Eigenlijk heb je altijd meerdere slaapzakken nodig voor kamperen in elk jaargetijde. Ook is het nogal belangrijk of je met de auto gaat of het in je rugzak moet verslepen bij de keuze van een slaapzak. De ene verkiest leger materiaal, wat super degelijk is maar je niet graag in je rugzak wilt hebben, de ander wil een BOB/INCH bag die zo licht mogelijk is.
Zelf heb ik gekozen voor een aangepast Cumulus Semirect, wat in de standaard uitvoering een zomerslaapzak is. Extra dons (tot -3 comfort en dat klopt bij mij aardig) en waterdichte, ademende buitentijk toegevoegd (1 kg, 295 euro met aanpassingen). Qua high-end slaapzakken ken ik eigenlijk geen betere leverancier dan Cumulus. Hoge kwaliteit dons, goede klantenservice voor vragen en de prijzen zijn vergeleken met andere aanbieders van donzen slaapzakken nog redelijk.
Als 't koud is, lig ik er helemaal in, capuchon wat aangetrokken, maar boven de 9 a 10 graden is het ding veel te warm. Mijn tot -3 slaapzak gebruik ik in de zomer opengerits als deken (en neem dan een stukje laken mee voor over de slaapmat). bij erg warm weer ligt het laken bovenop ipv de slaapzak. Zo kun je dus wat slimme truukjes verzinnen. Liefst zou ik er echter nog een standaard Semirect bij hebben voor het warme weer.
Bij kouder weer dan -3 kan ik mijn kleding als extra isolatie gebruiken, sweaters, jas, over je voeten en borst en de mouwen dan onder de slaapmat proppen dan blijft alles wel op z'n plaats. Ik draai 's nachts nog weleens en daarom vind ik een volledig mummy minder plezierig. In deze kan ik nog net m'n knieën helemaal optrekken. Als 't moet neem ik nog een deken of andere goedkope slaapzak mee momenteel voor als 't echt gaat vriezen, maar een iso lakenzak geeft ook al snel 7 graden extra isolatie (volgens fabrikant natuurlijk veel meer.
). Zo in laagjes iets opbouwen is het meest praktisch qua combinatie mogelijkheden en minder duur dan voor elke situatie een specifieke slaapzak te kopen.
Cumulus heeft veel 'extreme' gear, voor mensen die zo licht mogelijk op pad willen, of de mounteverest willen beklimmen, maar voor algemeen gebruik hebben ze ook interessante modellen:
http://sleepingbags-cumulus.eu/