• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Eindelijk ben ik er uit wat mijn winterslaapsysteem gaat worden...
1. Slaapmat: https://www.bol.com/nl/p/thermarest...cm-grijs/9200000040919985/?s2a=#product_title ;
2. Slaapzak: Semirect 350, buitentijk Pertex Quantum Pro (vroeger Endurance) in zwart, 550 g van 850 cuin dons, 970 gr., comf.-temp. min 5 (limit -12), rits links, € 334 ;
3. Bivakzak (Quilt/Tarp): https://nl-2gosystems.glopalstore.com/products/trifecta?variant=5897656453 .

Totale kosten: € 199,95 + 334,00 + 55,47 = € 589,52 :eek:. Totaal gewicht: 734 + 940 + 395 gr. = 2069 gram :D.

Hiermee denk ik een slaapsysteem te hebben waarmee ik ben beschermd tegen wind, regen en sneeuw en tot een temperatuur van minus 10 nog steeds een goede nachtrust kan hebben. :D Ik heb nu al zin om het te testen, maar laat ik het eerst bestellen ... hopelijk gaat het snel flink vriezen :lol:.
Dit is een flinke verbetering van wat ik eerst van plan was te kopen. Met dank aan de leden die me hierbij geholpen hebben met hun goede raad !!! :thumbsup:
:thnx:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik bedenk me dat ik helemaal geen goede winterhandschoenen heb. Ik heb wel goede wollen handschoenen, maar als ze nat worden heb je er niks meer aan.
Wat raden jullie aan? Zijn ski-handschoenen aan te bevelen? Welke hebben jullie zelf, en zijn die waterdicht of waterafstotend? Welk materiaal?
Graag enig advies :thumbsup:.
 

Larik

Diehard Prepper
Bij defensie had ik bij winterse oefeningen altijd 2 paar handschoenen, 1 paar leder en 1 paar half stof half leder.
Gewoon omdat ik die 2 verstrekt had.

Maar ik had altijd 2, 1 paar aan en 1 paar in mijn broekzakken.
Waardoor ik ook altijd een warm paar handschoenen had.
En dat is zeker een aanrader als je een paar dagen in de kou bent.

Een regenbroek had ik ook vaak aan, als we even zaten te niksen deed ik die aan, lekker warm en geen natte bips :)

Maar een antwoord op je vraag heb ik niet :D
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik bedenk me dat ik helemaal geen goede winterhandschoenen heb. Ik heb wel goede wollen handschoenen, maar als ze nat worden heb je er niks meer aan.
Wat raden jullie aan? Zijn ski-handschoenen aan te bevelen? Welke hebben jullie zelf, en zijn die waterdicht of waterafstotend? Welk materiaal?
Graag enig advies :thumbsup:.

Ik moet gelijk aan een liedje denken. Een van wol en een van leer. Klopt niet helemaal omdat handschoenen per twee gaan :).
Leren handschoenen haal ik meestal bij de kringloop.
 

Ray

SHTF Expert
Ik bedenk me dat ik helemaal geen goede winterhandschoenen heb. Ik heb wel goede wollen handschoenen, maar als ze nat worden heb je er niks meer aan.
Wat raden jullie aan? Zijn ski-handschoenen aan te bevelen? Welke hebben jullie zelf, en zijn die waterdicht of waterafstotend? Welk materiaal?
Graag enig advies :thumbsup:.
Die wollen dingen zijn zo gek nog niet hoor. Als 't echt wol is en geen synthetisch spul. Die doen het nat ook nog enigszins.

Tja, anders kom je meteen weer in de ademende, waterdichte nieuwerwetse Goretex toestanden uit. Leer kan ook, maar man wat een werk en onderhoud om die lekker soepel en waterdicht te houden. Heb je ze 100% dicht, ademen ze ook 100% niet meer. :lol:

Hoop leuke opties, ook met verstevigde knokkels en andere beschermingen, duur en dus heb ik me er nog niet zo in verdiept om je een kant in dat bos op te sturen. Mijn handen zijn prima doorbloed, nooit last van ook niet bij -20 en gaan gewoon in de zakken om een beetje vorstvrij te blijven. Moet je nou echt werken als het echt vriest en constant de handen uit de mouwen, dan is het wel handig. Verreweg meest gebruikt is een gewone, wat luxere, werkhandschoen van de Lidl. Werkt ook prima met houthakken, slepen, stapelen rond het vriespunt. Echt veel meer heb ik nog niet nodig gehad en dat kan persoonlijk zijn, gewoon warme handen. :)
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
De slaapmat is binnen, zonet opgepompt met de opblaaszak (of hoe je dat ding ook noemt ;))... wat een hels karwei zeg, zeker 100 keer die zak opgerold en uitgeperst :mad:.
Ik heb het in de woonkamer gedaan en daar staat weinig wind :fluit:, dus ik hoop dat het in de buitenlucht sneller gaat.

Maar ik heb wel een vraag... is het erg om die mat met de mond op te blazen? Want ik heb eens gelezen dat je dan schimmelvorming in de mat kunt krijgen... is dat waar, en is dat erg? :rolleyes:

Hij ligt trouwens wel héérlijk hoor :thumbsup:. Op een houten vloer raken mijn schouder en heup de bodem niet.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Maar ik heb wel een vraag... is het erg om die mat met de mond op te blazen? Want ik heb eens gelezen dat je dan schimmelvorming in de mat kunt krijgen... is dat waar, en is dat erg? :rolleyes:

Met de mond opblazen kan op zich wel als je de mat na gebruik met open ventiel een tijdje laat liggen/luchten.
Thru-hikers die maanden onderweg zijn en dagelijks de mat met de mond opblazen constateren wel wat schimmelvorming, maar dan praat je dus over langdurig en intensief (opblaas)gebruik.

Persoonlijk ben ik geen fan van de Therm A Rest ventielen en prefereer de Sea to Summit Multi-function valve for fast and easy inflation, deflation and fine tuning of air pressure

sea%20to%20summit%20aeros%20premium%20pillow%20valve%20open.jpg


 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Floesh ik vind het ook een raar ventiel, maar daar moet ik het mee doen. Dankje voor je reactie, want nu weet ik dat ik hem ook wel met de mond kan opblazen :thumbsup:.
Maar in hoeverre kan die schimmel kwaad? Is het schadelijk voor mijn gezondheid (lijkt me sterk want de schimmel zit in de mat dus adem ik niet in), of kan het de stof van de mat aantasten? :rolleyes:
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Floesh ik vind het ook een raar ventiel, maar daar moet ik het mee doen. Dankje voor je reactie, want nu weet ik dat ik hem ook wel met de mond kan opblazen :thumbsup:.
Maar in hoeverre kan die schimmel kwaad? Is het schadelijk voor mijn gezondheid (lijkt me sterk want de schimmel zit in de mat dus adem ik niet in), of kan het de stof van de mat aantasten? :rolleyes:
@CrossbowClan
Je zou een vocht filter kunnen maken met silica gel korrels dan word je ademvocht er in op genomen.
Een pond van de korrels zou al moeten werken, liever een kilo.
 

Floesh

Diehard Prepper
@Floesh ik vind het ook een raar ventiel, maar daar moet ik het mee doen. Dankje voor je reactie, want nu weet ik dat ik hem ook wel met de mond kan opblazen .
Maar in hoeverre kan die schimmel kwaad? Is het schadelijk voor mijn gezondheid (lijkt me sterk want de schimmel zit in de mat dus adem ik niet in), of kan het de stof van de mat aantasten? :rolleyes:
Van een paar keer opblazen krijg je niet zomaar schimmel en dat kan dus geen kwaad.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Floesh ik vind het ook een raar ventiel, maar daar moet ik het mee doen. Dankje voor je reactie, want nu weet ik dat ik hem ook wel met de mond kan opblazen :thumbsup:.
Maar in hoeverre kan die schimmel kwaad? Is het schadelijk voor mijn gezondheid (lijkt me sterk want de schimmel zit in de mat dus adem ik niet in), of kan het de stof van de mat aantasten? :rolleyes:

Ik denk dat het verstandig is de mat niet leeg te zuigen. :confused: Schimmel kan wel invloed hebben op de kwaliteit van de dons. Wij leggen donsmatten half gevuld met open ventielen in de opslag. Ze worden dan met de zak opgeblazen. Dat zou voldoende moeten zijn om dons schimmel vrij te houden.
 

Floshtf

Diehard Prepper
@CrossbowClan
In je nieuwe mooie aanwinst matje (Thermarest Neo Air XTherm) zit volgens de fabrikant, geen materiaal wat kan gaan schimmelen. In de winter zou ik het niet met de mond opblazen aangezien vocht en kou niet fijn samen gaan.
Er zijn voor dit matje, ook grotere opblaaszakken te koop, die ook gelijk ergens anders voor te gebruiken zijn.
Gebruik zelf ook een losse opblaaszak, wat mij bevalt, al gebruik ik een ander merk matje. Deze opblaaszak is geintegreerd in m'n spullen.
Bij dit merk lijkt mij persoonlijk het ventiel voor de opblaaszak wel zwak. Maar goed, ventielen blijven een lastig punt op een matje.
Mooie set!
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik bedenk me dat ik helemaal geen goede winterhandschoenen heb. Ik heb wel goede wollen handschoenen, maar als ze nat worden heb je er niks meer aan. Wat raden jullie aan? Zijn ski-handschoenen aan te bevelen? Welke hebben jullie zelf, en zijn die waterdicht of waterafstotend? Welk materiaal?
Graag enig advies :thumbsup:.

Hoi, ik weet niet of het nog relevant is, maar ik was zelf op jacht naar goeie regenspullen en toen kwam ik deze wantjes tegen die je over je reguliere handschoenen heentrekt om ze regenbestendig te maken. Is dat misschien wat voor je?

https://www.ultralightoutdoorgear.c...es-mitts-hats-c151/mitts-c153/waterproof-t988
 
J

J.J

Gast
D

Deleted member 192

Gast
Mijn jarenlange ervaring met motorhandschoenen is dat je eigenlijk 3 types hebt:
Zomer, herfst/lente en winter.
Meestal kom je met herst/lente de winter goed door.
Deze gebruik ik om te fietsen in de winter naar mijn werk, dat is 8 kilometer.
Pas bij -15 pak ik de winterhandschoenen.
Geldt ook als ik de motor pak.
 
D

Deleted member 192

Gast
Oja, goede handschoenen zijn op de knokkels, bovenkant vingers voorzien van kevlar of soortgelijke bescherming.
Ook goed als zelfverdediging als je een vuist maakt.:rolleyes::oops:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Mijn jarenlange ervaring met motorhandschoenen is dat je eigenlijk 3 types hebt:
Zomer, herfst/lente en winter.
Meestal kom je met herst/lente de winter goed door.
Deze gebruik ik om te fietsen in de winter naar mijn werk, dat is 8 kilometer.
Pas bij -15 pak ik de winterhandschoenen.
Geldt ook als ik de motor pak.

Vorig jaar met -25 nog gereden, geen handvatverwarming maar wel stuurmoffen en dat is prima te doen zolang je handen maar warm je handschoenen in gaan. :)

Zelfde handschoenen gebruik ik ook op de fiets naar school/werk. Dat is 22km enkele reis.

De voorkeur gaat bij mij wel uit naar wanten met losse voering tijdens wandelingen/tochten.
 
Bovenaan