er ook vergelijkbare Europese bedrijven zijn maar Cumulus is ook een goede optie.

https://enlightenedequipment.com/quilts/
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Ray en @Floesh ik zal jullie advies zeker ter harte nemen, dus die Thermarest valt af. Wordt dan waarschijnlijk toch een Exped Downmat :lol:
En je eigen slaapzak laten maken, daar had ik nog niet van gehoord. Dus die link ga ik zeker bekijken, maar ik ga nu eerst vier dagen survivallen met de kinderen in Preston Palace :fluit:. Als ik terug ben ga ik daar wel kijken, want ik ben zeer benieuwd.

:thnx:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Tanfana dat hoeft niet hoor, ik wil er toch één voor mezelf. Daarnaast weet ik ook niet wat er allemaal gebeurd is op jouw matjes :lol:.
Maar wel erg aardig om aan te bieden :thumbsup:.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Klopt. Maar we hebben ook twee Exped Down ul 7 lw van 735 gram en r waarde 5,9. In de aanbieding gekocht voor €150 per stuk.

Oh en ik ben een koukleum dus wil het graag warm hebben.
Ik heb die ook, ook de UL7 LW, maar die is r-waarde 3,3 bij mij, wat gaat er fout?
Ik heb ook een UL7 M die Ray ook heeft, die is ook r-waarde 3,3 voor wat ik weet.

Ik blaas ze ook op als ik ze opruim, om het schuim spul binnenin mooi fluffy te houden.

Qua slaapzak kan ik de Cumulus ook wel aanraden opzich als je super lichtgewicht wilt gaan... maar dan zou ik voor een iets dikker buiten stofje gaan dan origineel.
Als je iets meer gewicht oke vind zou ik gewoon een Snugpak komen uit de Elite serie, daar ben ik echt zeer tevreden over.

Een goede liner is ook een idee, die was je veel makkelijker en vaker dan je slaapzak. Hop weg bacteriën.

Edit:
ul7.png
(Bron afbeelding: Print-scteen website Edped).

Jep, r-waarde 3,3.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, ik zie het.
Die heet nu blijkbaar niet meer UL7 lijkt het.

exped.png
(Bron afbeelding: Print-scteen website Edped).

UL Winter :p. Staat ook nog op de wensenlijst. Voor serieus winter is r-waarde 3,3 net te krap.

Edit:
Nee ook niet... die heeft zelfs een r-waarde van 7.
Ach, misschien veranderen ze zo af en toe wat...
 

Floesh

Diehard Prepper
@Ray en @Floesh ik zal jullie advies zeker ter harte nemen, dus die Thermarest valt af. Wordt dan waarschijnlijk toch een Exped Downmat :lol:
En je eigen slaapzak laten maken, daar had ik nog niet van gehoord. Dus die link ga ik zeker bekijken, maar ik ga nu eerst vier dagen survivallen met de kinderen in Preston Palace :fluit:. Als ik terug ben ga ik daar wel kijken, want ik ben zeer benieuwd.

:thnx:

Kijk ook eens naar de Sea to Summit matten.
Deze gebruiken @Jasje en ik naar volle tevredenheid.
Zijn minder luidruchtig en liggen erg comfortabel door de individuele air sprung cellen.

https://seatosummit.com/product-category/sleeping-mats/air-sprung-cell-mats/#
 

Ray

SHTF Expert
@Ray en @Floesh ik zal jullie advies zeker ter harte nemen, dus die Thermarest valt af. Wordt dan waarschijnlijk toch een Exped Downmat :lol:
En je eigen slaapzak laten maken, daar had ik nog niet van gehoord. Dus die link ga ik zeker bekijken, maar ik ga nu eerst vier dagen survivallen met de kinderen in Preston Palace :fluit:. Als ik terug ben ga ik daar wel kijken, want ik ben zeer benieuwd.

:thnx:
Het staat er niet zo duidelijk op, die site, maar je kunt idd je slaapzak laten aanpassen. Meer of minder vulling (binnen de grenzen van 't ontwerp), andere buitentijk en zelfs 20 cm langer ed aanpassingen zijn mogelijk. 't Is wel in 't Engels communiceren met ze via de mail, maar ze reageren snel (twee jaar geleden althans wel).
 

Floesh

Diehard Prepper
Het staat er niet zo duidelijk op, die site, maar je kunt idd je slaapzak laten aanpassen. Meer of minder vulling (binnen de grenzen van 't ontwerp), andere buitentijk en zelfs 20 cm langer ed aanpassingen zijn mogelijk. 't Is wel in 't Engels communiceren met ze via de mail, maar ze reageren snel (twee jaar geleden althans wel).

En ze reageren nog steeds snel. Gister gemaild en vandaag een antwoord dat je ook de Quilts breder en langer kan laten maken.
Bij de slaapzakken is op hun site al een 'creator' optie waarbij je zelf alle gewenste aanpassingen kan instellen.
Voor custom made Quilt zal je even moeten mailen met ze.
 
Bovenaan