• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Larik

Diehard Prepper
Ik heb ze al, op jou advies, een mail gestuurd met de vraag hoe ik die slaapzak kan aanpassen, wat zijn de mogelijkheden. Dat was zo'n twee weken geleden maar nog geen reactie. Ik zal ze nog eens een mail sturen. :)

Als ze na 2 weken nog niet reageren zou ik elders gaan shoppen. Klantenservice is niet hun sterkste punt blijkbaar en als er iets mis is met je product is dat best vervelend.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Na maanden zoeken en vergelijken naar een winter-slaapsysteem zie ik bijna door de bomen het bos niet meer dus het wordt tijd voor een beslissing :eek:.
Zeer waarschijnlijk gaat dit het worden...
- slaapzak: Nemo Disco :lol: 15 regular, weegt 1220 gr., kost € 319,95.
https://www.bever.nl/p/nemo-disco-15-regular-slaapzak-MBAAC80015.html?colour=2228
- slaapmat: Exped Downmat 7 LW, weegt 1140 gr., kost € 169.
https://www.coolblue.nl/product/799826/exped-downmat-7-lw.html
- bivizak: V3 Trifecta, weegt 395 gr., kost € 55,71.
https://nl-2gosystems.glopalstore.com/products/trifecta?variant=5897656453

Mocht iemand nog kritische kanttekeningen hebben dan hoor ik het graag :thumbsup:.

De Exped Downmat 7 LW heeft een R-value van 5.9 en weegt 1140 gram.
De Therm-A-Rest Neoair Xtherm Large heeft een R-value van 5,7 en weegt 540 gram.

Qua slaapzak kijk ook eens bij Cumulus, veel mensen op het forum hebben hier goede ervaringen mee.
Je kan ze ook customizen naar jouw wensen.
Bijvoorbeeld de Panyam 600, -6 comfort, 970 gram (versus -3 comfort, 1220 gram).
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
De Exped Downmat 7 LW heeft een R-value van 5.9 en weegt 1140 gram.
De Therm-A-Rest Neoair Xtherm Large heeft een R-value van 5,7 en weegt 540 gram.

Qua slaapzak kijk ook eens bij Cumulus, veel mensen op het forum hebben hier goede ervaringen mee.
Je kan ze ook customizen naar jouw wensen.
Bijvoorbeeld de Panyam 600, -6 comfort, 970 gram (versus -3 comfort, 1220 gram).
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags
Die Therm a Rest mat ga ik zeker in overweging nemen, is wel een stuk minder breed maar de gewichtsbesparing is spectaculair. Dankje :).
En dat is ook een goede slaapzak, Ray heeft ook een goede aanbevolen hierboven, maar ik heb geen reactie gekregen op mijn eerste mail. Dus ik probeer het opnieuw, maar zal nu ook deze meenemen in mijn aanvraag. :thumbsup:

Hey @Floesh je hebt een nieuwe profielfoto... cool man :cool:. :oops: :off:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Die Therm a Rest mat ga ik zeker in overweging nemen, is wel een stuk minder breed maar de gewichtsbesparing is spectaculair. Dankje :).
En dat is ook een goede slaapzak, Ray heeft ook een goede aanbevolen hierboven, maar ik heb geen reactie gekregen op mijn eerste mail. Dus ik probeer het opnieuw, maar zal nu ook deze meenemen in mijn aanvraag. :thumbsup:

Dat aanpassen van de slaapzak bij Cumulus kan gewoon via de website, kies eerst een slaapzak die in de buurt zit van wat je wil, en klik dan daar op de pagina op de "Customize" knop om te zien wat je kan aanpassen. Dan landt je dus in het geval van Panyam 600 op deze pagina (zie link). Daar is volgens mij geen email voor nodig, toch?
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@CrossbowClan

Ik heb vandaag een custom order voor een Quilt bij Cumulus gedaan, na prettig en snel contact via de email. De Quilts hebben nog geen automatische configuratie via de site maar de slaapzakken allemaal wel.

Qua slaapmat heb ik de Sea to Summit Comfort Light Insulated large, R-value 4.2

Deze is er ook met R-value 5, Comfort Plus Insulated.
https://www.bergfreunde.nl/sea-to-summit-comfort-plus-insulated-mat-isomat

Wel zwaarder en een minder hoge R-value dan de NeoAir Xtherm, maar een super lig comfort door de airsprung cellen en een stuk stiller (de Neoair's zijn qua geluid net chipszakken als je beweegt)

Maar test ze vooral even uit. Als het geluid van de Xtherm je niet dwars zit dan is dat de mat met het beste gewicht/warmte ratio.

Voor winterkamperen (wat ik niet vaak doe) leg ik een Thermarest Z-lite (Sol) eronder (R-value 2.2 of 2.6) ipv van een extra mat kopen. Samen is dat dan 6.4 of 6.8 en het is modulair wat handig is in de verschillende jaargetijden.

Misschien een stomme vraag, maar wat maakt een tent een 4 seizoenen tent?
Er vanuit gaande dat het geen model is waar een kachel in kan.

Bijvoorbeeld MSR heeft de Access serie
https://www.oppad.nl/?uitrusting=test-msr-access-2-2017
Deze is 4 seizoenen is maar hier gaat de vries- en grondkou toch ook gewoon doorheen...of is het de windbestendigheid?
 

Niels

Mankinds only hope
Goede post, @zonnebrood. Fijn om even zo'n overzicht te lezen van een ervaren winterkampeerder. Ik ga toch nog een paar dingen toevoegen, ik weet zeker dat meerderen van ons dit allang weten, maar het is misschien toch fijn om het overzicht met slechtweer / koude tips zo compleet mogelijk te maken voor de mensen die dat in het komende winterseizoen voor het eerst gaan proberen:
  • De slechtweer oefening in de achtertuin is een toptip, dat is natuurlijk een uitstekende manier om onder gecontroleerde omstandigheden vertrouwd te raken met de mogelijkheden en grenzen van jezelf en je (nieuwe) uitrusting. In het algemeen, ga nooit op tocht met nieuwe spullen die je nog nooit zelf gebruikt hebt. Begin met kleine tripjes en oefen met (opzettelijk veroorzaakte) tegenvallers voordat je langere (en dus verder weg / meer risico) tripjes gaat ondernemen. Bijvoorbeeld zoals de meneer in dit filmpje (zie link), die eerst opzettelijk door het ijs zakt en dan met natuurlijke materialen en z'n firesteel een vuurtje gaat maken.
  • Sowieso bij elke trip waarbij je de "beschaving" achter je laat: ga niet alleen. Duo is minimaal, trio of meer is beter. Als je cruciale spullen verliest of kapot gaan, is het fijn om op een reisgenoot te kunnen terugvallen. Als iemand gewond raakt, kunnen de anderen helpen en ondersteunen om toch nog terug te komen naar de bewoonde wereld (desnoods op een brancard). Zorg dat iemand in het gezelschap EHBO kent indien mogelijk.
  • Wat betreft nachtkleding: behalve de lange pyjama (laagjes yeah, droog en schoon ideaal, lakenzak heb ik een bloedhekel aan), gebruik ik ook 's nachts ook (een vers paar) sokken, en handschoentjes en muts als het nodig is. De warmwaterfles maak ik gewoon lekker met gloeiend heet water, deze kan je in eerste instantie in wat kleding wikkelen en verder van je vandaan houden, en later in de nacht dichterbij halen.
  • Bij je uitrustingslijst miste ik nog de trekking poles. Ik weet dat deze keuze persoonlijk is, maar juist bij het lopen op sneeuw en ijs vind ik zelf een stok echt onontbeerlijk, en een lichtgewicht trekking pole is toch een stuk prettiger dan een geraapte tak als je er de hele dag mee rondsjokt.
  • Als je GSM niet van zichzelf al waterdicht is, zou ik zeker ook een waterdichte sleeve daaromheen doen.
  • Verder zag ik op je lijst geen vaseline, dit wil wel helpen om de lippen / wangen / neus te beschermen als het echt hard gaat vriezen.
  • Tenslotte nog even inhaken op de tip van @Floesh over batterij / accu's en waterfilter die niet tegen vrieskou kunnen: ook overdag / onderweg kan je die het beste op je lichaam bewaren, in de rugzak zouden die alsnog kunnen bevriezen. Denk daarbij ook nog even aan je reservebatterijen voor je torch. Wellicht misschien handig om al deze zaken in een pouch te stoppen die je direct op je onderkleding draagt.
Ik wens alle winterkampeerders veel succes de komende maanden!



Lol :lol:



Noorse spelling :D
Ach, ik ben allemaal zo bang niet. Je kan overal wel bang voor zijn, maar we zijn voorlopig nog gewoon in West Europa, en niet op de Noordpool.
Mensen die beginnen met winterkamperen moeten zich natuurlijk wel ten dege bewust zijn van wat ze gaan doen, en dat ze zich warm moeten kunnen houden, enz... maar...
Ik zou die mensen aanraden, gewoon DOEN, en zien waar het schip strand, en laat jezelf niet te veel bang maken.

Even een vraagje m.b.t. de kleding. Katoen wordt afgeraden en dat begrijp ik. Maar welk soort ondergoed, shirt en broek dragen jullie en van welk materiaal zijn deze?
En is het ook betaalbaar met een kleine portemonnee?
Katoen is wel oke hoor, ik draag het ook wel, alleen bij regen is het net een spons, en het plakt, is zweterig, en loodzwaar, maar goed, mijn katoenen broek is heel fijn, heb deze vaak aan.
Een Fjalraven broek van G1000 stok is veel fijner, 60% poly en 40% katoen.

Sorry, daar had ik overheen gelezen. Maar ik heb je in ieder geval wel weer aangespoord om nog een paar ervaringstips erbij te zetten. Lanolinecreme en Heilwolle had ik allebei nog nooit van gehoord!



Ik wou dat ik kon zeggen merinowol, ik denk de onbetwiste koning van de winterkampeertextiel. Maar helaas voor mij zit dat voorlopig nog even niet in het budget. Dus zeker niet vriendelijk voor de portemonnee.
In de praktijk gebruik ik zelf meestal mijn hardloopkleding (meeste van de Lidl) ook als trekking kleding. Ik weet niet hoe dat in diep winterse omstandigheden zou werken, want bij een graad of 0 (nacht)temperatuur haak ik af. Maar misschien zit er hier in dit artikel (zie link) nog een betaalbaar alternatief voor merino, dat ook voldoet aan de gewenste eigenschappen?
Merino is idd wel super fijn, of synthetisch met merinowol er bij door, het is een stuk minder zweterig qua nare geurtjes,
maar als je toch maar een paar dagen gaat is synthetisch ook prima.

Verder kan je ook met voeding je interne verwarming regelen. Zo zijn bijvoorbeeld gember, kaneel, kruidnagel, rozemarijn, paprika, pompoen, zoete aardappel, haver, kastanje en walnoot verwarmende voedingsmiddelen.
Interessant, echt nooit geweten dit, maar hier zitten wel dingen bij waar ik wat mee kan :).


Ik heb er sinds kort 1 die iets minder zwaar is dan mijn oh zo fijne syntetische. Ik ben er niet meteen grote voorstander van om voor wol te gaan als je langer dan 2 dagen gaat.
Als het vochtig word dan werkt het niet meer, enz enz... Veeeeeeel geld voor iets lichter, en veeeeeel kwetsbaarder.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@De Bezorgde Burger: Ach, ik ben allemaal zo bang niet. Je kan overal wel bang voor zijn, maar we zijn voorlopig nog gewoon in West Europa, en niet op de Noordpool.

Bang? Ik noem dat voorbereid. En bovendien ging ik er voor het gemak even vanuit dat alle preppers hier gaan winterkamperen met het oog op het oefenen van op eigen kracht overleven in de (winterse) wildernis. Daarom zei ik ook, als je de beschaving achter je laat. Weetjewel, SHTF enzo. Dat beetje context hoorde er nog wel bij.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Floesh, een wintertent is meer bestendig voor harde winden (van buiten af niet die warme van binnen :p) en het ontwerp is meestal zo dat sneeuw er makkelijker afvalt. Wanneer het blijft liggen is het ook geen probleem omdat de constructie daarvoor is aangepast.

Als je weinig winter kampeerd dan zou ik mezelf nog eens goed afvragen of het de aanschaf wel waard is aangezien wij de wintertent al snel te warm vinden in de zomer omdat het weinig tot geen wind door laat. Ook het gewicht door de versterkte constructie en materialen moet je mee rekenen.

Onze wintertent heeft overigens geen kachelgat, deze tenten zijn meestal hoger en vangen daardoor meer wind. Meestal zijn deze tenten ook weer zwaarder door het brandwerende materiaal. Fijn wanneer je langere tijd op een plek staat maar wanneer je graag van de ene plek naar de andere trekt zou ik eerder voor een expeditie model gaan.
 

Happy

Survivor
Vocht
Ik merk dat tijden het winterkamperen (hier in Nederland) dat de spullen in de tent (katoen) toch vochtig en klam worden. Hoe houden jullie het vocht uit de tent?

Nacht
Warm de nacht starten door een kruik met warm water en inderdaad een muts op doen scheelt heel veel ’s nachts. Ik heb in het begin ook nachten gehad dat ik niet meer warm kon worden. Dat slaapt erg slecht.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dat aanpassen van de slaapzak bij Cumulus kan gewoon via de website, kies eerst een slaapzak die in de buurt zit van wat je wil, en klik dan daar op de pagina op de "Customize" knop om te zien wat je kan aanpassen. Dan landt je dus in het geval van Panyam 600 op deze pagina (zie link). Daar is volgens mij geen email voor nodig, toch?
Die "customize-knop" heb ik niet gezien, maar ik ga nog even kijken. Bedankt voor de tip want ik dacht dat het via de mail moest :thumbsup:.

Ik heb de link gevolgd en de slaapzak aangepast... hij kost nu € 501 :eek:. Beetje te duur :D.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ja, voor mezelf blijft het ook nog even bij dromen voorlopig. Ik heb een redelijk okeeje slaapzak nog over uit een vorig leven, en bij Cumulus had ik er een bij elkaar geklikt van hydrofoob dons die vergelijkbaar was qua vorm en temperatuurspecificatie maar dan ruim 6 ons lichter... voor een prijs van zo'n € 65,- per ons besparing! Aangezien ik dit soort zaken moet regelen uit een beperkte maandtoelage, heb ik die maar even flink naar onderen op mijn wensenlijstje geplaatst.
 

Ray

SHTF Expert
Misschien een stomme vraag, maar wat maakt een tent een 4 seizoenen tent?
Er vanuit gaande dat het geen model is waar een kachel in kan.

Bijvoorbeeld MSR heeft de Access serie
https://www.oppad.nl/?uitrusting=test-msr-access-2-2017
Deze is 4 seizoenen is maar hier gaat de vries- en grondkou toch ook gewoon doorheen...of is het de windbestendigheid?

Het verschil tussen 3 en een 4 seizoenen tent is de steviger constructie. Meestal door extra boogstokken (en dus gewicht) toe te voegen. Reden hiervoor is dat een 4 seizoenen tent een pak sneeuw moet kunnen dragen zonder meteen tijdens je slaap in te storten.

@CrossbowClan Apart dat Cumulus nog niet heeft gereageerd op je email. Bij mij was er zo'n beetje dagelijks email contact met een die gasten destijds. Email in het Engels opgesteld?
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Heb je het via een outlook of hotmail adres gestuurd? Die belanden vaak automatisch richting spam of prullenbak
Ja, via outlook. Normaal komen mijn mails wel aan, dus ik zou niet weten waarom dat nu niet het geval zou zijn. Daarnaast mag je van zo'n bedrijf toch verwachten dat ze ook de box "ongewenste berichten" bekijken. ;)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ja, via outlook. Normaal komen mijn mails wel aan, dus ik zou niet weten waarom dat nu niet het geval zou zijn. Daarnaast mag je van zo'n bedrijf toch verwachten dat ze ook de box "ongewenste berichten" bekijken. ;)

Zegt niet altijd wat hoor, had laatst een onderdeel nodig en na drie mails toch maar gebeld. Bleek er iets te zijn met de mail server ofzo
 

Ray

SHTF Expert
@De Bezorgde Burger ik wil graag de cumulus semirect 350 aanpassen via hun site, maar ik kan die "customize"-knop nergens vinden??? :rolleyes:
Waar o waar vindt jij die knop :D ?
Mijn opties waren:
700 gram ipv 350 gram dons (comfortemp -3), achteraf misschien iets te warm....
Buitentijk van Pertex Endurance, kleur zwart, die ademende en waterdichte buitentijk. Je hebt daar ook een lichtere variant van, maar ik ben voor de zware gegaan, dat scheelde maar 60 gram. Vergeet niet ook de kleur van de rits te specifieren, ik heb nu een roze. :rolleyes:
 
Bovenaan